kvs temperatuur en werking van de koelfan

Forumindex Forums Modellen Astra kvs temperatuur en werking van de koelfan

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17270134
    Andy6446
    Deelnemer
      Lid sinds:
      16 January 2012

      Hi,
      Zaterdag de thermostaat van mn coupé vervangen. De oude schommelde tussen 80-90⁰C dus was aan t vervanging toe. Ik heb eentje van Calorstat/Vernet gemonteerd. Nu komt ie op tot 95⁰C (volgens Torque Pro OBD tool) en blijft daar netjes op staan (ook bij 120km/h loopt ie niet meer terug).
      Ik neem aan dat 95⁰C de juiste kvs temperatuur is (volgens mij zou die gelijk aan de openingstemperatuur van 92⁰C moeten zijn maar ja…misschien zie ik t verkeerd).
      Wat ik wel raar vind is dat de koelfan nooit aanslaat, ook niet als ik stil sta en motor stationair laat lopen (blijft constant op 95⁰).
      Koelfan is in orde want als ik de temperatuur sensor r uit trek dan slaat die gelijk aan.
      Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden.
      gr

      #18269705
      Chris426
      Deelnemer
        Lid sinds:
        23 May 2014

        Nou, mn eerste idee zou zijn, zolang ie mooi op temperatuur blijft is het goed?
        En aangezien de ventilator wel aanslaat als je de sensor uittrekt, zou ik zeggen dat er niet echt een probleem is.
        Misschien regelt de thermostaat alles netjes zonder extra koeling te vragen.

        Echter, nu weet ik niet of er “limieten” zijn wat betreft de openingen van de thermostaat, waarmee ik wil zeggen dat het per motortype kan verschillen en dat je dus misschien een verkeerde thermostaat hebt geinstalleerd?

        #18269706
        Andy6446
        Deelnemer
          Lid sinds:
          16 January 2012

          het is idd niet echt een “probleem” maar ik vind t een beetje raar (als de radiateur niet door de wind gekoeld wordt dan hoe moet ie de kvs afkoelen?)
          de thermostaat is zeker goed
          iig bedankt voor je reactie

          #18269707
          TedMechanic
          Deelnemer
            Lid sinds:
            9 January 2007

            Vergeet niet dat het winter is he? Als jij rond rijdt met de verwarming en de aanjager aan, dan onttrekt dat natuurlijk ook warmte aan je motor.

            Zolang de temperatuur goed blijft zou ik me niet druk maken, je komt er van de zomer wel achter of je ventilator het ook doet.

            En trouwens, als de temperatuur tussen de 80 en de 90 is bij normaal rijden, had ik de thermostaat niet eens als kapot beschouwd.

            #18269708
            Andy6446
            Deelnemer
              Lid sinds:
              16 January 2012

              De reden dat ik de thermostaat heb vervangen is dat ik problemen op LPG in koude fase heb gehad. Na het overschakelen op LPG ging de motor behoorlijk schokkerig te lopen. Dat probleem kwam alleen maar in de koude fase (40-60C) voor. Omdat de thermostaat niet 100% was (meer 80 dan 90C) en de LPG installatie nieuw ingebouwd was wou ik r zeker van zijn dat die problemen niet aan de thermostaat liggen. Nu weet ik t zeker.
              En de temperatuur tussen 80 en 90C zegt idd niet gelijk dat de thermostaat kapot is maar nu staat ie heel strak op 95C en blijft daar staan ongeacht mijn snelheid en/of rijstijl. Dus in mijn ogen was ie niet helemaal ok meer.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.