Forumindex › Forums › Modellen › Astra › krukaskeerring vervangen bakzijde astra F
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 maart 2012 om 16:49 #17239993
Beste lezer,
Zoals de titel het al zegt gaat het om de krukaskeerring aan de bakzijde van een astra F die vervangen moet worden. de astra is van 8 januari 1992 (motorcode C16NZ)
Mijn astra lekt namelijk olie, nu heb ik het in de gaten gehouden en na het rijden is het erger dan na een aantal dagen stil staan: dan is er bijna geen lekkage meer: hooguit 1 of 2 kleine druppeltjes (duidelijk symptoom van een lekke keerring lijkt me dus).Alleen is ‘t vervangen van de keerring nog al veel werk: heb gehoord dat de bak er dan achterheen moet, en daarvoor moet eerst het subframe aan de kant. een tijdrovende klus dus!
Nu schijnt het zo te zijn dat er ook nog een andere manier is: een kennis doet veel aan autocross en heeft daarvoor een astra f 2.0 GSI (weet zo niet of t een 8v of 16v is).
Maar goed: hij zei me dat je de keerring ook kon vervangen door de afdekkappen (om de kopppeling te vervangen) weg te halen: zo was dit bij zijn crossauto ook gebeurd.
-daarvoor moet je wel je koppeling borgen, zodat deze ontkoppeld is (of iets dergelijks? graag uitleg hierover);
-Je moet de kap van het binnenwerk van de bak eraf halen: bij je linkervoorwiel zeg maar, (zeg maar de kap waar ook de peilplug in zit van je versnellingsbak)
-Vervolgens kon je de prise as eruit trekken en valt de koppeling weg.
-Dan kon je dan het vliegwiel demonteren en het vliegwiel naar de bakkant opschuiven (uithalen kan niet dacht ik? i.v.m de diameter van het vliegwiel: te groot, pas niet door het gat. Of heb ik dit mis?)
-Op deze manier moest je (net) ruimte hebben om de keerring te kunnen vervangen.
en dat alles zonder je bak en je subframe te demonteren:
Dit zou voor een ervaren iemand 1-2 uur werk zijn zei hij.verder kon hij me niet veel meer vertellen: een kameraad van hem had dit gedaan: hij had dit zelf alleen gezien.
Vandaar dat ik even jullie hulp inschakel: Is er iemand is die ervaring heeft met deze manier van krukaskeerring vervangen? want ik weet dat je op deze manier wel een koppeling kunt vervangen, maar is er ook daadwerkelijk genoeg ruimte om het vliegwiel aan de kant te halen en om de keering te demonteren en te monteren? klopt de procedure die ik hierboven heb beschreven of zijn er nog andere dingen die ik moet doen of waar ik op moet letten?ik zit zelf in het tweede leerjaar van de opleiding mbo autotechniek: het is dus niet dat ik er geen verstand van heb, maar ik ben nog in opleiding en wil eerst zeker zijn van mijn zaak, voordat ik tot handelen overga.
een brug heb ik zelf niet thuis, maar ik kan wel terecht op een plek waar die wel voor handen is.ik hoor het wel, graag alleen nuttige reacties
gr
jasper
24 maart 2012 om 17:16 #17904330ben er inmiddels achter dat de koppeling demontage zonder de bak te demonteren al (deels) op het forum stond beschreven
zie hier:http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=18&t=141278&start=0maar nou blijft mijn vraag: is er genoeg ruimte om de krukaskeering te vervangen
want daarvoor moet het vliegwiel in ieder geval aan de kant: het mooiste zou zijn uitnemen.
In het artikel (zie link hierboven), zit een foto bijgevoegd van het vliegwiel (zie hieronder):de ruimte lijkt me echter te krap om het vliegwiel doorheen te wurmen :???: of gaat dit wel?
als dit uitnemen niet kan, is er dan genoeg ruimte om de keerring te vervangen als je het vliegwiel opzij schuift?
ik hoop dat iemand mij hier meer over kan vertellen?
mvg
jasper
25 maart 2012 om 07:24 #17904331Bak moet er echt vanaf..
Willem
25 maart 2012 om 07:29 #17904332Net wat wimv6 zegt, je hebt geen ruimte om de vliegwielbouten los te draaien en om de keerring te vervangen.
25 maart 2012 om 18:46 #17904333als je de bak er af haald loopt er dan ook olie er uit
want bij mijn is dit ook het verhaal
en ik wil het ook zelf doen
en gelijk mijn koppeling vernieuwengr
25 maart 2012 om 18:51 #17904334Als je de aandrijfassen eruit trekt kan er olie uit lopen..
Verder is de bak Dicht..
bakl niet op zijn kop leggen, dan loopt het uit de ontluchting..
Willem
27 maart 2012 om 05:38 #17904335Ok maar dan neem ik aan dat je met er vanaf bedoeld dat je hem alleen los moet halen? want ik heb gekekn op autodata en er staat voor deze klus 2,10 uur dat red je nooit als je je complete bak er onderuit haalt: je subframe moet er dan onderui en kost toch echt veel tijd:dan ben je nooit in 2,10 uur klaar!
Zit die keerring verder trouwens nog in een huis wat je los kunt halen? of zit de ring in een houder die uit een stuk gegoten is met het onderblok?
27 maart 2012 om 15:19 #17904336Als je de ruimte hebt om m er tussenweg te schuiven zodat je erbij kan, ja dan kan je m laten hangen..
en een subframe ligt er ook zo onderweg.
willem
31 maart 2012 om 16:34 #17904337Ja ok.
maar brengt wel extra werk mee toch? wat moet je zo ongeveer los halen dan? heb dit zelf namelijk nog niet gedaan; inschatting van de tijd?
en die keerring, zit die in een soort behuizing die je met een aantal bouten los kunt nemen van het onderblok, of is dit allemaal uit een stuk gegoten met t onderblok?gr jasper
31 maart 2012 om 18:23 #17904338Keering zit los in het motorblok getikt..
Vliegwiel weg, en je ziet m zitten..
Tijd, Ligt geheel aan je zelf, trek er wel een dagje voor uit, om het op je gemak te doen..
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.