Krukaskeerring vervangen

Forumindex Forums Modellen Omega Krukaskeerring vervangen

• Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Marksman

Ik ga deze week de achterste krukaskeerring vervangen, dus dat wordt een hele slooppartij :swear
      Nu heb ik TIS en Haynes erbij maar heeft iemand nog handige tips of info?
      Alles is welkom ;)

Jack-omegax3.0xe
      Deelnemer

Zorg voor een sterke luchthamer de bouten van het vliegwiel willen wel heel goed vast zitten.

En genoeg geduld.
        Succes met sleutelen.

Gr Jack

Famempeters

Dat is inderdaad heel veel sleutel werk voor zo,n keerring,als je een hand geschakelde heb kijk dan zorgvuldig naar de koppelings plaat setje kost natuurlijk geld maar de zooi is er nu uit ????

en natuurlijk veel succes met het sleutelen .

Bert

Marksman

@ Jack; gelukkig heb ik beide ;)
            @ Bert, bedankt maar het is een automaat.

Ik heb nooit eerder een automaat eronder vandaan gehaald maar nu heb ik gehoord dat de omvormer aan de bak moet blijven zitten anders loopt de olie eruit? Heeft iemand hier wat meer info over en/of foto’s? Zou een heleboel verduidelijken…

Gr Mark

Vega
            Deelnemer

Niet vergeten foto’s te maken en posten natuurlijk

Jack-omegax3.0xe
              Deelnemer

Is niet waar over die omvormer als deze een kort tijd eraf ligt valt de olie lekkage mee.

Ik heb foto’s even zoeken.

Gr Jack

Jack-omegax3.0xe
                Deelnemer

Onder de startmotor zit als het goed is een rubber dop. Als je deze eruit haalt kun je de bouten van de koppel omvormer makkelijker los draaien.

Dit is je koppel omvormer.

Als je nog foto’t wilt moet je het laten weten ga ik even verder zoeken.

Ik heb de omvormer eerst op het vliegwiel gemonteerd waarna bij montage mijn vader aan de krukas draaide om de assen in de bak te krijgen, Let tevens even op de pomp in de versnellingsbak.
                  Dit zijn twee nokken aan de linker en rechter kant van de bak as.

Gr Jack

Marksman

Bedankt Jack, Foto,s zeggen meer dan woorden. Daar heb ik wat aan :wors
                    Alleen dat vieze plaatje, die kan ik alleen niet plaatsen… Ik zie 2 torxboutjes en een gapend gat :hmmz Heb daar je startmotor gezeten want ik zie volgens mij een ook de starterkrans?

gr Mark

Marksman

Ik las dat je de omvormer eerst geplaatst had. Dat is volgens mij in jouw geval idd handiger want je motor was eruit en da bak bleef zitten.

Jack-omegax3.0xe
                      Deelnemer

In de gele cirkel zit een rubber dopje als je die eruit haalt zie je de bouten van de omvormer zitten.

In dat gat zat idd de startmotor.

Gr Jack

Marksman

Ok, ik dacht dat ik de rubberdop onder de automaatbak moest hebben om de omvormer los te maken. Weer wat geleerd :thumbup

Gr Mark

Jack-omegax3.0xe
                          Deelnemer

de tussen ring van het kopellingshuis. Deze dop is voor het aflaten van gelekte olie uit de keering.

Van onderuit krijg je hem niet los.

Je kunt ook dit gat gebruiken zit onder in je carter tegen de bak aan.

Gr Jack

Marksman

Ok Jack bedankt :thumbup
                              Ik ga er vandaag mee beginnen en zal proberen foto’s te maken als ik het niet vergeet ;)

Gr Mark

Marksman

Zo, krukaskeerring is eruit. Wat een :swear klus. Zeker als je geen brug hebt. Gelukkig heb ik wel 4 zware assteunen waar de auto lekker hoog op staat. Maar goed, Het blijft lastig om steeds onder de auto vandaan te komen om weer aan de achterkant van de bak te klooien.
                                Het moeilijkste van alles zijn de stekkers loshalen die bovenop de bak zitten. Daar kom je haast niet bij.
                                Vanavond gaat de nieuwe keerring er in en morgen de boel weer opbouwen.
                                Ik zal als alles klaar is wat foto’s plaatsen.

Marksman

Hier de beloofde foto’s. Ik hoop dat het duidelijk is.

Als eerste de onderzijde van de motor/bak. Hier is de rubberen stop eruitgehaald en zie je een stukje van de koppelomvormer. Die moet je via deze opening loshalen van de meeneemplaat. Hij zit met 6 bouten vast. Het draaien doe je mbv een dop op de krukas aan voorzijde motor.
                                  Als de omvormer los is moet de aandrijfas aan de achterzijde van de bak losgehaald worden (geen foto).

Op de tweede foto heb ik aan de rechterzijde van de automaatbak de 2 olieslangen losgehaald en op de leidingen gezet om lekkage te voorkomen:

Dan moeten beide voorpijpen van de uitlaat eraf. Hiervoor moeten de stekkers van alle 4 de lambda sensoren losgehaald worden wat een :swear klus is. De stekkers en kabels zitten/lopen over de bak en daar kom je lastig bij. Alle 4 de sensoren blijven gewoon in de voorpijpen zitten (geen foto).

Om de stekkers van de bak los te halen moet de achterste bakophanging (2 bouten) losgehaald worden terwijl de bak op een krik rust. Dan laat je de bak aan de achterzijde ong 10/15 cm zakken zodat je makkelijk bij de stekkers kan komen. Er zitten in totaal 4 stekkers op, allen aan de linkerzijde. Een kleine stekker aan de linkerachterzijde, een ronde midlinks en 1 grote en 1 kleine achter het hitteschild links vooraan de bak.
                                  Op de foto zijn de voorste 2 aansluitingen te zien, stekkers waren er al af:

Dan de bak loshalen van het blok. Hij zit met 4 kleine bouten aan de carter vast en 6 grote bouten aan het blok.:

Dan de meeneemplaat loshalen van de krukas, de bouten zitten lekker vast dus luchtsleutel nodig:

Dan de keerring verwijderen. Ik heb een klein gaatje in de oude geboord en een schroefje erin gedraaid om hem eruit te halen.:

En dan een gapend gat:

De oude en nieuwe keerring:

Marksman

Het monteren van de nieuwe keerring is wat lastig omdat hij zo groot is. Ik heb een plaatje multiplex gebruikt om hem erin te persen. Plaatje had 1 groot gat in het midden en 4 boutgaten. Heb daar helaas geen foto.

Monteren van de bak is eigenlijk precies andersom.
                                    Ik ben er bijna 2 volle dagen mee bezig geweest omdat ik geen brug had en het vrij lastig is de bak weer onder de auto te krijgen en op te lijnen. Dus een brug is echt een aanrader!

Ik hoop dat alles duidelijk is. Het is zeker zelf te doen als je een beetje handig bent en een verwarmde ruimte heb. Dit moet je niet op straat gaan doen.

Grz Mark

Famempeters

Ik heb hier toch wel respect voor om dit op 4 as steunen te gaan doen.

kijk het sleutelen is zo al wat moeilijker en de bak weg treken gaat ook nog net aan maar dan het ja lees KRENG er weer in zetten .

heb van een A Omega op deze wijze een koppeling gedaan gaat hoor meer dat gedoe met zo,n bak en dan tillen duwe noem maar op .

bij deze top man en er zit wat sleutel werk aan .

Bert

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.