Krukas verslijpen

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Krukas verslijpen

  • Dit onderwerp is leeg.
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17219072
    KadettGSI
      Lid sinds:
      21 January 2009

      Ik heb eens gehoord dat je een krukas kan verslijpen zodat je de slag van de motor kan aanpassen en hierdoor een motor met een hoge, strakke bijna constante koppel kan maken?
      Iemand hier ervaring mee of iemand weet die zoiets kan maken?

      #17646229
      royke2000
        Lid sinds:
        17 March 2010

        ik heb er al eens van gehoord maar weet niet wie dat kan doen hoor en leer er graag meer over :thumbup

        #17646230
        sjoerdie
        Deelnemer
          Lid sinds:
          19 September 2005

          lijkt mij niet,

          dan zal het een compleet ander krukas worden.

          maar je slag verandere… dus je compressie aanpassen.

          dat kan ook met zuigers

          #17646231
          royke2000
            Lid sinds:
            17 March 2010

            origineel gepost door sjoerdie
            lijkt mij niet,

            dan zal het een compleet ander krukas worden.

            maar je slag verandere… dus je compressie aanpassen.

            dat kan ook met zuigers

            ja vertel maar eens hoe je en wat je dan moet doen???

            #17646232
            mayhem
              Lid sinds:
              13 June 2006

              2.3 bouw je toch ook met een andere/verslepen as?

              #17646233
              Fearless
              Deelnemer
                Lid sinds:
                9 January 2005

                Wangen aanpassen om de krukas lichter te maken heb ik wel eens gezien….
                Maar de slag daardoor wijzigen?

                #17646234
                stoppelflieger
                  Lid sinds:
                  14 January 2007

                  Denk dat sommige het verslijpen van een nokkenas en krukas door elkaar halen.
                  En je slag word bepaald door je krukas niet door je zuigers of drijfstangen.
                  Ik zie met geen mogelijkheid een manier om door het verslijpen van je krukas de slaglengte te veranderen.
                  Maar misschien kan het wel?

                  #17646235
                  Fearless
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    9 January 2005

                    origineel gepost door stoppelflieger
                    Denk dat sommige het verslijpen van een nokkenas en krukas door elkaar halen.
                    En je slag word bepaald door je krukas niet door je zuigers of drijfstangen.
                    Ik zie met geen mogelijkheid een manier om door het verslijpen van je krukas de slaglengte te veranderen.
                    Maar misschien kan het wel?

                    Lagere zuigers, of kortere drijfstangen is een andere slag. lijkt me…

                    #17646236
                    GerardH
                      Lid sinds:
                      10 May 2005

                      De zuigers en drijfstangen hebben geen invloed op de slag, alleen op de compressie verhouding. De krukas kan excentrisch verslepen worden waardoor je een andere slag kunt krijgen. Hierdoor word de krukas wel zwakker. Voor een 2.3 worden er ook stalen krukassen gemaakt. Of je gaat voor een x22xe..

                      #17646237
                      jarno29-01
                        Lid sinds:
                        2 June 2008

                        origineel gepost door Fearless

                        origineel gepost door stoppelflieger
                        Denk dat sommige het verslijpen van een nokkenas en krukas door elkaar halen.
                        En je slag word bepaald door je krukas niet door je zuigers of drijfstangen.
                        Ik zie met geen mogelijkheid een manier om door het verslijpen van je krukas de slaglengte te veranderen.
                        Maar misschien kan het wel?

                        Lagere zuigers, of kortere drijfstangen is een andere slag. lijkt me…

                        lijkt me niet je maakt zelfde slag alleen in ander deel van de cilinder dus lager of hoger
                        gaat om afstand bigend ten op zichte van de krukas en dit keer 2 is de slag.
                        dus je zal echt andere krukas moeten voor andere slag lijkt mij zo.
                        iemand andere mening laat me graag weten

                        mvg Jarno

                        #17646238
                        Miruni
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 February 2007

                          origineel gepost door GerardH
                          De zuigers en drijfstangen hebben geen invloed op de slag, alleen op de compressie verhouding. De krukas kan excentrisch verslepen worden waardoor je een andere slag kunt krijgen. Hierdoor word de krukas wel zwakker. Voor een 2.3 worden er ook stalen krukassen gemaakt. Of je gaat voor een x22xe..

                          Hoeveel aan extra inhoud kun je hiermee verkrijgen?
                          Ik heb er nog nooit van gehoord maar kan me er wel iets bij voorstellen.
                          Alleen lijkt het me kwa kosten niet interessant en ik verwacht dat je er ook niet veel inhoud mee kan halen.
                          Je zult dan ook speciale drijfstangen moeten maken omdat de boring dan ook anders wordt.
                          Je kunt beter een X22XE onderblok pakken.

                          #17646239
                          KadettGSI
                            Lid sinds:
                            21 January 2009

                            Ik had het zo horen vertellen dat ze die excentrisch slijpen en dat ze daardoor heel veel koppel kregen over het ganse toerengebied!
                            Of zijn er andere manieren voor om dit te bekomen?

                            #17646240
                            Miruni
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 February 2007

                              Verwacht er maar niet heel veel koppel van als ze hem verslijpen.
                              Zoveel inhoud kun je er niet mee halen.
                              Je kunt ook voor hoge compressie zuigers gaan.
                              Ik heb er al verschillende gebouwd. Je kunt echt veel koppel eruit krijgen wanneer je de
                              cilinderkop op de juiste manier bewerkt en de juiste nokkenassen kiest in combinatie met de zuigers.

                              #17646241
                              GerardH
                                Lid sinds:
                                10 May 2005

                                Dat ben ik volgens mij een keer op een af andere engelse site tegen gekomen. Weet zo ook niet meer welke

                                #17646242
                                Anoniem
                                  Lid sinds:
                                  1 January 1970

                                  hmmm

                                  krukas verslijpen wordt die zwakker van
                                  dus dat in cmobi met meer koppel lijkt me
                                  t perfecte scenario voor motor schade

                                  worden niet voor niets krukas verstevigings platen gebruikt onder dikke let motoren

                                  das al met een onverslepen kruk;)
                                  wat moet je dan bij n verslepen krukas
                                  een veel grotere slag zal t nooit geven
                                  dan maar beter investeren in een stalen krukas;)

                                  en inderdaad de krukas is het enige onderdeel in je motor die de slag bepaalt

                                  geen zuigers of drijfstangen of piston pennen
                                  of what effer
                                  ;)

                                  #17646243
                                  Govers
                                    Lid sinds:
                                    11 August 2004

                                    Meestal wordt de krukastap opgelast, en daarna excentrisch verslepen, hierdoor is een langere slag mogelijk. Dit wordt wel eens gedaan door dragracers, slag kan hierdoor wel 4mm langer worden. Bij een 8 liter v8 motor oid, kan dit een mooie inhouds winst opleveren.

                                    #17646244
                                    geert666
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      21 December 2004

                                      origineel gepost door Govers
                                      Meestal wordt de krukastap opgelast, en daarna excentrisch verslepen, hierdoor is een langere slag mogelijk. Dit wordt wel eens gedaan door dragracers, slag kan hierdoor wel 4mm langer worden. Bij een 8 liter v8 motor oid, kan dit een mooie inhouds winst opleveren.

                                      :thumbup:thumbup

                                      #17646245
                                      Jurgen
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        6 September 2007

                                        origineel gepost door geert666

                                        origineel gepost door Govers
                                        Meestal wordt de krukastap opgelast, en daarna excentrisch verslepen, hierdoor is een langere slag mogelijk. Dit wordt wel eens gedaan door dragracers, slag kan hierdoor wel 4mm langer worden. Bij een 8 liter v8 motor oid, kan dit een mooie inhouds winst opleveren.

                                        :thumbup:thumbup

                                        Dan wordt dus het big end iets verder naar buiten verplaatst? Anders kom je nooit aan een grotere slag.

                                        #17646246
                                        Govers
                                          Lid sinds:
                                          11 August 2004

                                          origineel gepost door *Jurgen*

                                          origineel gepost door geert666

                                          origineel gepost door Govers
                                          Meestal wordt de krukastap opgelast, en daarna excentrisch verslepen, hierdoor is een langere slag mogelijk. Dit wordt wel eens gedaan door dragracers, slag kan hierdoor wel 4mm langer worden. Bij een 8 liter v8 motor oid, kan dit een mooie inhouds winst opleveren.

                                          :thumbup:thumbup

                                          Dan wordt dus het big end iets verder naar buiten verplaatst? Anders kom je nooit aan een grotere slag.

                                          Klopt

                                          #17646247
                                          mr-turbo
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            1 July 2004

                                            je kunt ook een kleinere bigend lager diameter (drijfstang) gebruiken icm excentrisch slijpen , bv sommige honda lagers die een kleinere diameter hebben

                                            Het grootste probleem zit hem in het opnieuw behandelen van de nieuw geslepen lagertap, om te zorgen dat hij voldoene slijtvast wordt
                                            Ik ken helaas niet veel bedrijven in nederland die dat fatsoenlijk kunnen

                                            #17646248
                                            freek corsa
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              5 December 2004

                                              Ik zeg niet aan beginnen.

                                              Als je wel een grotere slag wil, neem dan een krukas van een X22XE ofzo.

                                              slijpen en lassen aan je krukas kan financieel echt niet uit, en het blijft altijd een verzwakking als je aan je krukas gaat lassen.

                                            21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
                                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.