Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Krukas poelie bout
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 juni 2016 om 16:59 #17277047
Hallo allemaal, ff een vraagje: de torx bout die in de krukaspoelie zit gaat die een beetje
Makkelijk los, of kan ik de poelie blokkeren ? Of hoe hou je die tegen als je de torxbout los wil draaien, ( ik heb geen luchttol )Vr,gr, jac.
17 juni 2016 om 17:09 #18321274Bij mijn Zafira A uit 2002 met Z18XE motor zit er links onder het riemwiel dat op de as zit een uitsteeksel met een gat.
Ik zet daar met twee moeren precies op de goede lengte een stuk draadeind aan (M12 diameter geloof ik), waaraan ik een (beetje afgeronde) punt heb gevijld. Op het wiel zitten tanden. Als het het goed afstelt zit alles muurvast.
Ik weet niet of dat daar voor bedoeld is maar mij bevalt het uitstekend
Als je dit niet goed doet komen er overal krachten inclusief op de distributie riem en de hydraulische klepstoters.
Er zijn andere methodes, maar ook die veroorzaken ook extra onnodige krachten in het systeem, en met bovenstaande methode ben ik zeer tevreden. Ik gebruik hem elke keer als er een nieuwe distributie riem op moet.
17 juni 2016 om 17:37 #18321275Rinus747, ook ik heb de z1.8xe, maar dan in een Vectra c1, ik zal eens kijken of het bij de mijne ook zo kan, bedankt voor de tip :thumb
En hoe heb je de nokassen geblokkeerd, (speciaal tooltje)Vr,gr, jac.
18 juni 2016 om 11:44 #18321276Rinus, heb je er ook misschien een fototje van ? Van hoe je je riemwiel blokkeerd, en hoe blokeer je je nokken assen, heb je daar een tooltje voor ?
Vr,gr, jac.
18 juni 2016 om 13:21 #18321277Foto heb ik niet, en het regent hier dus het is niet de ideale dag om onder de wagen te kruipen.
Het uitsteeksel aan het motorblok zit links onder de poelie. Als je een stift van ongeveer 8 cm lang hebt met dikke schroefdraad (M12 of zo), waar een punt aan gevijld is dan kun je die gewoon door het gat steken in dat uitsteeksel aan het motorblok. De punt wijst dan al naar de tanden die op de poelie zitten (vlak langs het motor blok af). Die stift kun je dan gewoon met 2 moeren bevestigen: Een aan de voorkant en een aan de achterkant van die uitstekende beugel. Het wijst zich vanzelf, en is ook overduidelijk te zien…..Als het met deze beschrijving niet lukt heb je gewoon niet zo’n beugel aan jouw motorblok zitten.
Er zijn andere methodes maar dan moet je gewoon even googelen: Remmen aantrekken. Blokken om de wielen!!!. Wagen in een versnelling 5 zetten……als je nu aan de poeliebout draait wil de auto gaan rijden, maar door de blokken kan dat niet….Kijk echter uit dat je niet zo hard aan de bout trekt dat alles instort terwijl je onder de wagen ligt! Sleutel zo zetten dat je kracht zet in omhoog of omlaag richting, en niet in rijrichting.
Ga anders eens een elektrische klophamer kopen voor auto gebruik. Volgens mij hadden ze er vorige week of zo een bij aldi of lidel voor maar 25 euro of zo. Een tweedehands pneumatische is ook niet duur, maar je hebt wel een compressor nodig, en het werkt minder fijn.
De wielen bij de kleppen kun je blokkeren met een speciaal plastic blokje dat je in de tanden tussen de wielen klemt. Ik weet niet waar je dat kunt kopen, maar het kost vast onder de 5 euro. Ik heb er zelf een gemaakt van een blokje hout, waarop ik met bruis-montage lijm aan twee kanten een stuk oude distributieriem heb gelijmd. Als je dat doet voorafgaand aan de-montage (en bij juiste stand van de merktekens) heb je vanzelf de tanden op de goede positie staan. Je huidige oude riem die op de auto ligt kun je daarvoor dus nog niet gebruiken :(….dat was bij mij de eerste keer ook een probleem.
Met twee wig-achtige blokjes vuren, die je naar elkaar toe trekt met een houtklem (in verticale richting boven/onder), of een boutje en moertje dwars door de blokjes, kom je ook al een heel end.
Er is maar EEN ding echt belangrijk…..als je klaar bent moet alles gewoon zonder wringen kunnen draaien. Draai alles gewoon 2x rond in de rijrichting (aan de poulie of aan het wiel), en kijk of het soepel gaat en kijk tussendoor ook nog eens of de merktekens kloppen. Zo niet dan zit er een tandje naast, en raakt een klep een cylinder. Niet te hard wringen dus!
En als alles goed zit kan de motor initieel wat extra herrie maken als je teveel hebt zitten wringen aan de hydraulische klep stoters (als je die hebt). Die moeten dan een minuutje hebben om zichzelf weer af te stellen.
Als je geen duidelijk merkteken op de poelie hebt is het handig er zelf met een vijltje ergens een te maken voordat je begint met demontage.
18 juni 2016 om 16:38 #18321278Ik zal nu ff gaan kijken of het er bij mij ook zit.
Vr,gr, jac.
18 juni 2016 om 18:42 #18321279Fuzz Townshend, 1 van de presentators van National Geographic’s Car SOS heeft een goede tip: die snijdt de riem bij de nokkenassen voor de helft in over de lengte, scheurt de halve riem af en schuift de nieuwe er dan op. Alles blijft dus op tijd staan. Vervolgens het laatste restje doorsnijden en de nieuwe riem er verder opduwen. Spanrol doet ie door de nieuwe riem met een tiewrap samen te klemmen zodat de riem onder spanning blijft staan om dan de spanrol te vervangen. Plaatjes zeggen meer dan praatjes:
Doorsnijden over de lengte
Rest wegscheuren
Nieuwe riem er op
En de spanrol, met een tiewrap de riem op spanning houden
De man met de truc king:
Greetz Emiel
18 juni 2016 om 18:46 #18321280Dit werkt niet met het type spanner wat Opel gebruikt.
Opel gebruikt een spanner die constante druk blijft geven.
En die moet je dus voor spanning geven.
De spanner van die Nissan zet je vast en de spanner blijft dan staan.18 juni 2016 om 18:51 #18321281Dat is een slimme kerel. Als magic :thumbup
Ik kom trouwens dit net ook nog tegen over de spanner: http://www.abg-bv.nl/Technische_info_files/TB001.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
Bij elke 2e riem die ik vervang vervang ik ook de waterpomp, want ik wil geen problemen met waterpomp lagers die kapot gaan. Intussen heb ik er 280000 op zitten dus misschien ook maar eens een nieuwe oliepomp er op doen om mogelijke ellende voor te zijn.
Nu we het er toch over hebben: Heeft iemand advies t.a.v de levensduur van de oliepomp en zijn lagers?
18 juni 2016 om 18:52 #18321282Naar mijn idee zou t wel lukken. Je zet normaal de riem toch op spanning met de spanner? :hmmz dus de riem met de tiewrap vastmaken op dezelfde spanning, kan je de spanner gewoon loshalen toch? De riem loopt zoals je ziet op de foto’s ook bij Opel over de spanner…
Greetz Emiel
18 juni 2016 om 19:00 #18321283Emiel
Normaal ben ik er ook wel voor om zelf na te denken en te experimenteren, maar……
Met de spanning van de distributie riem laat ik dat uit mijn hoofd. Als er met de distributieriem iets mis gaat kun je de hele motor weggooien. Dat zijn dure experimenten, en je verbrand meer dan alleen je vingers. Het doet heel erg pijn in je portemonnaie.
18 juni 2016 om 19:02 #18321284@TWA wrote:
Naar mijn idee zou t wel lukken. Je zet normaal de riem toch op spanning met de spanner? :hmmz dus de riem met de tiewrap vastmaken op dezelfde spanning, kan je de spanner gewoon loshalen toch? De riem loopt zoals je ziet op de foto’s ook bij Opel over de spanner…
Greetz Emiel
Nee dat lukt niet. De spanner moet je op voor spanning brengen. Dat lukt niet als er niks tegen de spanner drukt.
De spam net van die Nissan heeft een gleuf waar door je de hele spanner kan verschuiven. En dan vast zet.
Bij de Opel blijft daar beweging in zitten.Plus de riem van een Opel zit zo strak. Die krijg je er niet op als de spanner nog de rest van de riem op spanning houd.
18 juni 2016 om 19:07 #18321285Ok, jammer! Want t is een superhandige manier, dat is zeker :thumb
18 juni 2016 om 19:09 #18321286@TWA wrote:
Ok, jammer! Want t is een superhandige manier, dat is zeker :thumb
Zeker als je zo’n spanner hebt.
Zelf een keer met een oude alfa gedaan.
Daar was totaal geen info over te vinden.
En had geen markeringen.19 juni 2016 om 15:47 #18321287Rinus, bedankt voor je uitleg, ik heb gekeken onder m’n vec maar dat zit er bij mijn riemwiel
Helaas niet, dus zal het zonder moeten doen, misschien toch maar eens naar een luchttol uit zienTwa, ik heb de aflevering van fuzz gezien, op zich een goed idee maar ik wil ook gelijk m’n waterpomp
Vervangen en dan gaat dit niet lukken, maar het gaat wel goed komen.Vr,gr, jac.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.