Forumindex › Forums › Techniek › C20ne/seh (2.0 8v) › Krukas
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 april 2016 om 08:39 #17276134
Aks ik de krukas uit het blok heb gehaald.
Moet ik dan ook de krukas lagers vervangen.
Want de een zegt wel vervangen en de ander niet.
De lagers zijn verder niet beschadigd of versleten.
En als de lagers vervangen moeten worden moet krukass toch opnieuw geslepen worden.Mvg dennis
7 april 2016 om 21:32 #18316057Niet doen is een gok nemen, en vaak toch onverstandig, wel doen dan moet je het heel goed beeordelen, en dat is het werk van een motorbouwer. Knutselaars kunnen geluk hebben, maar je hebt al heel snel pech. Als je nog nooit van het woord plastigauge gehoord hebt dan kun je het waarschijnlijk beter even laten beoordelen door een motoren specialist.
8 april 2016 om 09:42 #18316058Oke want degene die met het blok bezig is die heb al meerdere motorfiets motoren uit elkaar getrokken en die zeht van je kan het er zonder probleem inplaatsen weer mar het is voor een crossauto
8 april 2016 om 10:47 #18316059Tja, ‘t kan vriezen en ‘t kan dooien. Het is een gok die je neemt, je haalt namelijk wel de spanning van de constructie af, en daarna bet gebruikte onderdelen er weer op. Geldt ook voor distributieriemen, worden ook vaak opnieuw gebruikt als het alleen even los moet, en daarvoor gelden gewoon regels, beter niet doen. Het is natuurkundig gezien een lastigere taak om een gebruikte snaar of lager opnieuw op de juiste spanning te brengen, omdat de rekgrens veel kleiner is geworden. Bij nieuw spul is dat drie keer zo ruim, en dus drie keer zo makkelijk op de juiste spanning te brengen.
Het is dus niet onmogelijk, maar wel veel riskanter.
8 april 2016 om 10:51 #18316060Krukaslagers zijn er verder niet uit die zitten nog in het blok zelf alleen de as zelf is er uut vandaar dat ik even vraag
9 april 2016 om 08:40 #18316061Ja, ik ben zelf wel van het als het toch los is vervangen, en dan ook gelijk de boutjes. Dan moet alleen wel goed bekeken worden hoe het zit met de toleranties, vandaar de plastigauge, maar ook de rondheid moet bekeken worden dan.
Voor de cross is het misschien niet zo boeiend, of juist wel, maar dit is weer typisch zo’n ding, net als met distributieriemen, waar ieder z’n mening over heeft. Sommigen nemen gewoon de gok, en natuurlijk kan dat goed gaan, maar als je reeel bent is het beter om het goed te (laten) controleren en bij twijfel te vervangen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.