Forumindex › Forums › Modellen › Omega › kromme kleppen door distributieriem x25xe
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 juni 2011 om 20:39 #17237020
Bij het vervangen van de distributieriem met een nieuwe spanrol van mijn omega x25xe uit 2000 (omega c 180.000km lpg) kwamen de witte streepjes op de distributieriem niet uit maar de groene wel, een dubbele groene streepje voor bij de krukas en 4 enkele groene streepjes voor bij de nokkenassen en die waren in lijn met de streepjes op de motor en op de nokkenstandwielen. Alles op tijd gezet en flink wat omwentelingen aan de krukas met een sleutel gemaakt en dat ging makkelijk. Maar bij het starten klonk er iets en daarna liep hij vast en er gebeurd niks meer. Met een sleutel op de krukas is geen beweging meer te krijgen. De distributieriem hierna nagekeken en ziet er prima uit, ook op spanning. Ik denk dat het misschien in die groene streepjes zat. Ik vermoed kromme kleppen. Wat zal beter zijn, kleppen laten reviseren of andere cilinderkoppen van de autosloperij. Zijn er speciale harde kleppen voor lpg of is standaard goed genoeg. Alvast bedankt voor uw reactie.
15 juni 2011 om 20:45 #17871992AnoniemLid sinds:
1 January 1970@gijs111111 wrote:
Bij het vervangen van de distributieriem met een nieuwe spanrol van mijn omega x25xe uit 2000 (omega c 180.000km lpg) kwamen de witte streepjes op de distributieriem niet uit maar de groene wel, een dubbele groene streepje voor bij de krukas en 4 enkele groene streepjes voor bij de nokkenassen en die waren in lijn met de streepjes op de motor en op de nokkenstandwielen. Alles op tijd gezet en flink wat omwentelingen aan de krukas met een sleutel gemaakt en dat ging makkelijk. Maar bij het starten klonk er iets en daarna liep hij vast en er gebeurd niks meer. Met een sleutel op de krukas is geen beweging meer te krijgen. De distributieriem hierna nagekeken en ziet er prima uit, ook op spanning. Ik denk dat het misschien in die groene streepjes zat. Ik vermoed kromme kleppen. Wat zal beter zijn, kleppen laten reviseren of andere cilinderkoppen van de autosloperij. Zijn er speciale harde kleppen voor lpg of is standaard goed genoeg. Alvast bedankt voor uw reactie.
kleppen revisieren???
dan zullen er anderen in moeten
beste is om de kop er af te trekken
en dan kijken wat er allemaal stuk ismischien enkel wat kleppen krom
maar kunnen ook best wat klepgeleiders overleden zijn ;)je kunt zelfs proberen de riem nog een x goed op tijd te zetten
bougie,s der ff uit
en dan zien of je hem met de sleutel paar x kunt rond draaien
mischien heb je n x geluk
en staat de motor enkel vast
(omdat het met starten al gebeurde draaide die dus noig niet veel toeren)
ipv dat die al wat vernield heeftkans is klein maar wie weet heb je mazzel ;)
15 juni 2011 om 21:07 #17871993Ik gebruik nooit de streepjes op de riem zelf.
altijd de streepjes op de poelies tov de tekens op de achterplaat
witte strepen motor trouwens goed staan, bij de groene strepen moet de ander afteken streepjes staan
er staat op elke poelie namelijk 2 streepjes (omdat voor inlaat en uitlaat zelfde poelie word gebruikt.
staat in en ex bij in is inlaat, ex is uitlaat.
Willem
15 juni 2011 om 22:02 #17871994Die groene streepjes zorgden er dus voor dat ik de distrubietiesnaar verkeerd had gezet. Hij blijft nu muurvast ondanks de bougies eruit zijn. Ik zal de cilinderkoppen eraf trekken. Bedankt voor jullie reacties.
16 juni 2011 om 08:14 #17871995Grote kans dat idd de kleppen krom zijn. Een startmotor is sterk genoeg hiervoor.
Wat ik destijds gedaan heb is andere koppen halen die in orde maken en dan omruilen.
Gr jack
17 juni 2011 om 12:19 #17871996AnoniemLid sinds:
1 January 1970@gijs111111 wrote:
Die groene streepjes zorgden er dus voor dat ik de distrubietiesnaar verkeerd had gezet. Hij blijft nu muurvast ondanks de bougies eruit zijn. Ik zal de cilinderkoppen eraf trekken. Bedankt voor jullie reacties.
had je dan wel eerst de riem op tijd gezet??
enkel bougie,s der uit halen helpt niets
kans is groot dat je wel al schade hebt
maar ik zou t toch proberen
;)17 juni 2011 om 19:58 #17871997Wat ik deed was de strepen van de nokkenassen onder de strepen op de kappen daarboven brengen. De timing van de oude riem bleek nog in orde. Toen nokkenassen en krukas gelokd en de oude spanrol en geleiderol en riem verwijderd. De dubbele witte strepen op de nieuw riem onder de krukas gezet maar de 4 enkele witte strepen op de riem kwamen niet uit. Bij hetzelfde met de dubbele en 4 enkele groene strepen kwam het wel uit zoals de oude riem want alles was gelokd. De nokkenassen 360 graden gedraaid en de timing gedaan door draaien van de geleiderollen. Daarna hetzelfde een paar keer herhaald tot de timing in orde was en ook de spanrol stond in de juiste positie. De kleppen kwamen niet tegen de zuigers.
Maar toch bij het kort starten zonder dat de motor liep was wat gerommel waarna startmotor vaststond. Met compressie testen wil ik kijken of en welke kleppen lekken omdat ze krom staan zijn want misschien is 1 cilinderkop nog wel goed. Voor de compressietest moet eerst de timing goed staan maar ik vraag me af of dat nog te doen is.17 juni 2011 om 20:01 #17871998dan zijn de klepstoters op druk gebracht, en toen was er ineens onvoldoende ruimte voor de kleppen..
je moet het echt doen zoals op de foto hieronder:
Willem
20 juni 2011 om 15:40 #17871999bedankt Willem. Aan de foto te zien was het probleem dat mijn riem op de krukas niet op het onderste punt stond. Mijn riem moet nu een tand naar rechts op de krukas maar er zit geen beweging in naar rechts (wel een tand naar links ondanks bougies en olie eruit zijn). Om hem zoals op de foto te krijgen kan ik hem misschien eraf doen en de 4 nokkenassen een tand naar rechts draaien maar weet niet of dat een goed idee is.
21 juni 2011 om 02:25 #17872000je kan proberen de nokkenassen iets te verdraaien, en dan proberen de krukas op tijd te zetten, maar ik denk dat leed al is geschieden. anders haal je kleppendeksels er maar af. en kijk of de stoters los liggen onder nokkenassen. zoja dan is die klep waarschijnlijk wel krom en kan je de koppen er wel af gaan halen…
want als streepje beneden staat, staat cilinder 1 op BDP (bovenste dode punt), maar als ie van plek in de weg zit zal dit niet meer gaan lukken. mocht je hulp nodig hebben, contact wim-v6 even die is altijd wel bereid om je te komen helpen. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.