Forumindex › Forums › Modellen › Vivaro, Movano, Arena, Combo (Bedrijfswagens) › krijg mijn velg niet los!!!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 april 2013 om 21:49 #17257237
ik wou vandaag mijn winterbanden demonteren en mijn zomerbanden monteren. :wors
3 van de 4 velgen was geen probleem.
alleen de 4de (links voor) wil niet los. :wtf
er zit zo’n dekseltje op welke je alleen met een speciale sleutel los krijgt. :shock:
het betreft hier trouwens een corsa-c.
op die speciale sleutel zitten 3 metalen punten.
nu krijg ik met geen mogelijkheid die speciale bout met die speciale sleutel los. :puke
het boutje zit dus zeg maar moer vast :swear
weet iemand een mogelijkheid om deze los te krijgen zonder dat ik van alles moet gaan slopen of iets dergelijks?? :hmmz
alle hulp is welkom.20 april 2013 om 21:53 #18128414Probeer een beetje kruipolie tussen het deksel en het boutje te spuiten: zit waarschijnlijk door inwerking van zout in het aluminium van de velg vast.
En eventueel dat speciale sleuteltje met een stukje pijp of iets dergelijks wat verlengen zodat je meer kracht kunt zetten. Succes.20 april 2013 om 21:58 #18128415nou een pijp op dat sleuteltje zetten doen we maar mooi niet als je het niet erg vind. :angel
heb er zo veel kracht op gezet met mijn 2 handen dat het hendeltje wat je vast pakt al licht getordeerd is. :swear :swear
heb er vandaag al meerdere keren WD4 rond dat boutje gespoten maar tot nu toe geen beweging in te krijgen.
als ik meer kracht gezeten mol ik die speciale sleutel met zeer grote zekerheid. :swear
is ook een super dom systeem van opel.21 april 2013 om 00:17 #18128416Punttang in twee van de drie gaatjes steken. Het wiel opkrikken zodat je hem kunt draaien.
Met een waterpomptang hou je de punttang vlak bij de velg vast zodat deze niet meedraaid.
Het wiel nu met de hand met de klok mee draaien: In een keer laten schrikken en het boutje is los. Volgende keer een beetje vet aan het boutje voor monteren en niet muurvast draaien.21 april 2013 om 06:36 #18128417klein klapje op de bout geven zodat ie “schrikt”
21 april 2013 om 08:18 #18128418Of andere manier; Beitel of schroevendraaier in een van de gaatjes drukken. En dan met een hamer tegen de klok in slaan. Is wel je bout beschadigd, maar je moet uit 2 kwaden een goede kiezen ;)
21 april 2013 om 08:40 #18128419Mag/kan er op zoon Anti diefstal bout een luchttol worden gezet?
Zo ja zal ik even langs een garage in de buurt rijden.
21 april 2013 om 09:04 #18128420Wat warm maken is denk ik ook geen optie of wel? Dekseltje zal wel plastic zijn.
Ik had het met de stalen velgen, die zaten ook muurvast, in alle haast vergeten met het omleggen wat kopervet bij te doen.
21 april 2013 om 10:26 #18128421Nooit kopervet op je wielbouten doen ;) Draai je ze veel te vast.
Inderdaad met de punttang en waterpomptang los proberen te draaien (echt met waterpomptang anders kan je punttang naar de stort).
21 april 2013 om 11:09 #18128422@chieltjuh wrote:
Mag/kan er op zoon Anti diefstal bout een luchttol worden gezet?
Zo ja zal ik even langs een garage in de buurt rijden.
Nee dan draai je die dop verrot!
21 april 2013 om 12:02 #18128423@joop1970 wrote:
Nooit kopervet op je wielbouten doen ;) Draai je ze veel te vast.
Inderdaad met de punttang en waterpomptang los proberen te draaien (echt met waterpomptang anders kan je punttang naar de stort).
Niet bij de bouten maar het naafgat. Daar roesten hij vast.
21 april 2013 om 12:05 #18128424Als je het originele sleuteltje al kapot draait dan zal het boutje met een punttang waarschijnlijk ook niet los komen. Misschien kun je (als je er materiaal voor hebt) het oude handvatje van de sleutel afzagen en er een pijpje/stripje oplassen. Succes.
21 april 2013 om 12:53 #18128425@joop1970 wrote:
Nooit kopervet op je wielbouten doen ;) Draai je ze veel te vast.
Inderdaad met de punttang en waterpomptang los proberen te draaien (echt met waterpomptang anders kan je punttang naar de stort).
Alsje geen momentsleutel hebt wel ja.
Zonder (gewoon op spierkracht) gaan ze er dan veel te makkelijk in en draai je ze inderdaad heel snel veel te strak.
Met een luchtratel pistool kan je op die manier zelfs je velg splijten op de boutgaten.Als je gewoon, zoals het eigenlijk hoort, een momentsleutel gebruikt met bouten waar een beetje kopervet aan zit, is er niks aan de hand.
21 april 2013 om 13:27 #18128426Juist met een momentsleutel niet. Het is niet alleen koppel wat je op de bout zet, zon bout rekt ook. Met vet erop kom je later aan je moment, je draait de bout dus vaster en kan de bout teveel uitrekken waardoor hij plastisch kan vervormen/breken
21 april 2013 om 15:12 #18128427graag even goed lezen heren.
het gaat niet om de wiel bout maar de speciale bout die het dekseltje vast houd welke de wielbouten afdekt.
@ries e,punten tank en waterpomp tang? :wtf
staat er ergens een afbeelding op het net hoe dit moet want snap het even niet helemaal. :wors
of een how to met afbeeldingen is ook welkom. :thumbook al meerdere malen een flinke spray WD40 op en rond het boutje gespoten maar loskomen is er niet bij. :swear
zit muur vast en wil dus duidelijk niet los. :wtf
om nu gelijk er met een schroevendraaier op beitel op te gaan rammen wil ik eerst op een normale nette manier
proberen het los te krijgen. :hmmz21 april 2013 om 15:46 #18128428na net even naar mijn gereedschap te hebben gekeken heb ik geprobeerd om met een puntentang en waterpomp tang
het boutje los te schrikken/krijgen. :wors
nou vergeet dat maar. -offtopic
ging dus mooi niet los en ja inderdaad de puntentang kan gelijk de prullenbak in waarvoor mijn dank. :swear :swear
toen kreeg ik een ander idee.
een griptang op het sleuteltje zo kort mogelijk bij het wiel.
om zo torderen van het sleuteltje voor te zijn/ tegen te gaan.
en eureka!!!! :jerry :angel
hij si los.
zat echt goed vast.
gelijk mijn zomerband gemonteerd zo dat er weer 4 de zelfde velgen met band onder mijn auto zitten.
rijd wel zo prettig.
ga toch kijken of ik hier wat anders voor kan verzinnen want dit gedonder komt er natuurlijk volgend jaar weer aan.21 april 2013 om 15:49 #18128429Edit: Het is gelukt zo te zien, niet meer zo vast draaien scheelt de helft.
21 april 2013 om 15:49 #18128430Heb nu geen fatsoenlijk gereedschap bij de hand, maar met deze fotos zie je wat de bedoeling is.
Heb hier geen waterpomptang, maar met een bahco gaat het ook. Deze zorgt voor een hefboom, waardoor je veel meer kracht kunt zetten dan met het originele plastic sleuteltje.
De twee punten van de tang in het boutje.
Met een hand de tang goed in het boutje drukken.
Andere hand de bahco of waterpomptang in een keer een tik op geven, waardoor het boutje “schrikt” en losschiet. Of voor extra kracht de tang en bahco tegenhouden en het wiel met de klok mee draaien.21 april 2013 om 15:51 #18128431Haha, zoiets had ik ook gefabriceerd maar ondertussen was het al gelukt :p
21 april 2013 om 18:31 #18128432boutje was niet echt vast gedraaid maar normaal hand vast.
ik ga toch aan mijn wielbouten en die speciale boutjes van de afdek dekseltjes van de wielbouten iets van vet of koper vet doen.
want die anderen zaten wel niet zo vast maar moest wel even kracht zetten voor ze los kwamen.21 april 2013 om 19:21 #1812843321 april 2013 om 19:24 #1812843421 april 2013 om 19:40 #18128435Is opzich een prima systeem van Opel hoor, alleen ze hebben niet nagedacht over het sleuteltje (lees: plastic :P)
Maak trouwens ook eens het schroefdraad van deze speciale bout eens schoon, en desnoods opnieuw tappen. Gewoon met remmenreiniger aan de gang ;)
22 april 2013 om 21:39 #18128436en wat zou ik aan de schroefdraad van dat boutje en mijn wielbouten kunnen smeren??
heb bij sommige koper vet en sommige grijs vet gezien.
maar de vraag is nu welke de juiste is.22 april 2013 om 22:16 #18128437Toch mooi dat het gelukt is
Bij mijn a vectra had ik ook zo’n sleutel voor de slotbout van mijn velgen,alleen was deze helemaal van massief metaal ipv slap plastic.
Heb ik ook al eens verlengd met een stukje buis om meer kracht te kunnen zetten.
helaas met de auto meeverkocht,maar misschien heeft iemand er nog wel 1 liggen of op de sloop.
Nog een plaatje van mijn orginele opel velg,gemaakt nadat ik door een kerende bestelbus geramd was :-?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.