krakje bij schakelen Astra 1996 stationwagon

Forumindex Forums Modellen Astra krakje bij schakelen Astra 1996 stationwagon

• Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    willlem

Hallo allemaal! Ik heet Willem en ben sinds een paar dagen de trotse eigenaar van een Opel Astra 1.6 stationwagon bouwjaar 1996.

Hij rijdt heerlijk. Alles doet het, en ik hoop dat ik er nog zo’n vier jaar plezier van mag hebben zonder al te veel (on)kosten. Gezien de km-stand van 170.000 moet dat lukken omdat ik ongeveer hooguit 10.000 km per jaar rijd.

Alleen heb ik een vraag over het schakelen:
      Het schakelen gaat prima. Niks mis mee. Alleen voel ik tijdens het (terug)schakelen een lichte weerstand, en een beetje een “krakerig” gevoel door de pook heen. Onhoorbaar, maar wel voelbaar. Net alsof de tandwielen elkaar even opzoeken voordat ze in elkaar grijpen. Ook voel ik wel een lichte weerstand bij het overschakelen. Hij doet dat in elke versnelling.

Niet echt hinderlijk, maar ik vraag me af of dit normaal is. Wellicht een kwestie van ouderdom/slijtage? (Ik ben zelf 62, en begin hier en daar ook tekenen van slijtage te vertonen, dus waarom zou een auto van 16 dat dan niet mogen)?

Of is er meer aan de hand en moet ik even langsgaan bij de garage waar ik hem heb gekocht?
      Ik check mijn vraag hier liever eerst even voordat ik daar te horen krijg dat dit normale slijtage is.

Bij voorbaat mijn dank voor jullie meedenken !

wim-v6
      Deelnemer

hoe pakt de koppeling??

Kan je vanuit stilstand zonder te kraken naar Achteruit schakelen??

Willem

willlem

Koppelen gaat prima. Naar de achteruit gaat ook goed.

wim-v6
          Deelnemer

Niks aan de hand.

De Opel bakjes willen wel wat stug schakelen, zeker met terugschakelen..
            en zoals je zegt, tis al geen jonkie meer. mijn 1986 Ascona laat ook wel eens een steekje vallen met terugschakelen..

Willem

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.