Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › krakend geluid voorzijde zafira A
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 juli 2013 om 19:45 #17259645
Hallo mensen,
Mijn zafira uit 2001 Z18XE kraakt aan de voorzijde als ik achter uit rij en daarna voor uit bijvoorbeeld van een parkeerplek afdraaien.
Het klinkt als een kloppend gekraak.
Met vluchtheuvels of klinker wegen hoor ik het niet.
Wie heeft er een idee wat dat kan zijn?
Ook is het systeem cq, geleider van de elektrische bediening van het raam achter gesneuveld.
Heeft er iemand een idee of de motor los uitwisselbaar is met een nieuw geleider systeem?
Bij de dealer vragen ze 680 euro voorhet onderdeel terwijl een geleider zonder motor 34 euro kost.
De motor doet het nog bij mij, dus ik zou goedkoop uit kunnen zijn.?Groeten Patrick.
2 augustus 2013 om 15:31 #18163662stabilisatorstang rubbers denk ik.
6 augustus 2013 om 09:47 #18163663@koenelsenaar wrote:
stabilisatorstang rubbers denk ik.
Zijn pas vervangen, maar het kraken is bekend nu waar het van komt.
Fusee aan beide kanten speling vandaar het krakende kloppende geluid.
Vanavond nieuwe eronder. Klopt het dat die niet met een bout verbinding vast zitten maar met een soort popnagel die je los moet boren?
Dat zou betekenen dat de hele draagarm er af moet?Patrick.
6 augustus 2013 om 09:55 #18163664Ja klopt zit op je draagarm geklonken wat je kan doen is hem eerst door boren met een klein boortje zeg 3mm dan met 6mm dan met 8mm en dan zou je de kop eraf moeten kunnen slaan als dat niet lukt afslijpen.
De nieuwe zit wel met een bout verbinding.
6 augustus 2013 om 09:57 #18163665Nu moet ik even goed nadenken hoor.. ik geloof het wel ja.
Je zal in dat geval idd de hele draagarm eronder weg moeten halen, de pompnagel koppen eraf flexen en eruit slaan of boren en vervangen door de meegeleverde bouten en moeren die bij de fuseekogel zitten.
6 augustus 2013 om 10:01 #18163666@Mattytrix wrote:
Nu moet ik even goed nadenken hoor.. ik geloof het wel ja.
Je zal in dat geval idd de hele draagarm eronder weg moeten halen, de pompnagel koppen eraf flexen en eruit slaan of boren en vervangen door de meegeleverde bouten en moeren die bij de fuseekogel zitten.
Bedankt voor de tip heren :thumbup
Aan de linker kant zit er al 1 met boutverbinding, scheelt me weer wat werk :D6 augustus 2013 om 10:35 #18163667hmm nog nooooooooit vervangen hoor haha! geeft al aan dat er ooit eens een nieuwe op is gekomen dus :) en geen probleem hoor XJR1300
6 augustus 2013 om 11:30 #18163668Draagarm hoeft er niet af gewoon de auto zo hoog mogelijk op krikken zodat je eronder kan met een boor en slijptol.
6 augustus 2013 om 14:47 #18163669@Opeltje17 wrote:
Draagarm hoeft er niet af gewoon de auto zo hoog mogelijk op krikken zodat je eronder kan met een boor en slijptol.
Ja kan, maar de kans dat je uitschiet en in iets anders gaat zitten flexen dan alleen je draagarm is behoorlijk groot..
En dan nog niet eens het geklooi meegeteld.. en een draagarm pak je er (normaal) in een paar minuten onder weg, en kun je gewoon op je gemak in de bankschroef gaan boren en flexen etc :)
6 augustus 2013 om 21:27 #18163670gewoon ander draagarmpje eronder zetten, klaar. Zo doe ik dat…
7 augustus 2013 om 15:48 #18163671@Mattytrix wrote:
hmm nog nooooooooit vervangen hoor haha! geeft al aan dat er ooit eens een nieuwe op is gekomen dus :) en geen probleem hoor XJR1300
Hmm, ik heb hem in ieder geval nog nooit vervangen. Dat was mijn vorige opel specialist hier niet nader te noemen.
Dat was dezelfde garage die me met knetter verrotte remleidingen weer op weg stuurde met gloednieuwe keuring erop.! :fy1
3 jaar geleden is fusee dus al vervangen, ik heb even op de bon gekeken.
Nu weer verrot, geeft wel aan wat voor spul hij er onder geschroefd heeft. :hmmz
Daarom gaan we het zelf maar eens doen, dan kan ik tenmiste mezelf de schuld geven………..
We zijn blij met elke tip die het sleutelen makkelijker maakt. :thumbup21 augustus 2013 om 19:08 #18163672Hallo mensen,
Nadat de fuseekogels vervangen zijn dacht ik van het knoepende krakende geluid af te zijn.
Niets bleek minder waar, het geluid is er nog steeds.
Een bevriende automonteur dacht dat het van de schokbrekers kwam en dan het veerbeen lager of veerpoot voering wat slecht zou zijn.
Is dit te vervangen zonder dat de schokbreker eronder vandaan moet?
Of moeten de schokbrekers en de veren eronderuit?Als dat het niet is, wat zou het dan nog meer kunnen zijn?
Wat kan er nog meer geluid maken aan het onderstel?Alvast bedankt :thumb
24 augustus 2013 om 15:17 #18163673Veerpoot moet eronder uit hij bedoelt waarschijnlijk de veerpoot lagers deze zitten boven aan de veerpoot kijk ook eens goed naar de veer zelf ook al een aantal keer gehad dat er een winding was afgebroken en lag te stuiteren/bonken.
En je gaf aan dat je stabilisator stang rubbers al zijn vervangen, dan hou je de stabilisator verbinding stangetjes nog over(stangetjes tussen veerpoot en stabilisator stang) deze even controleren op spelling deze gaan heel vaak rammelen/bonken.
25 augustus 2013 om 07:50 #18163674:thumb bedankt voor je reactie.
Gisteren is er met een apparaat geluisterd tegen de veerpoten aan en tegen het onderstel.
Zowel links al rechts is het geluid goed te horen.
Je hoort het al bij stilstand als je de wielen draait.
Het knoept behoorlijk. Als je de veer vast houdt voel je met het knoepen ook een trilling in de veer.
Het is aan beide kanten hetzelfde.
Zou toeval zijn als die veerpoot lagers aan allebei de kanten tegelijk kapot gaan?Het kan toch niet het stuurhuis zijn?
Gr Patrick
25 augustus 2013 om 07:59 #18163675Zoals je het uitlegt zou ik ook zeggen: veerpootlagers
Maar controleer zoals eerder ook al gezegd is ook even de verbindingsstangen die van de stabilisator naar de schokdemper lopen. In de praktijk worden die vaker vervangen dan een veerpootlager. Ik heb zelf nog nooit een veerpootlager van een Zafira-a vervangen, de stangetjes heel veel…..(ik werk bij een Opel Dealer)
25 augustus 2013 om 08:23 #18163676Kan ik die stangetjes controleren als hij op de banden staat of moet hij op de brug om speling of slijtage te controleren?
25 augustus 2013 om 08:31 #18163677He simpelst is de auto met beide voorwielen omhoog krikken, zodat ze vrij van de grond zijn en dan kun je door aan de stabilisatorstang te trekken/duwen voelen of er speling op zit.
25 augustus 2013 om 08:57 #18163678http://www.bing.com/images/search?q=stabilisator+stang+opel+zafira+a&go=&qs=n&form=QBIR&pq=stabilisator+stang+opel+zafira+a&sc=0-25&sp=-1&sk=#view=detail&id=5CED1A138E88B48BEC396060276F243BDD59C1BB&selectedIndex=4″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Effe voor de duidelijkheid, het gaat om deze koppelstang?
25 augustus 2013 om 09:20 #18163679Ja klopt.
25 augustus 2013 om 10:33 #18163680Net de auto opgekrikt en gedraaid aan de wielen. Het komt idd van de koppelstangen. Deze zijn van kunstof? :shock:
Er zit ook een beetje speling op dus de boosdoeners zijn gevonden denk ik.
Kan ik die koppelstangen 1 voor 1 verwisselen?
Ik bedoel zonder dat de stabilisator stang naar onder valt of zo?Hopen dat het dan opgelost is. :thumbup Veerpoot lagers vervangen scheelt een stuk in de knip.
Wordt vervolgd……………….
25 augustus 2013 om 10:38 #18163681Ja kan je gewoon verwisselen, alleen vaak zijn ze niet los te krijgen en moet je ze afslijpen.
Kijk anders even op internet daar heb je ze ook van staal deze zouden langer mee gaan.
25 augustus 2013 om 11:14 #18163682Bedankt voor de uitleg mannen! :thumb
Morgen even bestellen en dan eronder met die dingen, ik ben dat geknoep meer dan zat :jerryIk laat wel horen hoe het afgelopen is..
Groeten Patrick.
25 augustus 2013 om 20:41 #18163683@Opeltje17 wrote:
Ja kan je gewoon verwisselen, alleen vaak zijn ze niet los te krijgen en moet je ze afslijpen.
Kijk anders even op internet daar heb je ze ook van staal deze zouden langer mee gaan.
1″ luchthamer met verloop naar 1/2″ doet ook wonderen hoor…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.