Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › Koude start slecht — Kadett weer in orde!!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 november 2013 om 20:32 #17261887
Hoi,
Mijn Kadett staat helaas veel stil en wordt alleen op zaterdag gebruikt. Doordeweek staat ie buiten, omdat ik er helaas geen onderdak voor heb.
Als ik’m zaterdag start, slaat ie direct aan. Helaas gaat ie dan niet mooi rond, niet alle cilinders doen mee. Ik rijd altijd rustig weg tot de motor op temperatuur is. Maar als ik dan vlotter wil optrekken houdt ie in, net op de ontsteking er helemaal mee op houdt. Dat gebeurd niet, want toerenteller blijft wel toeren weergeven.
Als ik ‘s middags weer naar huis ga zijn alle problemen verdwenen. Thuis gekomen zet ik’m weer op zijn plek en een week later zijn de problemen er weer.
Waar kan ik dit probleem het beste zoeken? Ik denk zelf aan vocht, of moet ik eerder aan sensoren denken, er is geen foutcode van motormanagement.
14 november 2013 om 22:40 #18192186Als hij warm is eens met de plantespuit langs de ontstekings onderdelen gaan, wellicht tref je zo de pijnlijke plek?
Of misschien komt hij nét wat benzine te kort, met opwarmen vraagt het altijd iets meer inspuiting. Is er recent nog eens een vers filter op gegaan bijvoorbeeld?
16 november 2013 om 20:16 #18192187@Vinci wrote:
Als hij warm is eens met de plantespuit langs de ontstekings onderdelen gaan, wellicht tref je zo de pijnlijke plek?
Of misschien komt hij nét wat benzine te kort, met opwarmen vraagt het altijd iets meer inspuiting. Is er recent nog eens een vers filter op gegaan bijvoorbeeld?
Benzinefilter is bij mijn weten nog nooit vervangen en ik heb deze Kadett alweer 9,5jaar. De laatste onderhoudsbeurten door een garage zijn dus zeker 10 jaar geleden en dat filter is dus minimaal 10 jaar oud.
Vanmiddag met het naar huis rijden hikte de auto trouwens regelmatig, iets wat hij eigenlijk nooit eerder deed. Moet ook eerlijk zeggen dat ik de tank altijd max voor een kwart gevuld heb, dus misschien zijn filter en slangen dan wel aan het dichtslippen. Goede idee denk ik om het filter te vervangen.
16 november 2013 om 20:20 #18192188Filter vervangen. Zou ook kunnen dat je een lek hebt waardoor er koelvloeistof langzaam lekt in een van de cilinders. Moet je wel eens bijvullen? Eigenlijk bij. Weinig gebruik altijd regelmatig volle tank. Voorkomt Roesten aan de binnenzeilde.
7 december 2013 om 20:38 #18192189@Haasje17 wrote:
Filter vervangen. Zou ook kunnen dat je een lek hebt waardoor er koelvloeistof langzaam lekt in een van de cilinders. Moet je wel eens bijvullen? Eigenlijk bij. Weinig gebruik altijd regelmatig volle tank. Voorkomt Roesten aan de binnenzeilde.
Heb het er ook nog ff met mijn zwager over gehad en het zou inderdaad de koppakking kunnen zijn waardoor er koelvloeistof in een van de cilinders lekt.
Vanmorgen was het weer raak, wel starten en direct aanslaan, maar naar mijn idee best veel witte rook uit de uitlaat (bij koude start). Dit zou natuurlijk ook condens uit de uitlaat kunnen zijn. Als de motor warm is rookt ie niet meer zo wit, gewoon damp net als de meeste auto’s.
Als ik rustig optrek gaat alles prima, wil ik iets vlotter dan is het net of de motor een fractie overslaat/stil staat, hang dan wel ff in de gordel zeg maar……
Binnenkort een weekje vakantie en dan zal ik eens gaan kijken wat ik ermee ga doen. In ieder geval de staat van de bougies bekijken.
8 december 2013 om 12:09 #18192190weet je 100% zeker dat je onstekking ok is?? Anders zou ik daar eerst eens naar kijken! Als de bougie ook al 9.5 jaar erin zitten :o
9 december 2013 om 21:07 #18192191Ik zou de bougi’s er ook eens uit draaien en de kleur bekijken en, kun je vaak veel aan zien en eventueel de zuigerbodem bekijken, mocht er koelvloeistof in de cylender lekken dan is de bovenkant van die zuiger brandschoon.
Ook zit er dan meestal witte drap in de carterontluchtingslang of olievuldop.Verdelerkap en rotor ook even controleren of de contacten nog goed zijn.
15 december 2013 om 19:48 #18192192Vandaag eindelijk ff tijd kunnen besteden aan mijn Kadettje…….
Helaas kwam ik er vandaag achter dat de voetenruimte aan de bijrijderskant vol water stond. Had er veel zooi liggen, waaronder een jas, skeelers voor de kids, kannetje koelvloeistof, spuitbus lak en klein grut. Ik wou dat dus ff opruimen en toen ik al die zooi eruit had zag ik dat de mat zeiknat was, schrik!!
Heb direct de bijrijderstoel eruit getrokken en de vloerbedekking ook, vervolgens die waterzuigende isolatie/schuimrubber ondermat ook opgetild en daaronder stond wel een cm water…… Heb het zo goed mogelijk droog gemaakt, de vloerbedekking omhoog gezet en een vochtvreter in de auto.
Positief puntje was dat de bodem er wel hard uit zag!! De Bitumenmat was ook glad op 1 plekje na waar een (roest)bobbel onder zit……Ga ik op een later tijdstip meer aandacht aan besteden.
Maar ik zou dus eigenlijk met de motor aan de gang en dat heb ik daarna dus gedaan. Vermoedelijke boosdoener heb ik ook gevonden: De ontsteking! Zie foto’s
De bougies zien er niet best uit, best veel oxidatie naar mijn mening. Ze zijn niet schoon van de koelvloeistof, dus dat lijkt positief met het oog op een eventuele defect koppakking denk ik.
De rotor ziet er ook niet geweldig uit, het contactpunt is niet mooi glad meer en ook lichtelijk geoxideerd.
Dan de verdelerkap, hierin kan je ook zien dat de contactpunten ingebrand zijn.
Dus eerst deze delen maar eens vervangen en dan weer testen. Hoop dat het hier bij blijft.
Welke webwinkel zou ik het beste deze spullen kunnen bestellen? Of zouden jullie gewoon naar Brezan ofzo gaan?
22 december 2013 om 21:38 #18192193Had alle delen eerst schoongemaakt en ze toch maar weer in de auto gezet, omdat ik de auto nodig had en ff geen tijd/geld had om nieuwe ontsteking te halen.
Auto lijkt nu wel iets beter te rijden, maar is nog lang niet goed.
Als ik kalm aan ga versnellen gaat het zonder problemen en constante snelheid gaat ook aardig goed, ik moet niet te snel willen optrekken.
Heb overigen ook aan de automatische choke gedacht (als deze motor dat tenminste heeft). Kan ik hier nog iets van nakijken om te zien of die goed werkt?
13 januari 2014 om 11:59 #18192194Heb afgelopen weekend een nieuwe verdelerkap geplaatst, aangezien de oude in slechte staat was en ik dit zelf als hoofdoorzaak aan wees. Helaas heeft het het probleem niet opgelost.
Volgende waar ik naar ga kijken zijn de bougiekabels + bougies, ff plantenspuit in het donker erop leeg spuiten en kijken wat er gebeurd.
Of zouden jullie ergens anders zoeken?
13 januari 2014 om 12:06 #18192195begin maar eens met wat onderhoud….
9.5 jaar niks aan gedaan :wtf
alle vloeistoffen verversen
riem en pomp vervangen.
alle filters vervangen.sorry dat ik het zeg, maar vind je het gek dat ie niet lekker loop als je er niet naar omkijkt.
13 januari 2014 om 12:16 #18192196Beste Johan,
Bij rijders kant, even kijken of het niet de draadboom van de computer in loopt. Heb ik 2 verschillende gsi gezien, krijg je ook vreemde storingen van.
Grt Mark
14 januari 2014 om 11:40 #18192197@sjoerdie wrote:
begin maar eens met wat onderhoud….
9.5 jaar niks aan gedaan :wtf
alle vloeistoffen verversen
riem en pomp vervangen.
alle filters vervangen.sorry dat ik het zeg, maar vind je het gek dat ie niet lekker loop als je er niet naar omkijkt.
Hoi Sjoerdie,
Ik denk dat je niet goed gelezen hebt, het laatste onderhoud door een garage is ongeveer 10jaar geleden. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik er zelf niets aan doe ;) . Olie en filters (behalve benzinefilter) vervang ik netjes en ongeveer 2 jaar geleden is de distributie + waterpomp ook vervangen. Ik moet daarbij wel zeggen dat ik bougies + kabels ongeveer 8 jaar geleden vervangen heb, dat had misschien vaker gemoeten. Echter als de auto goed rijd, waarom zou ik dan bougies en kabels vervangen? Dat kan echter ook een verkeerde gedachtengang van mij zijn.
Ik ben blij met mijn Kadett en wil ‘m ook niet kwijt!! Echter zijn de financiele middelen soms niet toereikend om alle[/b gewenste onderhoud te kunnen doen.
Wat betreft het vocht aan de bijrijderskant en de computer, daar heb ik wel even aan gedacht! Echter heb ik er niets mee gedaan, misschien dom. Heb nog een goede gebruikte computer liggen, kan het in ieder geval eens proberen!! Bedankt voor deze tip Markkie!!
14 januari 2014 om 16:48 #18192198@johan1981 wrote:
Heb afgelopen weekend een nieuwe verdelerkap geplaatst, aangezien de oude in slechte staat was en ik dit zelf als hoofdoorzaak aan wees. Helaas heeft het het probleem niet opgelost.
Volgende waar ik naar ga kijken zijn de bougiekabels + bougies, ff plantenspuit in het donker erop leeg spuiten en kijken wat er gebeurd.
Of zouden jullie ergens anders zoeken?
Nee, ik zou deze stap ook gedaan hebben :angel
Dus, ga je gang maar :jerryOh ja, wel je rotor ook vervangen he ?
Anders heeft een nieuwe verdelerkap geen nut !Rik :D
14 januari 2014 om 20:17 #18192199@KadAstra-EF wrote:
Oh ja, wel je rotor ook vervangen he ?
Anders heeft een nieuwe verdelerkap geen nut !Rik :D
De Rotor heb ik zeker ook vervangen, beetje hetzelfde als je remschijven vervangen, maar je blokken niet, haha!!
14 januari 2014 om 20:23 #18192200Tjonge wat is het toch jammer dat ik niet meer tijd heb voor mijn Kadett….
Als ik nou als eerste gekeken had in het donker, dan had ik het direct geweten….. Maar ja, je gaat in het donker niet sleutelen aan je auto en als je bij daglicht dan ontdekt dat je verdelerkap er niet mooi meer uit ziet van binnen, verdenk je die als eerste…..
Het blijken dus de bougiekabels te zijn, heb net voor het eerst in het donker onder de kap gekeken. Ik moet zeggen, dat zag er spectaculair uit!!! Ik zag allemaal vonkjes rondom de bougiekabels en kleppendeksel!!! En als ik goed luister, kan ik het zelfs horen vonken, haha! De bougiekabels zijn dus op!
Ben blij dat ik het nu gevonden heb, kan ik op jacht naar nieuwe kabels.
Welke kabels kan ik het beste kiezen voor een nette prijs, hoeft geen merk te zijn, als ze maar goed zijn. En waar zouden jullie ze bestellen?
14 januari 2014 om 22:53 #18192201gewoon een automaterialen zaak. dan krijg je waarschijnlijk bosch gewoon een goed merk. zal rond de 50 a 60 euro zitten.
9.5 jaar dat is wel erg lang voor bougies en kabels….
16 januari 2014 om 15:00 #18192202Heb verschillende merken en prijsklasses gezien op een website
prijzen varieren van 20,00euro tot 80,00euro voor complete sets.
En merken: Vemo, NGK, Beru, JanMor, Magneti Marelli, Herth + Buss, Valeo, Kager en Facet
Kennen jullie deze merken? Prijzen verschillen nogal en weet niet wat de kwaliteit van de verschillende merken is.
Zou iemand mij hier een antwoord op kunnen geven??
29 januari 2014 om 13:07 #18192203Ik wou het nog even met jullie delen:
Heb gisteravond de bougiekabels en de bougies vervangen en de problemen zijn opgelost!! Kadettje rijdt weer super!
Helaas wel een ander probleem, had koelvloeistof ook bijgevuld en poosje stationair laten lopen. Na een tijdje lag er een plasje vloeistof onder de auto. Lekt op de plek waar de kachelslangen op de kachel zijn aangesloten, dus mogelijk slang lek of zo. Koelvloeistofpeil was niet gezakt.
Misschien was de isolatie die op schutbord zit ook wel nat en is dat bevroren geweest. Nadat ik de boel warm gestookt had is dat gaan smelten en mogelijk is dat ook gelijk de lekkage…….
Ga ik nog even in de gaten houden, was al donker, dus kon niet goed meer zien wat er precies aan de hand is.
Bedankt voor jullie suggesties/ideeen/meedenken!! :D
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.