Koude motor C30SE verzuipt bijna

Forumindex Forums Techniek Overige motor types Koude motor C30SE verzuipt bijna

  • Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17264098
    Senatorman
      Lid sinds:
      1 January 1970

      Kan iemand mij vertellen hoe en of je bij een C30SE de choke wat eerder kan laten stoppen.

      Bij een koude motor verzuipt deze bijna, en ga je even de auto verplaatsen, dan kan je er vanuit gaan dat deze daarna erg lastig start., Wat je dan ruikt uit de uitlaat zijn enorm veel onverbrande gassen.

      #18217928
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        C30SE heeft geen Choke (inspuitmotor), Dit kan worden veroorzaakt door:
        Temperatuursensor motormanagement (dus niet die van de meter op je dash)
        Lucht Hoeveelheids Meter
        Koudstart injector (indien aanwezig).

        Willem

        #18217929
        Anoniem
          Lid sinds:
          1 January 1970

          ok, kan ik hierin iets aanpassen om de choke of inspuiting te verminderen, of dat de choke eerder uitschakelt?

          #18217930
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Zal een Sensorstoring in zitten (preventief Temperatuursensor wisselen (ook kans dat er een verkeerde in zit).
            Als je een Koudstart injector hebt, heb je kans dat deze te veel inspuit, Stekker eraf om te testen

            Willem

            #18217931
            Anoniem
              Lid sinds:
              1 January 1970

              Waar zou die koudstart-injector moeten zitten? zit deze onder de driehoekige afdekplaat?

              #18217932
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                meestal net na de gasklep op het inlaat, ik ben verder niet heel bekend met het L(E)-Jetronic systeem dus weet niet of deze er op zit.

                Ben bekender met de K(E)-Jetronic systemen (Spinnenkop pomp systeem ala Oude Audi’s VW’s Fords en Mercedessen).

                #18217933
                Freestyler
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  29 January 2006

                  C30SE (3.0 24V) heeft geen L(E)-jetronic. Maar Motronic 1.5
                  Dus ook geen koude start injector

                  Verzuipen bij koude motor kan haast enkel de temperatuursensor in je thermostaathuis zijn. Of de lambda sonde die na begint te laten.

                  Wat ook wel eens wil helpen, is de veer in de LMM 2 tandjes strakker te zetten. De veer wordt met de jaren ook iets slapper. (loopt dan ietsje armer)

                  #18217934
                  Anoniem
                    Lid sinds:
                    1 January 1970

                    hmm 3 goeie tips. thx

                    Denk dat tip 3, de veer in de lmm, direct het gewenste effect geeft. alhoewel de auto bij warme motor voortreffelijk reageert, en het verbruik op normale waardes zitten. Probleem is dat er veel koude kilometers mee worden gereden. Rondom de kerk. en hierbij een enorm verbruik heeft van zo’n 1 op 6. Je ruikt bijna verze benzine uit de uitlaat als de oude koud stationair staat te draaien.

                    Om die ver aan te spannen in de lmm, moet dan het zwarte dekseltje verwijderd worden, of kan ik de veer aanspannen vanuit het luchtfilterhuis?

                    #18217935
                    Freestyler
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      29 January 2006

                      Veel onverbrande benzine vervuilt de lambda ook aardig. Probeer eens goed warm te rijden en dan ook echt goed door trekken (schoon blazen).

                      Om de veer iets verder aan te spannen, moet idd dat zwarte dekseltje los. Voordat je begint met verzetten, markeer dan met tip-ex of iets dergelijks dan eert je begin stand. Dan kan dat nooit mis gaan.

                      Indien gewenst, kan ik er morgen wel een filmpje van maken, hoewel het niet echt moeilijk is.

                      #18217936
                      Anoniem
                        Lid sinds:
                        1 January 1970

                        Filmpje is wel handig, met name de kant die opgedraaid moet worden om de veer aan te spannen.

                        #18217937
                        Freestyler
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          29 January 2006

                          Filmpje is niet gelukt, foto’s wel

                          eerst dus de deksel eraf:

                          daarna de begin stand markeren (met tip-ex bv):

                          Vervolgens met een kleine schroevendraaier de veer uit de vertanding tillen, en met de grote schroevendraaier het tandwiel met de klok mee draaien (let ook op de tip-ex om te zien welke kant op gedraaid is)

                          Veer optillen:

                          En 2 tandjes verdraaid.

                          Wanneer je deze 2 foto’s hier boven opslaat en snel achter mekaar wisselt, zie je de veer ook aanspannen ;)

                          done

                          En deksel er weer op.

                          #18217938
                          Anoniem
                            Lid sinds:
                            1 January 1970

                            Thx man, :thumb ik ga hiermee aan de gang. Eigenlijk wel een echte How-to geworden :D

                            #18217939
                            Tomvt
                              Lid sinds:
                              2 July 2004

                              is jouw probleem opgelost? Ik heb dit probleem ook maar dan alleen als ik met het gas speel als ik in of uit de garage kom of iets dergelijks, heeft te maken met het automatisch bijregelen lijkt wel.
                              Bij mij is de lmm op de testbank afgesteld en de temperatuurmeter is ook nieuw maar doet het nog steeds.
                              vind zoieso dat deze motor vaak moeite heeft met het bijstellen van het toerental na afremmen op de motor.

                              gr tom

                              #18217940
                              Anoniem
                                Lid sinds:
                                1 January 1970

                                Ja eigenlijk wel. Heb dus de veerspanning van de lmm verhoogt met twee tanden. Hiermee is de veer iets strakker gezet. Vind eigenlijk wel dat bij de koude start de uitlaatgassen minder naar benzine reuken. Ook heb ik geen verzopen motor gehad. Dit had ik hiervoor wel als ik de koude motor kort liet lopen, beetje speelde met het gas, en daarna direct weer uitzetten. Zit er zelfs aan te denken om de veer nog 2 tanden strakker te zetten.

                                #18217941
                                Tomvt
                                  Lid sinds:
                                  2 July 2004

                                  aan de veer ga ik niet meer zitten die staat goed, nu is het stationair niet top maar qua vermogen op toeren optimaal, vind ik toch belangrijker

                                  #18217942
                                  Tomvt
                                    Lid sinds:
                                    2 July 2004

                                    heb nog iets gevonden mbt dit probleem, de stationair regelaar die had ik even los gehaald om schoon te maken, bleek dat deze niet soepel open en dicht ging dus die heb ik schoongemaakt en een beetje wd40 ingespoten, werkt weer als een nieuwe, toen nog even kijken of ie dicht was dmv 1 gat dichthouden en blazen, wat bleek, er kwam lucht uit de achterkant waar het plastic gedeelte met stekkeraansluiting in zit geschoven, tussen het alu en het plastic door, is toch misschien de moeite waard om dit ook even te bekijken.

                                    #18217943
                                    RISL
                                    Moderator
                                      Lid sinds:
                                      24 January 2011

                                      @Senatorman wrote:

                                      Eigenlijk wel een echte How-to geworden :D

                                      Maak jij ‘m dan ;) ?

                                    17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.