Forumindex › Forums › Modellen › Astra › koude motor?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 januari 2010 om 07:06 #17216725
ik rijd sinds vorige week in een Astra 1995 (model F gefacelifted) met 1.6i motor. Nu lijkt de temperatuurmeter kapot OF er is iets in de motor zelf kapot, waardoor de motor niet warm wordt. Ik denk zelf het eerste (meter doet helemaal niets, ook niet een klein beetje), maar het valt me ook op dat de temperatuur in het interieur slechts langzaam stijgt (veel langzamer dan in mijn andere auto, maar dat kan natuurlijk per auto verschillen) of heeft dat te maken met de koude winter?
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
27 januari 2010 om 14:23 #17600417ik denk eerlijk gezegt dat de thermostaat open blijft staan. Deze zal vervangen moeten worden dan
27 januari 2010 om 15:57 #17600418als ik de thermostaat laat vervangen, is dat een dure klus (voor een dealer / voor een algemene garage)?
27 januari 2010 om 17:18 #17600419Motorcode??
27 januari 2010 om 18:24 #17600420ligt idd aan de motor code bij de 8v motoren C16NZ, X16SZ, X16SZR dit ie achter de distributie kap.
bij de 16V motoren X16XEL zit ie voorop het blok met 3 schroefjes27 januari 2010 om 19:04 #17600421het type motor (8 of 16 kleppen) bepaalt of het een simpele of een complexe (dure) klus wordt? Hoe kom ik daar achter, hoe kom ik aan de motorcode?
27 januari 2010 om 19:08 #17600422Kijk ff op je kentekenpapieren,
Daar staat/ c1.6nz of x1.6xel of iets dergelijks.origineel gepost door CeeHaaKaa
het type motor (8 of 16 kleppen) bepaalt of het een simpele of een complexe (dure) klus wordt? Hoe kom ik daar achter, hoe kom ik aan de motorcode?28 januari 2010 om 02:26 #17600423ik heb een 1.6 16v XEL dus lekker goedkoop dus :P haha
28 januari 2010 om 07:19 #17600424Op mijn kenteken staat X16SZ (E2). Het gaat dus om een 8 klepper, maar wat zegt mij dit over dit probleem en de oplossing daarvan?
28 januari 2010 om 09:57 #17600425origineel gepost door CeeHaaKaa
ik rijd sinds vorige week in een Astra 1995 (model F gefacelifted) met 1.6i motor. Nu lijkt de temperatuurmeter kapot OF er is iets in de motor zelf kapot, waardoor de motor niet warm wordt. Ik denk zelf het eerste (meter doet helemaal niets, ook niet een klein beetje), maar het valt me ook op dat de temperatuur in het interieur slechts langzaam stijgt (veel langzamer dan in mijn andere auto, maar dat kan natuurlijk per auto verschillen) of heeft dat te maken met de koude winter?Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
Je zou eerst kunnen kijken of het stekkertje wat zorgt voor aflezing van je temperatuur op je dashboard er nog wel op zit, kan ook zijn dat ie gecorrodeerd is, dan ff nieuw stekkertje eraan maken.
Thermostaathuis zit er boven, waar de slang op zit. Die foto, ze zitten beide bij elkaar.
28 januari 2010 om 17:12 #17600426Temperatuur zender voor de temperatuurmeter zit tussen de dynamo en de motor in de 1e inlaatbuis.
kijk eens of de stekker erop zit..
LET OP!! een auto motor warmt ook langzamer op, wanneer direct bij koude motor de kachel volledig warm word gezet!! dit ivm de koelvloeistof die door de kachelradiateur loopt, Direct word gekoeld door de koude lucht welke aangevoerd word door de kachelventilator.
Waarschijnlijk is de thermosstaat kapot.
Deze zit achter het nokkenashuis. hiervoor zou het nokkenaswiel los moeten en dus de distributie riem los moeten..
Daarom raad ik meestal aan de thermosstaat mee te vervangen met de distribuitie riem..
dan is het opeens geen dure klus meer, daar deze riem dan toch los moet.
Willem
28 januari 2010 om 18:16 #17600427origineel gepost door wim-v6
Temperatuur zender voor de temperatuurmeter zit tussen de dynamo en de motor in de 1e inlaatbuis.kijk eens of de stekker erop zit..
LET OP!! een auto motor warmt ook langzamer op, wanneer direct bij koude motor de kachel volledig warm word gezet!! dit ivm de koelvloeistof die door de kachelradiateur loopt, Direct word gekoeld door de koude lucht welke aangevoerd word door de kachelventilator.
Waarschijnlijk is de thermosstaat kapot.
Deze zit achter het nokkenashuis. hiervoor zou het nokkenaswiel los moeten en dus de distributie riem los moeten..
Daarom raad ik meestal aan de thermosstaat mee te vervangen met de distribuitie riem..
dan is het opeens geen dure klus meer, daar deze riem dan toch los moet.
Willem
http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=119688
in deze topic vertelden dat je de thermostaat kan vervangen zonder dat het nokkenaswiel er af moet.
als dat lukt schilt het een hoop tijd en moeite ,zelf haal ik ook altijd het nokkenaswiel eraf ,de volgende keer wil zeker is proberen of het te doen is met het nokkenaswiel er op.28 januari 2010 om 18:22 #17600428Klopt! In slechts één geval heb ik het tandwiel ff iets moeten ‘lossen’ om een paar mm extra ruimte te krijgen. Misschien net een iets andere vorm termostaathuis!?
28 januari 2010 om 18:23 #17600429ander type kap (astra-G / Vectra-B X16SZR bijvoorbeeld), dan moet ie los!!
Willem
28 januari 2010 om 18:41 #17600430oke dus als ik het goed begrijp kan bij de X16SZR het kapje waar de thermostaat achter zit er alleen afgeschoven worden als het nokkenaswiel er af is omdat deze rondom de as is afgesloten en ,bij ander type’s kan je deze kap er af halen zonder demontage van het nokkenaswiel?
28 januari 2010 om 19:09 #17600431latere X16SZ, sommige C16NZ hebben ook afgesloten kappen. zo ook bij de 1400jes verschillende kappen geleverd.
bij mijn Combo-B 1.4 ook een dichte kap erop X14SZ van ’98
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.