Forumindex › Forums › Modellen › Manta › koude lucht! hoe krijg ik die bij mijn open luchtfilter
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 augustus 2012 om 19:18 #17251398
ik ben op zoek naar een oplossing voor mijn koude lucht aanvoer naar mijn open lucht filter!
het gaat om mijn manta 3.0 24V die krijgt te weinig koude lucht bij het open luchtfilter.
ik dacht aan een inter cooler maar heb ik wat over gelezen maar dit werkt met druk en gaat in je inlaat, jammer.
ik dacht pak de lucht tussen mijn voorbumper en frontlip d.mv een mondje te plaatsen achter de opening rechts , en een slang erop , door het binnenscherm onder het luchtfilter uitkomend. jammer oliekoeler hangt in het binnenscherm voor het rechter voorwiel. dus die optie vervalt ook.
koplamp eruit is zowie zo uit den boze.
achter de grill staat de radiateur dus daar zit ook geen optie.
het liefst zou ik iets monteren icm een kleine propelor, dan wannneer je stilstaat hij nog steeds de koude lucht toevoer krijgt, omdat dit ook mij probleem is!
wie heeft sugesties?!20 augustus 2012 om 19:20 #18056363Open luchtfilter weggooien
en een Simota carbon air box bestellen20 augustus 2012 om 19:35 #18056364oke , maar die moet ook ergens zijn lucht vandaan krijgen!
20 augustus 2012 om 22:52 #18056365Als je een fototje post maakt het een stuk makkelijker…
Je zou misschien een intake kunnen maken in je rechterschermkun je een pijpje/slangetje naar je open filter maken
maar dan blijf je te veel warme lucht aanzuigen21 augustus 2012 om 11:04 #18056366Zoals Mario al zegt, foto van je motorruimte, dan kunnen we beter beoordelen.
21 augustus 2012 om 12:25 #18056367Als je voor de manta staat dan zit links naast de radiator een gat zit van zo’n 5 centimeter doorsnede (recht onder de stang om de motorkap omhoog te houden), dat komt uit achter de gril.
Je kunt eventueel dat gat wat groter maken en dan via die weg koude lucht aanvoeren richting je luchtfilter.Ik kan eventueel vanavond wel een foto maken van mijn manta zodat je kunt zien welk gat ik bedoel.
21 augustus 2012 om 14:58 #18056368zal ook ff foto`s maken
21 augustus 2012 om 18:45 #18056369ff wat foto`s genomen
21 augustus 2012 om 18:47 #18056370@ShockWave wrote:
Als je voor de manta staat dan zit links naast de radiator een gat zit van zo’n 5 centimeter doorsnede (recht onder de stang om de motorkap omhoog te houden), dat komt uit achter de gril.
Je kunt eventueel dat gat wat groter maken en dan via die weg koude lucht aanvoeren richting je luchtfilter.Ik kan eventueel vanavond wel een foto maken van mijn manta zodat je kunt zien welk gat ik bedoel.
kijk op foto 2 en 3 daar waar dat gat van 5cm zit gaat mijn slang van het thermostaathuis naartoe, dus geen optie!
maar ik zag meer naar onderen ruimte naat de radiateur misschien een optie dus.
maar waar ga ik zo`n carbon powerbox plaatsen!?21 augustus 2012 om 18:54 #18056371Mijn Manta heeft een pijpje in het front (soort trechter) die lucht van de voorkant naar het luchtfilter voert.
21 augustus 2012 om 20:17 #18056372400 motorkap maybe??
21 augustus 2012 om 20:39 #18056373@mar10manta wrote:
@ShockWave wrote:
Als je voor de manta staat dan zit links naast de radiator een gat zit van zo’n 5 centimeter doorsnede (recht onder de stang om de motorkap omhoog te houden), dat komt uit achter de gril.
Je kunt eventueel dat gat wat groter maken en dan via die weg koude lucht aanvoeren richting je luchtfilter.Ik kan eventueel vanavond wel een foto maken van mijn manta zodat je kunt zien welk gat ik bedoel.
kijk op foto 2 en 3 daar waar dat gat van 5cm zit gaat mijn slang van het thermostaathuis naartoe, dus geen optie!
maar ik zag meer naar onderen ruimte naat de radiateur misschien een optie dus.
maar waar ga ik zo`n carbon powerbox plaatsen!?Simpel, aanzuigslang weg klein bochtje op gasklephuis lmm er op dan de carbon air box
eventueel een gat in je chassis maken onder de plaats waar nu je open filter zit
en em daar lucht laten pakkenwat je ook zou kunnen doen is een kap maken om je open luchtfilter heen
als je wilt kan ik wel even de maten opnemen van zo’n air box
heb er een liggen alleen nog geen tijd hem aan te sluiten
Bleuastrag heeft er ook een22 augustus 2012 om 15:49 #1805637422 augustus 2012 om 15:50 #18056375@trashmetal wrote:
@mar10manta wrote:
@ShockWave wrote:
Als je voor de manta staat dan zit links naast de radiator een gat zit van zo’n 5 centimeter doorsnede (recht onder de stang om de motorkap omhoog te houden), dat komt uit achter de gril.
Je kunt eventueel dat gat wat groter maken en dan via die weg koude lucht aanvoeren richting je luchtfilter.Ik kan eventueel vanavond wel een foto maken van mijn manta zodat je kunt zien welk gat ik bedoel.
kijk op foto 2 en 3 daar waar dat gat van 5cm zit gaat mijn slang van het thermostaathuis naartoe, dus geen optie!
maar ik zag meer naar onderen ruimte naat de radiateur misschien een optie dus.
maar waar ga ik zo`n carbon powerbox plaatsen!?Simpel, aanzuigslang weg klein bochtje op gasklephuis lmm er op dan de carbon air box
eventueel een gat in je chassis maken onder de plaats waar nu je open filter zit
en em daar lucht laten pakkenwat je ook zou kunnen doen is een kap maken om je open luchtfilter heen
als je wilt kan ik wel even de maten opnemen van zo’n air box
heb er een liggen alleen nog geen tijd hem aan te sluiten
Bleuastrag heeft er ook eenja kun je ff de maten doorgeven van die air box. en zit er nu ook nog een ventilatortje in? die de lucht aanzuigt?
22 augustus 2012 om 18:39 #18056376Ben je wel eens aan het rekenen geweest hoeveel lucht zo’n motor nodig heeft?
het is een 3 liter motor….
Hij draait maximaal????? 4500 omw / min ???????
aangezien het een 4-takt motor betreft, is de hoeveelheid aangezogen lucht: 4500/2 x 3 = 6750 liter / min!!
Per seconde is dat: 6750 / 60 = 112,5 liter lucht.
Aan een natuurlijke aanzuiging door een pijp zitten maximale stromingssnelheden verbonden.
Ik dacht dat dat 6m/s was……..Als je dan gaat berekenen, dan blijkt de buis een diameter te moeten hebben van: 155 mm !!!!
Ik zie net een 12 volt buisventilator van 100mm. Deze gebruikt 2 Ampere en geeft 1500 liter per minuut. Je moet meer dan 4 maal zoveel hebben !!
Een ventilator gaat bij het belasten van je motor dus alleen maar tegenwerken.
Ik hoop je een beetje uitleg te hebben gegeven op deze manier. ;)
22 augustus 2012 om 19:25 #18056377@postbusmanta wrote:
Ben je wel eens aan het rekenen geweest hoeveel lucht zo’n motor nodig heeft?
het is een 3 liter motor….
Hij draait maximaal????? 4500 omw / min ???????
aangezien het een 4-takt motor betreft, is de hoeveelheid aangezogen lucht: 4500/2 x 3 = 6750 liter / min!!
Per seconde is dat: 6750 / 60 = 112,5 liter lucht.
Aan een natuurlijke aanzuiging door een pijp zitten maximale stromingssnelheden verbonden.
Ik dacht dat dat 6m/s was……..Als je dan gaat berekenen, dan blijkt de buis een diameter te moeten hebben van: 155 mm !!!!
Ik zie net een 12 volt buisventilator van 100mm. Deze gebruikt 2 Ampere en geeft 1500 liter per minuut. Je moet meer dan 4 maal zoveel hebben !!
Een ventilator gaat bij het belasten van je motor dus alleen maar tegenwerken.
Ik hoop je een beetje uitleg te hebben gegeven op deze manier. ;)
Je bent je wel heel rijk aan het rekenen he :D
Dit zou betekenen dat zo’n blok met standaard luchtfilter en aanzuigbuis niet zou werken :D
@TS ben nog aan het werk vanaaf post ik ff de afmetingen22 augustus 2012 om 23:02 #18056378even met een duimstok gemeten
heb in huis niets beters sleutelen doe ik eldersbuitendiameter in en uitgaande aansluiting filter = 7cm bijgeleverde pijp ook
het filter zelf is 20cm lang/hoog en 13cm breed/dik
misschien dat er met een grotere diameter te krijgen zijn
deze heb ik: http://www.ebay.com/itm/290378828718?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649″ onclick=”window.open(this.href);return false;als je nu dat bochtje op je gasklephuis zet
daar de pijp op, dan je luchtmassameter
dan de airbox
voor op het uiteinde van de airbox nog zo’n bochtje bij kopen
en een gat in het chassis maken waar hij mooi uit kan komen
eventueel nog een stukje pijp door het chassis het bochtje in
en wallah, koele verse lucht voor je motor ;)bij de mn astra zit op die plek standaard al een gat
alleen nu nog tijd zien te vinden om er aan te beginnenhet plaatsen van een ventilator raad ik ook af
omdat van de meeste ventilatoren of electrische turbines het rpm en daarmee de max druk die ze kunnen leveren veel te laag is
waardoor ze niet alleen in de weg komen te zitten
maar ook nog eens uit mekaar kunnen knallen door dat ze zwaar over hun toeren getrokken worden door vacuum van de motor bij hoge rpm’s
met veel motorschade als gevolg
ik heb hier al meer mn brein over gebroken, het fenomeen electrische turbo
maar het is allemaal rotzooi wat er aangeboden word
ben bezig met parts verzamelen voor zelf een systeem te onwikkelen wat wel werkt, en niet duur is23 augustus 2012 om 20:22 #18056379oke thanks
23 augustus 2012 om 22:51 #18056380@trashmetal wrote:
@postbusmanta wrote:
Ben je wel eens aan het rekenen geweest hoeveel lucht zo’n motor nodig heeft?
het is een 3 liter motor….
Hij draait maximaal????? 4500 omw / min ???????
aangezien het een 4-takt motor betreft, is de hoeveelheid aangezogen lucht: 4500/2 x 3 = 6750 liter / min!!
Per seconde is dat: 6750 / 60 = 112,5 liter lucht.
Aan een natuurlijke aanzuiging door een pijp zitten maximale stromingssnelheden verbonden.
Ik dacht dat dat 6m/s was……..Als je dan gaat berekenen, dan blijkt de buis een diameter te moeten hebben van: 155 mm !!!!
Ik zie net een 12 volt buisventilator van 100mm. Deze gebruikt 2 Ampere en geeft 1500 liter per minuut. Je moet meer dan 4 maal zoveel hebben !!
Een ventilator gaat bij het belasten van je motor dus alleen maar tegenwerken.
Ik hoop je een beetje uitleg te hebben gegeven op deze manier. ;)
Je bent je wel heel rijk aan het rekenen he :D
Dit zou betekenen dat zo’n blok met standaard luchtfilter en aanzuigbuis niet zou werken :D
@TS ben nog aan het werk vanaaf post ik ff de afmetingenIk heb het over natuurlijke ventilatie.
Jij hebt het over een buis, welke is aangesloten op je motor………
Dat is op dat moment een zuigende pomp, dus spreek je niet meer over natuurlijke ventilatie.
Maar…..ieder heeft hierover zijn of haar mening……….en daar is niets mis mee :thumbup24 augustus 2012 om 08:30 #18056381@postbusmanta wrote:
@trashmetal wrote:
@postbusmanta wrote:
Ben je wel eens aan het rekenen geweest hoeveel lucht zo’n motor nodig heeft?
het is een 3 liter motor….
Hij draait maximaal????? 4500 omw / min ???????
aangezien het een 4-takt motor betreft, is de hoeveelheid aangezogen lucht: 4500/2 x 3 = 6750 liter / min!!
Per seconde is dat: 6750 / 60 = 112,5 liter lucht.
Aan een natuurlijke aanzuiging door een pijp zitten maximale stromingssnelheden verbonden.
Ik dacht dat dat 6m/s was……..Als je dan gaat berekenen, dan blijkt de buis een diameter te moeten hebben van: 155 mm !!!!
Ik zie net een 12 volt buisventilator van 100mm. Deze gebruikt 2 Ampere en geeft 1500 liter per minuut. Je moet meer dan 4 maal zoveel hebben !!
Een ventilator gaat bij het belasten van je motor dus alleen maar tegenwerken.
Ik hoop je een beetje uitleg te hebben gegeven op deze manier. ;)
Je bent je wel heel rijk aan het rekenen he :D
Dit zou betekenen dat zo’n blok met standaard luchtfilter en aanzuigbuis niet zou werken :D
@TS ben nog aan het werk vanaaf post ik ff de afmetingenIk heb het over natuurlijke ventilatie.
Jij hebt het over een buis, welke is aangesloten op je motor………
Dat is op dat moment een zuigende pomp, dus spreek je niet meer over natuurlijke ventilatie.
Maar…..ieder heeft hierover zijn of haar mening……….en daar is niets mis mee :thumbup? als ik een buis met een filter aansluit op een motor ZONDER ventilator oid is het nog steeds natuurlijke ventilatie
dit is een FEIT en heeft niets met een mening te maken
een motor is ALTIJD een zuigende pomp, tot je er een turbo of supercharger op zet
bovendien moet een 3.0 24v makkelijk 6000rpm kunnen draaien waarschijnlijk nog ietsje meer
dus je berekening gaat niet op :D24 augustus 2012 om 13:56 #18056382Het probleem gaat hier over als de Manta stationair draait. Niet als deze 4500 toeren draait.
Koude lucht moet van buitenaf aangezogen ‘kunnen’ worden of de koude lucht moet er ingeblaasd worden (bij filter). Volgens stefan zijn formule; 700/2*3=1050liter/minuut
Zo’n buisventilator van 100mm moet dan genoeg zijn om je aanvoer van koude lucht goed te krijgen. Je zit dan wel met het verdrijven van je warme lucht of je moet de koude lucht direct op je filter ‘blazen’ oid. Correct me if i am wrong.. :angel24 augustus 2012 om 15:26 #18056383@JOZO wrote:
Het probleem gaat hier over als de Manta stationair draait. Niet als deze 4500 toeren draait.
Koude lucht moet van buitenaf aangezogen ‘kunnen’ worden of de koude lucht moet er ingeblaasd worden (bij filter). Volgens stefan zijn formule; 700/2*3=1050liter/minuut
Zo’n buisventilator van 100mm moet dan genoeg zijn om je aanvoer van koude lucht goed te krijgen. Je zit dan wel met het verdrijven van je warme lucht of je moet de koude lucht direct op je filter ‘blazen’ oid. Correct me if i am wrong.. :angelLees de rest eerst even door voor dat je reageert……… ;)
24 augustus 2012 om 16:43 #18056384Nog nooit van gehoord, een ventilatortje om de motor van koude lucht te voorzien tijdens stationair draaien… Wie doet zoiets nu?
Wat is nu eigelijk het exacte probleem, wat doet de motor?
Ik kan me niet voorstellen dat je de oplossing moet zoeken in een luchtaanvoer met ventilator en ook niet direct in een of ander airbox systeem dat je heel leuk kwijt kan in een auto met de aandrijving aan de verkeerde kant, maar wat echt geen porem is in een manta.
Verder beredeneer ik het maar zo, je hebt een nette 24v ombouw, gedaan op de gebruikelijke manier. Er rijd zo genoeg van rond.
Heeft iedereen met een 24v in zijn/haar manta ventilatortjes etc. nodig voor de luchtaanvoer? ;)Wel kan ik me voorstellen dat je luchtfilter wat aan de kleine kant is.
En ja, het was ook gewoon verdomd warm vorige week……
24 augustus 2012 om 18:37 #18056385het gaat erom dat het open luchtfilter warme luchtpakt als je b.v van de grote weg afkomt en dan onderaan uitvoegstrook geen koele lucht heeft ! het gevolg motor slaat af! DUS WIL IK WIL GRAAG KOELE LUCHT AANVOER RECHTSTREEKS BIJ MIJN LUCHTFILTER KRIJGEN! DUIDELIJK TOCH! daar heb ik helemaal geen reken sommmen voor nodig!
24 augustus 2012 om 18:54 #18056386En de oliekoeler verplaatsen naar de andere kant en je eigen eerste idee uitvoeren? En misschien ipv mistlampen daar roostertjes of luchthappers in de bumper bij plaatsen?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.