Forumindex › Forums › Modellen › Astra › koude astra H gaat ineens slecht in de toeren 1.9 CDTi 88kW
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 november 2013 om 13:38 #17262209
Hoi,
Ik hoop hier wat tips en tricks te krijgen. Mijn Astra H 1.9 CDTi 120 pk was gisteren voor 30 seconden niet vooruit te branden. Ik had ‘s morgens gestart, en reed rustig weg. Na 500 meter (het eerste moment dat ik echt wat gas bij wilde geven zeg maar) begon de auto te schokken, en wilde geen gas meer geven. Ik heb de auto aan de kant gezet, en kwam met gas geven (horten en stoten) niet bij de 2500 toeren uit. het leek wel of de motor wel wilde, maar er iets telkens tussen kwam waardoor er geen toeren gemaakt konden worden.Na die 30 seconden was ineens het probleem weg, en heb ik de hele dag nergens meer last van gehad. Ik ben die dag nog een aantal keer met de auto op pad geweest, dus de motor is niet echt helemaal koud geworden. Vanmorgen was het probleem terug, en weer na een halve minuut was het verdwenen…
Kan het EGR gerelateerd zijn? Iemand een goede (gouden) tip? km stand is 170.000
Dank
Dave440
30 november 2013 om 14:39 #18195863AnoniemLid sinds:
1 January 1970Klinkt een beetje als dat regenereren wat je vaak leest. Zoek dat eens op, wie weet herken je je daar in..
Verstuurd vanaf mijn Gameboy Color met Tapatalk
30 november 2013 om 15:05 #18195864@pixels66 wrote:
Klinkt een beetje als dat regenereren wat je vaak leest. Zoek dat eens op, wie weet herken je je daar in..
Ik rij veel langere ritten (80 km enkele rit is geen uitzondering). Dan gaat het regenereren al vanzelf door de afstand? Overigens, na gisteren heb ik al een 120 km gereden. Toch kwam vanmorgen het gedrag terug. Ik heb nu in ieder geval de Turbo Boost sensor eruit gehaald en schoongemaakt. (zit naast de EGR, op het inlaatgedeelte). Kijken of het scheelt…
Voor de info:
Bij de Astra 1.9cdti bj 2006 zit deze bij/naast de EGR Klep op de motor geschroefd met een imbusschroef.
Werkwijze:
Je staat voor de auto en kijkt naar de EGR klep. Links op de EGR klep bevindt zich de stroomstekker. Tegenover deze stekker tegen/op de motor zit de Turbo Booster sensor met één imbusschroef vast. Draai deze schroef middels een imbussleutel naar rechts en draai de schroef vervolgens met je hand eruit. Wip vervolgens deze sensor voorzichtig middels een schroevendraaier uit zijn plek (gaat niet moeilijk)Je zult zien dat het puntje van de sensor zoals het ook op de foto is te zien helemaal aangekoekt is met zwarte drek/slurie. Dat puntje zit dan ook in de motorblok. Ik heb de aangekoekte zwarte drek/slurie gewoon met een ultrasoonreiniger schoongemaakt, en een tandenborstel. Als je geen ultrasoonreiniger hebt, gebruik dan een bakje met licht schoonmaakmiddel…
Daarna heb ik de sensor goed droog gemaakt en op zijn plaats terug gemonteerd.30 november 2013 om 15:11 #18195865AnoniemLid sinds:
1 January 1970Foto’s? Dan weet ik gelijk ff hoe en wat, ik wil daar ook de boel eens schoonmaken.. Maar het ziet er noga ingewikkeld uit allemaal..
Dat regenereren moet volgens mij vanzelf gaan tijdens die ritten ja, maar heb er niet veel kennis van..
30 november 2013 om 15:38 #18195866Ik heb er een beschrijving bij gedaan. Dit hele verhaal zit, als je voor de auto staat, en de kunststof kap hebt verwijderd, achter het inlaatgedeelte. Het is niet moeilijk om het te vinden, maar ik heb er geen foto van gemaakt.
Bij het terug monteren van de sensor bleek trouwens ook dat een slang van EGR naar de inlaat niet goed vast zat. :???: Meteen even aangedraaid30 november 2013 om 16:40 #18195867JE kan ook je EGR reinigen, maar soms zit hij echt vast en moet je aan een nieuwe.
Probleem wat je omschrijft kan ook voorkomen bij EGR falen.
30 november 2013 om 18:34 #18195868AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hoe doet ie het nu na het schoonmaken van die sensor?
Dat EGR schoonmaken wil ik ook nog steeds doen, bij mijn Z18XE was het een stukje cake, maar bij de diesel ziet het er allemaal ingewikkeld uit, veel schroefwerk, en ik vraag me af of de koelslangen naar de EGR gevuld zijn met koelvloeistof, die moet je dan dus weer opvangen, bijvullen etc.??
30 november 2013 om 18:51 #18195869Er zitten helemaal geen koelslangen bij een EGR. Morgenvroeg weet ik of het ‘probleem’ van inhouden is opgelost. Nadat ik de turbo boost had schoongemaakt, leek het probleem weg te zijn, maar de motor was nog niet in- en in koud. Morgen meer!
30 november 2013 om 19:33 #18195870AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik ben benieuwd!
1 december 2013 om 19:40 #18195871AnoniemLid sinds:
1 January 1970Nou, weet niet of je het gelezen hebt, maar bij mij is het minder goed verlopen. Het inbusboutje blijkt helemaal rondgedraaid te zijn, en er is door vorige eigenaar een sneetje in gezaagd. Ik krijg dat boutje dus niet los.. Dat wordt dus slijpen of weet ik veel wat..
Verstuurd vanaf mijn Gameboy Color met Tapatalk
1 december 2013 om 21:47 #18195872Da’s wel heel vervelend. Probeer de bout er met een uitdraaier maar uit te krijgen. Wellicht is uitkappen een optie. Maar ik heb geen idee hoeveel ruimte je daar hebt. In ieder geval, als je hem er eindelijk uithebt, gooi meteen die bout in de trashcan…
Ik heb het probleem niet meer teruggekregen. Vandaag de EGR ook nog eens schoongemaakt, en vooral bij de actuator zat heel veel troep. De slangen en klep zelf waren verassend schoon nog.
Alles weer netjes teruggebouwd, en getest. De auto heeft geen last van slecht in de toeren komen, maar na een kilometer ging het engine lampje branden :wtf
Ik merk nu niet iets van inhouden ofzo, en ik vrees dat uitlezen het eerste is. Ik had nog even alle verbindingen nagelopen, maar alles zit goed vast. Iemand in oost brabant die ff. kan uitlezen voor mij? Ik vertrouw lathouwers voor geen meter, en die vragen de hoofdprijs voor alleen al kijken.
2 december 2013 om 05:44 #18195873AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik kan hem uitlezen voor je, maar het is een beetje ver weg ;)
Ik ga in ieder geval ff naar de dealer, alvast een nieuwe bout halen, en dan in het weekend weer een poging wagen om die huidige bout eruit te krijgen..
Nadeel is dat de sensor net onder een of ander ding zit(een soort plastic ronde bol) met een slangetje, en die kan ik niet weghalen. Moet wel lukken dus.
Voor jouw in ieder geval: eerst ff uitlezen voordat je dingen gaat vervangen..
7 december 2013 om 19:25 #18195874Ik heb nu zelf een OBD2 stekker, gewoon vanuit China op laten sturen. Foutmelding zit in de EGR (was er al bang voor…)
8 december 2013 om 09:30 #18195875@pixels66 wrote:
Ik kan hem uitlezen voor je, maar het is een beetje ver weg ;)
Ik ga in ieder geval ff naar de dealer, alvast een nieuwe bout halen, en dan in het weekend weer een poging wagen om die huidige bout eruit te krijgen..
Nadeel is dat de sensor net onder een of ander ding zit(een soort plastic ronde bol) met een slangetje, en die kan ik niet weghalen. Moet wel lukken dus.
Je kunt die vacuumdoos zo losdraaien en iets opzij drukken, dan kun je er recht voorkomen met het juiste gereedschap. Het boutje kun je een gewone m6 voor gebruiken, kun je zo halen bij de bouwmarkt.
Let wel op dat jullie verschillende motoren hebben, jij hebt een 1.7 (isuzu) en dit topic gaat over de 1.9(fiat) motor
8 december 2013 om 09:32 #18195876@Dave440 wrote:
Ik heb nu zelf een OBD2 stekker, gewoon vanuit China op laten sturen. Foutmelding zit in de EGR (was er al bang voor…)
Waarschijnlijk zit het electrische gedeelte van de EGR klep vast. Zolang het mechanische gedeelte goed gangbaar is en de klep dicht zit zal de motor prima lopen, alleen herkent de motor dat de klep niet opengaat en geeft dan een foutcode.
8 december 2013 om 09:46 #18195877Ik ga er nog eens goed naar kijken. Het elektrische gedeelte had ik inderdaad even losgemaakt, en daar zat heel veel roet tussen. Daar heb ik wel goed moeten schoonmaken, en het kan natuurlijk dat ik daar iets bij heb beschadigd.
Zou het een afkeur punt zijn bij de APK?8 december 2013 om 10:00 #18195878Ligt er aan hoe oud de auto is, als hij van voor 2006 is, dan kan hij wel goedgekeurd worden, na 2006 dan moet hij uitgelezen worden en als er dan een foutcode bijv p0400 in zit word hij afgekeurd.
Bij het electrische gedeelte, is daar het pennetje wat je klep aan moet drukken goed gangbaar? Kun je hem indrukken en dat hij vanzelf weer terug komt?
8 december 2013 om 10:41 #18195879AnoniemLid sinds:
1 January 1970@PaulAstra wrote:
@pixels66 wrote:
Ik kan hem uitlezen voor je, maar het is een beetje ver weg ;)
Je kunt die vacuumdoos zo losdraaien en iets opzij drukken, dan kun je er recht voorkomen met het juiste gereedschap. Het boutje kun je een gewone m6 voor gebruiken, kun je zo halen bij de bouwmarkt.
Let wel op dat jullie verschillende motoren hebben, jij hebt een 1.7 (isuzu) en dit topic gaat over de 1.9(fiat) motor
Bij de 1.9 kun je er nog makkelijker bij zelfs, daar zit hij bij de EGR.. Komt goed uit voor de ts!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.