Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Kou en accu
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 januari 2010 om 17:15 #17216211
Me Astra heeft paar weken still gestaan sinds medio vorig jaar December, en uitgerekend in een koude periode.
Gister dooide het, en kon ik dus fatsoenlijk wegkomen, zonnetje scheen dacht ff rijden is goed voor de auto, airco ff draaien, dus een goede rit van 60 km. gemaakt, met het schuifdak open :wub en het zonnetje op de knar :DToen ik de auto wilde starten, startte die goed met paar slagen, echter viel me op dat start motor behoorlijk langzamer / zwaarder dan normaal rond ging, (maar startte wel in een keer, met normaal aantal slagen als altijd).
Ik ben niet echt enorm thuis in electra gebeuren, en vraag ik me af waar ligt dit dan aan. Zou de accu dan niet fris meer zijn, of kan je dit echt toeschrijven aan de (langdurige) kou ? Bedoel de accu zit er nog niet zo heel lang in, en is niet echt oud.. Zou ik ‘m beter kunnen vervangen ? Rijd momenteel niet zo heel veel met me Astra door de gladheid van laatste tijd, maar ook omdat ik korte stukken niet wil rijden in koude periodes.
Dank voor reacties alvast.
15 januari 2010 om 17:36 #17590019kan goed door de kou komen en door het lange stilstaan
een accu is een chemish apparaat kunnen rare dingen mee gebeuren
even een goed stuk rijden en in de gaten houden
15 januari 2010 om 17:38 #17590020hoe oud is je accu???
en met de kou heeft een accu het moeilijk,dat is altijd zo .
15 januari 2010 om 17:52 #17590021Heren, bedankt voor jullie reactie !
Accu is denk bijna 2 jr. oud/jong.
Ja zal t ff in de gaten houden inderdaad, en nu het even een periode (voorspelling dan) wat minder gaat worden, met wagen rijden. Enerzijds wil ik geen korte stukken mee rijden, vind ik echt zonde van de motor, keer zijde blijkt nu, is toch dit soort problemen. Langer stilstaan, maar ja, een goede accu zou toch wel iets kunnen hebben. 2 jaar terug had ik me vorige Astra bijna 2 weken op Schiphol staan in Januari met strenge vorst periode, en ze startte even als anders. En nu heeft me wagen iets meer dan 3 weken stil gestaan.Wellicht dat (opbrengst) dynamo een rol kan spelen ??
15 januari 2010 om 17:55 #17590022In de winter is je accu altijd minder.. Tel daarbij op dat je hem een tijdje stil heb laten staan.. Ik zou me geen zorgen maken ;)
15 januari 2010 om 18:38 #17590023Jeroen, ik had hetzelfde met de vec tra welke vanaf medio december stil heeft gestaan.
Deze van de week nodig gehad voor het trekken van een aanhanger.
Startmotor draaide verre van vlot rond, dit komt door het stroom verbruiken wat sommige onderdelen doen, zoals radio, MID, motorcomputer, fabrieks alarm en andere elektronica.
maargoed, als ie na een halve maand nog goed aan de gang gaat is er niks mis met de accu.
willem
15 januari 2010 om 18:58 #17590024Robertzone, ja denk dat dat het is. Daarbij is deze aanééngesloten periode van kou lang geleden dat we die hadden !
Denk ook dat dagelijks gebruik (of eigenlijk het niet dagelijksgebruik ervan) een rol speelt. Me bestel bus gebruik ik elke dag, en start prima, en daar worden relatief korte stukken mee gereden.Wim, o.k. dan ben ik niet de enige iig :D
Alarm had ik niet aanstaan al die tijd…15 januari 2010 om 19:07 #17590025ik wel, maar veccie startte gelukkig nog redelijk soepel.
Motor sloeg aan zonder tikken of rammelen, en direct op alle 6 de cilinders…
houd er rekening mee dat niet gebruikte apparatuur ook stroom verbruiken kan he….
maargoed, de vectras had met alarm erop ook een maand kunnen staan met de kou en gewoon starten.
er op gelet dat de startmotor ook door de dikkere olie moeilijker draait..
Om de motor soepeler te laten draaien kan je de koppeling in trappen tijdens starten.
je moet er voor de gein eens op letten, als je in zijn vrij de koppeling laat opkomen met koude motor, hoever het toerental nog inzakt bij het angrijpen van de versnellingsbak, deze moet ook door dikke olie heen.
Mijn vectra lijkt wel een Daf truck koud, schakeld stroef en zwaar, maar eenmaal op temperatuur is alles weer als nieuw
Oja, al die tijd de handrem erop gehad, en geen Centje pijn!!
Willem
15 januari 2010 om 19:25 #17590026tikken ook geen last van, en liep ook gelijk op 6 pitten en olie lampje ging ook gelijk uit !! Over deze zaken was ik eerder nog meest bevreesd over, omdat ik daar vaker slechtere ervaring mee heb gehad. Maar startte de auto wel zonder achter het stuur te zitten, dus zonder koppeling in te trappen. Iets dat tegen me gewoonte in is, want idd. starten gaat makkelijker met ingetrapte koppeling dat ik normaal dus altijd doe, maar nu dachtl, ff in ze vrij zetten, starten en sneeuw resten verwijderen, kan motor eerst ff stationair draaien.
Wat mij dus wel opviel is dat ‘ie trouwens soepel schakelde !!
Dit in vergelijking met me bus, die erg lastig schakeld met koude, en snel kraakt wanneer er naar ze 3 geschakeld word.
Opvallend. Had het eerder van me F25 verwacht, maar schakeld gewoon prima.Handrem stond er bij de Astra ook op, maar leverd geen problemen op gelukkig. Ik moest eerder door de voorremmen heen rijden als je begrijp wat ik bedoel. Maar dat heb ik wel vaker. Als die 2 dagen al staat, of met regen, komt er eerst een ‘klonk’ van voor. Soms lijkt het gewoon echt vast te zitten.
Remt verders goed. Niks mis mee.Eerder vreemd dat me achterschijven vrij vervuild blijven (vliegroest) ondanks tientallen kilometers te rijden.
Denk dat Mathijs de lastafhankelijk verdeler iets te ver heeft terug geschroefd en nu nauwelijks meer remt achter ?Na ja, maakt niet uit, offtopic, en remt verder goed, ziet er alleen beetje vreemd uit. Lijkt nu alsof de remmen het niet doen daar.
15 januari 2010 om 19:32 #17590027inderdaad effe de remverdeler wat strakker zetten…
Bij mij duurde het ook een goede 4 dagen voordat (jouw ouwe schijven) mijn (bijna) nieuwe achter schijven van alle door mij voorziene verf af waren.
achter remt niet zo heel hard, maar toch wel errug mee heb ik gemerkt.
Voorremmen, zal wel errug nauw op elkaar staan afgesled, waardoor de vliegroest het weggrijden bemoeilijkt.
Willem
16 januari 2010 om 17:09 #17590028als je de astra wat minder gebruikt met die kou dan zou ik de accu aan een druppel lader hangen. Dan blijft je accu op conditie.
Gr jack
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.