Kortsluiting + Brand door antenne kabel

Forumindex Forums Techniek Elektrische problemen Kortsluiting + Brand door antenne kabel

• Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    LJH

Vorige week begon mijn Opel Corsa C1.4NZ uit bouwjaar 1995 te roken en klapte mijn radio eruit.
      Uiteindelijk kwam er zoveel rook uit zowel de kofferbak als onder het dashboard vandaan, dat ik op aanraden van de ANWB het alarmnummer moest bellen.
      :wtf

Toen de brandweer gearriveerd was, begon aan de binnenkant de bekleding van het dak weg te smeulen.
      De brandweer heeft hierna mijn bekleding aan de binnenkant weggeknipt en toen bleek dat de antenne kabel helemaal verschroeid was,
      aan de kabel die waarschijnlijk de versterker voor de antenne was.

Vervolgens kwam de ANWB en ondanks de vele scenario’s die zij in hun handboeken vermeld hebben staan, was deze situatie nog niet eerder voorgekomen.
      De ANWB monteur heeft toen de antenne kabel eraf geknipt en met isolatietape afgeplakt.
      Hierna heb ik gewoon naar huis kunnen rijden, enkel doet mijn radio het niet meer en ben ik hierdoor bang dat er achter mijn radio ook ergens sluiting is ontstaan.
      Want de stroom moet toch ergens vandaan komen lijkt mij.
      Helaas heb ik al verschillende Opel garages gebeld en zij zeggen mij allen dit nog nooit gehoord of meegemaakt te hebben.

Heeft misschien iemand een idee hoe dit probleem op te lossen is en of het nog wel de moeite is om het op te lossen en hoe dit heeft kunnen gebeuren?

Alvast bedankt voor jullie gewaardeerde reacties!

RonaldH

Beetje raar heb dit nog nooit gezien :wtf

De voeding voor je antenneversterker komt vanuit de radio

Normaal gesproken is dit gezekerd,dus ik denk dat het niet goed is aangesloten,want die zekwring had eruit moeten vliegen.

Waarschijnlijk is er vocht bij gekomen door een lekkend rubber,wat wel vaker voor komt

Het doorknippen van je antennekabel had niet gehoeven,er loopt een apart draadje voor de voeding.

Massa pakt hij via het dak zelf

Vinci
        Deelnemer

Over het algemeen heb je met 12V weinig te vrezen van vocht, zijn ze vooral in films gek op. Ja, ok het draadje zou door langdurige invloed van vocht sterk geoxideerd geraakt kunnen zijn en dan als er een wat hogere stroom door wil kan hij heet worden ja…

Ook een kans dat die draad over een scherp randje heeft gelegen, auto lekker droog door de zon, laagje stof en floep!

Je radio is denk ik echt niet stuk hoor, krijgt nu waarschijnlijk geen spanning doordat er uiteindelijk een zekering is doorgefikt ofzo.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.