Korte ratel bij het starten

Forumindex Forums Modellen Mokka Korte ratel bij het starten

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bobbyvv66
    Deelnemer

Sinds een tijdje hoor ik een korte ratel van +/- 2 seconden als ik de motor start van mij Opel Mokka 1.6.

Dit hoor je alleen als de motor koud is.

Als je de motor kort daarna weer start, is het geluid weg en blijft het weg.

De motor loopt verder gewoon goed.

Ik heb een Mokka uit 2013 met motorcode A16XER.

Herkent iemand dit probleem en weet wat de oorzaak is, of zou kunnen zijn?

Opeltje17
      Deelnemer

Nokkenas verstellers die ratelen.

Er zitten solenoids in wellicht dat daar de filtertje nog op zitten zodat de stellers te kort olie krijgen, die zou je eraf kunnen halen.

Olie en filter wordt wel altijd netjes optijd ververst?

Bobbyvv66
        Deelnemer

Dankjewel voor je reactie!

Olie en filter zijn pas nog ververst, en altijd op tijd gedaan

Die filtertjes van solenoids, dat is weer nieuw voor mij.

Waar zitten die precies? Kan je dat zelf doen of moet daarvoor ik naar de garage?

Opeltje17
          Deelnemer

vauxhall-astra-j-1.6-16v-a16xer-engine-approx-48-000-miles-warranty-636-p

Blauwe cirkel is de solenoid voor de uitlaat, aan de andere kant van de motor zit de inlaat solenoid (er tegen over, achterzijde motor)

Demonteren is heel makkelijk, stekkertje eraf, aan de onderzijde zit één torx boutje die eruit halen en dan kan je hem eruit trekken. Dan kijken of er filtertjes opzitten of ander vuil o.i.d, filtertjes demonteren wanneer aanwezig.

Met een beetje handigheid zelf goed te doen, komt wel wat olie uit dus even een paar doeken erbij.

Mocht dit allemaal goed zijn en hij doet dit alleen bij de koude start zou ik ze laten zitten, anders beide nokkenasverstellers vervangen.

Bobbyvv66
            Deelnemer

Dank je voor de foto en de duidelijke uitleg!

Morgen ga ik kijken of ik dit zelf kan doen, anders rij ik even langs de garage,

Ik laat nog wel even weten of het gelukt is, en wat het resultaat was.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.