Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › korte koppeling bij opel corsa b 1.0
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 januari 2013 om 00:15 #17254207
Hallo,
Al vanaf het begin was het ontkoppelen met de corsa b1.0 een ambetant gevoel.
Je kan het koppelings pedaal maar een stukje laten opkomen en dan pakt hij al op…
Nu word het altijd maar erger, en vind het nu op het punt gekomen dat het echt niet meer aangenaam/comfortabel is om te ontkoppelen/rijden.
Is dit gewoon een kwestie van af te stellen ? of zou het eerder slijtage zijn ? Corsa is van 1999 en heeft 95.000km gedaan ( alhoewel ik soms twijfel of de corsa er niet meer heeft gedaan !! )
Tom
6 januari 2013 om 08:11 #18091872Ik hoop ook op reacties. Hier zelfde probleem.
Koppeling gaat wel heel licht. 80dkm6 januari 2013 om 09:28 #18091873@tobber wrote:
Hallo,
Al vanaf het begin was het ontkoppelen met de corsa b1.0 een ambetant gevoel.
Je kan het koppelings pedaal maar een stukje laten opkomen en dan pakt hij al op…
Nu word het altijd maar erger, en vind het nu op het punt gekomen dat het echt niet meer aangenaam/comfortabel is om te ontkoppelen/rijden.
Is dit gewoon een kwestie van af te stellen ? of zou het eerder slijtage zijn ? Corsa is van 1999 en heeft 95.000km gedaan ( alhoewel ik soms twijfel of de corsa er niet meer heeft gedaan !! )
Tom
Je kunt de kabel op de bak iets verstellen, dat het pedaal een klein stukje omhoog komt
Maar hoe ver trap je hem in vraag ik me af?6 januari 2013 om 10:38 #18091874als je de kabel wat strakker stelt dan zal die wat eerder vrij trappen als wanneer de kabel los staat
t stellen van de kabel doe je bovenop de versnellingsbak
ff aan de kabel trekken dat die van de gaffel af komt en dan dat zwarte blokje een cm aandraaien ( kan gewoon met de handMarc
6 januari 2013 om 12:17 #18091875Je moet het pedaal helemaal intrappen en dan een klein stukje laten opkomen en dan pakt hij al op , mijn vriendin is nogal klein en het is daardoor vermoeiend dat je hem echt helemaal moet induwen en maar een stukje kan laten terug komen.
6 januari 2013 om 13:38 #18091876Nu komt de aap uit de mouw ;)
Koppeling hoor je tot de vloer in te trappen
Dat leer je met rijles ook ;)Toen ik de bak had gewisseld van onze corsa had mn vriendin er ook moeite mee
terwijl hij juist goed stond afgesteld, en zowel ik en mn maat er normaal mee konden rijden
hoop tandengeknars en de auto had het gedaan :(
koppeling 2 cm hoger gezet, probleem over
alleen nu vind ik de koppeling te hoog en zij normaal :jerry6 januari 2013 om 13:49 #18091877Slipt de koppeling? Is er te schakelen? Zoja: Niks aan de hand. –> Vriendin/Vrouwlief een cursus ontkoppelen geven.
Heb ik ook menig keren moeten doen :P
Als ‘t erger word, inspectieluikje van de v-bak eens openen en loeren of de plaat niet erg versleten is.
6 januari 2013 om 15:20 #18091878vind dit enigsinds een vreemd probleem.
-elke auto waar in in gereden heb (en dat zijn er veel) pakt de koppeling mooi halverwege op.
-in mijn auto,, en van de TS hierboven pakt het op als je hem een halve cm omhoog heb laten komen bij wijze van.
in mijn geval is de koppeling lang niet af, gaat super licht en schakkeld gewoon goed.
het is net of er een afgedraait vliegwiel in zit:Dheeft er iemand een foto van deze kabel??
en moet deze dan nu strakker of slapper gaan staan??
als je een ieder er in zou rijden zou een ieder het graag oplossen, vaak is het gewoon vervelend rijden, vooral als je net uit de bedrijfsbus overstapt in je eigen auto.6 januari 2013 om 16:14 #18091879Kabel zit boven op je versnellingbak, kwestie van het zwarte blokje wat verdraaien.
6 januari 2013 om 16:16 #18091880zal er morgen eens een blik op werpen
6 januari 2013 om 19:59 #18091881@Aapje wrote:
Slipt de koppeling? Is er te schakelen? Zoja: Niks aan de hand. –> Vriendin/Vrouwlief een cursus ontkoppelen geven.
Heb ik ook menig keren moeten doen :P
Als ‘t erger word, inspectieluikje van de v-bak eens openen en loeren of de plaat niet erg versleten is.
het lukt haar juist om deze helemaal in te duwen ook al staat de zetel op zen dichtst ;) .
Het is gewoon niet erg leuk zoals hier ook al gezegt is dat je hem bij wijze van spreken een halve centimeter laat komen en dat ie dan al oppakt.
Dus zou het helpen om de kabel op de versnelingsbak wat te regelen( moet je het strakker of losser zetten met het zwarte blokje ? ) , of is het echt slijtage ? … staat het trouwens op volgende foto aangeduid ? of kan iemand het hierop aanduiden.
6 januari 2013 om 20:44 #18091882onder het stukje tekst ëscape e sonoda”of zoiets rechtsonder
zit de koppelingshevel
laat anders je vriendin even de koppeling in en uit trappen zie je het zoaan het eind van de habel zit een schroefdraad
de borging loshalen, kabel stukje uittrekken
blokje stukje opdraaien en weer terug vastzetten6 januari 2013 om 21:01 #18091883Hallo,
Prima zal ik eens naar kijken , ik had er al is iets over gelezen ergens ( zou het kunnen dat dit in het instructieboekje staat ? … )
6 januari 2013 om 21:06 #18091884Ik weet niet, lees nooit instructieboekjes :jerry
6 januari 2013 om 21:12 #18091885@trashmetal wrote:
Ik weet niet, lees nooit instructieboekjes :jerry
Ik heb ergens nog een foto gevonden
Hier staat het volgens mij goed op uitgelegt.
Weet enkel niet naar welke kant ik het blokje moet draaien ? om te verkrijgen dat hij iets minder snel oppakt ( pakweg halverwege )
6 januari 2013 om 22:11 #18091886paar slagen rechtsom ;)
7 januari 2013 om 21:51 #18091887Koppeling werkt weer zoals het hoort
8 januari 2013 om 05:52 #18091888:thumb nu de Tobber nog :D
8 januari 2013 om 17:18 #18091889Mooi fototje alleen een beetje klein, aardige tijd terug trouwens, toen zat de H4 Bi-Xenon nog in mijn Combo-B welke toen nog een C16XE was (deze combo is geboren met een X14SZ in het vooronder, en is gestorven met een X16XE in het vooronder)
het enige wat hier aan de hand is, is dat de koppeling welke OFFICIEEL bij elke servicebeurt bijgesteld moet worden, niet is bijgesteld bij zijn service beurten..
willem
8 januari 2013 om 17:19 #18091890linksom in de uitleg moet rechtsom zijn zie ik..
Willem
8 januari 2013 om 18:45 #18091891Was me nog niet opgevallen :D
waar waren die schakelaars van rechtsonder?13 januari 2013 om 23:02 #18091892Ook bij mij heeft het verstellen hiervan geholpen.
Voor mij is het nu een stuk aangenamer rijden. Hopen dat de vriendin het ook gewoon kan worden… is altijd even afwachten :hmmz
13 januari 2013 om 23:05 #18091893Komt vast goed :thumb
31 maart 2014 om 15:17 #18091894heb bij mijn Corsa B 1.2 uit 1999 Dat mijne heel soepel schakelt. Achter uit e.d ook geen last om er mee weg te trekken. Alleen had ik voorheen het idee dat hij wel wat zwaarder ging. Gevalletje van kabel wat bij stellen. Of De platen misschien verrot ?
31 maart 2014 om 16:47 #18091895Wat ging er zwaarder, schakelpook of koppelingspedaal?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.