Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Koppelingsset Manta B cc + monteren?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 januari 2011 om 23:15 #17231638
Het is afgelopen met het afstellen van m’n koppeling, er moeten nieuwe platen in dus gelijk een nieuwe koppelingsset. Kan iemand bevestigen dat de gegevens van de koppelingsset kloppen? :
Diameter mm: 216, Naafprofiel: 14, Dikte mm: 25.0
Het gaat om een Opel Manta B cc 2.0 GTE uit augustus ’78. Prijzen op internet verschillen nogal, complete sets staan te koop voor 188 euro maar zonder vermelding van merk o.i.d. De gegevens van de set heb ik gevonden op onderdelendirect.nl, maar wil er niet vlekkeloos vanuit gaan dat dit klopt. In het werkplaatshandboek kon ik geen gegevens vinden.
Bedankt bij voorbaat.
25 januari 2011 om 08:10 #17804504gegevens kloppen.
Zou zelf eens neuzen op ebay.de daar komen ze geregeld voor niet veel voorbij.
Een goede gebruikte heb ik anders ook nog wel liggen
25 januari 2011 om 09:54 #17804505Tjonge, ik had nog niet aan Ebay gedacht. Complete sets vliegen daar om je oren voor 80 euro. Een goeie om voortaan eerst even te kijken voor onderdelen ;)
Helaas heb ik er een beetje haast mee, dus kijk even verder bij nederlandse webshops. Net een aanbod van Franssen carparts voor 179 euro. De diameter is volgens hem echter 215mm, zal het verschil niet maken denk ik?
25 januari 2011 om 12:42 #17804506Nou, er is een set besteld. Donderdag of vrijdag ga ik de boel vervangen.
Ik heb een oom die regelmatig dit soort klusjes aan zijn eigen opels heeft gedaan, als ik er niet uit kom kan ik hem vragen stellen, hij kan helaas niet helpen. Hebben jullie nog goede tips of dingen waar ik speciaal op moet letten? Uiteraard houd ik het werkplaatshandboek erbij.
25 januari 2011 om 20:16 #17804507Ga je het op de brug doen of op de grond?
Ik neem aan dat je de versnellingsbak achter de motor weg wilt trekken?
Is het een 5-bak?
25 januari 2011 om 20:20 #17804508Op de grond met een flinke krik en 4 steunen die ik onder de achteras en de voorophanging zet. Het is een 4-bak. Het plan was inderdaad om hem achter de motor weg te trekken, ik heb een prius?as van een oude versnellingsbak om de koppelingsplaat te centreren voor het terugzetten van de versnellingsbak.
De krik zou ik dus ook kunnen gebruiken om de versnellingsbak rustig te laten zakken en weg te rijden.
25 januari 2011 om 20:59 #17804509pas maar op met die as-steuntjes, je ligt er dan wel plat onder he.
25 januari 2011 om 21:06 #17804510Ja inderdaad, zat er ook al aan te denken om hem maar op 2 steunen te zetten (voor) en achter op de grond met blokken achter de wielen.. Werkt wel wat onprettiger.
25 januari 2011 om 21:07 #17804511ik martel liever, als dat ik mijn leven riskeer….
25 januari 2011 om 21:08 #17804512Zit wat in he :P Misschien achter maar op de grond laten staan dus.
25 januari 2011 om 21:46 #17804513En wil je eerst de versnellingsbak van het koppelingshuis en vervolgens het koppelingsvan de motor loshalen of gelijk het hele koppelingshuis inclusief versnellingsbak van de motor?
Vergeet niet eerst de pook los te halen van de bak.
25 januari 2011 om 21:53 #17804514ik zou zeggen doe het op een brug.
of trek de motor er uit.
het valt vies tegen.
om de bak er weer terug te krijgen.
ik ben er mometeel ook mee bezig.ik wou dat ik het nooit zo gedaan had.
motor er uit werkt een stuk beter.
of op de brug met een versnelings bak krik.25 januari 2011 om 21:55 #17804515a jò wietse.. t gaat prima.. enkel niet vanzelf :D
25 januari 2011 om 21:57 #17804516liggend op de grond en dan de bak er in tillen alleen valt me vies tegen.
want hij moet schiun en om hoog.de volgende keer trek ik het blok er compleet uit.
maar ja ik ben ook maar een klein mager ventje.
mischien moet ik eerst ff wat meer spek eten25 januari 2011 om 21:58 #17804517je moet je moter van voren achterover laten kantelen :D
indd t valt tegen.. maar tis mij ook diverse keren gelukt zo
(ja toen nog zonder brug :P)
25 januari 2011 om 21:59 #17804518klopt ja.
is een zeer goede tip.25 januari 2011 om 22:09 #17804519Jeps, brug is fijn maar heb ik niet de beschikking over. M’n familie deed het vroeger altijd op deze manier, dus het zou wel moeten lukken. Ik was van plan het hele boeltje er in één keer af te halen. Werkt een stuk prettiger denk ik.
De motor van voren achterover laten kantelen? Fundatiebouten los en naar achteren kantelen bedoel je? Of begrijp ik dat verkeerd?
25 januari 2011 om 22:58 #17804520uitlaat moet je lod hebben voorpijp.
en de motor steunen los halen.
en dan de motor kantelen naar achteren dus de achterkant naar onderen laten komen.28 januari 2011 om 15:01 #17804521Nou, het is gelukt met prima resultaat. Schakelt weer met twee vingertjes :)
Volgens mij zat er een verkeerde koppelingsplaat in. Hij was pas half versleten maar de veertjes in de plaat liepen al aan tegen de bouten waarmee het vliegwiel vast zit.
Niet alles ging vanzelf, er brak een boutje van de drukgroep af in het vliegwiel, wat er daarna dus af moest.
Twee daagjes klooien in je eentje is dus goed mogelijk. Uitlaat hoefde niet los op de motor, enkel bij de demper. Hiermee kon de motor voldoende worden gekanteld. De startmotor kan gewoon blijven zitten, alleen de twee bouten die aan het koppelingshuis vast zitten moeten los.
Ook de motor kan gewoon op de fundatiebouten blijven staan. Precies genoeg ruimte.
De cardanas demonteren en monteren was een geintje van nog geen 5 minuutjes.De krukaskeerring lekt wel een beetje, jammer dat ik dat gezien heb.. Helaas had ik haast en geen nieuwe keerring, dus die zit er nog hetzelfde in. Projectje voor later, heeft niet zoveel haast. Oliepeil in de gaten houden.
Al met al erg tevreden dus. Over een paar weekjes nieuwe spatborden erin ;)
28 januari 2011 om 18:49 #17804522Goed bezig!!
keep them roll’n
28 januari 2011 om 20:37 #17804523Dat is goed om te horen Justin, ben blij dat je geholpen bent.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.