koppeling versleten?

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum koppeling versleten?

• Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Rubyvectra_A
    Deelnemer

Beste allemaal,

Wanneer ik soms een keer flink doortrek (5000rpm) en dat wat sneller over schakel hoor ik een korte piep, wat volgens mij komt door een kortstondig slippende koppeling. Nu ben ik benieuwd of er een manier bestaat om te controleren of de koppeling versleten is ja of nee.

Wanneer de koppeling versleten blijkt is het dan verstandig de drukgroep ook te vernieuwen? of volstaat alleen een koppelings plaat.
      Het betreft mijn eigen auto een: Vectra C 1.8 16v 122pk. Met 121000 op de klok.

Alvast bedankt voor enige reaktie.

Tim

Opeltje17
      Deelnemer

Het makkelijkste om hem te controleren is door in z’n 5, 80 te gaan rijden en dan vol gas te geven, schieten je toeren dan omhoog maar blijft je snelheid gelijk is je koppeling op.

En alleen je koppelingsplaten vervangen volstaat niet, je moet ook je druk groep en druklager in de bak mee vervangen.

Rubyvectra_A
        Deelnemer

Bedankt voor je reactie,
          Bij 70 of 80 in zn 5, en dan vol gas is er niks aan de hand. Toeren gaan langzaam omhoog. Wanneer ik bij hogere toeren snel overschakel dan slipt ie dus soms kort.
          Hetzelfde geluid krijg ik als ik de koppeling half intrap (alleen ff testen natuurlijk). Ik heb geen idee of hij nu dus versleten is of dat er iets anders is

groet Tim.

Haasje17
          Moderator

Piepend geluid kan ook het druklager zelf zijn in plaats van de koppeling.

Kano
            Deelnemer

Nog een test. Bij 80 in de 5 gas erop houden en even koppeling intrappen (toerental stijgt, snelheid niet). Koppeling snel weer loslaten. Toerental hoort direct terug te vallen.

arjontje
              Deelnemer

Ik heb het zelfde. Is of slippen van de koppeling, of de veren in de koppelingplaat die geluid maken. Of de drukgroep. Het hydraulische druklager denk ik niet omdat het geluid zich voor doet (bij mij dan) wanneer het drukager al los is van de drukgroep.

Ik maak mij er geen zorgen over zolang de koppeling niet slipt. Rijd er inmiddels ook al weer een 40k km met dit verschijnsel. Maar bij mij is het alleen bij stevig optrekken. Niet bij normaal rijden.

Mocht je toch de koppeling willen vervangen is een komplete set met drukgroep en hydraulisch druklager het beste. De boel ligt dan toch open.

Anoniem

Mijn koppeling slipte. Die is gisteren vervangen met vliegwiel. Wat bleek, het vet in het vliegwiel is gaan lekken, waardoor de koppelingsplaat als een spiegel gepolijst is.. Jammer, want die was nou niet echt doorgesleten..

Famempeters

ik denk de ultieme test in z,n 2 zetten auto op de handrem en optrekken als hij echt weg wil zou ik me over de koppeling geen zorgen maken.

Wat wel is wil het op de as waar de plaat op schuift wat oxidatie of de drukgroep zelf het druklager doet geen gekke dingen verder is op olie druk en dat is heel of heel erg stuk .

Staat je multie riem ? bij ff power er op wel goed strak is die niet aan z,n vervanging toe dat geeft ook ff een piep , gil geef het een naam ??????

Gooi de kap is los en vanuit stationair ff toeren tal opjagen in een keer en luister is daar ???? heb bij de Spanner van de G Astra dat ook wel gehad riem goed spanner droog ???lager en bij ff meer pakken hoorde je hem ???

Bert

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.