Koppeling sports tourer 1.7 cdti

Forumindex Forums Modellen Astra Koppeling sports tourer 1.7 cdti

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17267455
    Master Wok
      Lid sinds:
      11 August 2014

      We hebben een nare ervaring met onze Astra Sports tourer. (we rijden al 30 jaar opel)
      Net 2 jaar oud, 54000km

      Tijdens de terugreis op vakantie door zwitserland kwamen we in de file voor de gotthard tunnel terecht.
      Na een half uurtje file begon onze auto te stinken, dus naar de vluchtstrook.
      Een vieze doordringende stank kwam onder de motorkap vandaan, een voorbijganger zei ‘het ruikt naar je koppeling, succes….’.
      Na een tijd je toch maar weer proberen, het is toch een opel, die blijven rijden (volgens de reclame,….. claudia schiffer)
      Het koppelingspedaal voelde heel licht aan en koppelde heel laag.
      Na 200 mtr toch maar naar een parkeerterrein, daar Opel Assistance gebeld.
      Een zwiterse wegenwacht was er al na 15 minuten, probleem uitgelegd.. zijn eerste reactie: O weer een Opel.
      Ik moest wat rondjes gaan rijden in zijn 1, koppelen en daarna flink gas erop.
      Na wat rondjes kwam er steeds meer druk op het koppelingspedaal, de wegenwacht man achter het stuur,
      ‘Mmmmm sehr shöne auto’ hij was onder de indruk van het interieur, nog wat verder gereden, en wat koppelen.
      Bij terugkomst zei hij, ‘Oke fahren sie zu hause’.
      En inderdaad het gevoel met de koppeling was weer terug, probleem loos naar huis gereden.
      Opel Assistense heeft later netjes teruggebeld om te vragen hoe het afgelopen is, hele verhaal uitgelegd.
      Hun adviseerde om het toch nog even te laten checken bij de garage.
      Daar aangekomen, bevindingen verteld, en de auto achter gelaten.
      Later werden we gebeld, met een niet zo leuke mededeling.
      Probleem met de koppeling, reparatie kosten minstens €1400,- afhankelijk wat ze nog meer tegen gaan komen, en o ja het valt buiten de garantie werd er nog even gezegd.
      Maar als we niet de bergen in gaan, kunnen we wel blijven rijden.
      Slik, zulke kosten voor zo’n jonge auto,…. AHHHHHH.

      Zijn er mensen hier met soortgelijke problemen?
      Zijn er autokenners die de klachten herkennen?
      Wat nu ?

      Peter

      #18247520
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Verkeerd gebruik van de koppeling doet dit probleem veroorzaken.

        Wegrijden met te veel slippende koppeling doet hem verbranden.

        Dat is geen garantie inderdaad.

        Koppeling is op deze ene rit vrijwel opgebruikt.

        verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk

        #18247521
        SimpleFace
          Lid sinds:
          14 July 2014

          Inderdaad, vaak optrekken en stilstaan voor die tunnel. En dat met half ingetrapte pedaal steeds, doet de koppeling geen goed helaas.
          Beste voor de koppeling is zo snel mogelijk voet vanaf, en bij intrappen ook goed en volledig tegen de wand aan. Alles daartussenin wil je eigenlijk zo min mogelijk zitten.

          Natuurlijk wel soepel doen en niet zoals rally rijders, daar gaat alles maar 1 race mee :)

          #18247522
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Helaas gaan de meesten in geval met turbo motoren zowel diesel als benzine, dat mensen het toerental waar de auto het hardst trekt gaan aanhouden en daar de koppeling laten opkomen.

            Dan zit je dus met te veel koppel EN te veel Toeren.
            De ideale combinatie om een koppeling te verbranden.
            Zie en hoor t knap vaak om me heen in bijvoorbeeld files enzo.

            De motoren met turbo voelen vaak week en krachtloos aan in het gebied voordat de turbo inkomt.

            Je moet proberen bij een zo laag mogenlijk toerental zo vlot mogenlijk de koppeling laten opkomen.
            Dan gas gas er pas op

            verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk

            #18247523
            Master Wok
              Lid sinds:
              11 August 2014

              Wat ik ben vergeten te melden is dat de weg ca 5% omhoog loopt en er een grote vouwwagen achter hangt.
              Laag in toeren koppelen gaat prima, maar dan nog, 5 tot 15 meter rijden met een volle auto met aanhanger op een weg die omhoog loopt…….

              #18247524
              jeroenk
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 February 2012

                Maakt het er niet makkelijker op nee. Beste wat je doet is de koppeling zo ver mogelijk laten opkomen totdat de motor bijna afslaat. Dan pas gas erbij en voet z.s.m. van de koppeling.

                Kom je niet weg wegens helling/gewicht achter de auto: Gebruik de handrem; Koppeling laten opkomen; iets gas bij; handrem los en vervolgens gelijk voet van de koppeling.

                #18247525
                Master Wok
                  Lid sinds:
                  11 August 2014

                  De handrem is vanzelf sprekend.
                  Het is moderne elektrische, met een kleine schakelaar, werkt perfect in dit soort situatie.
                  Gaat op het juiste moment eraf.

                  #18247526
                  jeroenk
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    6 February 2012

                    @Master Wok wrote:

                    De handrem is vanzelf sprekend.
                    Het is moderne elektrische, met een kleine schakelaar, werkt perfect in dit soort situatie.
                    Gaat op het juiste moment eraf.

                    Oh kijk, nagenoeg geen ervaring hier met een elektronische. :thumbup

                    Ik heb verder geen idee hoe je met je koppeling rijdt. Daar kan ik niet over oordelen op deze afstand – en daar heb ik en jij geen behoefte aan! Echter zijn de bovenstaande genoemde punten in allerhande reacties over het algemeen wel waar. Belangrijkste is zuinig met het gas!

                    Erg jammer van de dure reparatie nu, dat wel! Laatst nog een oude focus gereden met dik 4 ton op de klok en de eerste koppeling er nog in: Ze kunnen lang meegaan. Echter heb ik geen idee hoeveel de hydrolische koppelingen van tegenwoordig de duurzaamheid bevordert over verslechtert – hier kan ik geen uitspraken over doen…

                    #18247527
                    wim-v6
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 August 2005

                      Hydraulische koppeling is qua levenduur niet anders als een mechanidche (Focus is ook hydraulisch (en een drama om te ontluchten)).
                      Maar aan alles van de omschrijving van Master Wok is te lezen dat deze te warm is geworden.

                      Te warm word deze door te veel slip = warmte die ontstaat door Frictie.
                      Het is dan ook niet nedatief bedoeld, maar leg enkel uit waardoor de koppeling te warm is geworden.

                      En nee, dit gebeurt niet alleen bij opel.

                      verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.