Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › koppeling sintra diesel
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 november 2013 om 18:25 #17261802
Hallo opel-mensen!
Ik zoek in geval van problemen altijd oplossingen op het opel-forum, dus het werd tijd om me eens te registreren. Bij deze dus!
Ik rijd al sinds het prille begin opel, en dacht nu met een Sintra weer een betrouwbare opel te hebben gevonden, maar dat valt helaas een beetje tegen. Ter illustratie de opels die ik sinds 1990 versleten heb:
manta 1.6 1976
kadett 1.3 1982
rekord station 2.0 1980
[*]omega 2.0 station 1988 (gas)
omega 2.4 station 1992 (gas)
omega 2.4 station 1992 (gas)
omega 2.5td station 1995
omega 2.0 station 1992
omega 2.4 station 1991
corsa 1.4 1998Als ik er geen vergeten ben.
Maar dus wel een liefhebber.Dan de sintra! Onderdelen zijn amper te vinden en nog al eens nodig!
Een beetje spijt, maar het ding is wel lekker ruim, luxe, en comfortabel.
Nu is het huidige probleem de koppeling, die niet lekker werkt. Het pedaal gaat te licht, en komt meestal niet terug omhoog. De vraag is nu of het 1 van de koppelingscylinders is of de platen en de drukgroep. Kan iemand me vertellen hoe ik er achter kom waar het probleem zit? Helaas heeft de lokale opel-dealer namelijk nog nooit een Sintra van dichtbij gezien, dus daar heb ik weinig vertrouwen in.Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,
Henk uit de belgische ardennen.
14 november 2013 om 18:45 #18191287Hallo
Sinds gisteren heb ik eigenlijk eenzelfde probleem met mijn sintra 2.2 benzine.
Al vind ik het pedaal normaal aanvoelen, wordt voor mijn gevoel de koppeling niet geheel bediend, wat inhoud dat hij zeer moeilijk in de versnellingen gaat, zelfs met een beetje geweld. De achteruit gaat met de tandjes poetsen.Ik heb de koppelingscilinder ontlucht, en nog 1x extra doorgepomt. Dit heeft minimaal geholpen.
Is het nu daadwerkelijk de cilinder of druklager die nu aan het overlijden is of is het probleem terug te leiden naar de versnellingsbak?
de koppeling op laten komen is nog geen probleem al pakt hij onderin wel snel op. wat dus volgens mij zou duiden op dat het druklager niet geheel bediend wordt(90%??)groet
14 november 2013 om 20:40 #18191288Hallo mcc,
Ja grote kans dat het druklager lek is, heb ik ondervonden. Er komt dan ook al gauw olie op de koppelinsplaat waardoor je deze problemen krijgt. Bij mij is het erg snel gegaan en ik ik ben nu dan ook bezig met demontage van de bak… Lekkere klus!
Succes met die van jou…
14 november 2013 om 21:03 #18191289Mijn vloeistofnivo was inderdaad tot minimaal gedaald, echter de vorige eigenaar had de dop ook kapot gedraaid en opgevuld met kit. dit eerst verholpen. Naar een dag rijden is het vloeistof nog steeds op nivo.
Ik krijg hem nu nog wel in de achteruit, ik rij er mee door tot het niet meer gaat.
Ik heb bij een vectra 2.5 al eens de bak uitgebouwd, hier subframe in zijn geheel verwijderd, dan had ik ruimte genoeg, motorblok opgevangen met draadstangen zodat ik deze ook nog beetje kon stellen vanaf boven. blok schuin laten hangen en dan kon bak er zonder probleem af en op.Dit is met de sintra zelfde procedure?
groet
14 november 2013 om 21:16 #18191290Haha, zo ver ben ik nog niet.
Bak is los en drijfstangen zijn er uit, en ik weet nu dat ik de bak er nog niet verder af krijg. Morgen ploeter ik verder!
Je hoort het wel…14 november 2013 om 21:40 #18191291ik hoop dat je met drijfstangen steekassen bedoelt.
Groet alhier
14 november 2013 om 21:50 #18191292Uiteraard, stom foutje
14 november 2013 om 22:22 #18191293In elk geval bedankt voor de tips die je net gegeven hebt.
Ik dacht al dat ik de motor maar los moest gaan maken als ik de bak er anders niet uit krijg.
Maar ik ben nou eenmaal niet zo’n superklusser, dus ik zie wel wat ik allemaal tegenkom.
Als het allemaal weer goed komt zal ik wel wat fotootjes plaatsen van de klus.Ik ben het uiteindelijk zelf gaan doen omdat de enige garagist hier die er tijd voor zou hebben me vertelde dat druklager en koppelingsset samen ruim 1800 euro’s gingen kosten, en dan kwamen de uren er nog eens bij! Dat is het autootje toch echt niet meer waard :cry
14 november 2013 om 22:36 #18191294ik heb het bij de sintra ook nog nooit gedaan, maar mijn vectra destijds had ook een F23 bak, die heb ik op deze manier uitgebouwd en ingebouwd.
Ik had geen brug of zoiets, auto opgekrikt en bokken ondergezet. Uitlaat gaat los omdat je het blok gaat kantelen ook de steunen van het blok lossen. Blok ving ik van boven op met hardhout, met daardoor gaten gemaakt met m12 draadstangen op 2 punten.(gewoon hout veert te ver door) over de breedte gemaakt. Met datzelfde hout ving ik met spanbanden ook de bak op 2 punten op zodat ik hem rustig kon laten zakken. Ging echt perfect ook met inhijsen. Is een behoorlijk zware bak, van een calibra legde ik er met de hand in maar dit..Kijk als je de boel los heb gelijk je koppelingsplaat na. Mocht hij bijna op zijn, scheelt het dat je nu de boel los heb.
Ik weet niet of de diesel ook een F23 heb, kan ik evt voor je nagaan, ik heb een digitale werkplaatshandboek van de sintra als je intresse heb.Bij de vectra had ik echt zeeen van ruimte, de sintra is volgens mij compacter. Maar wat iedereen ook zegt met subframe iets lossen, ik had hem weggehaald en ik kon overal echt goed bij, niks geen gekloot en het loshalen of weghalen is een kleine moeite extra.
Hopelijk kan je mij de volgende keer iets vertellen haha
14 november 2013 om 23:31 #18191295Super!
Ik weet ook niet of het een F23 bak is. Maar via mister-auto of iets dergelijks is de koppelingsset in elk geval voor een slordige 300 euro wel te vinden.
Ik ga morgen met je aanwijzingen aan de slag, dan kijk ik wat er vervangen moet worden als ik de bak eruit is.
Hou je op de hoogte…19 november 2013 om 13:32 #18191296okee, de bak is er af.
Inderdaad moest het subframe los, maar ik heb de uitlaat laten zitten.
Motor op een garagekrik gehouden, motorsteunen los, en motor ietsje laten zakken.
Zo kon de bak er door de wielkast uit.Nu wachten op nieuw druklager en koppelingsset, die zo te zien in Engeland voor een redelijke prijs te bestellen zijn.
19 november 2013 om 16:45 #18191297Goed bezig, viel het mee of zat er nog een addertje onder het gras?
Ja in engeland zijn de spullen inderdaad goedkoper, via ebay zag ik het al ja.
Bestel je al gelijk een koppelingsset? was je oude plaat op?gr
19 november 2013 om 18:56 #18191298Voor mij was het nare spietje waarmee de schakelpook is bevestigd een tegenvaller, en een paar nare bouten waarmee de stuurstang aan het subframe vastzat. Verder steekt de wielnaaf te ver door de moer heen, zodat ik beide draagarmen maar heb losgegooid. En dat was het eigenlijk wel. Ik ben nu naarstig op zoek naar de juiste koppelingsset, valt voor de benzineversie wel mee, maar de diesel is moeilijk. Ik denk dat ik deze moet hebben, maar is nog niet helemaal duidelijk:
http://www.autopartswinkel.nl/product/1354512247264/koppelingsset-ope-962090.html?gc1offrgl_unid=1384845401190″ onclick=”window.open(this.href);return false;Ik wil hem toch vervangen omdat de remolie de plaat wel zal gaan opvreten, en gezien de klus die het toch is… Dan kan ik er die 200 euro wel voor missen.
19 november 2013 om 20:54 #18191299Even gezocht en inderdaad dit moet hem zijn de 2.2 benzine heeft toch een andere koppelingskit. Het druklager is wel hetzelfde als de benzine versie.
Ahoewel ik twijfel of de olie de koppelingsplaat aantast is inderdaad vevangen de juiste oplossing. Ik vond dezelfde plaat zelfs voor 50 euro duurder dus.
Jou type versnellingsbak is een F35 voor de diesel, de benzine is een F25.Op ebay staat inderdaad geen diesel versie. Wel goedkope voor mijne.
20 november 2013 om 18:14 #18191300Krijg ik dit:
Beste Mensen,
We hebben alles gedaan om uw koppelingset ergens nog aan te komen in
nederland.
Maar omdat dit van origine een amerikaanse auto is heeft niemand hem in
voorraad of leverbaar op de korte termijn.Wij storten uw betaalde bedrag terug op uw rekening. En annuleren de
order helaas voor ons en u.—
Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.Met vriendelijke groet,
Autopartswinkel.nlOm over de bijzondere zinsopbouw nog maar te zwijgen…
Dan laat ik de oude toch maar zitten, heb ik nooit meer binnen voor het weekend.
En ik was nog wel zo blij dat ik in de 5-eurobak in de bouwmarkt een doppensetje voor de torx-boutjes van de koppelingsset had gevonden!Mcc.: Als je de koppelingscylinder wil bestellen:
After checking the details you provided, the concentric slave cylinder you require would be NSC0018 however we do not do the clutch kit for the vehicle in question.
http://www.national-auto.co.uk/” onclick=”window.open(this.href);return false;Ik heb hem besteld bij Mapco in duitsland, kost incl.btw en verzending 115
23 november 2013 om 00:00 #18191301toch vreemd, de body is mischiein amerikaans, maar het is een gewone opel motor met bak.
Anders moet je ze zekers bij de opel dealer zelf bestellen voor $$$$In mijn geval, ik rij nog door totdat hij het echt niet meer doet. schakelen gaat zwaar klote, maar ik hoop de winter nog door te komen, daar ik hem elke dag nodig heb. Ik ben bezig met een 2de auto, maar daar zit nog een hoop werk aan.
De auto alweer in elkaar zitten? of net pas het druklager binnen?
groet24 november 2013 om 17:28 #18191302F35 handbak
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
25 november 2013 om 21:31 #18191303Helaas vandaag de pakketdienst misgelopen ( soms moet ik nog werken ook, pfff…)
Morgen zal dus de grote dag worden -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.