Koppeling problemen/vervangen

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Koppeling problemen/vervangen

  • Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #17268311
    Igor
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 July 2013

      Ik heb wat problemen met mijn auto die volgens mij mede te wijten zijn aan een niet goed werkende koppeling. De symptomen op een rijtje:
      – Het aangrijppunt van mijn koppeling zit heel hoog. Net voordat het pedaal helemaal omhoog staat.
      – Als ik mijn koppelingspedaal NIET ingedrukt hou, dan hoor ik een zacht geratel (in het motorcompartiment bij de koppeling). Als ik vervolgens mijn koppelingspedaal WEL indruk, houd het geratel op.
      – Bij het optrekken hoor ik soms heel even wat gepiep. De auto heeft dan ook vaak moeite om op te trekken vanuit stilstand.

      Symptomen die wellicht kunnen komen door een niet goed werkende koppeling (veren, oid)
      – Als ik mijn gas loslaat tijdens het rijden en vervolgens weer gas geef (niet te voorzichtig) schokt de auto 1 keer.

      Ik zelf zat te denken aan het druklager of drukgroep. Aangezien wij aan het denken zijn om volgend jaar zomer met een caravan naar het zuiden te gaan is het nogal belangrijk om een goed werkende auto te hebben en zal ik hier dus iets aan moeten dus. Dus nu is eigenlijk de eerste vraag wat zou deze symptomen kunnen veroorzaken en heb ik het bij het goede eind of zijn er nog andere dingen die dit zou kunnen veroorzaken (iets met vloeistoffen oid)?

      Als het de koppeling is, dan zou ik dus een koppelingset moeten aanschaffen. Nu de vraag Luks, Sachs, of iets anders. Had zelf een 3 delig Sachs set gevonden voor €300,-. Of anders een 2 delige set voor €156,- (dus zonder CSC). Maarja als je dan toch bezig bent is het misschien verstandig om gelijk een 3 delige set te plaatsen. Iemand nog een goed alternatief?

      Daarnaast is het de vraag. Zelf vervangen of laten vervangen. Ik heb zelf nog nooit een koppeling vervangen (of elk ander sleutel werk van dit formaat), maar ben niet bang om mijn handen vies te maken. Daarnaast zou ik het echt wel leuk vinden als ik het zelf zou doen. Maar is dit verstandig en is het te doen? Ik heb een Opel Vectra C. Dit betekend dat er een subframe onder de auto zit die (als ik het goed begrijp) in de weg zit om vanaf de onderkant de koppeling weg te halen. Dit maakt het volgens mij nogal een rot klus. Iemand ervaring hiermee? Wat is de beste manier om dit te doen (misschien via de bovenkant)?

      Ik zat te hopen dat er misschien iemand is die mij hierbij wil assisteren? Nou ja, misschien dat ik dan de assistent zal zijn haha, maar zou het wel echt vet vinden om deze klus zelf te doen!

      Sorry voor het lange verhaal, hopelijk is het een beetje te volgen.

      #18255047
      Lemmens
      Deelnemer
        Lid sinds:
        14 October 2005

        @Igor wrote:

        …Symptomen die wellicht kunnen komen door een niet goed werkende koppeling (veren, oid)
        – Als ik mijn gas loslaat tijdens het rijden en vervolgens weer gas geef (niet te voorzichtig) schokt de auto 1 keer.

        Dat zou ook een kapotte motorsteun kunnen zijn. Is niet automatisch de koppeling die dan defect is. Hoeveel heeft ie inmiddels gelopen? Heb je trouwens ook al geprobeerd of ie slipt of niet? Even op 80 km/h in de 5 terug laten zakken naar de 50 en dan plankgas. Als ‘t toerental dan niet evenredig met je snelheid stijgt is de koppeling inderdaad echt op.

        #18255048
        Igor
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 July 2013

          @Lemmens wrote:

          Dat zou ook een kapotte motorsteun kunnen zijn. Is niet automatisch de koppeling die dan defect is. Hoeveel heeft ie inmiddels gelopen? Heb je trouwens ook al geprobeerd of ie slipt of niet? Even op 80 km/h in de 5 terug laten zakken naar de 50 en dan plankgas. Als ‘t toerental dan niet evenredig met je snelheid stijgt is de koppeling inderdaad echt op.

          Ah ja dat is idd nog wat ik erbij had moeten melden. Hij slipt dus niet. De koppelingsplaat lijkt wat dat betreft niet versleten. Motorsteun heb ik ook aan zitten denken, maar ik weet niet echt hoe ik dit kan controlleren.

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.