Forumindex › Forums › Modellen › Astra › koppeling preventief vervangen?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 juni 2010 om 15:55 #17222510
Hallo allemaal,
Ik heb al ruim tien jaar een Astra, te weten een ‘tailgate sport’ X1.6XEL uit 1995.
Er staat nu 175.000 km op, en de koppeling is nog nooit vervangen.Ik wil binnenkort een reis door Europa maken, is het verstandig om nu de koppeling ‘preventief’ te vervangen? Hij trapt niet meer zo soepel als voorheen, en het lijkt me dat een koppeling na zoveel km’s normaal gesproken wel op zijn eind is? Of denken jullie: 175.000 is nog helemaal niet veel voor een koppeling!
Ik heb tijdens een vorige reis een keer hetzelfde probleem gehad met een andere (Japanse) auto, en dat was geen pretje in het buitenland! Dus daarom overweeg ik dit nu te laten doen.
Tweede vraag: wat kost het ongeveer aan arbeidstijd + onderdelen om een complete koppeling te vervangen bij dit soort auto’s? Dan weet ik of ik een redelijke offerte krijg straks!
Alvast enorm bedankt,
Joey15 juni 2010 om 16:04 #17688473mwa mijn vader heeft met zijn oude vectra b (ook x1.6xel) 367.000km gereden met de originele koppeling, en die was toen nog niet versleten.
175k hoeft dus niet zoveel te zijn.
15 juni 2010 om 16:05 #17688474welkom!!
Je kan even kijken hoever de koppeling uitgesteld is,bij de kabel op de bak ,zit ie bijna op het eind van het schroefdraad dan schiet ie aardig op,anders zou ik m gewoon laten zitten.
Waarom geld uitgeven als het niet hoeft! Kan je beter op je vakantie een paar keer van uit eten gaan!
en of 175000 km veel,dat ligt aan de berijder.
Ik kocht eens een Ascona C met 55000 km met de koppeling versleten.
En 2 jaar geleden had ik een astra G met 302.000 km waar ik de motor van moest vervangen,daar zat nog de 1e koppeling in en die heb ik fijn laten zitten want zag er nog prima uit!15 juni 2010 om 16:07 #17688475AnoniemLid sinds:
1 January 1970als de koppeling wat zwaar trapt
is dat eerder de kabel vermoed ik
hadden de e kadettjes in iedergeval wel last van;)of 175.000 veel of weinig is heeft veel te maken met
de rijstijlsommige halen zo,n stand lang niet
maar anderen verdubbelen dat met gemakdus is zo niet ff te zeggen of vervanging nodig/zinvol is;)
15 juni 2010 om 16:12 #17688476het kan met jou auto 2 kanten heen
1e er zit nog in het koppelings huis een zogenaamd inspectie deksel dan is de koppling een fluitje van een cent zo rond de €150 een koppelings set
en zo rond de 1 1/2 uur arbeids loon vak garage €42,50 per uur reken uit .19% btw er over .2e geen inspectie deksel dan moet de bak er af kosten koppelings set €150 maar reken zeker 5 uurtjes arbeid.
je kan zelf even aan de stuurkant onder de auto kijken je kijkt naar de overgang versnellings bak naar de motor zit daar een blikken dekseltje met 4 boutjes dan heb je nog mazzel .
het is een gewone koppeling en een gewoon druklager dus dat valt nog mee ,,is met dat deksel echt simpel.mischien iemand van het forum bij je in de buurt die wat wil verdienen heb ik persoonlijk meer vertrouwen in .
hoop dat je wat aan deze info hebt .
Bert
15 juni 2010 om 16:17 #17688477haal je kabel is los bij de bak en beweeg die is door de buiten kabel met de hand en een beetje wd 40 gaat dat soepel dan zal als je het niet pretiig vind inderdaad bij de druk groep wat mis zijn ,,
als de kabel los is kan je de koppelings hevel ook vrijer bewegen hoe loopt dat soepel dan moet je de drukgroep en plaat gaan vervangen .
P.S. DENK JE OM JE DISTRIBUTIE RIEM !!!elke 60.000km of 4 jaar die wil je bij je 16 v niet stuk hebben dan is alles kaduuk.
Bert
15 juni 2010 om 16:21 #17688478X16XEL heeft een Kom Vliegiel, dus kan je niet vervangen via Service Luikje..
Koppeling gaat ook zwaarder trappen als ie ouder word..
Willem
15 juni 2010 om 16:32 #17688479Dank voor de tips tot nu toe! Ik houd me natuurlijk aanbevolen voor een forumlid in de buurt van Rotterdam die tijd en zin heeft om te kijken (ook wat andere kleine dingetjes)… Ik heb net onder de motorkap gekeken, en ik zie in elk geval geen blikken dekseltje met 4 bouten tussen de motor en de bak.
De koppeling grijpt nog uitstekend aan, dus misschien moet ik het ‘risico’ maar gewoon nemen.
Grappig dat de distributieriem wordt genoemd, die is 100.000 km geleden voor het laatst vervangen, althans als ik de sticker op de motor moet geloven. (ik heb de auto pas gekocht bij 100.000 km). Ik was dus al van plan om hem te laten vervangen bij de garage.
Heeft iemand een indicatie wat het vervangen van de distributieriem moet kosten?
15 juni 2010 om 16:42 #17688480Voldoende vrije lsag voordat de koppeling werkelijk ontkoppelt.
(meestal een CM of 2
Koppeling moet niet te hoog aangrijpen, en niet te weinig vrije slag hebben , dan is ze versleten.
Willem
15 juni 2010 om 16:46 #17688481origineel gepost door joey84
Dank voor de tips tot nu toe! Ik houd me natuurlijk aanbevolen voor een forumlid in de buurt van Rotterdam die tijd en zin heeft om te kijken (ook wat andere kleine dingetjes)… Ik heb net onder de motorkap gekeken, en ik zie in elk geval geen blikken dekseltje met 4 bouten tussen de motor en de bak.De koppeling grijpt nog uitstekend aan, dus misschien moet ik het ‘risico’ maar gewoon nemen.
Grappig dat de distributieriem wordt genoemd, die is 100.000 km geleden voor het laatst vervangen, althans als ik de sticker op de motor moet geloven. (ik heb de auto pas gekocht bij 100.000 km). Ik was dus al van plan om hem te laten vervangen bij de garage.
Heeft iemand een indicatie wat het vervangen van de distributieriem moet kosten?
heel rap die distributieriem vervangen!
15 juni 2010 om 16:48 #17688482Zou ik wel vlot laten doen ja..
wrd 60.000km of 4 jaar voor gegeven..
Willem
15 juni 2010 om 17:17 #17688483Ga ik direct doen! Wat mag zoiets kosten??
15 juni 2010 om 17:20 #17688484ligt eraan of je hetzelf doet of laat doen.
Vervang de riem INCL waterpomp en span en geleide rollen.
dit zal bij een garage rond de 300 a 350 euro kosten.
Willem
15 juni 2010 om 19:08 #17688485mij is ooit verteld
als je de auto start handrem er op
voetrem erop
in de 2de versnelling en vervolgens de koppeling op laten komen…
als hij afslaat is hij nog goed genoeg :)
15 juni 2010 om 19:11 #17688486motor slaat al gauw af, deze test is onbedtouwbaar, wil de motor blijven lopen is rijden bijna onmogenlijk.
Stationair is er niet veel trekkracht voorhanden en zal de motor makkelijk afslaan.
Motor laten trekken, en dan moet ie afslaan
Willem
16 juni 2010 om 07:36 #17688487Die testen van het afslaan is allemaal geen probleem, de koppeling grijpt nog goed aan. Maar sinds enige tijd voel ik een lichte ‘knik’ als ik het pedaal intrap, bijna beneden, dus als hij al is ontkoppeld. Beide kanten op. Ik maakte me zorgen dat het de drukgroep kon zijn, maar echt verstand heb ik er niet van. Klinkt dat zorgwekkend?
16 juni 2010 om 07:59 #17688488Nee, dat klinkt niet zorgwekkend, maar het aantal km’s dat je distributie er op heeft gezeten wel!
16 juni 2010 om 08:31 #17688489Joey84.
als ik jou was zou ik Wim v6 is een 2u2 sturen die zit redelijk bij jou in de buurt (Nootdorp)die kan dan mogelijk even voor je kijken (de Opel dokter) en mischien wat met je afspreken .
ik denk dat je dan gezien je Opel dan absoluut aan het beste adres bent. :angel
sorry Wim :thumbup:thumbup:thumbup:thumbup:thumbup
Bert
16 juni 2010 om 13:52 #17688490haha, Geef niet bertuss
ik wacht de u2u wel af.
Knik in pedaalslag, ik vermoed dan toch, dat de kabel op zijn eind loopt, deze zou je wel preventief kunnen vervangen.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.