Koppeling, Hobby en Bezigheidsterapie

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren Koppeling, Hobby en Bezigheidsterapie

• Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    rinus747
    Deelnemer

Afgelopen maanden heel wat op mijn oprit gesleuteld: Andere versnellingsbak, Fusee kogels, en Stuurkogels, Uitlaat, Lambda2, Remschijven en Blokken, Distributieset. Mijn Zafira-A loopt weer als een trein.

En…….ik zie nu nergens meer tegenop. Het was een goede training. Leuke hobby gevonden :) Nog bedankt allemaal voor de hulp en advies.

Wat zal ik nu eens doen :hmmz …… niks doen is saai …. lol

Een ding heb ik nog niet gedaan, en dat is de koppeling. Hij heeft er nu 188.000 km stadsverkeer op zitten, met een rustige rijder.

Hij is wel goed…maar hoe lang nog? :hmmz Ik wil volgend jaar niet met de caravan achteruit van de Brenner-pas slippen!

Hoe lang gaat een koppeling ongeveer mee? Kan iemand wat ervaringsgetallen noemen? En advies geven?

Groeten Rinus 747

DeMeistah
      Deelnemer

is best moeilijk te bepalen zonder hem los te hebben, maar een koppeling is niet echt iets wat ik preventief zou vervangen. er zijn wel wat tests om te kijken of hij slipt en hoe erg hij slipt, maar daar kunnen andere mensen hier je wat beter mee helpen denk ik.

if it aint broke, then don’t fix it

RISL
        Moderator

Preventief vervangen is inderdaad niet iets wat je normaal doet bij de koppeling.
          De beste testmanier (vind ik) is de volgende:
          – Ga 40 km/u rijden, trap je koppeling in, vijfde versnelling, flink wat gas en dan koppeling snel laten opkomen. ‘Doven’ de toeren langzaam uit, is je koppeling aan vervanging toe. Lopen de toeren vrijwel direct terug, dan issie nog goed. Kan ook met 30km/u in 4e versnelling.

Ik heb mijn koppeling vervangen bij 176.000 (Astra G Coupé). Moet ik wel bij aangeven dat ik mijn auto als sloopauto had gekocht, waarvan zeer waarschijnlijk geknoeid is met de teller (volgens wat kenissen met veel sleutelervaring was de slijtage in de motor eerder overeenkomstig met 250.000). Daarnaast is één van de vorige eigenaar zeer slordig omgesprongen met de auto (geen onderhoud e.d.) en was de koppeling scheef afgesleten door de speling op de krukas (bijna 2 mm!!!). Bovenstaande test ging nog prima, maar ik heb de koppeling toen vervangen tijdens de motorrevisie om te voorkomen dat ik een paar 1000 km later in de problemen kwam.

kaneelschep
          Deelnemer

Ik heb mijn koppeling bij 240000 nog nooit vervangen ;) en met een andere auto na 6ton ook nog niet.
            Het kan lang mee.. het ligt allemaal aan de gebruiker ;) En het kan natuurlijk tegen zitten qua materiaal…
            koppeling Audi A6 van mn pa begint nu wat minder te worden na 4ton. :D

rinus747
            Deelnemer

Dank jullie voor de inputs

Ik ga eens testen.

Ook zal ik een maand voor de zomervakantie nog eens testen. Tegen die tijd zit er 200.000km op, en heb ik nog net de tijd hem voor de vakantie te vervangen. Met een caravan in de Alpen wil je geen problemen hebben. Niet bij slippend stijgen…..En al helemaal niet bij slippend dalen.

Groeten

Rinus

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.