Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Koppeling dillema
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 april 2011 om 17:58 #17235222
Beste mede forum leden
Ik ben momenteel een 2.4 aan het heropbouwen met een getrag 240 bak aan. Nu ben ik het vliegwiel onder handen aan het nemen en zit ik met een probleem. Ik ben namelijk in het bezit van verschillende koppeling/drukgroep sets en zou graag weten welke ik volgens jullie het beste kan nemen. Omdat het allemaal nieuw is voor me heb ik een aantal foto’s gemaakt. Ik heb geen idee wat voor vliegwiel het is of bij welke motoren de sets horen. Laat ik mezelf verduidelijken met wat foto’s:
Het vliegwiel, afgedraaid (beetje verlicht) en gebalanceerd.
Zoals te zien zijn er 4 gaten voor de bevestiging van de drukgroep.
De koppelingsplaten, de linkse is dezelfde als die er eerst op zat maar dan nieuw. De rechtse is een andere die ik graag zou gebruiken.
En dan de drukgroepen, de grote zou ik graag op het vliegwiel bevestigen. Hiervoor moet ik wel zelf gaten boren en tappen. Is het mogelijk om dit zelf te doen zonder al te veel onbalans te maken? De kleinere versie past gewoon in de bestaande gaten.
De motor zal een beetje meer vermogen krijgen dan origineel. Er komt een bewerkte 2.0 kop op met enem I10 nokkenas. En er komen weber’s op (voorlopig nog 40’ers). Dit alles zal voor “normaal” straatgebruik gebruikt worden. Is het dan noodzakelijk dat die grotere koppeling erop komt? Is het verschil tussen de 2 koppelingen groot genoeg om de extra werkzaamheden en risico te overwegen? Indien ik toch best voor de grotere ga, is het mogelijk om dit zelf te doen?
Als er mensen zijn die de onderdelen herkennen en weten bij welke motoren ze horen, let me know.Alvast bedankt voor jullie reacties!
(excuses voor de slechte foto’s)Nogwat extra foto’s:
De “grotere”
De “normale”
5 april 2011 om 20:40 #17849578
Ik heb op mijn 2.4 een vliegwiel van een 6 cilinder, waar de 9 inch koppeling zonder
problemen op past.6 april 2011 om 19:38 #17849579Bedankt voor je snelle reactie! Ik denk niet dat het vliegwiel dat ik heb een van een 6 cilinder is. Zijn er manieren om de grotere drukgroep zo centraal mogelijk op het vliegwiel te bevestigen? Als ik dit gedaan heb, moet ik het vliegwiel dan opnieuw laten balanceren?
Groeten
6 april 2011 om 20:40 #17849580AnoniemLid sinds:
1 January 1970de enige manier die ik kan bedenken om dat goed op dat vliegwiel te krijgen
is een steekcirkel er op zetten in de draaibank
en dan heel netjes gaten boren en tappen
zelf ging ik liever op zoek naar een 6 pitter vliegwiel
dat de gaten er origineel inzittenals de drukgroep iets uit t midden zit
gaat dat erge trillingen in je wagen gevenen daardoor grotere krachten op die 4 boutjes;)
7 april 2011 om 05:20 #17849581Daar heb je inderdaad gelijk in. Ik dacht al dat dit zelf monteren geen goed plan was.
Dan toch de kleinere koppeling nemen? Past de 240 bak nog bij het gebruik van een vliegwiel van een 6 cilinder? Het zou wel wat zonde zijn van de kosten die al aan dit vliegwiel gebeurt zijn.Groeten
7 april 2011 om 05:56 #17849582Hoi, de kleinere koppelingen gaan ook met een 2.4 zeker zolang je niet bij elk stoplicht met 6000 toeren weg wil blazen.
Of een supersterke CIH hebt met 175+ p.k’s :angel
Een 240 bak past prima over een zespittervliegwiel en 9 inch koppeling, rij er zelf ook mee in m’n Timeattack-Manta.
Zelf aan vliegwielen gaan boren? Niet doen!7 april 2011 om 10:24 #17849583net wat louwe zegt, gewoon op de draaibank cirkel er op en gaten er in. Je moet ze dan wel of helemaal doorboren of na de tijd weer laten balanceren, kan volgens mij ook wel met koppling en al.. ben je helemaal klaar.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.