Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Koppeling & Cruise control & Hondsdolle knippercode lamp
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 juli 2013 om 16:08 #17259265
Vandaag een klus afgerond….die al 6 maanden aanwezig was….als je wat bij wilt leren kun je het onderstaande eens lezen:
Het begon laat in het natte najaar met het plaatsen van een niet originele maar wel goedkope pomp-cilinder onder het koppelingspedaal.
Daarna deed alles het, maar enige tijd later realiseerde ik mij dat de cruise control het niet meer deed. Ik vroeg me af of dat iets te maken had met dat andere probleem, en besloot er eens naar te kijken als het weer wat beter werd.
In de zomer ging ik het schema van de cruise control eens bestuderen, en kwam er achter dat er zoiets als een schakelaar op het koppelingspedaal bestond. Snel vond ik hem en kwam er achter dat de Chinese koppelingspompcilinder 1cm korter was dan het origineel.
Toen ik het beugeltje van de schakelaar verboog deed de cruise control het nog steeds niet.
Toen maar eens naar knipper codes gekeken, en jawel hoor: Code 0704 gaf aan dat de koppeling schakelaar defect was. Nu was hij intussen gerepareerd, maar de software was niet slim genoeg om dat zelf te detecteren en te corrigeren.
Toen maar eens mijn Chinese OBD-II ELM327 kastje gepakt en de gevreesde reset functie uitgevoerd. De foutcode was gewist, en de cruise control deed het weer, maar….
Bij opnieuw uitlezen van de knipper code (met Rem & Gas & Ontsteking) ging het lampje op hol. Het bleef maar knipperen, zonder dat er een code uitgezonden werd. Het ding was dol geworden.
Toen maar eens naar de garage gegaan. Die hebben alles aan de officiële tester gehangen en gecontroleerd. Alles leek in orde. Controle kostte nog geen 10 minuten.
Na afloop was wel het knippercode lampje van zijn hondsdolheid af. Ze zeiden dat mijn Chinese ELM327 kastje misschien ook iets gereset had met de matching van de sleutel transponder, en dat de officiële tester dat gecorrigeerd zou kunnen hebben. De afstandsbedieningen elektronica is trouwens al jaren dood. Mogelijk had een reset met behulp van de remote control de matching ook goed gezet, maar daar zal ik wel nooit helemaal achter komen.
Kosten: 10 mega dikke banketbakkersbokkepoten voor de monteurs.
Eind goed al goed….En weer wat bijgeleerd.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.