Koppeling Astra G 1.6

Forumindex Forums Modellen Astra Koppeling Astra G 1.6

  • Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17223823
    Arjan Kuijper
      Lid sinds:
      29 June 2004

      Een beetje een raar probleem. Er staat hier een Opel Astra G uit 1996 (geloof ik) met een 1.6 8V motor. Hier staat net 120.000 km en reed altijd erg netjes.
      Van de een op de andere dag schakelt deze wagen voor geen meter. In alle versnellingen hoor je de tandjes als je schakelt en soms lukt het schakelen niet eens meer. Als je vervolgens 5 keer pompt met het koppelings pedaal dan is het opgelost voor een weekje, tenzij je iets te snel schakelt, dan is het gelijk weer terug.

      Nu is het een hydraulische koppeling en is inmiddels de remvloeistof vernieuwd en alles ontlucht. Echter het probleem blijft hetzelfde.

      Weet iemand wat dit kan zijn?

      #17703067
      nielsvaneker
        Lid sinds:
        2 May 2009

        kan de link tussen hydraulische koppeling en remvloeistof niet helemaal leggen ?

        #17703068
        syl-astra
          Lid sinds:
          3 October 2007

          origineel gepost door nielsvaneker
          kan de link tussen hydraulische koppeling en remvloeistof niet helemaal leggen ?

          oh maar die link is er wel hoor

          want koppeling gebruikt de zelfde olie als het remsysteem
          uit het zelfde potje:P

          maar als het elke keer weer terug komt zou je toch ergens een lek moeten hebben in het koppeling systeem

          #17703069
          BmB
            Lid sinds:
            25 September 2009

            Een G uit 96?

            #17703070
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              Das weer nieuw

              #17703071
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                Denk dat er gewoon niks anders opzit dan het hydraulisch druklager te vervangen.

                Willem

                #17703072
                Jerremy
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  29 October 2004

                  zal idd een G zijn en geen F.
                  F heeft nooit een hydraulische koppeling gehad. Tenzij naderhand ingebouwd..

                  #17703073
                  TheGeneral
                    Lid sinds:
                    21 February 2010

                    origineel gepost door BmB
                    Een G uit 96?

                    Misschien een promotie modelletje….;)

                    #17703074
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      Een G is pas vanaf 1998, dus zal geen promotie model zijn :P

                      #17703075
                      Arjan Kuijper
                        Lid sinds:
                        29 June 2004

                        Ik heb de papieren niet hier liggen dus dan zal het een 98er of 99er zijn.

                        Maar voor zover ik kan zien verlies ik geen remvloeistof en lekt deze ook nergens (tot waar ik kan zien natuurlijk). Volgens mij kunnen het maar 4 dingen zijn:

                        Koppeling set
                        Druklager (hydraulisch systeem achter lager dan)
                        Versnellingsbak
                        De pomp die de vloeistof naar de bak pompt (volgens hbase een 80 euro)

                        Als het druklager defect zou zijn, moet deze dan niet gaan lekken?

                        #17703076
                        corsaagsi
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          Ik zou eerst proberen om de bovenste koppelingscilinder (de gever bij het pedaal van 80,- dus) te vervangen, dan het zaakje weer te ontluchten en dan eventueel verder kijken.. Lijkt mij het makkelijkste en goedkoopste.

                          Versnellingsbak lijkt mij niet kapot te zijn aangezien het probleem opgelost is na het pompen van de koppeling.

                          #17703077
                          wim-v6
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 August 2005

                            Waarom zou een Klemmend druklager moeten lekken dan????

                            Deze heb ik al vaker gehad dat ze vast zaten, zonder dat ze lekte..

                            Willem

                            #17703078
                            Arjan Kuijper
                              Lid sinds:
                              29 June 2004

                              Ok, ja, het zijn voor mij vreemde storingen want ik heb het nog nooit meegemaakt.

                              Ik denk dat ik idd toch eerst maar de koppeling cilinder bij het pedaal ga vervangen, dit is het goedkoopste en kan ik het makkelijkste bij. Is het niet opgelost dan denk ik dat alleen het hydraulisch druklager overblijft inderdaad.

                              #17703079
                              corsaagsi
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                30 June 2004

                                Jep, denk ‘t ook..

                                #17703080
                                Arjan Kuijper
                                  Lid sinds:
                                  29 June 2004

                                  Even een kort vervolg hierop…
                                  Het probleem was even een tijdje weg en vanmiddag wilde de eigenaar dat ik dat witte blokje in het schakelmechaniek op de bak zou vervangen.
                                  Nadat ik alleen dat witte blokje vervangen had schakelde hij na het starten weer niet. Zodra je hem in z’n achteruit wil zetten hoor je de tandjes, duw ik hem heel lichtjes naar voren dan hoor je dat de bak gewoon nog draait onder het schakelen. In de versnellingen 1 tm 5 krijg je hem gewoon niet ingeduwt.
                                  Maar nu komt het mooie, ik zet de motor uit, ga handmatig een keer door alle versnellingen heen, start de wagen weer en alles werkt. Nu meldde de eigenaar dat het koppelingspedaal er los van staat. Zodra je een keer door alle versnellingen heengaat met de motor uit dan is het voor 50% zeker dat met starten alles weer werkt. Werkt het niet dat doet ze dat nog een keer totdat het wel werkt.
                                  En dat allemaal door het schakelmechanisme even los te halen.

                                  Ik heb die pomp bij het pedaal dus ook uitgesloten, kan ik er nog steeds vanuit gaan dat dit een koppelings (set/lager) probleem is?

                                  #17703081
                                  Arjan Kuijper
                                    Lid sinds:
                                    29 June 2004

                                    Zojuist de koppelings cilinder bij het pedaal vervangen en helaas geen resultaat. Lijkt me dus toch dat het de hydraulische drulager moet zijn. En om deze te vervangen zal dus of de bak of de motor eruit moeten zeker?

                                    Je hoort trouwens alleen bij z’n achteruit de tandjes (dat de bak nog draait), bij alle andere versnellingen moet je stevig duwen om hem in de versnelling te kunnen zetten.

                                    #17703082
                                    Astraaa
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      druklager in de bak defect. door pompen pomp je als het ware de lucht er weer wat uit en heb je weer druk. bij een 1.6 is de motor er zo uit. subframe en bak demonteren is heel wat meer werk.

                                      #17703083
                                      Arjan Kuijper
                                        Lid sinds:
                                        29 June 2004

                                        Ok, het euvelis eindelijk bekend… Er is 1 veer gebroken in de koppelingsschijf, vandaar dat ie dus niet meer lekker ontkoppelde. Alleen erg vreemd dat ie het soms wel deed en soms weer niet, een defecte veer zou altijd problemen moeten geven.
                                        In ieder geval hebben we alles vervangen, ook het hydraulisch lager dus als alles weer op z’n plaats zit moet alles weer goed zijn;)

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.