Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › koppeling!!!!!!!!!!!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 januari 2011 om 10:00 #17230546
hallo iedereen,
graag jullie mening over het volgende,
daarstraks heb ik bij mijn vectra c 05′ het volgende vast gesteld.
mijn auto draaide NIET,en toen ik mijn koppeling indrukte hoorde ik een geluid zoals banden die piepen op een natte gepolierde ondervloer.
maar ik merk niks abnormaals bij het rijden of hoor niks abnormaals.is dit normaal?mvg6 januari 2011 om 10:19 #17790249Dat is het piepen van de koppelingcilinder gever. Achter je pedaal. De rubbers die er in en omheen zitten.
Kan zijn dat je een lekkage hebt.
Koppelings fluid is vrij stroef tussen metaal en rubber. Dit ooit al eens meegemaakt bij een andere auto..
Maar hoor je het in de cabine of onder de motorkap…6 januari 2011 om 12:25 #17790250Ik had tijdens een lange vakantierit met caravan het volgende “koppelingsprobleem”:
Nadat ik reeds een lange tijd op een helling in de file stond viel de druk langzaam weg van het koppelingspedaal. Het pedaal bleef op een gegeven moment zelfs helemaal op de bodem liggen. Net toen ik de auto aan de kant wilde zetten verdween de file en kon ik opschakelen door het pedaal met de voet omhoog te tillen en na een tijdje normaal rijden kwam de druk weer terug op het pedaal en was gewoon koppelen weer mogelijk.
Dit heeft ruim een half jaar geleden plaatsgevonden en sindsdien is het nooit meer voorgekomen. Nu heb ik daarna ook niet meer met de caravan gereden, laat staan op een helling in de file gestaan…
Iemand enig idee wat er aan de hand is (geweest)?Groet,
STiGGEL
Vec. C 1.9 CDTi, 2006 120 PK, 213.000 km)
6 januari 2011 om 14:30 #17790251dit is lucht…
Als je een hydraulische koppeling aan het ontluchten bent, of vloeistof verversen is dat ook.
Koppeling trap je dan in tot te bodem en blijft daar staan. Je moet hem met de hand of voet terug halen.
Op het moment dat de leiding gevuld is met olie heb je meer druk.
Kan zijn dat er lucht in je systeem is gekomen, of je koppelingsgever lekt enorm6 januari 2011 om 16:22 #17790252Klinkt logisch, alleen ik snap niet dat het alleen voorkomt als ik de koppeling zwaar belast tijdens een lange file met caravan op een helling. De koppelingsplaten begonnen op een gegeven moment overigens ook hevig te stinken, aangezien ik de koppeling niet meer goed kon bedienen.
Kun je dat verklaren dat het nu niet meer voorkomt?
En wat kan ik er het beste aan laten doen? Laatst heeft er een VOD monteur naar gekeken en hij vertelde dat er niets aan de hand is met mijn koppeling.Grtn!
STiGGEL6 januari 2011 om 17:31 #17790253Ik denk dat bij nogmaals hoge belasting van je koppeling, zoals je zelf al aangeeft, file rijden ..dus veel je koppeling berkrachtigen er door hoge wrmte ontwikkeling in je drukgroep je koppelings cilinder gaat lekken, en je pedaal inzakt.
Dit zou je op kunnen roepen door een keer een uurtje uit trekken en bij je zelf in de straat dezelfde situatie na te bootsen.
Als je al zegt dat je de koppeling ruikt in de cabine, dat betekend dat je platen ontzetten warm zijn geworden. Maar de reuk kan ook ontstaan door de olie die in het druklager zit , lekt op je koppelingsplaat en drukgroep. Als in deze cilinder een haarscheur zit, zal door warmteontwikkeling. in dit geval extreme warmte ontwikkeling de scheur een stuk verder open gaan staan en extreem veel olie door laten.
De cilinder die aan het druklager vast zit is maar van aluminium, dus het zou best kunnen!!
Om dit te kunnen zien of er lekkage is geweest, moet toch de bak er af, of de afdakplaat op je bak er af schroeven. Hier zie je dan vaak olie spetters.6 januari 2011 om 19:33 #17790254je hoort dat gepiep bij mij aan mijn linker voorwiel niet binnen,weet iemand wat dit kan zijn?
6 januari 2011 om 21:10 #17790255Wat voor motor heb je ?? ( of wat voor bak? )
6 januari 2011 om 21:59 #177902566 versnellingsbak,vectra c 88kw,1.9cdti
7 januari 2011 om 09:01 #17790257Kan je koppelingscilinder wezen. Dus die achter je pedaal zit. ( edit: zie net dat burner dit ook al schrijft ! ) :angel
Als die stuk gaat dan ben je niet blij, dan ligt je koppelingspedaal binnenkort op de grond.
Waar woon je ergens?7 januari 2011 om 10:34 #17790258ik ben van belgie,maar die koppelingscilinder word die ook butee(druklager)genoemd,en wat kunnen dan de gevolgen zijn.
kan iemand mij aub uitleggen hoe dit in zijn werk gaat een koppelingscilinder(foto’s).mvg7 januari 2011 om 11:01 #17790259Ik vrees dat dit niet het gewenste resultaat oplevert. Ik sta namelijk helaas vaak en soms ook erg lang in de file en op een vlakke weg, zonder caravan doet het probleem zich niet voor. Het probleem doet zich alleen voor tijdens het heel vaak uitvoeren van een hellingproef met aangekoppelde caravan. Bijvoorbeeld voor de Gotthardtunnel. De geur deed me overigens meer denken aan warme koppelingsplaten, dan aan verbrande olie.
Misschien andere suggesties?STiGGEL
[rquote=1834274&tid=139851&author=afterburner27]Ik denk dat bij nogmaals hoge belasting van je koppeling, zoals je zelf al aangeeft, file rijden ..dus veel je koppeling berkrachtigen er door hoge wrmte ontwikkeling in je drukgroep je koppelings cilinder gaat lekken, en je pedaal inzakt.
Dit zou je op kunnen roepen door een keer een uurtje uit trekken en bij je zelf in de straat dezelfde situatie na te bootsen.
Als je al zegt dat je de koppeling ruikt in de cabine, dat betekend dat je platen ontzetten warm zijn geworden. Maar de reuk kan ook ontstaan door de olie die in het druklager zit , lekt op je koppelingsplaat en drukgroep. Als in deze cilinder een haarscheur zit, zal door warmteontwikkeling. in dit geval extreme warmte ontwikkeling de scheur een stuk verder open gaan staan en extreem veel olie door laten.
De cilinder die aan het druklager vast zit is maar van aluminium, dus het zou best kunnen!!
Om dit te kunnen zien of er lekkage is geweest, moet toch de bak er af, of de afdakplaat op je bak er af schroeven. Hier zie je dan vaak olie spetters.[/rquote]7 januari 2011 om 11:48 #17790260Ik zou gewoon eens je vloeistof in je koppeling laten vervangen.
Waarschijnlijk is hij vrij oud en zit er wat vocht in.Bij hellingproeven met caravan wordt je koppeling erg heet, en je vloeistof dus ook.
Als er dan een duppeltje vocht in de vloeistof zit verdampt hij en werkt je koppeling niet meer.Een en ander is ook te voorkomen door je een andere rijstijl met caravan aan te leren.
Enkele tips zijn:– Nooit met voet op koppeling rijden, ook niet in file.
– Niet meekruipen met je voorganger, maar gewoon een gat laten vallen, en dan weer aansluiten.
– Met slippende banden optrekken, ipv met slippende koppeling.
– Niet doorschakelen naar de 2e versnelling, dan maar wat hogere toeren, of minder snel aansluiten op je voorganger.7 januari 2011 om 14:25 #17790261Heb het nog eens nagekeken , maar het kan ook koppelinglager zijn. Hoe je hier precies achterkomt ?…. opereren !
7 januari 2011 om 14:48 #17790262gaat gedaan worden,en naart schijnt zou het die zijn ook!!
hij word geopereerd,maar de operatie gaat mooie euro’s kosten. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.