Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Koppeling
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 januari 2010 om 15:47 #17215822
Gister tijdens het rijden de koppeling doorgetrapt. Even een snelle controle geeft de volgende resultaten.
1. koppelingskabel is heel
2. koppelingsplaat is goed en koppeling blijft gekoppeld.
3. Pedaal heeft nog maar een klein beetje weerstand op het eind van de slag.Omdat mn koppeling al zwaar ging en omdat ontkoppelen moeizaam was (ook na nastellen van de hevel). Vermoed ik dat mn drukgroep het begeven heeft. Echter zoek ik mensen die even met me meedenken voor ik de hele zwik nieuw bestel en het dalijk iets anders blijkt te zijn.
Het gaat om een A manta met 1900s motor en 4 bak erachter. Geloof dat het nog allemaal origineel is.
5 januari 2010 om 15:59 #17583304Kijk eens goed naar de plaats waar je koppelingskabel de motorruimte in gaat. (even de buitenkabel vanuit het schutbord trekken)
Ik weet het niet zeker, maar bij de Commodore zit daar een borgringetje en deze was gebroken.
Oplossing kostte 25 cent!!Voor de rest heb je nog de mogelijkheid dat de kogelbout in het koppelingshuis is losgetrild. Deze wordt geborgt door een contra-moer en deze kan er wellicht afgelopen zijn.
Aan de ene kant van de hevel heb je dus je kabel, halverwege het druklager, en aan de andere kant steunt de hevel op een kogelbout. Deze is verstelbaar.
5 januari 2010 om 17:38 #17583305Ja idd dacht zelf ook aan die zaken. De kogelbout moet ik morgen even controleren maar geloof dat die moer er nog opzat zat echt muurvast de laatste keer dat ik erbij moest en ik draai zelf ook altijd alles vaster aan dan me lief is. Maar dat borgringetje (wat de buitenkabel borgt en waar je je pedaalhoogte mee kan stellen) zit nog op zn plek. Helaas dat dat het probleem niet is.
5 januari 2010 om 20:13 #175833063. Pedaal heeft nog maar een klein beetje weerstand op het eind van de slag.
Omdat mn koppeling al zwaar ging en omdat ontkoppelen moeizaam was
Zou toch de koppelingkabel eens goed nakijken.
De binnenkabel kan nog met enkelle draadjes vastzitten, daaron nog een klein beetje weerstand bij het het geheel indrukken koppelings pendaal.5 januari 2010 om 21:41 #17583307ja ken het gevoel van een kapotte kabel daarom is deze van de zomer nog vervangen. Die is echt goed en nagekeken
6 januari 2010 om 16:49 #17583308Bout is goed en de moer is nog bevestigd. Lijkt me dat het dan de drukgroep moet zijn???
6 januari 2010 om 17:45 #17583309Of de verbinding tussen je hevel en je druklager, maar daarvoor moet ook de boel uit elkaar.
Let op:
Bij een A-Manta kun je de bak bijna niet met koppelingshuis tesamen onder de auto vandaan krijgen.Het is bijna minder werk om de motor eruit te halen.
Hoe denken anderen hierover?
6 januari 2010 om 19:29 #17583310Ja precies. In iedergeval geen zaken waar ik zo bij kan.
Ik was al van plan om de motor en bak samen uit de manta te halen. Wil meteen ook even wat nieuwe keerringen in het blok zetten en het carter opnieuw afdichten. Ook staat de manta buiten en heb ik de komende tijd geen plek om m binnen te zetten. Blok loshalen en dan ermee naar binnen is dan wel prettig.Bedankt voor de hulp. Ik kom er voorlopig zelf weer even uit. Als ik zo ver ben komen er wel foto’s en mogelijk andere vragen in dit topic.
GRT leon
6 januari 2010 om 22:41 #17583311ik had t zelfde probleem als jij, en was ook de drukgroep. heb de motor er met bak en al uitgehaald, dat stelt niet zoveel voor. ik heb wel een b manta maar mag niet zoveel uitmaken denk ik.
6 januari 2010 om 23:30 #17583312Bij een B-Manta kun je de bak er wel achter vandaan halen.
7 januari 2010 om 09:40 #17583313het kan wel,
alleen is 1 bout bij de startmotor altijd zo lastig!
daar heb ik een snede in gezaagd zodat ik hem vanuit het motorruim met een schroevendraaier los kan draaien op ‘t moment dat ik de moer een slag los heb gedraaid.en eraan hangen is ook wat lastig,
persoonlijk haal ik liever motor & bak tegelijk er uit.
wel even opletten met de pook.7 januari 2010 om 11:31 #17583314Ik laat (bij de B-Manta) de achterkant van de versnellingsbal zoveel mogelijk zakken (denk aan de uitlaat). Daarna werk ik met 4 lange verlengstukken op de ratel. Het verlengstuk waar de dop op zit, is voorzien van zo’n kogel-kop.
7 januari 2010 om 14:57 #17583315En dat vind je makkelijker??? weet van het afstellen van de kogelbout dat dat niet makkelijk was van onder de auto.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.