Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › koppel
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 november 2009 om 09:28 #17214560
hey hallo opel rijders
hier een belangrijke vraag ik wil een opel c20xe motor maken met niet veel pk’s maar met veel koppel we willen er blubber race mee gaan rijden en daar is veel koppel voor nodig en geen pk of hoge toeren alvast bedankt28 november 2009 om 09:49 #17557214een kortere eindoverbrenging nemen en wel pk’s :)
28 november 2009 om 10:57 #17557215maar dan heb je ook veel koppel nodig toch???
28 november 2009 om 13:09 #17557216door een kortere overbrenging krijg je meer kracht aan de wielen…
Als je meer vermogen neemt, moet je gewoon meer in toeren rijden.
Wil je Veel koppel, bij laag toeren, kan je beter kiezen voor iets met een turbo, en dan nog diesel erbij of iets. haha…
Willem
28 november 2009 om 14:44 #17557217bij iedere race heb je pk’s nodig. of het nou trekkertrek of formule 1 is.
28 november 2009 om 15:27 #17557218nauw het is zo we hebben een motor gehad die had 225pk maar die kwam gewoon te laat in toeren waar zijn koppel licht nu wil ik een gewone motor hebben die van onderuit veel koppel heeft zonder turbo of weet ik wat voor poespas wat is daar de beste oplossing voor nokkenassen ??? chip ??? kop helemaal laten bewerken ????
28 november 2009 om 17:56 #17557219op maat geslepen nokkenassen;ik had eerst een goed setje van ddv er in.
al bij 2000 omw/min veel koppel en een mooie koppelkromme ook28 november 2009 om 21:50 #17557220in principe is koppel voor het grootste gedeelte, cilinderinhoud afhankelijk (of vuldruk als je die hebt) als die 225pk te laat erin kwam, had je een kortere overbrenging moeten hebben.
vermogen is eigenlijk het enige wat van belang is, heb je veel vermogen , is koppel niet meer zo van belang :sleeping30 november 2009 om 20:53 #17557221dat klopt helemaal maat ze willen de regels aan passen en een motor plus de orginele bak erin dus de f20 en die gaan ze eruit trekken als het niet klopt daarom wil ik een motor hebben die veel koppel heeft van onderuit aleen mijn vraag was hoe kan ik het makelijkste dat doen zonder druk vulling!!!! opboren mag nog wel ??
4 december 2009 om 18:28 #17557222idd opboren
mag je wel wat aan je inlaatspruitstuk doen? dan zou je aan niet al te grote throttlebodies met een langere kelk kunnen denken,
toch ben je sneller door de blubber met meer pk’s
zet er anders een lekker zwaar vliegwiel op
4 december 2009 om 19:55 #17557223ff een rekensommetje, het maximale aan cc’s wat je Kan winnen met alleen opboren is rond de 100cc…
Dat is ca. een 5% koppelwinst als de rest van de dingen hetzelfde blijft (inductie,compressie,etc)
Lijkt me persoonlijk niet de moeite waard :hmmz4 december 2009 om 20:05 #17557224meer koppel onderin is toch lichtere koppelings veren en zwaarder vliegwiel ?:hmmz:hmmz:hmmz
5 december 2009 om 16:20 #17557225Hoge compressie zuigers scheelt aardig wat.
Ik heb al een paar keer een blok gebouwd met wiseco zuigers.
Met compressie van 1 op 12. Je krijgt van onderuit toch zo’n 20 a 25 Nm erbij.
Als je dan ook nog een setje niet al te scherpe nokken erin gooit met een setje verstelbare
tandwielen. Dan de inlaatnokkenas wat vroeger zetten.
Uitlaatpijp niet te dik nemen =>max. 55mm. Orgineel uitlaatspruitstuk gebruiken.
Dit in samenwerking met een goed chipje dan krijg je een aardig koppel.5 december 2009 om 18:01 #17557226Je wilt koppel :hmmz ? 572 big block chevy? :jerry
5 december 2009 om 19:27 #17557227origineel gepost door Miruni
Hoge compressie zuigers scheelt aardig wat.
Ik heb al een paar keer een blok gebouwd met wiseco zuigers.
Met compressie van 1 op 12. Je krijgt van onderuit toch zo’n 20 a 25 Nm erbij.
Als je dan ook nog een setje niet al te scherpe nokken erin gooit met een setje verstelbare
tandwielen. Dan de inlaatnokkenas wat later zetten.
Uitlaatpijp niet te dik nemen =>max. 55mm. Orgineel uitlaatspruitstuk gebruiken.
Dit in samenwerking met een goed chipje dan krijg je een aardig koppel.Nou dat is dan met nog meer werk en geld 10% tov origineel.
Maar de motor HAD al 225 pk, ben dus wel benieuwd in hoeverre er enige substantiële verbetering tov daarvan wordt bereikt….En dat je met een snellere nok een hogere compressie kunt nemen, heeft juist te maken met de slechtere vullingsgraad onderin….
En slechtere vullingsgraad betekent koppel verlies.
Dat verlies win je bij hogere toeren wel weer terug, maar dat heeft volgens topic starter in zijn geval nou net geen nut..5 december 2009 om 22:13 #17557228jep die had veel pk’s maar het koppel was gewoon te laat en wil nu een nieuwe motor maken met minder pk’s en meer koppel die eerder moet komen dus bv van de 2500/ 3000 toeren tot een bereik van 6000 toeren en ik dacht een koppel van 240 nm moet wel te halen zijn al1 volgens mij weet niemand hoe je het beste nu een motor kunt maken met dat
6 december 2009 om 12:00 #17557229origineel gepost door mr-turbo
origineel gepost door Miruni
Hoge compressie zuigers scheelt aardig wat.
Ik heb al een paar keer een blok gebouwd met wiseco zuigers.
Met compressie van 1 op 12. Je krijgt van onderuit toch zo’n 20 a 25 Nm erbij.
Als je dan ook nog een setje niet al te scherpe nokken erin gooit met een setje verstelbare
tandwielen. Dan de inlaatnokkenas wat later zetten.
Uitlaatpijp niet te dik nemen =>max. 55mm. Orgineel uitlaatspruitstuk gebruiken.
Dit in samenwerking met een goed chipje dan krijg je een aardig koppel.Nou dat is dan met nog meer werk en geld 10% tov origineel.
Maar de motor HAD al 225 pk, ben dus wel benieuwd in hoeverre er enige substantiële verbetering tov daarvan wordt bereikt….En dat je met een snellere nok een hogere compressie kunt nemen, heeft juist te maken met de slechtere vullingsgraad onderin….
En slechtere vullingsgraad betekent koppel verlies.
Dat verlies win je bij hogere toeren wel weer terug, maar dat heeft volgens topic starter in zijn geval nou net geen nut..Als ik het goed had begrepen dan wilde hij een nieuwe motor bouwen.
En een orginele nokkenas hoeft niet meer vullingsgraad vanaf zo’n 2500 toeren te hebben dan een “snellere”.
Je moet met verschillende lob centre’s gaan spelen en dan zul je zien dat je vanaf 2500 toeren al veel koppel kan krijgen.Ik heb hier de uitdraaien van een motor liggen welke ik gebouwd hebt met wiseco zuigers en
risse 280 Grd. nokkenassen. Deze heeft een koppel van 223Nm op de wielen bij 4650 Tpm.
Dat is dus zo’n 250 Nm aan de krukas. Bij 2500 Toeren heeft ie 180 Nm aan de wielen.Bij deze motor zaten nog orginele nokkenas tandwielen op.
En diegene waar de motor voor was had op moment van de meting een lexmaul uitlaatspruitstuk.
Later heeft hij een orgineel uitlaatspruitstuk gemonteerd. Daardoor kreeg hij nog iets meer koppel.Bij 6000 toeren zat het max. vermogen daarna begon de motor weer in te zakken.
Ik zou persoonlijk nokkenassen pakken met niet al teveel lift in b.d.p. maar wel met het nodige max. kleplift.
Dan de Inlaatnokkenas wat vroeger zetten en hierop de uitlaatnokkenas afstellen.En die uitlaatpijpdiameter van 55mm. heb ik ook verkregen door te testen op de rollenbank.
Tot zo’n 175Pk op de wielen kun je het beste 55mm gebruiken daarna moet het groter.We hadden een klepje in de uitlaatpijp gebouwd. We hadden een uitlaatpijp van 60mm.
We hadden met een C20XE op dat moment 179Pk op de wielen. Na wat rollenbankrun’s kregen we de beste
resulaten met het klepje een stukje dicht.
Tot 4500 toeren verloren we zo’n 6 pk op de wielen. Vanaf 4500 toeren lagen de vermogenslijnen over elkaar.
Dus vandaar dat je het beste zo’n 55mm kan monteren.Je kunt een blok op verschillende manieren bouwen.
En elke tuner heeft zo zijn eigen meningen en denkwijze’s.
Dit zijn mijn ervaringen verkregen door te testen en meten.
Misschien dat een andere nog andere dingen heeft uit geprobeerd en deze hier ook wilt uitleggen.11 december 2009 om 22:09 #17557230oke thx voor het advies van jullie ik zal eens kijken wat we er mee kunnen doen ik jou jullie op de hoogte
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.