Koppakkng lek??

Forumindex Forums Techniek C20ne/seh (2.0 8v) Koppakkng lek??

• Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    HardcoreHell

Ik ben bang dat mijn koppakking lek is.
      Hij verbruikt de laatste dagen meer water dan voorheen.
      Maar de tempratuur en oliedruk blijven normaal.
      Ook loopt de motor nog gewoon normaal (niet op 3 cilinders ofzo).

Hoe kan ik zelf testen of het de koppakking is??
      De koelvloeistof blijft mooi vloeibaar en goed van kleur.

McKaamos
      Deelnemer

Compressietester in je bougie opening draaien?

xanquezer

om de 2 dagen een streepje zetten met een potlood op je water ressevior?

HardcoreHell

Het koelvloeistof reservoir was al leeg na een ritje van maximaal 50km.

Het zou dus ook een lekkage kunnen zijn, maar ik heb daar nog geen sporen van gevonden.

miral astra

als hij sinds een paar dagen pas koelwater gebruikt kan je nog niet direct zien of het de olie in gaat of dat hij de verbrandings ruimte in gaat.

je kan je bougies gaan bekijken wat voor kleur die heeft, en kijk ff door het gat heen of je zuigers mooi schoon zijn, zo ja weet je ook welke cilinder er problemen geeft.
              of kijken dat je koelwater omhoog komt met het warm draaien van je motor, dop er af en erbij blijven.
              als die binnen 50 km weer leeg is zal je ook rook pluimen moeten hebben van achteruit je uitlaat.
              of olie krijgt een ander kleur. beetje witte olie krijg je dan.

je zou ook kunnen gaan ruiken (reservoir bakje), maar dat is mij nooit gelukt om daar een diagnose uit te halen.

hoe dan ook die 8 klepper zijn erg makkelijk om de koppakking te vervangen (vergeet niet de thermostaat ook te doen)

robert1701
              Deelnemer

Het koelvloeistof reservoir was al leeg na een ritje van maximaal 50km.

Het zou dus ook een lekkage kunnen zijn, maar ik heb daar nog geen sporen van gevonden.

Ik heb ook eens een lek gehad die ik eerst maar niet vond.
                Het water verdween en nergens een aanwijzing waar naartoe. De koppakking was OK en niets was nat.

Wel, dit bleek een waterdarm te zijn die een klein scheurtje had, maar dat scheurtje liet enkel water door als het systeem onder druk stond bij een hoger toerental. Dus alleen als ik aan ‘t rijden was. Telkens als ik onder de motorkap ging kijken, was het water al opgedroogd.

Ah ja, ik heb met mijn oude BMW eens een lek gehad in de koppakking. Toen begon hij te roken, dampen uit de uitlaat.
                Uiteindelijk werd dit na een halve kilometer zo erg, dat er in de straten waardoor ik reed zo’n mist hing, dat de mensen op het voetpad de overkant van de straat niet meer konden zien.

corsaboy
                Deelnemer

eerst je systeem afpersen,
                  compressie test en vervolgens cilinderlektest uitvoeren.

Dan weet je haast wel zeker wat het is.

Zonder alles direct open te trekken.

Succes

Anoniem

Kan iemand uitleggen wat een waterdarm is?

Verstuurd van mijn HTC One S met Tapatalk

Jurgen
                    Deelnemer

Koelslang ;)

Anoniem

Aha.. Nou, eens kijken of een van die slangen lek is bij mij.. Met 1000 km gaat er 1 cm koelvloeistof uit het reservoir.. En als ik uitstap ruik ik het ook… Zal een behoorlijk zoekplaatje worden dan!

Jurgen
                        Deelnemer

Valt wel mee, als ie uitwendig lekt kun je het vaak wel zien hoor. Goed kijken bij elke aansluiting. Als je niks kunt vinden, kijk even of je vloerbedekking nat is binnenin, dan is je kachelradiator lek. Je zou dan ook vettige ramen moeten hebben. Als je verder niks kunt vinden zou je je koppakking even na moeten laten kijken.

kaneelschep
                          Deelnemer

motor uurtje stationair laten lopen met een groot stuk karton onder de motor op de grond. als er iets lek is, gaat het dan meestal wel op het karton lekken.
                            dan kan je erboven gaan zoeken.

ik heb maanden en duizenden kms gedaan met een lekke koppakking.
                            en nooit wat kunnen zien behalve dat t water gewoon verdween.
                            de typische witte rook heb ik persoonlyk tijdens het rijden ook nooit gezien.
                            verder liep ie ook gewoon als een zonnetje. ook koud en by starten.
                            alleen de smudge later op de peilstok was erg duidelijk.
                            Op n gegeven moment verandert je olie in water. maar als je dat (en je water natuurlijk) in de gaten houdt is het ook nie zo erg.

Anoniem

Tja, ik heb nu heldere koelvloeistof, mooie bruin/zwarte olie, loopt perfect, zie geen rook, dus koppakking zou nu wel erg eigenaardig zijn, maar die tip met het karton ga ik vanmiddag gelijk ff doen!

Anoniem

Nou, weinig.lekkage te zien, het is ook maar 1 cm op 1000 km, maar je ruikt de koelvloeistof wel vooraan onder de motorkap, dus de koppakking kan ik wel uitsluiten in ieder geval.

Ik ga uit van een zwetende radiateur, dus ik rij gewoon door en hou het in de gaten!

Verstuurd van mijn HTC One S met Tapatalk

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.