Koppakking stuk z22se, meteen nieuwe ketting?

Forumindex Forums Modellen Astra Koppakking stuk z22se, meteen nieuwe ketting?

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17269555
    rob astra
    Deelnemer
      Lid sinds:
      29 March 2013

      Dag,

      De koppakking van mijn Astra g 2.2 uit 2003 is gisteren stuk gegaan. De auto heeft nu 158.000 km en deed het, tot nu toe, redelijk goed. Ik heb hem vorig jaar mei gekocht, gastankje erin gedaan en inmiddels zo’n 80.000 km gereden. De distributieketting ratelde bij een koude start zo’n 1,5 seconde, maar de dealer zei dat het geen kwaad kon en gaf er 6 maanden garantie op. De dealer had gelijk, de ratel is in de 80.000km niet erger geworden.

      Nu mijn vraag, als de boel toch open gaat om de koppakking te vervangen. Moet ik dan ook direct de ketting laten vervangen? En moet er dan nog meer vervangen worden? Waterpomp ofzo? En kennen jullie daarvoor een goed bedrijf in de omgeving Deventer?

      Dat ik mijn 13e maand hierop stuk moet slaan, is mij inmiddels wel duidelijk. Hebben jullie ook een schatting waarmee ik rekening moet houden?

      Alvast bedankt voor de reacties! Het wordt gewaardeerd!

      #18264714
      Dolby
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 May 2008

        Waterpomp hoef je niet te vervangen als deze nog goed werkt. Want bij de Z22se is de waterpomp namelijk los van de distributie ketting.

        Maar wel raar dat de dealer 6 maanden garantie durfde te geven op de ketting die ratelt. Ik zou wanneer mijn ketting gaat ratelen echt niet verder durven te rijden.
        De Z22se staat bekend dat deze ketting niet on eindig door kan. ze adviseren om de ketting rond de 180.000KM te vervangen. Maar als ik een ratel zou horen vanaf de ketting
        ga ik hem zo snel als mogelijk vervangen inclusief de ketting van de balansassen. die moet je meteen mee vervangen word geadviseerd. (je hebt dan toch alles open liggen).

        Ik heb nog niet veel gelezen over de Z22se of dit blok wel geschikt is om op gas te rijden?

        #18264715
        Daan1908
        Deelnemer
          Lid sinds:
          21 June 2012

          https://www.carsom.nl/” onclick=”window.open(this.href);return false;

          Kijk hier eens kun je 3 bedrijven in de buurt selecteren en gratis een offerte aanvragen

          #18264716
          rob astra
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 March 2013

            Bedankt voor de snelle reacties. Ik heb gebeld met autobedrijven. Zij zijn bezig om een berekening te maken. Ze zeggen wel dat het onder voorbehoud is van verbrande kleppen of een gescheurde kop. Dat kunnen ze pas zeggen als het blok open ligt…

            Ik ben al voorzichtig aan het kijken naar een opvolger. Het is een hele fijne auto, maar ik heb geen zin om veel geld stuk te slaan op deze.

            #18264717
            Daan1908
            Deelnemer
              Lid sinds:
              21 June 2012

              Je kunt ook nog altijd overwegen om er dan een andere motor in te laten plaatsen

              Maar succes met de beslissing die je moet gaan maken

              #18264718
              Opeltje17
              Deelnemer
                Lid sinds:
                18 January 2012

                Z22SE vind gas niet zo heel fijn, dus dat is al geen goede keus geweest.

                Als de kop eraf gaat zou ik allebei de kettingen vervangen.

                #18264719
                rob astra
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  29 March 2013

                  Heb net contact gehad met 2 Opel dealers. De prijs van beide kettingen vervangen, afvlakken van de cilinderkop en alles vervangen ligt tussen de 1900 en 2000€. Wat vinden jullie van deze prijzen?

                  En is de lekke koppakking een gevolg van het rijden op gas?

                  #18264720
                  Opeltje17
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    18 January 2012

                    VEELS TE DUUR!!!

                    Neem anders eens contact op met een forum lid, ”CarloAstra” hier van het forum doet veel klusjes voor forumleden, zit wel in Berkel en Rodenrijs maar heeft veel kennis van zaken, en zal ongetwijfeld goedkoper zijn.

                    Wat er vaak gebeurt met rijden op gas is dat de kleppen in branden in de cilinderkop, verbrandingstemperatuur op gas is namelijk velen malen hoger als op benzine.

                    #18264721
                    b07
                      Lid sinds:
                      24 February 2009

                      @rob astra wrote:

                      Bedankt voor de snelle reacties. Ik heb gebeld met autobedrijven. Zij zijn bezig om een berekening te maken. Ze zeggen wel dat het onder voorbehoud is van verbrande kleppen of een gescheurde kop. Dat kunnen ze pas zeggen als het blok open ligt…

                      Ik ben al voorzichtig aan het kijken naar een opvolger. Het is een hele fijne auto, maar ik heb geen zin om veel geld stuk te slaan op deze.

                      ik weet niet wat voor kleppen er in een z22se zitten maar, meestal word er aangeraden om geharde kleppen te plaatsen als je op gas gaat rijden dus, als er kleppen verbrand zijn en, je besluit dit te laten maken dan zou ik gelijk geharde kleppen laten plaatsen die zijn beter bestand tegen hoge temperaturen.

                      ik weet niet of dit ook helpt tegen in branden in de cilinderkop zoals Opeltje17 zegt

                      #18264722
                      GSE
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 August 2006

                        LPG moet een alu kop goed tegen kunnen aangezien:
                        Vroeger in de tijd van de OHV (stoterstangen) en CIH (Camshaft in head) generaties werden de kleppen gewoon uit het gietijzer gesneden (zelfde materiaal als de kop) maar dat waren de dagen dat men nog lood in de benzine gebruikte en lood geleid zeer goed hitte en der vormde zich een laagje lood tussen de kleppen en kop wat geleide plus benzine verbrand idd met een iets lagere temperatuur dan benzine en op LPG gingen die klepzittingen idd wel eens inslaan zoals dat word genoemd (verbranden/slijten van staal) zodat je klep hoger in de kwam te zitten en je opeens uitgestelt was met je kleppen.

                        De latere versies CIH motoren uit bv een Omega A hadden geharde klepzittingen derin zitten (extra harden ringen in het gietijzer) en die kleppen waren bulletproof.

                        Jou kop van de Z22SE is van alu met geharde klepzittingen en dit moet probleemloos 300.000 meekunnen….
                        Aangezien jij klepzittingen hebt van hetzelfde materiaal als bv de oude CIH koppen of als in de C30SE 3.0 24V is gebruikt.

                        #18264723
                        rob astra
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          29 March 2013

                          Wederom bedankt voor het meedenken! Naar Berkel en Rodenrijs is voor mij geen optie. Ik kan geen autoambulance regelen. Rijden is op dit moment geen optie meer… Dus het zal of een goedkopere reparatie worden of een andere auto.

                          #18264724
                          Dolby
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            1 May 2008

                            helaas voor je. Succes met je keuze.

                            #18264725
                            rob astra
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              29 March 2013

                              Een stukje terugkoppeling. Heb de Astra te koop gezet, er netjes bij vermeldt dat de pakking stuk was. Kreeg er nog 1600€ voor, viel niet tegen. Ik hoorde later van de koper dat er ook een scheur in de cilinderkop zat. Was een bittere tegenvaller voor hem.

                              Bedankt voor jullie adviezen!

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.