Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Koppakking stuk z22se, meteen nieuwe ketting?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 december 2014 om 08:13 #17269555
Dag,
De koppakking van mijn Astra g 2.2 uit 2003 is gisteren stuk gegaan. De auto heeft nu 158.000 km en deed het, tot nu toe, redelijk goed. Ik heb hem vorig jaar mei gekocht, gastankje erin gedaan en inmiddels zo’n 80.000 km gereden. De distributieketting ratelde bij een koude start zo’n 1,5 seconde, maar de dealer zei dat het geen kwaad kon en gaf er 6 maanden garantie op. De dealer had gelijk, de ratel is in de 80.000km niet erger geworden.
Nu mijn vraag, als de boel toch open gaat om de koppakking te vervangen. Moet ik dan ook direct de ketting laten vervangen? En moet er dan nog meer vervangen worden? Waterpomp ofzo? En kennen jullie daarvoor een goed bedrijf in de omgeving Deventer?
Dat ik mijn 13e maand hierop stuk moet slaan, is mij inmiddels wel duidelijk. Hebben jullie ook een schatting waarmee ik rekening moet houden?
Alvast bedankt voor de reacties! Het wordt gewaardeerd!
15 december 2014 om 08:27 #18264714Waterpomp hoef je niet te vervangen als deze nog goed werkt. Want bij de Z22se is de waterpomp namelijk los van de distributie ketting.
Maar wel raar dat de dealer 6 maanden garantie durfde te geven op de ketting die ratelt. Ik zou wanneer mijn ketting gaat ratelen echt niet verder durven te rijden.
De Z22se staat bekend dat deze ketting niet on eindig door kan. ze adviseren om de ketting rond de 180.000KM te vervangen. Maar als ik een ratel zou horen vanaf de ketting
ga ik hem zo snel als mogelijk vervangen inclusief de ketting van de balansassen. die moet je meteen mee vervangen word geadviseerd. (je hebt dan toch alles open liggen).Ik heb nog niet veel gelezen over de Z22se of dit blok wel geschikt is om op gas te rijden?
15 december 2014 om 08:32 #18264715https://www.carsom.nl/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Kijk hier eens kun je 3 bedrijven in de buurt selecteren en gratis een offerte aanvragen
15 december 2014 om 10:45 #18264716Bedankt voor de snelle reacties. Ik heb gebeld met autobedrijven. Zij zijn bezig om een berekening te maken. Ze zeggen wel dat het onder voorbehoud is van verbrande kleppen of een gescheurde kop. Dat kunnen ze pas zeggen als het blok open ligt…
Ik ben al voorzichtig aan het kijken naar een opvolger. Het is een hele fijne auto, maar ik heb geen zin om veel geld stuk te slaan op deze.
15 december 2014 om 11:53 #18264717Je kunt ook nog altijd overwegen om er dan een andere motor in te laten plaatsen
Maar succes met de beslissing die je moet gaan maken
15 december 2014 om 12:40 #18264718Z22SE vind gas niet zo heel fijn, dus dat is al geen goede keus geweest.
Als de kop eraf gaat zou ik allebei de kettingen vervangen.
15 december 2014 om 14:05 #18264719Heb net contact gehad met 2 Opel dealers. De prijs van beide kettingen vervangen, afvlakken van de cilinderkop en alles vervangen ligt tussen de 1900 en 2000€. Wat vinden jullie van deze prijzen?
En is de lekke koppakking een gevolg van het rijden op gas?
15 december 2014 om 14:13 #18264720VEELS TE DUUR!!!
Neem anders eens contact op met een forum lid, ”CarloAstra” hier van het forum doet veel klusjes voor forumleden, zit wel in Berkel en Rodenrijs maar heeft veel kennis van zaken, en zal ongetwijfeld goedkoper zijn.
Wat er vaak gebeurt met rijden op gas is dat de kleppen in branden in de cilinderkop, verbrandingstemperatuur op gas is namelijk velen malen hoger als op benzine.
15 december 2014 om 14:15 #18264721@rob astra wrote:
Bedankt voor de snelle reacties. Ik heb gebeld met autobedrijven. Zij zijn bezig om een berekening te maken. Ze zeggen wel dat het onder voorbehoud is van verbrande kleppen of een gescheurde kop. Dat kunnen ze pas zeggen als het blok open ligt…
Ik ben al voorzichtig aan het kijken naar een opvolger. Het is een hele fijne auto, maar ik heb geen zin om veel geld stuk te slaan op deze.
ik weet niet wat voor kleppen er in een z22se zitten maar, meestal word er aangeraden om geharde kleppen te plaatsen als je op gas gaat rijden dus, als er kleppen verbrand zijn en, je besluit dit te laten maken dan zou ik gelijk geharde kleppen laten plaatsen die zijn beter bestand tegen hoge temperaturen.
ik weet niet of dit ook helpt tegen in branden in de cilinderkop zoals Opeltje17 zegt
15 december 2014 om 14:43 #18264722LPG moet een alu kop goed tegen kunnen aangezien:
Vroeger in de tijd van de OHV (stoterstangen) en CIH (Camshaft in head) generaties werden de kleppen gewoon uit het gietijzer gesneden (zelfde materiaal als de kop) maar dat waren de dagen dat men nog lood in de benzine gebruikte en lood geleid zeer goed hitte en der vormde zich een laagje lood tussen de kleppen en kop wat geleide plus benzine verbrand idd met een iets lagere temperatuur dan benzine en op LPG gingen die klepzittingen idd wel eens inslaan zoals dat word genoemd (verbranden/slijten van staal) zodat je klep hoger in de kwam te zitten en je opeens uitgestelt was met je kleppen.De latere versies CIH motoren uit bv een Omega A hadden geharde klepzittingen derin zitten (extra harden ringen in het gietijzer) en die kleppen waren bulletproof.
Jou kop van de Z22SE is van alu met geharde klepzittingen en dit moet probleemloos 300.000 meekunnen….
Aangezien jij klepzittingen hebt van hetzelfde materiaal als bv de oude CIH koppen of als in de C30SE 3.0 24V is gebruikt.15 december 2014 om 15:36 #18264723Wederom bedankt voor het meedenken! Naar Berkel en Rodenrijs is voor mij geen optie. Ik kan geen autoambulance regelen. Rijden is op dit moment geen optie meer… Dus het zal of een goedkopere reparatie worden of een andere auto.
16 december 2014 om 09:39 #18264724helaas voor je. Succes met je keuze.
29 december 2014 om 13:31 #18264725Een stukje terugkoppeling. Heb de Astra te koop gezet, er netjes bij vermeldt dat de pakking stuk was. Kreeg er nog 1600€ voor, viel niet tegen. Ik hoorde later van de koper dat er ook een scheur in de cilinderkop zat. Was een bittere tegenvaller voor hem.
Bedankt voor jullie adviezen!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.