Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Koppakking of niet ?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 juli 2011 om 16:19 #17240580
Hallo Opel rijders
Ik heb een Corsa van 1998 1,6 Ecomotor GSI 16v
Op een geven moment was ik mijn koelvloeistof kwijt en liep de motor warm, gestopt natuurlijk en ANWB bellen.
De monteur kon geen lekkage vinden en zei dat hij 4 ltr water erbij gegooit heeft, advies was laten kijken of de koppakking lek is.
Nu het rare.
Het koelwater moet ik de ene keer wel bijvullen en de andere keer op dezelfde gereden kilometers niet en blijft hij mooi op peil.
Als ik hem wel bij moet vullen staat er soms wel een hoop druk op het tankje en soms komt het koelwater bij het opendraaien van de dop terug omhoog in het tankje.
Warmlopen doet hij niet.
Geen pindakaas (hoe het dan ook heet) op de oliedop
Geen olie in het koelreservoir.
Geen water aan de oliepijlstok
Geen witte rook tijdens het rijden.
Koelfan slaat goed aan.
Nieuwe resevoirdop geprobeerd
Niet slecht starten bij de eerste aanslag (water in de cylinder en/of op de zuiger)
Ik heb vandaag weer heel wat kilomters gereden en alles staat nog op peil.
Ik heb vandaag bij de garage het verhaal voorgelegt, zij hebben hem getest en hun zeggen dat de koppakking lek is.
Maar in hoevere kan ik dit geloven omdat de bovenstaande problemen niet aanwezig zijn en de vloeistof nu weer op peil blijft.
Ook zei de garage dat als hun hem gaan maken er een nieuwe distributieriem om moet omdat de oude anders een tandje over kan slaan i.v.m. rek die erin zit, zij noemde als voorbeeld een elastiekje.
Wie kan mij helpen voor dat ik onnodigge kosten ga maken.2 juli 2011 om 16:53 #17909634tja het moet toch ergens heen gaan, anders verdwijnt het niet zomaar. Dus dat je koppakking lek is, is wel redelijk logisch. Lijkt mij dat ze een compressietest hebben gedaan, dan wordt het vaak wel duidelijk. En wat betreft de distributieriem klopt, Als de riem eraf gaat moet er altijd een nieuwe op, ivm oprekken van de riem. Spanners worden soms wel eens overgeslagen als de riem nog niet zo lang erop zit, maar je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen.
2 juli 2011 om 17:12 #17909635Hoi Jurgen
Bedankt voor je snelle reactie.
Tja dat is wel zo maar als het nu ergens lekt waar het onmiddelijk verdampt, bijvoorbeeld precies bij een het motor onderdeel.
Volgens de garage hebben ze iets gemeten (ik denk uitlaatgassen) en dat veranderde van kleur en daaraan konden ze het zien, ik heb ze niet gehoord over compressie.2 juli 2011 om 18:34 #17909636Dit is een mooi voorbeeld van het probleem wat ik met de astra heb.
Dat de koppakking lek is snap ik, maar waar blijft het.
Nergens lekkage, zou dit weg lopen bij het kachelradiateur of zo??
Ik ga de koppakking wel vervangen en kop vlakken etc..Maar wil eerst weten waar het blijft???
2 juli 2011 om 18:56 #17909637Hoi Sylvester1
Ja dat wil ik ook, al is het alleen maar voor de logica.
Ik ben ook niet te beroerd om de pakking te vernieuwen en de kop te vlakken maar wil het gewoon weten.2 juli 2011 om 22:56 #17909638als de koppakking lek zou zijn zou de motor het verbruiken dus lekt een koelkanaal naar een cylinder toe en dus wit pluimen bij de uitlaat.
mits het een kleine lek is natuurlijk en alles met mate gaat en je het niet merkt.
misschien klinkt het gek maar is je dop van je expancievat niet lek?
meestal zit er een ventiel in de dop en kan het zijn dat deze lek gaat.
lijkt me sterk dat je 4 l koelvloeistof mist dat dat je cylinders in is gelopen.
hoop wel een oplossing te horen als die er is.
ben benieuwd.M.v.g. Evert
2 juli 2011 om 23:35 #17909639Ik mis geen 4 liter per keer, maar het gaat een tijdje goed en in een keer is het tankje leeg.
Maar kan geen lekkage vind, dat de koppakking stuk is snap ik.
Maar je merkt het verder aan niks, alleen dat die van ons, soms met ochtend start op 3 cilinders loopt en als je dan een keer gas geeft is het goed!3 juli 2011 om 12:25 #17909640Kan ook gewoon een koelvloeistof lek zijn, waterpomp wil wel lekken.
Willem
3 juli 2011 om 14:50 #17909641De waterpomp is bij ons nieuw.
Wim weet misschien of het voor komt dat de kachelradiateur lekt?4 juli 2011 om 16:06 #17909633zou kunnen ik heb bij mijn a ook kachelradiateur lek gehad deze was dan ook al wel 20 jaar oud:)
9 juli 2011 om 18:01 #17909642kachelradiateur lek is natte vloet bij de bestuurders en passagoerskant.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.