Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Koppakking lek? vectra a 1993 c1.6nz
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 april 2013 om 19:33 #17256726
Hoi
ik had de laatste tijd vaak last van harde slangen en dat ik vaak mijn koelvloeistof bij moest vullen omdat hij het bij mij slangen eruit perst als de auto stilstaat. ik heb toen de klemmen iets verplaatst en vast gemaakt en het lekker was weg. maar harde slangen bleef wel en ik hoorde het water stromen / borrelen als ik gas gaf. maar na vandaag 70 km van ermelo naar huis te hebben gereden was mijn koelvloeistof bijna helemaal weg! toen keek ik bij mijn olie dop en er was een en al sludge en ook bij mijn pijlstok dus ik vrees toch het ergste.
motor blijf met rijden wel mooi op temperatuur dus hij is nog niet oververhit geweest.
is een koppakking makkelijk te vervangen? ik heb wel een beetje ervaring met sleutelen maar ik heb nog nooit een kop van een motor eraf gehaald. zijn er ergens misschien duidelijke how to’s ?
alvast bedankt!
1 april 2013 om 19:37 #18123325Bij zo’n 8klepper is het niet een al te grote klus, als je handig bent met automotoren zelf een makkelijke klus..
Willem
2 april 2013 om 04:38 #18123324Is er ergens ook een stappen plan te krijgen? En wat heb ik allemaal nodig? En waar moet ik op letten?
2 april 2013 om 09:01 #18123326Hoe lang ligt de distributieriem er al op? Of hoeveel kilometer heeft deze gedraaid? Meestal wordt er geadviseerd om deze ook mee te vervangen.
2 april 2013 om 09:03 #18123327Er zal geheid een specifieke how-to zijn maar bij een 8 klepper is het niet zo heel spannend. Je hebt in ieder geval een nieuwe koppakking nodig, aan te raden is meteen een nieuwe distributieriem + spanrol + waterpomp erbij te nemen. De riem moet er toch af om de kop eraf te halen, dan kun je die naderhand meteen het beste meevervangen.
Enig punt dat van belang is, is of de kop nog recht is. Als ie flink warmgelopen is, kan het zijn dat ie niet meer mooi vlak is en gevlakt moet worden. Eventueel kun je nog kijken om de kop te (laten) reviseren of een andere kop organiseren.
2 april 2013 om 10:20 #18123328Riem is er met 160000 opgegaan en heeft nu 193000 gelopen. Gelukkig is de motor nog geen een keer boven de 90 graden uitgekomen dus ik denk dat vlakken niet nodig is. Maar moet ik ook nieuw kopbouten halen? En is het een kwestie van alles voorzichtig loshalen en er zo afhalen?
2 april 2013 om 11:53 #18123329De kopbouten zijn zogenaamde rekbouten, en die kan je in bijna alle gevallen maar 1 keer gebruiken.
Nog twee belangrijke stukjes gereedschap die je echt nodig hebt; momentsleutel en gradenboog. Dit is gereedschap waar je soms een aardige cent voor neer moet tellen.Waar ergens in Nederland woon je, misschien dat iemand in de regio het gereedschap te leen heeft.
2 april 2013 om 12:01 #18123330Momentsleutel heb ik. Gradenboog niet. Maar dat is toch wel zelf te maken of niet? Ik woon in regio Utrecht.
2 april 2013 om 12:13 #18123331In dat geval gewoon meteen een nieuwe riem erop met spanrol + waterpomp. Riem zelf kost niet bijster veel en dan ben je in ieder geval voor de komende tijd echt van alle problemen en eventueel onderhoud af. ‘t Ligt nu toch open… :)
2 april 2013 om 16:50 #18123332Haha, heb nog nooit een Gradenboog gebruikt, je kan je zelf toch wel een beetje voorstellen wat 60 of 90 graden is..
Willem
2 april 2013 om 19:01 #18123333Ik heb een beetje rondgekeken op internet maar het is wel te doen voor mij ;) ik zit alleen met 2 dingen dat is de distributie riem en volgorde van de kopbouten. Waar moet ik opletten bij de distributie riem? Staan er markeringen ofzo? Of is daar een how to voor?
2 april 2013 om 21:41 #18123334Distributie op tijd draaien, zodat alle markeringen goed staan. Meestal is dit wel duidelijk met nokjes. En dan pas de riem los maken.
Volgorde van de kopbouten is bijna altijd hetzelfde; in het midden beginnen en in een spiraal naar buiten werken.3 april 2013 om 11:04 #18123335Losdraaivolgorde van kopbouten is, van bovenaf gezien: rechtsonder beginnen, dan volgorde zoals onderstaand
3-7-10-6-2
4-8-9-5-1Aanhaalvolgorde van kopbouten is, van bovenaf gezien: middenonder beginnen, dan als onderstaand
10-6-2-3-7
9-5-1-4-8Aanhaalmoment voor de (NIEUWE!) kopbouten:
fase 1: 25 (2,5)
fase 2: +60°
fase 3: +60°
fase 4: +30°
fase 5: warmdraaien
fase 6: +30°(Volgens “Vraagbaak Opel Vectra”, voor 1.6 motoren)
3 april 2013 om 16:46 #18123336Deze C16NZ motoren mag je met torkx Kopbouten ook als vogt aantrekken:
Fase 1: 25NM
Fase 2: +60graden
Fase 3: +60graden
Fase 4: +60gradenDit zijn dan gelijk ook de aanhaal momenten voor de X12SZ X14NZ X14NZ2 X14SZ X16SZ X16SZR Z16SE motoren
en de C12NZ C14NZ C14SE C16NZ C16SE motoren wanneer deze worden voorzien van nieuwe kopbouten (dat zijn dan torkx bouten)
Willem
5 april 2013 om 14:10 #18123337ik heb net alles besteld wat ik nodig heb. ik heb ook gelijk de torkx kopbouten besteld.
morgen ga ik denk ik alvast een beginnetje maken om kop eraf te halen. ik hou jullie op de hoogte en bedankt voor alle hulp tot nu toe!
greeetttzzzzz
6 april 2013 om 18:50 #18123338vandaag is de kop eraf gegaan maar moet zeggen ik doe dit voor de eerste keer maar ging eigenlijk best wel goed.
ik zit er alleen mee dat ik de krukas poelie er niet af kan krijgen hij zit echt muur vast iemand tips?
en toen ik mijn kop eraf had kon ik nergens resten van de pakking terug vinden is dat normaal of zou er geen pakking tussen hebben gezeten?
6 april 2013 om 19:06 #18123339Krukas-poelie? Gewoon voor een grote hefboom zorgen :) Ik gebruik zelf altijd een wrikijzer van 40cm. En mocht het zo ook niet lukken; zorgen voor een hefboom, en een krik om de hefboom omhoog te duwen :)
Ik hoop toch wel dat er een pakking tussen heeft gezeten, anders is een combi van olie en koelvloeistof gegarandeerd…
7 april 2013 om 03:55 #18123340@Sexy-lexy10 wrote:
vandaag is de kop eraf gegaan maar moet zeggen ik doe dit voor de eerste keer maar ging eigenlijk best wel goed.
ik zit er alleen mee dat ik de krukas poelie er niet af kan krijgen hij zit echt muur vast iemand tips?
en toen ik mijn kop eraf had kon ik nergens resten van de pakking terug vinden is dat normaal of zou er geen pakking tussen hebben gezeten?
Moet de krukaspoelie eraf dan?
En wat de koppakking betreft, dat is een soort plaat, halve millimeter dik, zoiets dus:
7 april 2013 om 06:46 #18123341Om de riem te vervangen moet deze los Peter.
Deze heeft niet die 4 mooie boutjes voor de V-riem / Mutiriem poelie als de Bigblock motoren.Willem
9 april 2013 om 17:08 #18123342Gisteren heb ik weer eens een kijkje genomen maar er zat wel een pakking tussen :oops: sluitelen na een hele nacht werken is dus niet altijd handig ;) hahaha
pakking is zilver dus terwijl ik in mijn hoofd had dat ie zwart is of zo zoals de een die ik heb besteld. maar ja paniek om niks hahaik wacht nog steeds op mijn onderdelen die ik heb besteld online jammer dat het zo lang duurt.
hier even 2 foto’s :
10 april 2013 om 13:42 #18123343ik ben nu alles aan het schoonmaken maar mag ik een ronddraaiende staalborstel op een boor of dremeltje gebruiken om alles goed schoon te krijgen waar de pakking komt?
10 april 2013 om 15:30 #18123344Liever niet eigenlijk. Je kan het beter op een schuurspons en remmenreiniger houden… Zulke oppervlaktes wil je tiptop in orde houden ;)
10 april 2013 om 17:44 #18123345bedankt voor de tip. ik ben meteen aan de slag gegaan maar ik krijg hem niet schoner dan dit
dan heb ik nog een vraag. de gedeelte waar de nokkenas in zit die op de kop gaat moet daar vloeibare pakking tussen ofzo?
en ik zag net dat mijn moment sleutel pas begint bij 42nm grrrrrr terwijl ik 25nm moet hebben ik heb trouwens de kopbouten met buiten torkx.
ik heb trouwens nog een handig linkje gevonden misschien hebben mensen er wat aan
http://www.daewootech.com/docs/1136-02B.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;
10 april 2013 om 18:17 #18123346Schoon zat ;)
Ik denk dat je aan dit soort tekeningen een aardige hulp hebt :)
http://www.ecat24.com/opel/catalog/part/1/39/187/969/9144,9125,9126,9142,9127/” onclick=”window.open(this.href);return false;Ik heb eventueel nog wel een momentsleutel die bij 20nm begint…
10 april 2013 om 19:24 #18123347Super :)
hier nog een foto van mijn nieuwe en oude koppakking
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.