Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Koppakking lek of toch iets anders
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 januari 2010 om 11:58 #17216060
Heb een vraag over mijn astra G sport 1.6 8v bj 1998 mijn temperatuurmeter blijft op 0 staan of ik nou op de snelweg rij of niet hij beweegt niet zal wel de tempartuursenor zijn.
Maar heb ook veel last van witte rook en sludge in op mijn oliedop heb gelezen dat mijn koppakking dan lek kan zijn maar ik verlies geen koelvloeistof dat blijft gelijk auto wordt wel normaal warm iemand een idee:wtf11 januari 2010 om 12:18 #17588104Sludge op je oliedop is vaak te verwijten aan kleine tripjes.
Witte rook kan inderdaad te verwijten zijn aan een kapotte koppakking. Maar je hebt geen verlies aan koelvloeistof, dus ik denk dat je wellicht ook kan denken aan condens in de uitlaat e.d.
Rij je vaak kleine afstanden?
11 januari 2010 om 13:50 #17588105ik heb de auto nu bijna een maand en door het koude weer rij ik nog niet echt vaak nee.
de koelvloeistof was heel erg bruin en heb toen alles eruit gehaald schoon gespoelt en nieuwe erin gedaan staat nog steeds op normaal dus dat verlies ik niet.11 januari 2010 om 14:08 #17588106is het koel water nu weer bruin?
11 januari 2010 om 14:24 #17588107nee die heeft de normale kleur ga binnenkort de distrubitieriem, waterpomp en thermostaat vervangen vind het raar dat de meter niet oploopt, zal dan gelijk ff laten kijken naar mijn koppakking
11 januari 2010 om 14:25 #17588108Als het je koppakking zou zijn merk je dat wel aan het rijden zelf, en uiteraard kun je het vaak zien aan de kop :)
Koppakking:
– Auto stottert
– Slecht optrekken
– Onregelmatig toerental etc11 januari 2010 om 14:51 #17588109de auto zelf rijdt heerlijk:P merk zelf niet dat er iets aan de hand is alleen de door de vele witte rook ben ik het gaat opzoeken en zag dus dat het aan de koppakking kan liggen.
De enige kwaal is dus de vele witte rook11 januari 2010 om 14:52 #17588110Dit kan goed je thermostaat zijn. Heb het ook gehad vorige week. Thermostaat vervangen en toen deed de meter het meteen weer. Bleek dat die een klein beetje open bleef staan waardoor de vloeistof continu door de radiateur werd gekoeld.
Onregelmatig toerental heb je ook als je geen middendemper meer hebt. Dan danst de naald iets onder de 1000 toeren.
11 januari 2010 om 16:36 #17588111Lijkt mij ook je thermostaat te zijn.
Zie je met draaiende motor ook dat de koelvloeistof in het reservoir doorlopen?7 maart 2010 om 21:10 #17588112Ikzelf zit ook met een vraag betreffende sludge in de oliedop.
Nu dacht ik uiteraard eerst het ergste, nl de koppakking maar in dit topic heb ik toch wat dingen gevonden die aardig overeenkomen met mijn auto.
Eigenlijk merkte ik niets aan de auto. Alleen toen ik de olie wilde bij vullen zat er sludge in de dop. Echte mayo ;)
Nu moet ik er wel bij vermelden dat de vorige keer dat ik olie heb bijgevult ik niet precies weet wat voor olie er is bijgegaan. Mijn vader neemt altijd een kannetje mee van zijn werk maar wat voor olie het precies is weet ik niet.Het kan in ieder geval niet zijn dat ik te korte ritjes rijd. Rij elke week ongeveer 500 km.
Nadat ik dit topic ben tegengekomen ben ik op wat dingen gaan letten:
– Zoals Blue-Dragon hierboven aangeeft zie ik de koelvloeistof in mijn reservoir ook met draaiende motor doorlopen.
– De koelvloeistof is nog perfect rood/roze
– Tijdens het rijden ( ook op de snelweg ) komt de temp. meter van de auto niet boven de 82 graden uit. Als ik een bocht neem zie ik hem zelfs onder de 80 zakken wat ik op zich heel vreemd vindt.Heren, simpele vraag en ik hoop dat jullie mij uit mijn onzekerheid kunnen verlossen. Is een kapotte thermostaat het probleem wat bij mij de sludge veroorzaakt???
Auto is trouwens een Astra G uit 2003….
Alvast hartelijk dank voor de reacties!
7 maart 2010 om 21:19 #17588113Sludge onder de oliedop word vaak veroorzaakt door kortere ritten..
ik weet niet of je Semi synthetische of Vol synthetische olie gebruikt, maar bij Synthetische olie heb je minder gauw last van sludge onder de oliedop..
Koppakking:
Sludge = water bij de olie..
als je koelvloeistof dan op peil en schoon blijft is het niet de koelvloeistof, maar condens in de olie..
niks ernstigs.
rijdt je veel kortere ritten blijft er vaak water in de uitlaatdempers hangen en dat geeft vaak veel witte damp.
als er eenmaal sludge onder de oliedop zit is er een flinke rit nodig dit weg te krijgen..
je kan ook eens wat vaker de olie verversen, scheelt ook in sludge vorming.
Temperatuur:
Meestal is het niet omhoog komen van de meter te wijten aan een defecte thermosstaat, zeker bij de 1.6 8v motoren..
80 a 82 graden is opzich niet slecht hoor..
Willem
7 maart 2010 om 21:24 #17588114Tsja, ik rij nogmaals geen korte stukjes. Gemiddeld zo’n 500 km per week.
De vorige keer dat ik olie heb bijgevuld weet ik nog steeds niet wat voor olie het was. Mijn vader neemt dat mee van zijn werk, dus kan zijn dat het semi synthetische was. Koelvloeistof ziet er schoon uit en blijft op peil. Dus kan dat dan wel, “lange” afstanden rijden en condens in de olie?
7 maart 2010 om 21:57 #17588115Ja hoor kan wel..
Komt ook wel voor…
Misschien eens handig alles van de Carterventilatie na te kijken op vervuiling en verstopping..
Willem
8 maart 2010 om 09:22 #17588116Die sludge krijg je ook als je thermostaat niet werkt. Dan wordt je koelsysteem niet goed wam. Vervang je thermostaat meteen als je der distributie vervangt. Anders moet je t 2 keer loshalen.
8 maart 2010 om 14:34 #17588117klopt ik heb inmiddels mijn koppakking vervangen een nieuwe thermostaat erin waterpom en distrubieriem.
de temperatuur doet het weer gewoon auto wordt goed warm heb alleen nog wel veel last van witte rook ook als de auto warm is, heb gehoord dat het komt omdat ik een dubbelle uitlaat heb klopt dit.8 maart 2010 om 16:38 #17588118jupzz minder uitlaatdruk zorgt voor mindersnel verwarmen van de pijp, waardoor een grote temperatuur verschil ontstaat, waardoor het meer gaat dampen..
Kijk maar eens naar dikke mercedessen met grote 6 of 8 cilinders..
deze hebben bij stationair ook nauwelijks uitlaat druk, en deze staan ook altijd te dampen..
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.