Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Koppakking erdoor??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 mei 2010 om 17:56 #17221766
Vandaag moest men Monza gekeurd worden, dus mocht deze weer eens mee naar men werk. Natuurlijk is ie met glans geslaagd!! :D Dus kan er weer een jaartje tegenaan. Allesinds dat hoop ik. Toen ik men motorkap op het werk opende zag ik een paar luchtbelletjes in men expantievat. Niet véél maar af en toe een belletje. Dus ik vrees ervoor dat de koppakking er uit ligt. Zou dit ook de oorzaak kunnen zijn waardoor dat er in de motor een tik te horen is? Want ik heb een andere motor liggen. Ik ben aan het twijfelen of ik de oude motor ga opmaken of er ineens een andere in ga hangen (waar ik de staat niet van ken omdat deze al gedemonteerd was). Wat denken jullie hiervan?
Filmpie van men bubbeltjes :jerry
http://nl.tinypic.com/r/nehjwn/628 mei 2010 om 18:01 #17679817AnoniemLid sinds:
1 January 1970denk zelf daj je over een een paar maand nogmaals moet gaan checken,;)
heb je dan meer bubbeltjes als nu, dan wordt het tijd voor een ombouw/reparatie :thumbup
28 mei 2010 om 19:42 #17679818Mmm kan wat lucht inzitten maar ik zie het niet graag daar ben ik eerlijk in…
Als ik jou was zou ik eens CO test doen,ff kijken of der uitlaatgassen in de koelvloeistof zitten.
Als het waterpeil niet zakt of stijgt in het expansie vat zou ik me niet te veel zorgen maken,toen mijn kopppakking naar de klote was,had ik veel meer bubbels,het bleef toen aan het borrelen,maar als je waterslangen extreem hard worden zou ik ook gaan uitkijken.
28 mei 2010 om 19:46 #17679819slange staan hard vind ik persoonlijk, maar koelvloeistof verbruiken doet ie dan weer niet. Ik vind ook nergens geen sludge in de olie. Van de week zal ik eens een compressietest doen en dan zien we wat het zal zeggen.
30 mei 2010 om 12:00 #17679820gisteren heb ik 200km met de Monza gedaan, koelvloeistof staat op exact hetzelfde peil en geen bubbels meer in men expantievat. Mss dat die toch nog ontlucht heeft, maar dat vind ik zeer vreemd aangzien de koelvloeistof er toch al een aantal duizend kilometers in meeloopt
9 juli 2010 om 17:24 #17679821Ben nu toch wel vrij zeker dat men koppakking erdoor zit. Der komen nog steeds bubbeltjes in men expantievat en hij spuwt héél soms een beetje water uit via het expantievat. Doch heb ik geen witte rook en rijdt hij nog altyd even goed, enkel stationair stat ie precies wat te bokken (wss compressie verlies) en volgens mij tikt hij hierdoor ook. Dus wil ik een nieuwe koppakking gaan steken. Nu heb ik niet echt véél verstand van de mechaniek maar ik zou het toch graag zelf (met hulp :p) doen. Het zal wel een herfst- winterproject worden maar toch. Is de koppakking moeilijk te vervangen en hebben jullie tips?
9 juli 2010 om 18:08 #17679822Voor 2 jaar terug ook gedaan, is wel te doen, maar enige kennis is toch wel handig.
Alleen voor de kopbouten heb je een ‘speciale’ dop nodig , die niet in een standaard doppenset zit.
De kop eraf halen moet je wel met 2 man doen ( erop heb ik zelfs met 3 gedaan ) of een takel gebruiken.
De kop weegt meer dan 40 kilo….9 juli 2010 om 19:28 #1767982340kilo????? hele aparte kop zeker
9 juli 2010 om 21:32 #17679824tja gewicht is lastig in te schatten, puur omdat je zo`n vreemde houding aan moet nemen om de kop te lichten.
zeker is 1 ding.. zwaar. dat zijn ze :)
dat die adam opel daar niet verder over nagedacht heeft king:
10 juli 2010 om 10:59 #17679825Adam Opel heeft zelfs nooit een Opel auto gezien maar alleen naaimachines en fietsen ;)
10 juli 2010 om 11:34 #17679826eigenlijk is die 42 kilo, ben er mee op een personenweegschaal mee gaan staan :P
tis en het blijft gietijzer10 juli 2010 om 17:54 #17679827Yeah whatever,die koppen zijn zwaar..
Hang der beter een andere motor in,dit is sneller gedaan dan de kop omwisselen en kwa kosten zal het niet veel schelen..
10 juli 2010 om 18:18 #17679828als je er een ander blok inhangt moet je wel zeker weten dat deze goed is anders ben je nog niks verder, spreek uit ervaring en kan je meedelen dat als je een paar keer een slechte motor gewisseld hebt voor een andere slechte je er niet veel gelukkiger van word :vertag
een makkelijke en zekere test om te zien of de koppakking echt lek is en die je zelf kunt uitvoeren is:
rijd de auto op temperatuur, zet hem uit, haal voorzichtig de druk uit het koel systeem (PAS OP de koelvloeistof is erg heet en je kunt je er flink aan branden), als de druk er af is dan de dop er weer op en de auto starten, dan 2x flink gas geven +- 5000rpm, dan de auto weer uitzetten en voorzichtig dop los draaien en als de auto dan alweer druk opgebouwd heeft dan is de koppakking zeker lek!! de auto mag normaal pas na 1 a 1,5 minuten draaien weer een klein beetje druk opgebouwd hebben.
groeten.
10 juli 2010 om 20:32 #17679829Dat klopt zeker wat je zegt druk eraf en dop erop en wat gas geven is een goede methode.
En natuurlijk moet je zeker zijn dat je geen slecht blok verwisselt voor een ander slecht blok.
Koppakking vervangen gaat ook wel als je zeker bent dat je blok goed is,als je de kop toch los hebt zou ik ook ff nieuwe klepsteel rubbertjes erop zetten omdat de A1,s maar 6 klepsteelrubbertjes hebben nl op de inlaat op de uitlaat hebben deze een soort van ringetjes zitten,en een rubbertje is beter,nadat ik mijn kop had vervangen door een geriviseerde was het olie verbruik ook voorbij naar pratisch niks,voorheen was het al niet veel,maar na die rubbertjes was het praktisch niks meer.
Ik weet dat in BE je niet zomaar van alles kan uitspoken met een motor en auto,maar een C30NE kop op een 30E is zeker de moeite waard,je heb grotere kleppen en meer vermogen en een betere nokkenas en geharde klepzittingen.
Ik zou zo,n kop zoeken en ff de nummers omslaan,geen hond die het dan opvalt.10 juli 2010 om 21:04 #17679830Deels ben ik het met GSE eens dat het gemakkelijk is een motor te wisselen dan de kop maar ik snap je dillema dat je wilt weten of de motor goed is.
Voordat je begint met de kopwissel kijk je zeker even na of de nokkenas van de andere kop goed is. Ff met de motor draaien en kijken of alle kleppen open en dicht gaan.
Denk eraan dat je beide motors op tijd zet op de 1 cilinder voordat je de kop demonteert.
Demonteer alle toebehoren die in de weg zitten. Zelf heb ik de motorkap laten zitten en met twee man de kop eraf genomen. Door b.v. een tayrip door de kop heen te halen kun je hem met 1 hand optillen.
Als de kop eraf is goed de oude pakking van de motor verwijderen en daarna de bovenzijde netjes afschuren met licht schuurpapier in een blok. In een blok om het vlak te kunnen schuren.
Vergeet bij montage niet het rubbertje bij het oliekanaal.
Gebruik nieuwe kopbouten om risico van kapotdraaien oude te vermijden.
Volg bij montage de juiste volgorde. Kan hem eventueel voor je kopieren uit het werkplaatsboek.
Oh ja, zorg dat je de juiste pakking hebt, koppakking is meestal hetzelfde maar de pakking voor het inlaatspuitstuk kan verschillen.
Ikzelf ben geen expert maar het is me gelukt bij een 2,5E.Suc6, Marco
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.