Koppakking alweer lek?!

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) Koppakking alweer lek?!

• Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Tusk
    Deelnemer

In maart/april lekte mijn Astra Z20LEL koelvloeistof. Men zei bij de opel dealer dat het de koppakking was. Ik had nog garantie, dus ik dacht t zal wel. Heb ook geen rekening en kan dus niet zien wat er toen aangedaan is. De monteurs kregen dat ook zo 123 niet uit de computers getoverd.

Maar nadat vanmorgen de kachel niet werkte en de temperatuur nogal schommelde, besloot ik op t werk bij aankomst maar eens onder de kap te kijken: Koelresevoir LEEG

Net water erin gekiept en naar de garage gereden (kachel deed het ook meteen weer)
      Geen uitwendige lekkages. Zo’n test met een bubbelende vloeistof gedaan: ja zeker de koppakking lek.

Mijn vraag: Hoe kan dit? Heeft dit misschien een achterliggende oorzaak?

Bovendien ben ik niet van plan (garantie nu voorbij) om dit grapje te gaan betalen als toendertijd inderdaad de koppakking ook al is vervangen…

belgium turbo
      Deelnemer

Als ze in het veleden de koppakking hebben vervangen dan zou de wagen na X aantal km’s (denk 1500 ) terug binnen moeten om de kopbouten na te trekken .
        Is dat gebeurd ?

Tusk
        Deelnemer

neen. Maar ik mag aannemen dat een gerenommeerd opel-dealer dit weet. Is mij toendertijd ook niks over verteld.

frank de jonge

Kopbouten zijn bij mij ook na 1500 niet nagetrokken. Kan misschien zijn dat de kop wel iets krom geweest is en niet gevlakt is destijds….

otdh
            Deelnemer

kopbouten hoeven ook niet nagetrokken te worden…Vast is vast

anders zou elke nieuwe auto ook na 1500km terug moeten om ze na te trekken

GSI Racer
              Deelnemer

indd. kopbouten hoeven echt niet nagetrokken te worden.
                alleen bij oude auto’s is dat nog wel eens.

veel belangrijker: zijn ze uberhaupt op de voorgeschreven waarden aangetrokken.
                en is de kop/blok wel 100% vlak.
                deze motoren hebben een stalen koppakking als ik het goed heb. deze kan minder speling opvangen dan een ‘normale’ koppakking.
                het is dus echt van belang dat het zaakje kaarsrecht is ;)

laat het koelsysteem ook eens afpersen als de motor warm is.
                het kan zijn dat tijdens het afkoelen er wel water gaat lekken.
                al een paar keer mee gemaakt ;)

mike1984

als de cilinderkop eraf is even laten afpersen,misschien is de kop wel gescheurd, een beetje opel dealer laat de kop wel gewoon vlakken mag je vanuit gaan, bij ons iig wel :vertag

tijgetje57
                  Deelnemer

Je hebt er zat bij die dit niet doen en de gok nemen…. he gelukkig HHW doet dit wel LOL.

(Had eigenlijk ook niet anders verwacht!!)

Basgsi
                    Deelnemer

wat volgens mij niet vaak gebeurt en ik had er zelf ook niet overna gedacht voordat het mij verteld werd in een motorrevisie bedrijf in wageningen.
                      De kop wordt gevlakt, maar er wordt geen rekening gehouden met dat het onderblok (al zal zit niet snel gebeuren) niet 100% recht is. Dus wordt de kop
                      wel netjes gevlakt, maar kan het nog verschillen.

In dat bedrijf waren ze toevallig een c20let aan het reviseren (het bedrijf was volgens mij ook wel 2x zo duur als een revisiemotor van vege) en aangezien mijn buurjongen
                      er werkte mocht ik een paar uurtjes meekijken. Echt vakmanschap.

weet niet hoe de automonteurs hier op het forum daar tegenaan kijken? Ik ben zelf namelijk geen automonteur….

otdh
                      Deelnemer

Ik leg altijd een rij of iets anders dat recht is op t onderblok

Ben nog geen xe of let tegen gekomen met n krom onderblok

Wel 1x een bmw met een alu onderblok, zat gewoon bijna 2mm in
                        Blok eruit en ook laten vlakken ( kon net had geen 0,5 mm krommer moete zijn )

GSI Racer
                        Deelnemer

gietijzeren blokken zullen indd niet snel vervormen.
                          alu onderblokken hebben daar wel sneller last van, net als de cilinderkoppen ;)

Tusk
                          Deelnemer

heb de hier genoemde informatie doorgespeeld aan de opeldealer. Ze gaan er morgen mee aan de slag, dus dan hoor ik het snel.

De vorige reparatie was uitgevoerd door de hoofdmonteur (was er nou niet) dus ik mag aannemen dat hij dit toen zorgvuldig heeft gedaan.

Tusk
                            Deelnemer

Ze hebben er een spulleke in gegooid wat kleine lekkages zou dichten. Volgende week terug komen, dan meten ze alles nog een keer na.

gepost vanaf mn telefoon

Corsa_GSi
                              Deelnemer

Ja op die manier kan ik het ook oplossen. :thumbdown

Je hebt kans dat je hele koelsysteem erdoor gaat dicht zitten, maar het kan ook een super werking hebben. Ik heb zelf de laatste ervaring.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.