Koppakking alweer lek?!

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) Koppakking alweer lek?!

  • Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17242563
    Tusk
    Deelnemer
      Lid sinds:
      15 January 2009

      In maart/april lekte mijn Astra Z20LEL koelvloeistof. Men zei bij de opel dealer dat het de koppakking was. Ik had nog garantie, dus ik dacht t zal wel. Heb ook geen rekening en kan dus niet zien wat er toen aangedaan is. De monteurs kregen dat ook zo 123 niet uit de computers getoverd.

      Maar nadat vanmorgen de kachel niet werkte en de temperatuur nogal schommelde, besloot ik op t werk bij aankomst maar eens onder de kap te kijken: Koelresevoir LEEG

      Net water erin gekiept en naar de garage gereden (kachel deed het ook meteen weer)
      Geen uitwendige lekkages. Zo’n test met een bubbelende vloeistof gedaan: ja zeker de koppakking lek.

      Mijn vraag: Hoe kan dit? Heeft dit misschien een achterliggende oorzaak?

      Bovendien ben ik niet van plan (garantie nu voorbij) om dit grapje te gaan betalen als toendertijd inderdaad de koppakking ook al is vervangen…

      #17931490
      belgium turbo
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 June 2010

        Als ze in het veleden de koppakking hebben vervangen dan zou de wagen na X aantal km’s (denk 1500 ) terug binnen moeten om de kopbouten na te trekken .
        Is dat gebeurd ?

        #17931491
        Tusk
        Deelnemer
          Lid sinds:
          15 January 2009

          neen. Maar ik mag aannemen dat een gerenommeerd opel-dealer dit weet. Is mij toendertijd ook niks over verteld.

          #17931492
          frank de jonge
            Lid sinds:
            23 May 2011

            Kopbouten zijn bij mij ook na 1500 niet nagetrokken. Kan misschien zijn dat de kop wel iets krom geweest is en niet gevlakt is destijds….

            #17931493
            otdh
            Deelnemer
              Lid sinds:
              2 March 2010

              kopbouten hoeven ook niet nagetrokken te worden…Vast is vast

              anders zou elke nieuwe auto ook na 1500km terug moeten om ze na te trekken

              #17931494
              GSI Racer
              Deelnemer
                Lid sinds:
                25 June 2009

                indd. kopbouten hoeven echt niet nagetrokken te worden.
                alleen bij oude auto’s is dat nog wel eens.

                veel belangrijker: zijn ze uberhaupt op de voorgeschreven waarden aangetrokken.
                en is de kop/blok wel 100% vlak.
                deze motoren hebben een stalen koppakking als ik het goed heb. deze kan minder speling opvangen dan een ‘normale’ koppakking.
                het is dus echt van belang dat het zaakje kaarsrecht is ;)

                laat het koelsysteem ook eens afpersen als de motor warm is.
                het kan zijn dat tijdens het afkoelen er wel water gaat lekken.
                al een paar keer mee gemaakt ;)

                #17931495
                mike1984
                  Lid sinds:
                  1 November 2010

                  als de cilinderkop eraf is even laten afpersen,misschien is de kop wel gescheurd, een beetje opel dealer laat de kop wel gewoon vlakken mag je vanuit gaan, bij ons iig wel :vertag

                  #17931496
                  tijgetje57
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    7 July 2004

                    Je hebt er zat bij die dit niet doen en de gok nemen…. he gelukkig HHW doet dit wel LOL.

                    (Had eigenlijk ook niet anders verwacht!!)

                    #17931497
                    Basgsi
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      29 June 2004

                      wat volgens mij niet vaak gebeurt en ik had er zelf ook niet overna gedacht voordat het mij verteld werd in een motorrevisie bedrijf in wageningen.
                      De kop wordt gevlakt, maar er wordt geen rekening gehouden met dat het onderblok (al zal zit niet snel gebeuren) niet 100% recht is. Dus wordt de kop
                      wel netjes gevlakt, maar kan het nog verschillen.

                      In dat bedrijf waren ze toevallig een c20let aan het reviseren (het bedrijf was volgens mij ook wel 2x zo duur als een revisiemotor van vege) en aangezien mijn buurjongen
                      er werkte mocht ik een paar uurtjes meekijken. Echt vakmanschap.

                      weet niet hoe de automonteurs hier op het forum daar tegenaan kijken? Ik ben zelf namelijk geen automonteur….

                      #17931498
                      otdh
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        2 March 2010

                        Ik leg altijd een rij of iets anders dat recht is op t onderblok

                        Ben nog geen xe of let tegen gekomen met n krom onderblok

                        Wel 1x een bmw met een alu onderblok, zat gewoon bijna 2mm in
                        Blok eruit en ook laten vlakken ( kon net had geen 0,5 mm krommer moete zijn )

                        #17931499
                        GSI Racer
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          25 June 2009

                          gietijzeren blokken zullen indd niet snel vervormen.
                          alu onderblokken hebben daar wel sneller last van, net als de cilinderkoppen ;)

                          #17931500
                          Tusk
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            15 January 2009

                            heb de hier genoemde informatie doorgespeeld aan de opeldealer. Ze gaan er morgen mee aan de slag, dus dan hoor ik het snel.

                            De vorige reparatie was uitgevoerd door de hoofdmonteur (was er nou niet) dus ik mag aannemen dat hij dit toen zorgvuldig heeft gedaan.

                            #17931501
                            Tusk
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              15 January 2009

                              Ze hebben er een spulleke in gegooid wat kleine lekkages zou dichten. Volgende week terug komen, dan meten ze alles nog een keer na.

                              gepost vanaf mn telefoon

                              #17931489
                              Corsa_GSi
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                30 June 2004

                                Ja op die manier kan ik het ook oplossen. :thumbdown

                                Je hebt kans dat je hele koelsysteem erdoor gaat dicht zitten, maar het kan ook een super werking hebben. Ik heb zelf de laatste ervaring.

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.