Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › koppakking
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 juli 2016 om 15:34 #17277225
Hallo Allen,
Ik rijd in een Opel Vectra B met X20XEV motor.
Een half jaartje geleden is mijn koppakking en radiator (lek) vervangen.
Nu lijkt het of hij alweer kapot is .. kan dat?
koelvloeistof staat na een half uurtje rijden heel hoog in het reservoir, terwijl de dop niet is vast gedraaid en als ik de dop van het reservoir helemaal open en zelfs verwijder, blijft het water hoog staan, terwijl de druk dan toch helemaal weg is.
Er zijn dan wel belletjes, maar echt borrelen doet hij niet.
Temperatuur loopt normaal op…90 tot 92 voor een verkeerslicht en dan koelt ‘ie weer terug tot onder de 90 graden.
Onder het rijden blijft de temperatuur onder de 90 graden.
Vreemd toch ?Stefan
2 juli 2016 om 15:38 #18322267Dop er gewoon op en vast draaien warm rijden, wat gebeurt er dan als je de dop eraf draait? klein beetje sissen? of komt de vloeistof je tegemoet zetten?
En anders een uitlaatgas snuffel test laten uitvoeren bij een garage, dan heb je 100% zekerheid.
2 juli 2016 om 15:42 #18322268Vloeistof schommelt in je tankje bij warm koud.
Belletjes zullen veroorzaakt worden door de stroming.
Dat de temperatuur lagr is bij rijden is normaal (rijwind koeling).verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
2 juli 2016 om 16:02 #18322269Jij bent de Opel goeroe van dit forum Wim-V6. Wat kan het dan zijn…toch opnieuw koppakking?
Met hoog bedoel ik ook ECHT hoog.
Ik vul de tank tot de ribbel in de tank en het water staat na een half uurtje rijden tegen de deksel/dop…ook met een losse dop.
Dan kan hij toch geen druk opbouwen ?Stefan
2 juli 2016 om 16:10 #18322270werkt je thermostaat wel?? normaal moet die bij warm worden open gaan en dat het KVS pijl zakt… en dat de vloeistof rond gepompt wordt waardoor je motor gekoelt moet worden…
2 juli 2016 om 16:38 #18322271Moet erbij zeggen, dat normaal tijdens het rijden, de temperatuur rond de 80 a 82 graden blijft hangen. Dus niet de gewenste 90 graden. 90/92 graden bereikt ‘ie pas, als ik voor een stoplicht sta of in de file. Bij 93 graden, koelt de motor terug naar 90 graden. Motor wordt nooit warmer dan 92/93 graden. Wanneer ik dan weer ga rijden, daalt de temperatuur weer naar de 81 a 82 graden
2 juli 2016 om 16:47 #18322272ik zou beginnen bij controleren en wellicht vervangen van de thermostaat…
koppakking is worst case scenario met dit soort dingen en een thermostaat is relatief goedkoop2 juli 2016 om 17:05 #18322273Vervangen van thermostaat is een klusje dat je zelf kunt doen, dacht ik.
Twee boutjes los, twee boutjes vast.. Thermostaat is makkelijk te bereiken?Stefan
2 juli 2016 om 18:09 #18322274http://uploads.tapatalk-cdn.com/20150506/7866a88381475ce08b21d273a85c163d.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
Thermostaat bevind zich daar… Zie link..
2 juli 2016 om 20:42 #18322275Een makkelijke test als jouw garage de (goedkope) tool bezit:
Kijk met een detectortje wat voor gas er uit het koelwater tankje komt.
Men laat het gas borrelen door een klein vaatje vloeistof, en aan de verkleuring kun je herkennen of er uitlaatgas in zit of niet.
2 juli 2016 om 21:09 #18322276En hoe denkt onze Opel goeroe Wim-V6 hier over? Kan een kapotte thermostaat bovenstaande problemen veroorxaken?
3 juli 2016 om 13:13 #18322277Wim-V6 hoe denk jij erover ?
Stefan
3 juli 2016 om 18:49 #18322278Het is Volgensmij niet meer dan normaal dat het koelwater enorm hoog komt te staan als je de dop open hebt?
Normaal gesproken hoort die dop dicht te zitten. Het koelsysteem staat onder druk wat koken van koelwater voorkomt en dus ook dat het te hoog komt te staan.
Verbruikt ie kvs of olie? En het blok loopt verder goed? Niet druk om maken en gewoon lekker rond kachelen.
3 juli 2016 om 20:12 #18322279Verbruikt GEEN/NAUWELIJKS olie.
Olie is gewoon zwart, dus geen vreemde kleur….Stefan
3 juli 2016 om 20:14 #18322280dan is er niks mis met je koppakking.. als je temperatuur erg fluctueert dan is je thermostaat kapot..
als de auto koelvloeistof verbruikt dan het koelsysteem af laten persen en dan kijken waar het lek tevoorschijn komt4 juli 2016 om 16:18 #18322281Bij mijn Vectra b staat de temp als ik op de snelweg rij op 80 à 82 gr zoals het hoort, en laat ik hem stil staant stationair draaien dan gaat de temp naar de 90 gr en dan slaat de vin aan, en koelt hem dan
Weer, maar probeer eens een nieuwe thermostaat.Vr,gr, jac.
4 juli 2016 om 20:41 #18322282op je meter op je dashboard staan tussen min en max 2 streepjes.. bij mij is het eerste streepje als ik op de snelweg rijdt of gewoon rijdt.. en die 2 voor als ik bij het stoplicht sta of als ik m`n motor laat draaien als ik m`n subwoofers aan het gebruiken ben…
als dat bij jouw ook zo is dan is dat gebruikelijk..4 juli 2016 om 21:41 #18322283Bij warme motor zal inderdaad de vloeistof stijgen.
Dit is een systeem dat werkt met overdruk.
Zo kan de temperatuur hoger worden zonder dat het water aan de kook gaat of dat er vloeistof verdampt.Daarom ook een expansitankje met jowldop waar een overdruk en onderdruk klapje in zit.
Als je de heersende druk weghaald wil de vloeistof uitzetten.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
5 juli 2016 om 00:02 #18322284Tijdens het rijden, komt de temperatuur niet boven de 82 graden C. Duurt ook heel lang, voordat hij die temperatuur bereikt.
Dacht, dat de temperatuur altijd ~90 graden moest wezen tijdens het rijden op de snelweg…Stefan
5 juli 2016 om 00:52 #18322285nee..
als je auto erg lang erover doet om op temperatuur te komen dan blijft je thermostaat open staan.. en duid aan dat die kapot is..
op de snelweg hoort je temperatuur te zakken naar 80 a 85 graden.. in de stad en bij stoplichten/files tussen de 90 en 95 graden wanneer de koelfan aan moet slaan..5 juli 2016 om 01:27 #18322286ok…duidelijk
10 juli 2016 om 02:58 #18322287Opgelost…
Deksel zat niet goed op koelwater reservoir (mijn fout), waardoor, na warm worden en uitzetten, het koelwater niveau steeg en hij door de deksel veel koelwater naar buiten gooide (plas water onder auto).
Na afkoelen “kromp” het water weer en zoog het koel systeem het overgebleven afgekoelde koelwater weer het systeem in.
Vandaar dat het reservoir steeds leeg was.
Deksel er weer goed op gedaan (garage) en nu is alles in orde.. koelwater wordt 92 graden voor verkeerslicht en koelt dan terug naar 88/90 graden, op snelweg zelfs terug naar 85 graden
Koelwater komt niet meer omhoog en blijft ook in de auto en niet eronder…. :)10 juli 2016 om 03:00 #18322288vaak zitten de oplossingen in de kleine dingen….
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.