Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Kopen jullie winterbanden? Waarom wel/niet ?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 november 2011 om 20:12 #17902231
@botssiee wrote:
Nooit winterbanden gehad en ook nog nooit met sneeuw ofzo gedacht van had ik nou maar winterbanden.
Herkenbaar, totdat ik mijn eerste winterbanden kocht. Al bij temperaturen onder de 7 graden en nat weer merkte ik een aanzienlijk verschil. Bij de komst van sneeuw merkte ik het verschil helemaal goed.
Velen die nog nooit met winterbanden hebben gereden vinden het geldklopperij en onzin en denken dat het alleen voor sneeuw is. Degenen die wel met winterbanden rijden zullen beamen wat ik zeg en dat is dat het een wereld van verschil is, niet alleen bij sneeuw maar ook bij lagere temperaturen en nat weer.
Verder doe je 2x langer met je banden.27 november 2011 om 21:05 #17902267@Spacejam wrote:
Hele mooie koop voor 300 euro met stalen velgen. het viel mij idd niet op dat het “nepperts” waren en zag dus jou eerst foto met een prijs van 300 euro + lichtmetaal? :shock: Ik zei letterlijk: “What the f*ck”?
@Spacejam wrote:
Dat had ik vorig jaar dus wel gedaan 350euro voor lichtmetalen opel wielen met michelin winterbanden (nog 8mm profiel) king:.
Ik had ze toen in juni gekocht, dan zijn ze totaal niet in trek op marktplaats en dan kan je een leuke deal maken.ik ben nu ook aan het zoeken voor een setje voor de D maar 4 x 100 vind je niet veel.
Als het niets word wacht ik ook maar tot het voorjaar. De set onder de zilveren heb ik ook in april gescoord ;)28 november 2011 om 13:35 #17902268@The Undertaker wrote:
@botssiee wrote:
Nooit winterbanden gehad en ook nog nooit met sneeuw ofzo gedacht van had ik nou maar winterbanden.
Herkenbaar, totdat ik mijn eerste winterbanden kocht. Al bij temperaturen onder de 7 graden en nat weer merkte ik een aanzienlijk verschil. Bij de komst van sneeuw merkte ik het verschil helemaal goed.
Velen die nog nooit met winterbanden hebben gereden vinden het geldklopperij en onzin en denken dat het alleen voor sneeuw is. Degenen die wel met winterbanden rijden zullen beamen wat ik zeg en dat is dat het een wereld van verschil is, niet alleen bij sneeuw maar ook bij lagere temperaturen en nat weer.
Verder doe je 2x langer met je banden.Dit onderschrijf ik zeker. Ik rij ook al jaren van november tot maart op winterbanden, en met sneeuw, ijzel, nat weer en bij minder dan 7 graden beginnen de voordelen van Winterbanden toch echt wel de moeite te zijn. Zowel bij mijn GSi (waar ik ze op de originele waaiers heb liggen) en bij mijn Corsa D rij ik in deze tijd liever op winterbanden.
Die zijn ook een stuk smaller dan de sloffen die ik ‘s zomers op de GSi heb liggen (185 vs 215). Daardoor neemt de druk toe (kracht per cm2) wat weer betere grip tot gevolge heeft.28 november 2011 om 13:40 #17902269@ Redbill,
als werktuigbouwer moet ik je even tegenspreken :P
Een hogere druk geeft niet meer grip. Je verdeelt het immers weer over een kleine oppervlakte, waardoor de totale wrijvingskracht gelijk blijft. Dat volgt ook uit de natuurkunde wetten. Je snijdt met een smallere band wel beter door de sneeuw, waardoor de sneeuw beter aangedrukt wordt en de lamellen in de band beter hun werk kunnen doen. En daardoor heb je meer grip op je winterbanden in de sneeuw.Ontopic: ik rijd zelf nu voor het eerst op winterbanden, ze liggen er nu drie weken op en ik vind ze tot nu toe nog niet prettiger dan m’n zomerbanden…
28 november 2011 om 14:14 #17902270@RISL wrote:
@ Redbill,
als werktuigbouwer moet ik je even tegenspreken :P
Een hogere druk geeft niet meer grip. Je verdeelt het immers weer over een kleine oppervlakte, waardoor de totale wrijvingskracht gelijk blijft. Dat volgt ook uit de natuurkunde wetten. Je snijdt met een smallere band wel beter door de sneeuw, waardoor de sneeuw beter aangedrukt wordt en de lamellen in de band beter hun werk kunnen doen. En daardoor heb je meer grip op je winterbanden in de sneeuw.Ontopic: ik rijd zelf nu voor het eerst op winterbanden, ze liggen er nu drie weken op en ik vind ze tot nu toe nog niet prettiger dan m’n zomerbanden…
Tja, ik ben toch ook echt werktuigbouwkundige, dus kunnen we elkaar de hand geven.
Maar ik heb niet heel erg verdiept in wat nu precies de oorzaak is, maar auto’s op hele brede banden lijken toch gemakkelijker te glijden dan auto’s op wat smallere banden. Er zal daar waarschijnlijk ook een break-even-point zijn wanneer dat niet meer opgaat, maar er zal in ieder geval een verband zijn tussen de breedte en de wrijvingsweerstand.28 november 2011 om 14:25 #17902271Dat zou kunnen, maar zoals je weet, heeft de grootte van een oppervlakte geen invloed op de wrijvingskracht. Want de (uitgeschreven) formule = wrijvingscoëfficiënt maal de normaalkracht = wrijvingskracht. En daar komt oppervlakte dus niet bij kijken.
Volgens de bandenboer waar ik m’n zomerbanden altijd haal zijn smallere banden aan te raden omdat deze de sneeuw dus meer aandrukken, waardoor de lamellen wat meer wringen en ontstaat daardoor meer grip.28 november 2011 om 20:06 #17902272Dat geld voor alle materialen behalve rubber.
Rubber is het enige materiaal waarbij de wrijvingskracht toeneemt met het oppervlak.
Dit heeft te maken met de fysische eigenschappen van rubber. Dit heeft ook nog eens te maken met de temperatuur, hoe hoger de temperatuur van het rubber, hoe groter fysische grip (hoe meer het rubber plakt). Op bedrijfstemperatuur zal een brede band van het zelfde materiaal meer grip hebben dan een smalle band. Bedrijfstemperatuur is dan ook het magische woord.Winterbanden hebben een lagere bedrijfstemperatuur, vandaar dat er wordt geadviseerd bij temperaturen onder de 7 graden over te schakelen op ander rubber. Hiervoor maakt het niet uit of het brede of smalle banden zijn.
Waarom in de winter smalle banden (en hogere):
1. Smalle banden hebben minder oppervlak dus verliezen minder warmte, ze bereiken een hogere bedrijfstemperatuur en behouden deze beter.
2. Hoge banden vervormen meer en genereren zo meer warmte.
3. Smalle banden voeren beter water af.
4. Smalle banden hebben een kleiner frontaal oppervlak, hierdoor drukken ze de sneeuw beter in, brede banden kunnen gaan zweven.
5. Smalle banden vervormen meer waardoor de lamellen beter werken en zichzelf dus beter reinigen.Punten 1, 2 en 3 zijn in Nederland het belangrijkst, en leggen uit waarom het ook in Nederland verstandig is om met smallere winterbanden te gaan rijden.
28 november 2011 om 20:12 #17902273Het geldt niet voor rubber…..vanwaar de uitzondering voor rubber? En valt het ergens na te lezen? Ik ben namelijk wel heel benieuwd naar de reden waarom het voor alles behalve rubber geldt.
Je zou toch zeggen dat natuurwetten geen uitzondering maken voor een materiaalsoort ;)28 november 2011 om 20:32 #17902274Omdat rubber veel flexibeler is als alle ander vaste stoffen, het vormt zich naar het oppervlak waar het overheen beweegt. Naast wrijvingskracht krijg je daardoor ook afschuivings krachten te maken.
Er is zeker leesvoer over te vinden, gewoon even goed googelen.
28 november 2011 om 20:38 #17902275Er zijn wel meer (kunst)stoffen die zich vormen naar het oppervlak waar ze overheen bewegen, geldt het dan ook daarvoor?
Vind dit wel erg interessant, dus ik ga het zeker uitzoeken! :)
Kan ook nog wel van pas komen voor m’n werk, denk ik, ben momenteel bezig met De Vliegende Hollander in de Efteling. Maar dan gaan we wel erg ver offtopic ;)28 november 2011 om 20:55 #17902276Ik zit er nu aan te denken om mijn wintervelgen (LM) zwart te spuiten (ik heb een zwarte astra h), dat lijkt me ook wel handig in de winter, de velgen zijn niet schoon te houden.
28 november 2011 om 21:17 #17902253@RISL wrote:
Er zijn wel meer (kunst)stoffen die zich vormen naar het oppervlak waar ze overheen bewegen, geldt het dan ook daarvoor?
Vind dit wel erg interessant, dus ik ga het zeker uitzoeken! :)
Kan ook nog wel van pas komen voor m’n werk, denk ik, ben momenteel bezig met De Vliegende Hollander in de Efteling. Maar dan gaan we wel erg ver offtopic ;)Ja, en nee.
Rubber is tegenwoordig een verzamelnaam voor al dat soort vaste vervormbare stoffen. Latex en PU zijn bijvoorbeeld ook rubbers.28 november 2011 om 21:25 #17902277Okay, tja, ik kom net van de hts af en daar moesten we dat allemaal nog kunststof noemen. Dus ik wist wel dat ze een aantal overeenkomende eigenschappen hebben met rubber, maar wist niet dat ze ook onder die verzamelnaam vielen.
30 november 2011 om 19:00 #17902278Mensen, wonen jullie allemaal wel in Nederland, of is hier sprake van een massa-geheugenverlies? Zo heeft het bij ons in de straat het grootste deel van de winter ’09-’10 en ’10-’11 eruit gezien (soms stond de sneeuw 30cm hoog, zeer moeilijk om met zomerbanden je parkeervak uit te komen en na de winter hadden 2/3 van de auto’s in de straat schade, bij ons wordt er namelijk nooit gestrooid of geruimd):
30 november 2011 om 19:05 #17902279Mooie foto :kewlpics
Zoals hier al eerder (meerdere) keren is gezegd:
Mensen die nog nooit op winterbanden hebben gereden vinden het onzin en geldklopperij, de rest weet wel wat het nut ervan is.
Keuze zal altijd persoonlijk blijven, al zie ik in de toekomst dat ook in Nederland winterbanden verplicht gaan worden.
Bij ons in de wijk wordt ook niet gestrooid of geruimd.
30 november 2011 om 19:06 #17902280Tja, zo zag het er hier ook uit.
Maar heb al wel spijt dat ze er nu al onder liggen, met de regen zijn m’n zomerbanden veel beter de komende dagen. En om ze nou terug te wisselen voor een paar dagen, das ook niks.30 november 2011 om 19:10 #17902281@jwvanyperen wrote:
@Spacejam wrote:
Hele mooie koop voor 300 euro met stalen velgen. het viel mij idd niet op dat het “nepperts” waren en zag dus jou eerst foto met een prijs van 300 euro + lichtmetaal? :shock: Ik zei letterlijk: “What the f*ck”?
@Spacejam wrote:
Dat had ik vorig jaar dus wel gedaan 350euro voor lichtmetalen opel wielen met michelin winterbanden (nog 8mm profiel) king:.
Ik had ze toen in juni gekocht, dan zijn ze totaal niet in trek op marktplaats en dan kan je een leuke deal maken.ik ben nu ook aan het zoeken voor een setje voor de D maar 4 x 100 vind je niet veel.
Als het niets word wacht ik ook maar tot het voorjaar. De set onder de zilveren heb ik ook in april gescoord ;)Ik heb twee weken terug een goed setje 14″ 4×100 ET49 met Michelin Alpine (met zeer goede stalen velgen) gekocht voor 200,- en ik heb aardig wat aanbod gezien. Je moet alleen wel even doorhebben dat de zoekfunctie van marktplaats rotter is dan een doorgeroeste Deux Cheveux.. (ik zal hier geen Opelrijders gaan beledigen). Vergeet ook niet dat dezelfde velgen onder veel meer auto’s liggen. http://www.steekmaat.nl/” onclick=”window.open(this.href);return false; is your friend..
30 november 2011 om 19:28 #17902282Weet niet of het al in dit lange onderwerp aan bod is geweest, maar er zijn in diverse winterbanden tests geweest waarin een enkele zomerband er naast gezet werd ter vergelijk en daaruit bleek dat ALLEEN als het echt vriest en er sneeuw ligt de winterband een verbetering is ten opzichte van de zomerband.
Op NAT wegdek is de tractie, remweg, weerstand tegen aquaplanning, bochtengedrag etc. van de zomerband VERREWEG superieur aan alle geteste winterbanden.
Op droog wegdek spreekt voor zich dat de verschillen nog groter zijn….
Lees zelf:
http://mcvjournaal.punt.nl/index.php?r=1&id=446968″ onclick=”window.open(this.href);return false;Daarnaast is de winterband veel sneller versleten, en dan bedoelt men niet alleen dat hij bijv. sneller op 5mm zit (wat op zich ook waar is) , maar dat hij met een hoger gemeten profiel al niet meer aan zijn specificaties voldoet. Hier kan dus NIET de zelfde norm gehanteerd voor worden als met een zomerband.
Ik heb er zelf net winterbanden (Dunlop) onder gelegd en vind ze prima rijden, maar wat vaak niet gelijk opvalt is het meest gevaarlijk. Als je een keer die noodstop moet maken bijvoorbeeld, of moet uitwijken (en dat doe je normaal natuurlijk nooit) dan zullen zich pas de verschillen openbaren.
30 november 2011 om 20:42 #17902283Nou, dat bedoel ik dus :P ik heb spijt dat ik ze er al onder heb liggen.
Dacht dat het in november wel zou gaan vriezen, maar nee.30 november 2011 om 20:49 #17902284Ja al die verhaaltjes van mensen over hoe ze de banden vinden aanvoelen met rijden is complete onzin, bijna niemand gebruikt een band ook maar in de buurt van het grensbereik.
Wat dus in de test op viel is dat de winterbanden zelfs met vries weer met nog ogenschijnlijk hoog profiel al onder deden voor een zomer band! Weet niet precies bij welke profielhoogte ze mekaar inhaalden, maar het advies luidt om winterbanden al stukke sneller te vervangen.
1 december 2011 om 00:17 #17902285@Vinci wrote:
Ja al die verhaaltjes van mensen over hoe ze de banden vinden aanvoelen met rijden is complete onzin, bijna niemand gebruikt een band ook maar in de buurt van het grensbereik.
Wat dus in de test op viel is dat de winterbanden zelfs met vries weer met nog ogenschijnlijk hoog profiel al onder deden voor een zomer band! Weet niet precies bij welke profielhoogte ze mekaar inhaalden, maar het advies luidt om winterbanden al stukke sneller te vervangen.
Bij 4mm is een winterband ‘tot op de draad op’:
http://www.velgenshop.nl/encyclopedie/autoband/bandenprofiel/” onclick=”window.open(this.href);return false;1 december 2011 om 07:20 #17902286Ik rijd ze dan in de zomer op….
1 december 2011 om 07:43 #17902287@RISL wrote:
Ik rijd ze dan in de zomer op….
Dan ga je in de zomer nog wel eens tegen je voorganger achterop knallen ben ik bang! :vertag
1 december 2011 om 07:45 #17902288@touro_louco wrote:
@Vinci wrote:
Ja al die verhaaltjes van mensen over hoe ze de banden vinden aanvoelen met rijden is complete onzin, bijna niemand gebruikt een band ook maar in de buurt van het grensbereik.
Wat dus in de test op viel is dat de winterbanden zelfs met vries weer met nog ogenschijnlijk hoog profiel al onder deden voor een zomer band! Weet niet precies bij welke profielhoogte ze mekaar inhaalden, maar het advies luidt om winterbanden al stukke sneller te vervangen.
Bij 4mm is een winterband ‘tot op de draad op’:
http://www.velgenshop.nl/encyclopedie/autoband/bandenprofiel/” onclick=”window.open(this.href);return false;Ja en dat schijnt dus weerlegd te zijn, is al veel eerder dusdanig versleten dat een zomerband al weer veel meer grip weer geeft. ‘T is maar waar je de veiligheidsgrens legt denk ik…
1 december 2011 om 07:48 #17902289Vinci, ik heb de afgelopen twee jaar ook met versleten winterbanden gereden in de zomer…..geen ongelukken.
Valt wel mee dus, wat je zelf al zei, hoe vaak zoek je de grenzen van je banden op?Winterbanden zijn veel zachter dan zomerbanden, dus in principe zou je zelfs meer grip moeten hebben….?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.