Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Kopen jullie winterbanden? Waarom wel/niet ?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 oktober 2011 om 19:00 #17902115
En wat bedtreft, je gaat dan harder rijden enzo en je je neemt meer riscico; dan zou ik ook m’n gordels, kreukelzones en airbags er maar uit halen………. :jerry :jerry
9 oktober 2011 om 19:10 #17902110heb niet gestemd.
ik heb er nog niet mee gereden maar wil het wel.
al is het alleen om de GSi velgen knap te houden.eerst een set 14 inch velgen halen.
13 inch past niet meer 256mm remmen upgrademichel
9 oktober 2011 om 19:12 #17902123ik heb nog nooit winterbanden gekocht ,ik rij het hele jaar zonder problemen op zomerbanden .
de meeste ongelukken gebeuren door een gebrek aan inzicht en, voertuig kennis.
een band veroorzaakt geen ongeluk dat doet de bestuurder.
een winterband is zeker veiliger maar, ik heb ze nog nooit nodig gehad en, daarom zonde van me geld
9 oktober 2011 om 19:15 #17902125Zoals ik voor mezelf heb berekend bespaar ik er zelfs op.
en zoals ik al eerder getypt hebt, de veiligheid is ook puur afhankelijk van de bestuurder, maar deze bandjes helpen mij wel opweg, zeker als ik in 15 tot 20cm dikke sneeuw me eigen wil verplaatsen, kom zelf dan ook wel verder dan de landsgrenzen, ook in de winter…
Willem
9 oktober 2011 om 19:25 #17902118heb er gisteren ook besteld,4 winterbanden op nette velgen die ook speciaal voor winterse omstandigheden zijn.
ik had eerst mijn zinnen gezet op een 2de goedkope auto erbij,maar na een technische tegenvaller ( gelukkig zelfde bedrag ervoor kunnen vangen na doorverkoop ) met de 2de auto die ik gekocht heb.en na 2 proefritten gemaakt te hebben met 2 andere auto’s ( ook allebij niks waard ).heb ik dus besloten voor winterbanden.krijg ze a.s woensdag erop,en dit worden mijn eerste winterbanden die ik ooit onder de auto gehad heb.dus ben benieuwd ;)
en je moet je rij manieren altijd aanpassen aan de omstandigheden met of zonder winterbanden.mensen met winterbanden denken dat ze gewoon door kunnen gassen zoals in de zomer,maar dat is echt niet slim :thumbup winterbanden zijn een hulpstuk aan de veiligheid,de veiligheid heb je gewoon zelf in je eigen hand ( en gaspedaal ;) )
9 oktober 2011 om 19:29 #17902117Tja, verwacht niet dat je wonderen kan verrichten, maar ze helpen wel bij wegkomen, en kortere remweg en sturen en dergelijke.
In 15cm dikke sneeuw rijdt je zo weg met goede winterbanden…
is wel leuk als je ze allemaal ziet duwen, en jij kart zo weg, dan kijken ze altijd moeilijk, of jaloers naar je…
Willem
9 oktober 2011 om 19:50 #17902129wij hebben geen winter…! :thumb :afro
9 oktober 2011 om 19:51 #17902089ik heb in de 3 jaar dat ik mijn rijbewijs heb, nog nooit mijn banden gewisseld.
ik had om mijn oude velgen namelijk all-seasons zitten, en die deden hun werk goed.
heb afgelopen winter voor het eerst een stoeprand gekust met de banden, en dit kwam idd door iets te hard rijden (10KM/U), en de rem indrukte door het feit dat ik doorgleed.heb nu nieuwe velgen met banden gekocht, en hier zitten winterbanden om. dus ga voor het eerst meemaken of ze ook daadwerkelijk beter werken dan zomerbanden.
ohjah, wissel ze ook omdat ik mijn wintervelgen niet wil beschadigen door pekel of stoepranden. :P
@ Monzaruba: dat geloof ik idd, in dat zonnige Aruba. :P
9 oktober 2011 om 19:54 #17902114ik heb vorige winter op winterbanden gereden, en ik zou het iedereen aanraden.
Je moet zeker niet als een zot gaan rijden, maar er is echt wel verschil hoor. Ik heb zelden/nooit wielspin gehad bij het vertrekken, en ook bij het remmen stond ik altijd mooi stil. Misschien geluk gehad, maar ik ben in ieder geval heel blij met de banden. Als ze op zijn, koop ik zeker nieuwe!
9 oktober 2011 om 20:20 #17902124Zoo duur zijn winterbanden nou toch ook niet !
Heb een set van 4 besteld, 175/70 x13 Semperit voor op de Kadett E,
kost 264 euro . Is niet duurder dan mijn zomerbanden vorig jaar,
Michelin Energy kosten toen 260 euro !
Als je ,zoals de vorige jaren, op kleinere wegen met sneeuw moet rijden,
is het bijna niet te doen op “nieuwe” zomerbanden !
En inderdaard, je verslijt je zomerbanden niet !9 oktober 2011 om 20:51 #17902121winterbanden hebben alleen nut bij winterse omstandigheden, zoals sneeuw en ijzel
winterbanden presteren aldus verschillende testen in bijv autoweek minder goed op nat wegdek ,bochtgedrag/aquaplanning en remweg is slechter cq langer dan bij de zomerband
op een droogwegdek is het zelf nog minder.
al presteert een echte winterband tov een 4 seizoenband in alle gevallen beter
dat is voor mij dan ook een reden om geen winterbanden aan te schaffen.
met winterbanden heb je iets over tov zomerband onder winterse omstandigheden indien je je rijstijl op het weer aanpast, doe je dit niet dan heeft de winterband totaal geen zin
9 oktober 2011 om 20:54 #17902119Heb van af mijn eerste auto al een set winterbanden + velgen omdat ik de eerste keer gewoon niet weg kwam van het plein waar de garage, staat waar een centimeter of 10 sneeuw lag heb het hele pad mogen schoonvegen.
waar bij iedereen de fout al licht is dat mensen denken heee, sneeuw nu heb ik winterbanden nodig , maar het begint eerder het licht eigenlijk gewoon aan het weer. winter banden worden aangeraden beneden de 7 graden dus daarboven zal een winterband dus niet beter presteren als een zomerband.
Waarom een winterband onder de 7 graden puur omdat een zomerband bijvoorbeeld bij 4 graden het rubber van de band harder word en dat leid tot minder grip de eigenschappen die een zomerband heeft worden dan eigenlijk flink verstoord. ( en daarom passen veel mensen gewoon hun snelheid aan ) tot dat ze in de sneeuw vast staan
dan kunnen ze weer mopperen bla bla bla sneeuw hier en daar het mag wel weer zomerworden !Als de temperaturen rond de 10 graden gaan schommelen gaan de winterbandjes er weer onder. zeker savond koelt er hard af.
De winterband is perfect voor temperaturen van 7 tot -10 en dat doordat de rubber samenstelling niet verander of bijna niet veranderd. daardoor blijf je grip behouden
Maar je moet alsnog voorzichtig gaan rijden rij niet als een idioot en denk dat je Super grip hebt die mensen heb je helaas ook.
Wat je wel zeker weet is dat je tenminste weg kan komen van een parkeerplaats of plekken waar niks aan de weg gedaan wordt.Winterband is dus niet Puur voor de Sneeuw Maar ook voor de temperaturen beneden de 7 graden.
zo kan ik nog langer doorgaan wat de voor en nadelen zijn van winterband in de zomer en anders om maar denk dat het zo duidelijk is wat ik bedoel
9 oktober 2011 om 22:05 #17902122@miraltje wrote:
winterbanden hebben alleen nut bij winterse omstandigheden, zoals sneeuw en ijzel
winterbanden presteren aldus verschillende testen in bijv autoweek minder goed op nat wegdek ,bochtgedrag/aquaplanning en remweg is slechter cq langer dan bij de zomerband
op een droogwegdek is het zelf nog minder.
al presteert een echte winterband tov een 4 seizoenband in alle gevallen beter
dat is voor mij dan ook een reden om geen winterbanden aan te schaffen.
met winterbanden heb je iets over tov zomerband onder winterse omstandigheden indien je je rijstijl op het weer aanpast, doe je dit niet dan heeft de winterband totaal geen zin
De laatste paar jaren zijn de winterbanden zodanig verbeterd, dat deze even goed of beter presteren op nat wegdek dan zomerbanden. Lees de anwb 2011 winterbandentet er maar eens op na. Bijvoorbeeld de goodyear ultra 8+
10 oktober 2011 om 09:18 #17902130ik lees ergens een reactie over sneeuw en dan file , nou sorry , maar dat gaat hier in het noorden niet op hoor op het platteland ;)
De reden dat ik winterbanden heb gekocht is heel simpel , ik werk in ploegendiensten en ik moet altijd van het werk naar huis over binnenwegen en B-wegen die s’ochtends 6 uur nog niet zijn schoongemaakt of gestrooid .
Ik heb al menigmaal s’ochtends mensen moeten redden die door de sneeuw de weg niet meer zagen en op hun zomerbandjes in de berm raakten en vast kwamen te zitten . voordeel van mijn winterbanden is dat ik wel door kan ploeteren en niet s’ochtends om 6 uur stil kom te staan na een nacht werken en maar hopen dat er iemand voorbij komt die je kan redden ;) .
en wat wim zegt , je schaft de winterbanden aan en hier kun je als je normaal rijd 5 -6 jaar mee toe . de helft van het jaar rijd je op de winterbanden , dus je zomerbanden slijten niet . Stel dat je normaal 2 jaar op een set zomerbanden rijd , kun je dat nu verlengen tot 4 jaar . tel uit je winst ;) ;)
10 oktober 2011 om 09:27 #17902131ik had ze al, een keer gereden met en dan kun je niet meer onder het verschil vandaan, 195/65/15 vredestein snowtrac 3 kosten mij toen net geen €300 volgens mij, maar ja zomerbanden op zolder en ik ga op vakantie in de winter voor de 2e keer.
Erwin
10 oktober 2011 om 10:26 #17902132Ik heb het voor de veiligheid en swinters gaat ik regelmatig over de grens en wil gewoon geen gezeur en gezeik.
Als je een beetje goed kijkt en op tijd bent met winterbanden kopen valt het aanschaffen best mee. Maar de meeste wachte totdat er een pak sneeuw ligt en dan zeuren ze dat ze zo duur zijn.10 oktober 2011 om 13:03 #17902133Ik heb de afgelopen week besloten om winterbanden aan te schaffen, vorig seizoen al aan zitten denken, toen heb ik zelfs nog de dag voordat de sneeuw kwam nog nieuwe banden gekocht om mijn Astra. Dat waren michelin pilot exalto 215-45-17. Heel fijne banden, enkel echter voor de zomerdag en goed in de regen.Bijna alle lamellen in de lengte richting. Ik had er geen spijt van, maar wel menig maal gestaan dat ik niet weg kwam bij een rotonde of bollend wegdek. Het is allemaal goed gegaan maar ik heb afgelopen weekend een setje stalen velgen gekocht en nieuwe Vredestein Snowtrac 3 banden, 15″ gekocht. Ik heb zitten denken, wil ik de wagen nog jaren blijven rijden, dan kan ik het gewoon doen. Net wat Willen V6 ook zegt, het is eigenlijk een eenmalige aanschaf, je zomerbanden slijten deze maanden niet en in de zomermaanden slijten je winterbanden niet.
Ik hoop er veel plezier van te hebben, maar besef heel goed dat je rijstijl veel belangrijker is. Maar toch kom je zo’n malloot tegen, die harder gaat als hij kan, dan kan ik misschien zelf voorkomen dat er een ongeluk gebeurt.10 oktober 2011 om 15:55 #17902134Ik heb afgelopen vrijdag mijn winterbanden weer onder de auto van het werk gekregen, en rij ook prive al 3 jaar op winterbanden. Voor mij geen zomerbandjes in hartje winter.
Mijn ervaringen, en belevingen zij gelijk aan de ‘algemene’ testen: Kortere remweg, minder snel uitbreken van de auto tijdens besneeuwde wegen.
Voor alle ‘non gelovers’: ‘vroeger’ hadden onze ouders discussies: Ach dat ABS is dikke onzin … Je gaat er alleen harder van rijden … Dit zelfde roept men nu over winterbanden … Bij winterbanden moet je ook aanpassen aan de omstandigheden, echter heb je wel meer ruimte voor nood situaties die op iedere hoek van de straat kunnen oversteken of geen voorrang kunnen verlenen! Laatste winter genoeg auto’s uit zijstraatjes zien geleiden die NIET konden stoppen om mij voorrang te geven maar waar ik WEL voor kon stoppen om ongevallen te voorkomen.
Mijn merk? Prive Kleber, zakelijk Michelin, ook al met andere zakelijke auto op Maxis en continental gereden. Bij veel kilometers hebben continental en michelin mijn voorkeur. Boodschappen auto: Pak een Maxis!
10 oktober 2011 om 16:00 #17902135winterbanden niet duur?
bij Autobandenmarkt zijn bijv. de duurste zomer-dunlops E.125,- pst de goedkoopste winter-dunlops E.182,10!!
je moet geen huismerk winterband vergelijken met bijvoorbeeld een zomer-michelin
Ik heb gekeken naar 215/45-zr17 (ik kan geen kleinere velgen monteren ivm de remmen)10 oktober 2011 om 16:13 #17902136Even voor de duidelijkheid, winterbanden zijn ZEKER goed in Nederland, vanaf 8 graden en minder heb je VEEL minder remweg nodig, En een winterband is VEEL beter voor in de regen dan zomerband.
Ojaa enn ook nog een beetje voor sneeuw en ijzel.10 oktober 2011 om 16:14 #17902137Dus het sneeuwt niet zo veel dus geen winterband, is domme reactie, sorry!
10 oktober 2011 om 16:22 #17902138@turbosix wrote:
winterbanden niet duur?
bij Autobandenmarkt zijn bijv. de duurste zomer-dunlops E.125,- pst de goedkoopste winter-dunlops E.182,10!!
je moet geen huismerk winterband vergelijken met bijvoorbeeld een zomer-michelin
Ik heb gekeken naar 215/45-zr17 (ik kan geen kleinere velgen monteren ivm de remmen)Tja, ik rijdt met de Combo zomers op 185-55-15, en s’winters op 175-65-14 de 185-55-15 is zowiezo een duurdere maat, en de winterbanden juist een goedkope maat.
Dit geld ook voor de Vectra, deze rijdt zomers op 215-45-17, en s’winters op 205-55-16, en dan is het ook eens eens stuk voordeliger om winterbandjes te vinden..
Ik rijdt dan ook niet op prut winterbandjes… Vredesteins voor de Combo, en Bridgestone voor de Vectra-
Willem
10 oktober 2011 om 16:30 #17902139@turbosix wrote:
winterbanden niet duur?
Ik heb gekeken naar 215/45-zr17 (ik kan geen kleinere velgen monteren ivm de remmen)het is niet zo dat ik denk dat het onzin is, sterker nog ik ben blij dat mn baas ze onder de bedrijfswagens monteerd.
mijn vrouw heeft mn vorige auto total-loss gereden met ijzel op breede platte zomerbandjes,
toen dacht ik ook, had ik maar winterbandjes gemonteerd!maar dat ze even duur zijn geloof ik niet.
zie veel mensen zomers op dure banden rijden (want goedkoop is niet veilig zeggen ze)
en winters op het goedkoopste merk wat voorhanden is
(want het moet niet te duur worden en geld hun goedkoop=onveilig verhaal in eens niet meer)10 oktober 2011 om 16:32 #17902140@wim-v6 wrote:
@turbosix wrote:
winterbanden niet duur?
Ik heb gekeken naar 215/45-zr17 (ik kan geen kleinere velgen monteren ivm de remmen)Tja, ik rijdt met de Combo zomers op 185-55-15, en s’winters op 175-65-14 de 185-55-15 is zowiezo een duurdere maat, en de winterbanden juist een goedkope maat.
Dit geld ook voor de Vectra, deze rijdt zomers op 215-45-17, en s’winters op 205-55-16, en dan is het ook eens eens stuk voordeliger om winterbandjes te vinden..
Ik rijdt dan ook niet op prut winterbandjes… Vredesteins voor de Combo, en Bridgestone voor de Vectra-
Willem
waarom rijd je zomers niet op die voordelige maat?
10 oktober 2011 om 16:36 #17902141Tja, ik ben voor de wintersloffen van Vredestein minder kwijt dan voor de zomer slofjes.
zomers deden rond de 100 euri (Michelin), en winters deden rond de 80 euro (Vredestijn)
De Zomers (Michelin Pilot Exalto-II 215-45-ZR17 W Extra load) van de Vectra Kosten in een rondje rond de 600 euri
De Winters (Bridgestone Blizzak LM30 hebben met 100 (400 euri in een rondje) euro per band gekost.. deze komen toch behoorlijk goed uit de ADAC testen.
Willem
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.