Kopen jullie winterbanden? Waarom wel/niet ?

Forumindex Forums Modellen Astra Kopen jullie winterbanden? Waarom wel/niet ?

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 326)
  • Auteur
    Berichten
  • #17239805
    Astra16VClub
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 August 2011

      Het is duidelijk dat de winter alweer voor de deur staat. Ik ben benieuwd wat jullie mening is over winterbanden. Veel mensen verklaren mij voor gek dat ik winterbanden heb gekocht voor de paar dagen dat het hier sneeuwt in Nederland. Je ziet meteen al duidelijk dat ze de plank volledig mislaan, want het woord winterband is tegenwoordig al lang geen ander woord meer voor ‘sneeuwband’. Winterband betekent tegenwoordig ook gewoon echt een winterband.

      Het is juist de samenstelling van de band. Een zomerband wordt keihard bij lage temperaturen en heeft hierdoor minder contact met de weg. Dit heeft het volg dat de grip minder is, maar ook de remweg wordt langer. Dit geldt voor zowel sneeuw, als ijs en regen en droog wegdek. Winterbanden blijven wat zachter bij lage temperaturen en hebben hierdoor een veel beter contact met het wegdek.
      Zie ook:

      [youtube:3miycx9j]http://www.youtube.com/watch?v=clSC7APitaQ[/youtube:3miycx9j]

      Test met verschillende banden op ijs:
      [youtube:3miycx9j]http://www.youtube.com/watch?v=GlYEMH10Z4s[/youtube:3miycx9j]

      Test met verschillende banden op sneeuw:
      [youtube:3miycx9j]http://www.youtube.com/watch?v=zpyZNzgSZok[/youtube:3miycx9j]

      Test met verschillende banden op nat wegdek:
      [youtube:3miycx9j]http://www.youtube.com/watch?v=8ncga6UxlHM[/youtube:3miycx9j]

      Bekijk de tests eens en breng je stem uit in de poll. Ik zou het leuk vinden om jullie meningen te lezen. Geef ook aan waarom je voor die bepaalde keuze hebt gekozen. Geef ook aan hoeveel je er voor uit hebt gegeven, welk merk banden, wat voor velgen, etc…

      Ik kijk uit naar jullie antwoorden.

      #17902096
      Astra16VClub
      Deelnemer
        Lid sinds:
        4 August 2011

        Ik zelf heb gisteren winterbanden gekocht op autobandenmarkt.nl i.c.m. licht metalen velgen voor €650.

        Ik heb na veel reviews (o.a. ANWB, autobild) gezien dat de Dunlop Winter Sport 3D één van de betere winterbanden zijn. Mijn astra heb ik net een jaar, en in de vorige winter was het goed te doen met zomerbanden. Zelfs toen er sneeuw lag was het redelijk goed te doen, maar toch vaak geslip en glijden. Echter na het zien van de tests ben ik in gaan zien dat het veel veiliger is om met winterbanden te rijden. Het gedrag in bochten en het remmen is hierdoor gewoon veel veiliger.

        Veel mensen beweren dat het onzin is. Maar waarom zie je dat zoveel mensen kloten in de winter???

        #17902091
        frank de jonge
          Lid sinds:
          23 May 2011

          Ik zweer bij winterbanden

          #17902095
          leocabrio
            Lid sinds:
            8 October 2011

            ik heb al paar jaar winterbanden op mijn wagens gehad kan niet anders zeggen dan dat het mij prima bevalt en ik ook niets anders meer doe zomers de normalen banden onder de wagens en s,winters bij de astra winterbanden er onder want mijn cabrio blijft s,winters toch binnen in de garage :jerry :jerry
            oh ja ik heb onder de astra g station 14inch winterbanden zitten op astra f velgen bij de banden zaak waar ik ze gekocht had stonden raar te kijken dat het net paste op de astra king: king:

            #17902094
            KadAstra-EF
            Deelnemer
              Lid sinds:
              24 July 2010

              Winterbanden = schijnveiligheid.

              En wie liggen er allemaal in de sloot ?
              Juist, de mensen die menen in te moeten halen en vervolgens alles en iedereen in gevaar brengen.
              Mensen die denken dat ze met winterbanden harder kunnen rijden en hun rijstijl niet aanpassen aan de omstandigheden.
              Dat heb ik al veel te vaak gezien.

              Nee, ik heb en blijf lekker zomerbandjes houden. Als het glad is gewoon je snelheid aanpassen !!!
              Goedkoper kan niet.

              Rik ;)

              #17902113
              Mr.F
                Lid sinds:
                3 November 2008

                Nee. De Astra komt gewoon niet buiten met sneeuw/pekel ;-)

                #17902106
                Astra16VClub
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  4 August 2011

                  Dat ligt er toch aan Rik, als je even voorzichtig blijft rijden met winterbanden als met zomerbanden, dan heeft het zeker wel voordeel zoals in de filmpjes te zien is ;)

                  #17902105
                  KadAstra-EF
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    24 July 2010

                    @Mr.F wrote:

                    Nee. De Astra komt gewoon niet buiten met sneeuw/pekel ;-)

                    Ja HALLO !!!!!
                    Jij hebt hem nog helemaal niet nodig man !!
                    Dat kan ik niet zeggen. Anders moet ik lopen naar mn werk :jerry :jerry :jerry

                    Rik :jerry

                    #17902104
                    KadAstra-EF
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      24 July 2010

                      @Astra16VClub wrote:

                      Dat ligt er toch aan Rik, als je even voorzichtig blijft rijden met winterbanden als met zomerbanden, dan heeft het zeker wel voordeel zoals in de filmpjes te zien is ;)

                      Je hebt helemaal gelijk maar,
                      Men denkt dan: ik Rijd winterbanden dus ik kan even wat meer doen dan ik anders zou doen.
                      DAAR schuilt het gevaar……..Overschatting/overmoedig (juiste woord weet ik even niet)

                      snap je ?

                      Rik ;)

                      #17902101
                      trashmetal
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        1 February 2007

                        ik sluit me bij rik aan
                        bovendien als we al echt winterweer hebben hier is het met hoogstens een paar weken weer voor bij
                        iemand die op wintersport gaat zou ik het wel aanraden
                        gewoon snelheid aanpassen en afstand houden :thumb
                        winterbanden, net zo onzinnig als abs etc en dat soort shit
                        overbodig gewicht :jerry

                        #17902102
                        kaneelschep
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 November 2004

                          Winterbanden = schijnveiligheid.

                          Je hebt gelijk dat het met gladheid altijd ook een kwestie van aanpassen van snelheid en rijstijl is. :thumb
                          Maar je stelling is wat kort door de bocht ;)
                          Ik kocht ze ook zelf nooit. maar sinds mijn pa het zo 5 jaar geleden wel is gaan doen, en ik het verschil in zijn auto heb gemerkt, zou ik ze zeker willen als ik het zo kon betalen.
                          Om over rijden richting het buitenland maar niet te spreken. Daar is het vaak gewoon verplicht. Is ook niet voor niks ;)
                          Ik heb het verschil in banden vaak mogen zien op die snelwegen. Zeker als het net koud gaat worden en het opeens voor de eerste keer van het jaar sneeuwt en glad wordt ofzo.
                          In Nederland mag het dan niet altijd zoveel vriezen en sneeuwen in de winter maar een winterband presteert al onder iets van 10 graden beter dan een zomer band.

                          #17902100
                          syl-astra
                            Lid sinds:
                            3 October 2007

                            doe het gewoon zonder winterbanden
                            is gewoon onzin hier in nederland vind ik
                            want als het glad is of het sneeuwt staat toch heel nederland vast in de file
                            dan krijgt rijkswaterstaat niet eens de weg schoon

                            heb er wel eens aan zitten te denken om een setje noorse winterbanden met spikes er op te kopen
                            maar ja dat mag weer niet in nederland maar je hebt dan weg grip in de sneeuw :D :D

                            #17902099
                            kaneelschep
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              30 November 2004

                              Haha.. :D Ik zou mijn 500Sec echt niet zonder ABS willen rijden!! :jerry

                              want als het glad is of het sneeuwt staat toch heel nederland vast in de file

                              Dat dan weer wel ja :P king:

                              #17902097
                              Mr.F
                                Lid sinds:
                                3 November 2008

                                @KadAstra-EF wrote:

                                @Mr.F wrote:

                                Nee. De Astra komt gewoon niet buiten met sneeuw/pekel ;-)

                                Ja HALLO !!!!!
                                Jij hebt hem nog helemaal niet nodig man !!
                                Dat kan ik niet zeggen. Anders moet ik lopen naar mn werk :jerry :jerry :jerry

                                Rik :jerry

                                M’n Opa rijdt er wel mee :D

                                #17902093
                                wim-v6
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  12 August 2005

                                  Kosten winterbanden:

                                  – volgens mijn berekening voor mijn eigen winterbanden speel ik kiet.

                                  Ik gebruik in de winter mijn zomerbanden niet, en in de zomer mijn winterbanden niet.
                                  mijn winterbanden zijn goedkoper dan de zomerbanden, en slijten niet eens veel meer…

                                  Dus in feite kost het me niets meer dan 1x de aanschaf, verder zijn ze gewoon gedekt in mijn normale kosten die ik toch al heb, banden slijten nu eenmaal.

                                  Willem

                                  #17902107
                                  jwvanyperen
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    13 April 2008

                                    Ik geloof zeker dat het voordeel heeft, maar voor mijn auto < 6000 km/ pj ga ik het ( nog ) niet doen.
                                    Voor de andere van mijn zoon 15.000 – 20.000 km / pj hebben we 5 weken geleden op marktplaats een mooie winterbandenset gekocht voor weinig.
                                    Dus dan kan ik het echt even gaan uitvinden of ik het alsnog gaat doen met zo weinig kilometers.
                                    Als het toch gaat gebeuren dan ga ik wel vanaf het voorjaar op zoek naar een mooie betaalbare set.

                                    #17902120
                                    Spacejam
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      21 November 2006

                                      Ja, met andere wielen om de zomervelgen een beetje te beschermen tegen het zout, dat is eigenlijk mijn voornaamste reden. En met sneeuw heb je met winterbanden een flink voordeel.

                                      #17902109
                                      Gerrit78
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        15 December 2010

                                        Heb nou iets meer dan 10 jaar mijn rijbewijs en nog nooit schade gereden in de winter op mijn zomerbanden.
                                        Als er sneeuw ligt is het gewoon een kwestie van snelheid aanpassen, voldoende afstand houden bij je voorganger en op tijd het gas los laten bij het naderen van een bocht zodat je de rem amper hoeft te gebruiken. En ja de auto is bij mij ook wel eens gaan glijden in de bocht maar omdat ik mijn snelheid aanpas aan de omstandigheden is dit makelijk te corrigeren.
                                        En net wat Rik zegt, de meeste mensen worden overmoedig omdat ze winterbanden hebben, net als een collega van mij die liep vorig jaar vol trots te vertellen dat hij gewoon 80/90 kon rijden in de sneeuw en dat die zelfs auto’s voorbij ging met zij winterbandjes
                                        :sleeping

                                        #17902111
                                        wim-v6
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          12 August 2005

                                          Degene op zomerbanden zijn ook niet degene die er last van hebben dat ze zomerbanden hebben, dat zijn de gene op winterbandne, die last hebben van de gene op zomerbanden..

                                          best iri, als er weer zo een voor je zit die je kan gaan duwen, omdat hij of zij weer eens niet weg komt..

                                          je kan er ook geld mee verdienen met Winterbanden.

                                          heb er vorig jaar een zooi een heuvel op getrokken hier in de buurt, en dan krijg je wel eens een tip.

                                          100 euri in 65minuten is niet gek hoor haha…..

                                          maar goed ieders opini daarover..

                                          Willem

                                          #17902108
                                          Famempeters
                                            Lid sinds:
                                            8 March 2008

                                            ik heb heel goede all weather banden er op liggen ,,let wel de goede met het sneeuw vlok teken er op dus niet alleen M+S er op .

                                            ik rijd 5000 km per jaar dus vind dit verder niet nodig,de Astra van mijn dochter 25.000km per jaar gaat vrijdag weer op de winter wielen /banden .

                                            dus noodzaak ??? ik vind als een ieder nu is eerst een beetje fatsoenlijk profiel op de banden houd ,wij hebben hier veel marokaanse nederlanders op de buurt niks mis mee maar die hebben daar wel een heel ander idee van de golfje en de oude benzen staan of op sliks met een splinternieuw kenteken of ze doen hun best om 5 verschillende merken banden op de auto te hebben .

                                            dus ik denk dat daar ook een heel stuk controlle of preventie zou mogen zijn,APK dan wisselen ze van wielen ??? en keuren hier op de liede de grootste sloop en banden zooi van noord nederland .

                                            voor een goede kneus hier volop keus .en nieuwe APK

                                            #17902092
                                            Astra16VClub
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              4 August 2011

                                              Er is duidelijk te zien dat de mensen die ze onzin vinden alleen maar denken dat ze enkel in sneeuw helpen. Toch laten de tests zien dat je remweg op nat en droog wegdek 2x korter is dan met zomerbanden… Er kan toch altijd iets onverwachts uit een hoekje komen…

                                              #17902128
                                              wim-v6
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                12 August 2005

                                                tja, het belangrijkste blijft de bestuurder natuurlijk…

                                                net als afgelopen sneeuwe periode, komt er zo’n Mes oorbij kachelen in een nieuwe Mercedes (met alle veiligheid opties naturlijk) op de A12 met 120km/u, terwijl de rest 40 50 of 60 rijdt, en dan vind ze het raar dat ze op een gegeven moment de rondte in gaat en de Benz eerst tegen de linker vangrail aan drukt, en daarna 4 banen en een Vluchtstrook oversteekt en aan de andere kant de Vangrail in schuift… dat is puur het veiligheids gevoel van Veiligheids systemen, winterbanden, en slechts in bezit zijn van nog geen hele Hersencel.

                                                Ik houd ook wel van doorrijden, ook wel met sneeuw, maar wel op gepaste snelheid, inhalen met sneeuw, kan prima, maar doe vooral niet gek, stuur met een rustig stuurgedrag, rem tijdig af, liefst gewoon door gas los te laten…. en het belangrijkste, Blijf goed anticiperen!!!

                                                Willem

                                                #17902127
                                                Arjen
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  30 June 2004

                                                  Leuke van dist soort discussies is, dat er nog nooit iemand is geweest die zegt ik heb spijt dat ik winterbanden heb gekocht!!! Denk daar maar eens over na. Voor mij is het heel eenvoudig; zonder winterbanden komt ik niet eens mijn eigen erf op of af!! Opvallend is ook dat men het altijd over de diepte van het profiel heeft. Daar gaat het absoluut niet om. Het gaat om het lamellen systeem. Verder zinloze discussie. Wie ze heeft wil niet meer zonder, en wie ze niet heeft weet niet wat hij mist!!

                                                  #17902126
                                                  wim-v6
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    12 August 2005

                                                    dat is ook weer zo.

                                                    En duur is t niet, in feite kan het, zonder dat het wat kost, het enige is die ene keer aanschaffen, verder gaan de winterbanden en zomerbanden bijde langer mee omdat je maar een periiode rijdt met winter of zomer banden…

                                                    zeggen dat het te duur is zou in feite niet kunnen, dan zijn nieuwe zomerbanden ook te duur en kan je die ook niet betalen…

                                                    Willem

                                                    #17902116
                                                    Arjen
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      30 June 2004

                                                      Precies, gewoon doen dus. Voor je eigen veiligheid en die van een ander. Het aantal schades is enorm gedaald na de hype van winterbanden kopen die een jaar of 2 geleden is begonnen.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 326)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.