Kop lassen?

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Kop lassen?

• Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    kadettgsi85
    Deelnemer

Hallo, afgelopen weekend mijn motorblok gedemonteerd voor een kleine opfrisbeurt. Helaas heb ik daarbij geconstateerd dat de kop gescheurd is ter hoogte van de inlaat, zie foto’s. Nu is mijn vraag, kan dit gelast worden en is dit nog te herstellen door een revisiebedrijf?

Vinci
      Deelnemer

Ziet er wel herstelbaar uit, het is echt door spanning op die nok van de draad voor het spruitstuk. Lijkt mij een vrij plaatselijke schade.

Zou er eens mee bij een revisiebedrijf langs gaan.

Is een coscast heh, wel zonde anders.

Haasje17
        Moderator

Zou inderdaad even langs een revisie bedrijf gaan, maar scheurtjes daar zorgen doorgaan niet of nauwelijks voor problemen.

Het is vooral voorkomen dat het verder scheurt.

kadettgsi85
          Deelnemer

Bedankt voor de reacties.

@ Vinci, hoe zie je op basis van deze foto’s dat het een coscast is?

Ik heb er net iemand naar laten kijken die zegt dat hij buiten om kan lassen zonder al te veel moeite. Binnen kan ook maar dan moeten de kleppen er uit, laten reinigen, kanaal bewerken en alles er weer in. Dit kan ik allemaal niet zelf. Hij geeft net als Haasje17 zegt aan dat het niet verder moet scheuren.

Heeft de scheur aan de binnenkant veel negatieve invloed op het vermogen of is dit nagenoeg niet terug te zien?

De volgende vraag is, kan ik de dikte van mijn koppakking nameten, zodat ik een nieuwe kan bestellen? Heb een poging gedaan maar kom op verschillende waardes uit tussen de 1,15 en 1,35 mm.

corsaracer
            Deelnemer

gewoon een originele koppakking bestellen. is maar in 1 dikte.

kadettgsi85
              Deelnemer

Ik heb ff gezocht, 1,3 mm is volgens mij origineel. Dus dat zou kunnen. Vraag is omdat het onderblok is voorzien van hoge compressie zuigers, de kop is minimaal gevlakt. Heb de motor zo gekocht. Is het gebruikelijk om een zo dun mogelijke koppakking te nemen?

Vinci
                Deelnemer

@kadettgsi85 wrote:

Bedankt voor de reacties.

@ Vinci, hoe zie je op basis van deze foto’s dat het een coscast is?

Een coscast kop heeft op het deel wat je vlakt een vrijwel geheel rechte omtrek, waar een KS kop allerlei ronde ‘uitstulpingen’ heeft. Een kenner ziet dat zo…

Coscast:

KS:

@kadettgsi85 wrote:

Ik heb er net iemand naar laten kijken die zegt dat hij buiten om kan lassen zonder al te veel moeite. Binnen kan ook maar dan moeten de kleppen er uit, laten reinigen, kanaal bewerken en alles er weer in. Dit kan ik allemaal niet zelf. Hij geeft net als Haasje17 zegt aan dat het niet verder moet scheuren.

Heeft de scheur aan de binnenkant veel negatieve invloed op het vermogen of is dit nagenoeg niet terug te zien?

Maakt niks uit, die scheur ga je niet merken qua flow. Gewoon even een goede lasser laten doen, goed voorverwarmen de hele kop en zo langzaam als maar kan laten afkoelen.

@kadettgsi85 wrote:

De volgende vraag is, kan ik de dikte van mijn koppakking nameten, zodat ik een nieuwe kan bestellen? Heb een poging gedaan maar kom op verschillende waardes uit tussen de 1,15 en 1,35 mm.

Dikte van koppakking kun je mee spelen als je er echt verstand van hebt in de eerste plaats, en daarna pas, in de tweede plaats kun je er bijv. squish mee bepalen, en uiteindelijk compressieverhouding etc. Dit heeft enorm veel invloed op het rendement, globaal gezien is hoe gevaarlijker je het afstemt dat het elkaar bijna raakt, hoe beter het rendement, en dus hoe hoger het uiteindelijke vermogen.

Verder kun je met dikte een ietwat te ver gevlakte kop nog langer blijven gebruiken, maar dat is natuurlijk niet zo fraai.

Is als je het echt perfect wilt een kwestie van een motorbouwer met veel verstand van dit soort zaken er naar laten kijken. In dat opzicht kiezen veel motor revisiebedrijven voor de veilige optie, in verband met garantie. Voor jou is dat misschien wel helemaal niet wat je wilt als je maximale prestaties wilt.

Vinci
                  Deelnemer

Bij Coscast moet je ook altijd goed kijken naar scheuren rond de bougiegaten trouwens, voor je er moeite in steekt, want dan kan je hem wegdonderen!

kadettgsi85
                    Deelnemer

Gelukkig heeft de kop geen scheuren rond de bougiegaten. Wel bedankt voor de tips. Ik krijg de kop begin deze week weer terug en dan zo spoedig mogelijk weer in elkaar. Hij wordt alleen buitenom gelast. Hopen dat het inlaatdeel waar die gelast wordt niet krom trekt.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.