Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Kop eraf, zuiger 1 en 4 lekt!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 mei 2012 om 21:04 #18015770
Achterop de motor, blauwe sensor.
Willem
15 mei 2012 om 16:35 #18015771Ok….Vervolg…..
Heb de compressie laten meten en daaruit bleek dat cylinder 1 en 4 3bar druk hadden.
Cylinder 2 en 3 hebben een goede druk van 13/14 bar.Wat zou er aan de hand kunnen zijn, dat er plotseling 2 van de vier cylinders zo een lage druk vertonen. En juist 1 en 4? Zou dat te maken kunnen hebben met de koppakking? Lijkt me niet, want deze is nieuw en heeft nog geen kilometer gelopen.
Zuigers zou kunnen, maar twee in een keer… Zelfde geldt wat mij betreft voor de kleppen.
Wie o wie….
15 mei 2012 om 17:53 #18015772dus toch… 3 bar is niks, tot weinig.
gewoon koperaf halen en kijken wat de kleppen doen, of ze wel mooi dicht zijn.
zuigers kan je testen door olie in de cylinders te doen en kijken welke cylinders het 1st leeg is,i dan mag je zuiger veren gaan vervangen.hoe dan ook, kop moet eraf.
zal ook maar is rond gaan kijken naar een ander blok, is een stuk goedkoper dan revisie.
15 mei 2012 om 18:26 #18015773Ja, denk dat er niets anders op zit…
Maar alles even op een rijtje.
Lage compressie op cylinder 1 en 2, normaal op 3 en 4.
Hoge carterdruk, bij afhalen olievuldop spuit het er bijna uit.Dan zou je bijna zeggen dat het langs de zuigers lekt, maar dan lijkt me dat je dat met een compressietest niet kunt zien. Want al zou het lekken, dan kom je volgens mij nog steeds op een hogere druk. Ik heb ze ook bekeken( van boven), inclusief cilinderwand en heb niets vreemds gevonden.
Dan gok ik er toch op dat het de kleppen zijn… Maar dan toch vreemd, dat ze tegelijktijd op 1 en 4 kapot zijn.
En als ik het dan goed heb, dan zou het een inlaatklep moeten zijn, want dat verklaart dan de hoge carterdruk.
Klopt mijn beredenatie een beetje?
Zal in elk geval de kop er weer eens afhalen. Ik heb de kleppen de afgelopen keer ook bekeken, maar heb geen duidelijk verbrande klep gezien. Kan het ook zo zijn dat de klep flink lekt, zonder dat je het zelf ziet van de onderkant?
20 mei 2012 om 07:52 #18015774Kop is eraf gehaald en heb de kop en kleppen bekeken. Ik heb daar niets raars kunnen vinden.
Ik heb gisteravond een laag motorolie boven op de zuigers gegoten en vanochtend was er nog een goede laag olie in cilinder 2 en 3 te zien. Echter in cilinder 4 was alle olie weg en op cilinder 1 was er nog een klein laagje olie te vinden.
Dit samen met de compressie test, denk ik dat de zuigerveren op cilinder 1 en 4 slecht zijn.
Nu heb ik nog een onderblok liggen en wil de zuigers vervangen van cilinder 1 en 4. Kan ik dit doen met de motor op z’n plaats? Dus carterpan eraf, lagers loshalen, zuigers eruit en nieuwe erin?
En wie kan mij vertellen met wat voor moment de zuigerstangen weer vastgezet moet worden.
20 mei 2012 om 08:27 #18015775Kan wel, maar zit de lekkage in de zuigers of de cilinderwanden, dat is de volgende vraag namelijk
20 mei 2012 om 10:37 #18015776zuiger eruit halen met de onder-blok in de auto gaat heel goed zelfs.
maar wat Wim zelf al aangeeft, waar zit de slijtage, je kan wel nieuwe zuigers en zuiger veren in doen, maar wat voor slijtage heeft de cilinder want zelf?
dit zal je moeten opmeten, bij lichte slijtage gewoon honen en zuigers erin, bij grootte verschil zal je moeten boren, maar dit is ook minimaal dat dit kan, omdat dit blok geen losse cilinder bussen heeft.
zuigers vervang je per 4 en niet per stuk, is net zoals je schoen, vervang je ook niet 1 van.
als de zuigerveren op zijn en niks mis is met de zuiger hoef je alleen maar zuigerveren te vervangen.waarschijnlijk heeft dit blok (motor) altijd al een slok olie gelust, of niet dan? dat geeft aan waarom jij nu in 1 keer geen compressie meer heb.
te weinig olie, een paar keer en dan gaat het snel.en wat ga je nog meer tegen komen als je de kruk as lagers los heb?
goedkoopste oplossing voor jouw, ander blok kopen!
heb ik ook gedaan, en hij rijd heerlijk die van mij.
20 mei 2012 om 18:34 #18015778Zuigers eruit gehaald en zuigerveren in tientallen stukjes. Lijkt me een duidelijk verhaal dus.
Ik heb gekeken naar de cilinderwanden en het lijkt me als daar enige vorm van slijtage is, dat je dat dan wel moet voelen als je met je vinger over de cilinderwand gaat. Maar daar is geen slijtage te voelen.Nu heb ik dus die koppakking met kopbouten die er nog geen half uur aan draaiuren op hebben zitten. Zou ik deze kunnen hergebruiken of MOET ik deze weer vernieuwen? Ik weet dat het natuurlijk beter is, als ik ze wel vervang, maar wat is de kans van slagen als ik ze wel hergebruik?
20 mei 2012 om 18:38 #18015777Cilinderwand te glas is ook niet goed he..
Willem
20 mei 2012 om 19:41 #18015779ik vind dit wel interessant om te volgen, maar heb je ook foto’s ?
Gert
20 mei 2012 om 19:50 #18015780.[/quote]En wie kan mij vertellen met wat voor moment de zuigerstangen weer vastgezet moet worden.[/quote]
ik heb op mijn werk alle aanhaal momenten voor verschilde soorten bouten en moeren ligge.
neem ze morgen wel ff mee, dan zet ik ze hier wel op.
is altijd handig ;)Gert
21 mei 2012 om 16:45 #18015781je moet boven in een rand voelen, een opstaande rand.
hoelang heb je de auto?
kopbouten niet, zijn rek bouten. en jij hebt ze al op moment gehad. tja koppakking durf ik zelf niet te doen, maar wie weet.
ps hoe zien de zuiger koppen eruit?
anders moet je is wat foto’s posten
@Tjoppebob wrote:
Zuigers eruit gehaald en zuigerveren in tientallen stukjes. Lijkt me een duidelijk verhaal dus.
Ik heb gekeken naar de cilinderwanden en het lijkt me als daar enige vorm van slijtage is, dat je dat dan wel moet voelen als je met je vinger over de cilinderwand gaat. Maar daar is geen slijtage te voelen.Nu heb ik dus die koppakking met kopbouten die er nog geen half uur aan draaiuren op hebben zitten. Zou ik deze kunnen hergebruiken of MOET ik deze weer vernieuwen? Ik weet dat het natuurlijk beter is, als ik ze wel vervang, maar wat is de kans van slagen als ik ze wel hergebruik?
21 mei 2012 om 18:51 #18015782Ik voel geen randje in de cilinders, dus ik ga ervan uit dat die allemaal goed zijn. Kopbouten zijn idd trekbouten, maar denk je dat het veel kwaad kan als ik weer gebruik? De motor heeft er immers geen draaiuren op staan. Maar ja, wat je zegt…als je ze een keer hebt opgetrokken, dan is de ‘rek’ er waarschijnlijk wel uit.
Die koppakking blijft natuurlijk ook een gok.
Heeft iemand er hier ervaring mee, om een koppakking te gerbuiken die al eens is gebruikt voor zeer korte tijd. De koppakking zelf is dus niet lek geweest.
Heeft iemand nog de aanhaalmomenten van de krukaslagers voor mij?
Ik wil best wel even wat fotos maken, maar hoe kan ik ze hier dan downloaden?
Ik zie verder ook niets vreemds aan de zuigers, zit een klein beetje roetaanslag op de kroon, maar voor de rest kan ik geen schade ontdekken. Ook zitten de horizontale olie streepjes op de zuigerhemp er nog op en is er geen rare slijtage.
Gr
21 mei 2012 om 19:58 #18015745Het probleem komt me bekent voor, heb er zelf ook last van.
Bij mij komt er alleen erge/hoge druk op het olie kanaal, helaas na het vervangen van de koppakking ook het probleem in het onderblok.
Na gesproken te hebben met het revisie bedrijf welke voor mij de kop had gevlakt en gedruktest had werd mij verteld om te kijken naar een ander onderblok of motor.
Ze durfden niet te garanderen dat het probleem opgelost kon worden aangezien de cilinderwanden al een beetje onregelmatig rond waren (ze hebben de cilinders nagemeten nadat het probleem bleef bestaan en ik het onderblok voor inspectie heb langs gebracht)Zelf ga ik een ander motor plaatsen, het liefste natuurlijk met een motor upgrade. Vind de X16SZR toch iets te licht voor in de station.
Helaas dat Opel Nederland alleen niet mee wil werken voor de typegoedkeuring dan gaat het omkeuren wat makkelijker (ja helaas van 30 jan 1998)Edit:
De de vraagbaak worden het volgende genoemd:
Drijstanglagerkap aan drijfstang * nieuwe bouten gebruiken
Eerste fase 25 Nm
Tweede fase + 30 graden22 mei 2012 om 21:03 #18015783bij deze de aanhaal momenten
Gert
22 mei 2012 om 21:34 #18015784@gertjuh1968 wrote:
bij deze de aanhaal momenten
Gert
dit is een lijst van aandraaimomenten van bouten en moeren algemeen,en die kun je zeker niet voor een motorblok gebruiken,zie de opmerking die in het tabel staat.
rekbouten kun je maar 1 maal gebruiken,de bout “rekt” tijdens het aanhalen.
de 1ste fase, het aanhaalmoment bijv. 25Nm zet de bout op scherp.
de volgende fases werken met een hoekverdraaiing,hierbij draai je de bout een aantal graden volgens de specificatie van de fabrikant, hierbij kunnen de bouten onderling in meerdere cq minder mate tov elkaar rekken.ga je deze bouten nogmaals gebruiken bestaat de kans dat de bout te ver rekt waardoor er een zwakke plek in de bout ontstaat en deze kan knappen.
bij een rekbout ontstaat geen slijtage door gebruik,maar door het herhaaldelijk vast zetten.
22 mei 2012 om 21:42 #18015785Hoofdlagerkappen: > nieuwe bouten: JA > 50Nm > 45graden > 15graden
Drijftanglagerkappen: > nieuwe bouten: JA > 25Nm > 30graden
Vliegwiel: > Nieuwe bouten gebruiken: JA > 35Nm > 30graden > 15graden
Kopbouten: > Nieuwe bouten gebruiken: JA > werk van binnen naar buiten > 25Nm > 60graden > 60graden > 60graden
Willem
23 mei 2012 om 17:44 #18015786Hier kunnen we wel wat mee!
Maar Wim… Volgens mij die kopbouten. Volgens mij is dat toch 25 Nm >60graden>60graden>60graden?
23 mei 2012 om 20:04 #18015787Heb even in de vraagbaak nagekeken en daar staat ook 25Nm.
Zelf heb ik um daar ook op vast gezet met de 3x 60 graden er achteraan.volgorde:
09 05 01 03 07
10 06 02 04 0823 mei 2012 om 20:25 #18015788foutstke van wim, kan gebeuren, was al laat
23 mei 2012 om 21:20 #18015789@Powercorsa wrote:
Heb even in de vraagbaak nagekeken en daar staat ook 25Nm.
Zelf heb ik um daar ook op vast gezet met de 3x 60 graden er achteraan.volgorde:
09 05 01 03 07
10 06 02 04 08maar wel in 4 keer neem ik aan,anders heb je alsnog spanning in de cilinderkop zitten
24 mei 2012 om 07:13 #18015790Kan gebeuren Willem ;)
@Miraltje
Ja in de fases, eerst de 25Nm het rondje en daarna 60 graden rondje enz.24 mei 2012 om 13:01 #18015791@Tjoppebob wrote:
Bedankt dat je het hebt samengevoegd, ik wist niet dat dat kon, dus leek het me beter om een nieuw topc te starten. Kon de topic naam namelijk niet veranderen.
Maar, de kop is idd gevlakt.
Wat ook vreemd is (of misschien niet) is dat er ook wat olie in de lucht inlaat zit, die zwarte kunstof box voor het gasklephuis. Dat hoort volgens mij ook niet, want neem aan dat ik op deze manier olie ga verliezen.
olie in je paddenstoel kun voorkomen door je carter ventilatie slang los te hangen bij je kleppendeksel en, afdoppen op de paddenstoel .
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.