Kop eraf, zuiger 1 en 4 lekt!

Forumindex Forums Modellen Astra Kop eraf, zuiger 1 en 4 lekt!

  • Dit onderwerp is leeg.
23 berichten aan het bekijken - 26 tot 48 (van in totaal 48)
  • Auteur
    Berichten
  • #18015770
    wim-v6
    Deelnemer
      Lid sinds:
      12 August 2005

      Achterop de motor, blauwe sensor.

      Willem

      #18015771
      Tjoppebob
        Lid sinds:
        7 May 2012

        Ok….Vervolg…..

        Heb de compressie laten meten en daaruit bleek dat cylinder 1 en 4 3bar druk hadden.
        Cylinder 2 en 3 hebben een goede druk van 13/14 bar.

        Wat zou er aan de hand kunnen zijn, dat er plotseling 2 van de vier cylinders zo een lage druk vertonen. En juist 1 en 4? Zou dat te maken kunnen hebben met de koppakking? Lijkt me niet, want deze is nieuw en heeft nog geen kilometer gelopen.

        Zuigers zou kunnen, maar twee in een keer… Zelfde geldt wat mij betreft voor de kleppen.

        Wie o wie….

        #18015772
        miral astra
          Lid sinds:
          9 June 2010

          dus toch… 3 bar is niks, tot weinig.
          gewoon koperaf halen en kijken wat de kleppen doen, of ze wel mooi dicht zijn.
          zuigers kan je testen door olie in de cylinders te doen en kijken welke cylinders het 1st leeg is,i dan mag je zuiger veren gaan vervangen.

          hoe dan ook, kop moet eraf.

          zal ook maar is rond gaan kijken naar een ander blok, is een stuk goedkoper dan revisie.

          #18015773
          Tjoppebob
            Lid sinds:
            7 May 2012

            Ja, denk dat er niets anders op zit…

            Maar alles even op een rijtje.

            Lage compressie op cylinder 1 en 2, normaal op 3 en 4.
            Hoge carterdruk, bij afhalen olievuldop spuit het er bijna uit.

            Dan zou je bijna zeggen dat het langs de zuigers lekt, maar dan lijkt me dat je dat met een compressietest niet kunt zien. Want al zou het lekken, dan kom je volgens mij nog steeds op een hogere druk. Ik heb ze ook bekeken( van boven), inclusief cilinderwand en heb niets vreemds gevonden.

            Dan gok ik er toch op dat het de kleppen zijn… Maar dan toch vreemd, dat ze tegelijktijd op 1 en 4 kapot zijn.

            En als ik het dan goed heb, dan zou het een inlaatklep moeten zijn, want dat verklaart dan de hoge carterdruk.

            Klopt mijn beredenatie een beetje?

            Zal in elk geval de kop er weer eens afhalen. Ik heb de kleppen de afgelopen keer ook bekeken, maar heb geen duidelijk verbrande klep gezien. Kan het ook zo zijn dat de klep flink lekt, zonder dat je het zelf ziet van de onderkant?

            #18015774
            Tjoppebob
              Lid sinds:
              7 May 2012

              Kop is eraf gehaald en heb de kop en kleppen bekeken. Ik heb daar niets raars kunnen vinden.

              Ik heb gisteravond een laag motorolie boven op de zuigers gegoten en vanochtend was er nog een goede laag olie in cilinder 2 en 3 te zien. Echter in cilinder 4 was alle olie weg en op cilinder 1 was er nog een klein laagje olie te vinden.

              Dit samen met de compressie test, denk ik dat de zuigerveren op cilinder 1 en 4 slecht zijn.

              Nu heb ik nog een onderblok liggen en wil de zuigers vervangen van cilinder 1 en 4. Kan ik dit doen met de motor op z’n plaats? Dus carterpan eraf, lagers loshalen, zuigers eruit en nieuwe erin?

              En wie kan mij vertellen met wat voor moment de zuigerstangen weer vastgezet moet worden.

              #18015775
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                Kan wel, maar zit de lekkage in de zuigers of de cilinderwanden, dat is de volgende vraag namelijk

                #18015776
                miral astra
                  Lid sinds:
                  9 June 2010

                  zuiger eruit halen met de onder-blok in de auto gaat heel goed zelfs.
                  maar wat Wim zelf al aangeeft, waar zit de slijtage, je kan wel nieuwe zuigers en zuiger veren in doen, maar wat voor slijtage heeft de cilinder want zelf?
                  dit zal je moeten opmeten, bij lichte slijtage gewoon honen en zuigers erin, bij grootte verschil zal je moeten boren, maar dit is ook minimaal dat dit kan, omdat dit blok geen losse cilinder bussen heeft.
                  zuigers vervang je per 4 en niet per stuk, is net zoals je schoen, vervang je ook niet 1 van.
                  als de zuigerveren op zijn en niks mis is met de zuiger hoef je alleen maar zuigerveren te vervangen.

                  waarschijnlijk heeft dit blok (motor) altijd al een slok olie gelust, of niet dan? dat geeft aan waarom jij nu in 1 keer geen compressie meer heb.
                  te weinig olie, een paar keer en dan gaat het snel.

                  en wat ga je nog meer tegen komen als je de kruk as lagers los heb?

                  goedkoopste oplossing voor jouw, ander blok kopen!

                  heb ik ook gedaan, en hij rijd heerlijk die van mij.

                  #18015778
                  Tjoppebob
                    Lid sinds:
                    7 May 2012

                    Zuigers eruit gehaald en zuigerveren in tientallen stukjes. Lijkt me een duidelijk verhaal dus.
                    Ik heb gekeken naar de cilinderwanden en het lijkt me als daar enige vorm van slijtage is, dat je dat dan wel moet voelen als je met je vinger over de cilinderwand gaat. Maar daar is geen slijtage te voelen.

                    Nu heb ik dus die koppakking met kopbouten die er nog geen half uur aan draaiuren op hebben zitten. Zou ik deze kunnen hergebruiken of MOET ik deze weer vernieuwen? Ik weet dat het natuurlijk beter is, als ik ze wel vervang, maar wat is de kans van slagen als ik ze wel hergebruik?

                    #18015777
                    wim-v6
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 August 2005

                      Cilinderwand te glas is ook niet goed he..

                      Willem

                      #18015779
                      gertjuh1968
                        Lid sinds:
                        20 February 2011

                        ik vind dit wel interessant om te volgen, maar heb je ook foto’s ?

                        Gert

                        #18015780
                        gertjuh1968
                          Lid sinds:
                          20 February 2011

                          .[/quote]En wie kan mij vertellen met wat voor moment de zuigerstangen weer vastgezet moet worden.[/quote]

                          ik heb op mijn werk alle aanhaal momenten voor verschilde soorten bouten en moeren ligge.
                          neem ze morgen wel ff mee, dan zet ik ze hier wel op.
                          is altijd handig ;)

                          Gert

                          #18015781
                          miral astra
                            Lid sinds:
                            9 June 2010

                            je moet boven in een rand voelen, een opstaande rand.

                            hoelang heb je de auto?

                            kopbouten niet, zijn rek bouten. en jij hebt ze al op moment gehad. tja koppakking durf ik zelf niet te doen, maar wie weet.

                            ps hoe zien de zuiger koppen eruit?

                            anders moet je is wat foto’s posten

                            @Tjoppebob wrote:

                            Zuigers eruit gehaald en zuigerveren in tientallen stukjes. Lijkt me een duidelijk verhaal dus.
                            Ik heb gekeken naar de cilinderwanden en het lijkt me als daar enige vorm van slijtage is, dat je dat dan wel moet voelen als je met je vinger over de cilinderwand gaat. Maar daar is geen slijtage te voelen.

                            Nu heb ik dus die koppakking met kopbouten die er nog geen half uur aan draaiuren op hebben zitten. Zou ik deze kunnen hergebruiken of MOET ik deze weer vernieuwen? Ik weet dat het natuurlijk beter is, als ik ze wel vervang, maar wat is de kans van slagen als ik ze wel hergebruik?

                            #18015782
                            Tjoppebob
                              Lid sinds:
                              7 May 2012

                              Ik voel geen randje in de cilinders, dus ik ga ervan uit dat die allemaal goed zijn. Kopbouten zijn idd trekbouten, maar denk je dat het veel kwaad kan als ik weer gebruik? De motor heeft er immers geen draaiuren op staan. Maar ja, wat je zegt…als je ze een keer hebt opgetrokken, dan is de ‘rek’ er waarschijnlijk wel uit.

                              Die koppakking blijft natuurlijk ook een gok.

                              Heeft iemand er hier ervaring mee, om een koppakking te gerbuiken die al eens is gebruikt voor zeer korte tijd. De koppakking zelf is dus niet lek geweest.

                              Heeft iemand nog de aanhaalmomenten van de krukaslagers voor mij?

                              Ik wil best wel even wat fotos maken, maar hoe kan ik ze hier dan downloaden?

                              Ik zie verder ook niets vreemds aan de zuigers, zit een klein beetje roetaanslag op de kroon, maar voor de rest kan ik geen schade ontdekken. Ook zitten de horizontale olie streepjes op de zuigerhemp er nog op en is er geen rare slijtage.

                              Gr

                              #18015745
                              Powercorsa
                                Lid sinds:
                                26 October 2007

                                Het probleem komt me bekent voor, heb er zelf ook last van.
                                Bij mij komt er alleen erge/hoge druk op het olie kanaal, helaas na het vervangen van de koppakking ook het probleem in het onderblok.
                                Na gesproken te hebben met het revisie bedrijf welke voor mij de kop had gevlakt en gedruktest had werd mij verteld om te kijken naar een ander onderblok of motor.
                                Ze durfden niet te garanderen dat het probleem opgelost kon worden aangezien de cilinderwanden al een beetje onregelmatig rond waren (ze hebben de cilinders nagemeten nadat het probleem bleef bestaan en ik het onderblok voor inspectie heb langs gebracht)

                                Zelf ga ik een ander motor plaatsen, het liefste natuurlijk met een motor upgrade. Vind de X16SZR toch iets te licht voor in de station.
                                Helaas dat Opel Nederland alleen niet mee wil werken voor de typegoedkeuring dan gaat het omkeuren wat makkelijker (ja helaas van 30 jan 1998)

                                Edit:

                                De de vraagbaak worden het volgende genoemd:
                                Drijstanglagerkap aan drijfstang * nieuwe bouten gebruiken
                                Eerste fase 25 Nm
                                Tweede fase + 30 graden

                                #18015783
                                gertjuh1968
                                  Lid sinds:
                                  20 February 2011

                                  bij deze de aanhaal momenten

                                  Gert

                                  #18015784
                                  miraltje
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    29 June 2004

                                    @gertjuh1968 wrote:

                                    bij deze de aanhaal momenten

                                    Gert

                                    dit is een lijst van aandraaimomenten van bouten en moeren algemeen,en die kun je zeker niet voor een motorblok gebruiken,zie de opmerking die in het tabel staat.

                                    rekbouten kun je maar 1 maal gebruiken,de bout “rekt” tijdens het aanhalen.

                                    de 1ste fase, het aanhaalmoment bijv. 25Nm zet de bout op scherp.
                                    de volgende fases werken met een hoekverdraaiing,hierbij draai je de bout een aantal graden volgens de specificatie van de fabrikant, hierbij kunnen de bouten onderling in meerdere cq minder mate tov elkaar rekken.

                                    ga je deze bouten nogmaals gebruiken bestaat de kans dat de bout te ver rekt waardoor er een zwakke plek in de bout ontstaat en deze kan knappen.

                                    bij een rekbout ontstaat geen slijtage door gebruik,maar door het herhaaldelijk vast zetten.

                                    #18015785
                                    wim-v6
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      12 August 2005

                                      Hoofdlagerkappen: > nieuwe bouten: JA > 50Nm > 45graden > 15graden

                                      Drijftanglagerkappen: > nieuwe bouten: JA > 25Nm > 30graden

                                      Vliegwiel: > Nieuwe bouten gebruiken: JA > 35Nm > 30graden > 15graden

                                      Kopbouten: > Nieuwe bouten gebruiken: JA > werk van binnen naar buiten > 25Nm > 60graden > 60graden > 60graden

                                      Willem

                                      #18015786
                                      Tjoppebob
                                        Lid sinds:
                                        7 May 2012

                                        Hier kunnen we wel wat mee!

                                        Maar Wim… Volgens mij die kopbouten. Volgens mij is dat toch 25 Nm >60graden>60graden>60graden?

                                        #18015787
                                        Powercorsa
                                          Lid sinds:
                                          26 October 2007

                                          Heb even in de vraagbaak nagekeken en daar staat ook 25Nm.
                                          Zelf heb ik um daar ook op vast gezet met de 3x 60 graden er achteraan.

                                          volgorde:

                                          09 05 01 03 07
                                          10 06 02 04 08

                                          #18015788
                                          wim-v6
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            12 August 2005

                                            foutstke van wim, kan gebeuren, was al laat

                                            #18015789
                                            miraltje
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              29 June 2004

                                              @Powercorsa wrote:

                                              Heb even in de vraagbaak nagekeken en daar staat ook 25Nm.
                                              Zelf heb ik um daar ook op vast gezet met de 3x 60 graden er achteraan.

                                              volgorde:

                                              09 05 01 03 07
                                              10 06 02 04 08

                                              maar wel in 4 keer neem ik aan,anders heb je alsnog spanning in de cilinderkop zitten

                                              #18015790
                                              Powercorsa
                                                Lid sinds:
                                                26 October 2007

                                                Kan gebeuren Willem ;)


                                                @Miraltje

                                                Ja in de fases, eerst de 25Nm het rondje en daarna 60 graden rondje enz.

                                                #18015791
                                                b07
                                                  Lid sinds:
                                                  24 February 2009

                                                  @Tjoppebob wrote:

                                                  Bedankt dat je het hebt samengevoegd, ik wist niet dat dat kon, dus leek het me beter om een nieuw topc te starten. Kon de topic naam namelijk niet veranderen.

                                                  Maar, de kop is idd gevlakt.

                                                  Wat ook vreemd is (of misschien niet) is dat er ook wat olie in de lucht inlaat zit, die zwarte kunstof box voor het gasklephuis. Dat hoort volgens mij ook niet, want neem aan dat ik op deze manier olie ga verliezen.

                                                  olie in je paddenstoel kun voorkomen door je carter ventilatie slang los te hangen bij je kleppendeksel en, afdoppen op de paddenstoel .

                                                23 berichten aan het bekijken - 26 tot 48 (van in totaal 48)
                                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.