Kop eraf, zuiger 1 en 4 lekt!

Forumindex Forums Modellen Astra Kop eraf, zuiger 1 en 4 lekt!

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 48)
  • Auteur
    Berichten
  • #17248369
    Tjoppebob
      Lid sinds:
      7 May 2012

      Hallo,

      (1.6X16szr) 1998
      Ik heb zelf mijn koppakking en een andere nokkenas vervangen afgelopen weekeinde en dat ging verder prima, totdat ik op het moment kwam dat ik de auto weer wilde starten.
      De startmotor draait, maar hij slaat helaas niet meer aan.

      Nu ben ik alleen niet zeker of ik goed zit met mijn timing op de distributieriem. Ik had het namelijk niet van tevoren gemerkt, omdat ik wist dat er markeringen op zitten. Maar nu hij niet wil starten, denk ik dat hier misschien ergens de fout zit. Wie heeft er een goed schema hoe ik de distributieriem op tijd kan zetten? Of is er misschien iets anders aan de hand wat ik over het hoofd heb gezien?

      Ik heb de timing als volgt gedaan:
      -Vliegwiel markering vlakke stukje op pijlttje gezet
      -Nokkenas markering op uitkepinkje in plastic naar boven gezet
      -Van cylinder1 staan beide kleppen dicht en staat de cylinder in TDC

      Alvast bedankt!!!

      P.s. Was al langer aangemeld, maar helaas kon ik niet meer inloggen met mijn oude naam… Vandaar nu nieuwe naam.

      #18015746
      camaro67
      Deelnemer
        Lid sinds:
        21 April 2010

        nokkenas wiel merkteken rechtomhoog,krukas merkteken naar beneden.
        gaan je kleppen wel open en dicht ivm het vullen van je lifters ??
        ik zou als de ditributie op tijd staat even compressie meten.

        greetz Joop

        #18015747
        Tjoppebob
          Lid sinds:
          7 May 2012

          Krukas merkteken naar beneden? Ik heb aan de voorkant boven een merjke zitten op het blok en op het vliegwiel zit een vlak stukje, moeten die merkjes niet overeenkomen?
          Wat betreft het vullen van de lichters? Hoe zou ik dat moeten doen? Er zit toch gewoon een bovenliggende nokkenas in die de veerbelaste kleppen naar beneden drukt?

          Gr.

          #18015748
          camaro67
          Deelnemer
            Lid sinds:
            21 April 2010

            Kijk even in dit topic,scroll maar naar beneden zie je de merktekens.

            viewtopic.php?f=5&t=164178

            en de lifters moeten zich vullen met olie dat doet hij met lopende motor.

            #18015749
            Tjoppebob
              Lid sinds:
              7 May 2012

              He bedankt!

              Maar nu vraag ik me nog steeds af wat dan dat vlakke plekje is op het vliegwiel? En wat is dat merktekentje aan de voorkant van het blok, waarmee je iets moet aflezen op je vliegwiel?

              En als ik hem op tijd zet volgens dat schema, dan zit de zuiger ook niet op TDC, als de kleppen van cylinder 1 dicht zitten. Klopt dat?

              Ik heb nog niet bij mijn eigen motor gekeken of ik ook nog andere markeringen heb.

              #18015750
              camaro67
              Deelnemer
                Lid sinds:
                21 April 2010

                merktekens op vliegwiel weet ik niet,maar de ander merktekens in het verwijzende topic zijn juist,heb namelijk
                pas bij mijn dochter haar x16szr motor de ditributie vervangen.

                #18015751
                Tjoppebob
                  Lid sinds:
                  7 May 2012

                  Ik kom er zo niet direct uit met die merktekens, want als ik recht tegen het vliegwiel aankijk, zoals dat staat aangegeven in het schema, dan zie ik verder geen merktekens, maar alleen een paar nummers. Ook aan de onderkant van dat vliegwiel op de motor zie ik geen punt waar ik die markeringen mee gelijk kan zetten.

                  Dat onderste plaatje moet wel gewoon het vliegwiel voorstellen toch?

                  #18015752
                  camaro67
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    21 April 2010

                    een vliegwiel zit aan de achterkant van de motor,daar heb je niets mee te maken.
                    Bovenste plaatje is merkteken nokkenastandwiel,onderste plaatje krukastandwiel.

                    #18015753
                    Tjoppebob
                      Lid sinds:
                      7 May 2012

                      Ahum… dat is mijn fout idd….

                      Maar dan het krukastandwiel. Dat merktekentje, is dat de schijf waar je multiriem overheen draait, of moet ik deze eraf halen om dat tekentje te zien?

                      #18015754
                      miral astra
                        Lid sinds:
                        9 June 2010

                        Tjoppebob,

                        haal je boegie eruit van de 1 cylinder ( die tegen de distrubutie zit) doe er een lange schroeven draaier in en kijk wanneer die helemaal boven aan staat(BDP). dan ga je kijken of je inkeping in je distributie kap ziet, deze zit niet aan je multie riem of v-snaar polie maar echt aan de krukas polie, dus waar je db riem over heen gaat. je moet hem wel in de buurt zien zitten als de schroeven draaier helemaal boven in zit.
                        de nokken as is niet moeilijk. die moet je wel zien zitten.

                        eigenlijk geeft dat plaatje een heel mooi voorbeeld hoe de polie’s moeten zitten.

                        je mag van geluk spreken dat het een 8v is en niet een 16v, was mooi duur geworden.

                        #18015755
                        Tjoppebob
                          Lid sinds:
                          7 May 2012

                          Ok, bedankt voor de info!

                          Zal morgen weer eens kijken of ik die markering kan vinden. Ik wist wel van tevoren dat het een vrijloopmotor was, dus hoefde ik niet zo voorzichtig te zijn. Ik heb hem ook een keer met de hand rond getornd, alvorens ik hem startte.

                          Maar nu weet ik nog steeds niet wat dat vlakke gedeelte nu is op de multiriem poelie? Er zitten allemaal tandjes en dan een vlak stukje. Ook zit er een “pijlte” op de kunstof kap.

                          Ben benieuwd of dit overeenkomt met het merkje op de krukspoelie…, want als de cylinder in TDC staat dan komen deze merkjes ook overeen.

                          #18015756
                          Tjoppebob
                            Lid sinds:
                            7 May 2012

                            Kan iemand mij vertellen hoeveel de markering van de krukaspoelie verschilt met die markering op de multiriem poelie.

                            Dus als het tekentje van de krukaspoelie onder staat, waar staat dan dat tekentje van de multiriempoelie.

                            #18015757
                            camaro67
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              21 April 2010

                              voor de distributie heb je maar 2 merktekens 1 op het nokkenastandwiel en 1 op het krukastandwiel, je hebt helemaal niets te maken met de poulie voor de multiriem.
                              je moet de multieriempoelie erafhalen voor het merkteken op het krukastandwiel te zien.

                              #18015758
                              chieltjuh
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                25 February 2012

                                Somige motortype’s hebben op de multiriempoulie ook een markering,
                                Maar zoals andere al zeggen gwn de merktekens op de krukaspoulie volgen en niet op de multiriem poulie.

                                #18015759
                                Tjoppebob
                                  Lid sinds:
                                  7 May 2012

                                  Ik ben er al achter! De markering op de multieriem zit ongeveer 180 graden verschil tussen de krukaspoelie. Dus bij op tijd zetten, staat deze markering naar boven. Als ik dan de multiriempoeliemarkering aflees op de motor, dan zitten er 8 tandjes verschil tussen die markering en het pijltje op het blok.

                                  Maar nu….Timing staat goed en loopt precies hetzelfde als eerst met nog steeds hetzelfde probleem. Rokende uitlaat, schokkende motor, slaat uit als je het gas loslaat, loopt netjes in hoog toerental.

                                  Mij werd verteld bij de garage dat dit te maken heeft met een lekke koppakking, die dus vervangen, want verhaal klonk aannemelijk. Ook werd ik gewaarschuwd voor verbrande kleppen, maar die heb ik bekeken en niets gevonden.

                                  Dus wie heeft een idee, wat het probleem zou kunnen zijn?????????????????

                                  Misschien verhaal met hydraulische klepstoters???

                                  EGR klep???

                                  Roept u maar!

                                  #18015760
                                  Fearless
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    9 January 2005

                                    De hydraulische stoters raken na een tijd stilstaan wel leeg,

                                    Ik heb ook wel eens gehad dat zon ding niet aan te starten was doordat de stoters leeg waren.
                                    Toen hebben we m aangesleept.

                                    Maar voordat je dat gaat doen moet je zeker weten de boel goed op tijd staat.

                                    Zo had ik het gepresteerd om de nokkenas 180 graden verkeerd om te zetten (was met een oud type ontsteking) De boel is tijdens het klussen waarschijnlijk verdraaid, of iemand heeft er mee zitten spelen :hmmz

                                    #18015761
                                    Tjoppebob
                                      Lid sinds:
                                      7 May 2012

                                      Hallo,

                                      Dit is even een nieuw topic, want heb een nieuw probleem. Mij werd verteld, dat de motor niet goed liep vanwege een lekke koppakking, terwijl deze juist net nieuw was. Maar toch…Koppakking vervangen.

                                      Maar nu….Timing staat goed en loopt precies hetzelfde als eerst met nog steeds hetzelfde probleem. Rokende uitlaat, schokkende motor, slaat uit als je het gas loslaat, loopt netjes in hoog toerental.

                                      Mij werd verteld bij de garage dat dit te maken heeft met een lekke koppakking, die ik dus vervangen heb, want verhaal klonk aannemelijk. Ook werd ik gewaarschuwd voor verbrande kleppen, maar die heb ik bekeken en niets gevonden.

                                      Dus wie heeft een idee, wat het probleem zou kunnen zijn?????????????????

                                      Misschien verhaal met hydraulische klepstoters???

                                      EGR klep???

                                      Roept u maar!

                                      #18015762
                                      RISL
                                      Moderator
                                        Lid sinds:
                                        24 January 2011

                                        Is de kop wel gevlakt?
                                        Graag volgende keer wel in je topic blijven, aangezien het nog steeds om dezelfde auto gaat met problemen na één reparatie. Je houdt dan alle informatie in één topic, waardoor alles overzichtelijk blijft en je kunt op deze manier beter geholpen worden.

                                        Voor nu heb ik ze samengevoegd.

                                        #18015763
                                        Tjoppebob
                                          Lid sinds:
                                          7 May 2012

                                          Bedankt dat je het hebt samengevoegd, ik wist niet dat dat kon, dus leek het me beter om een nieuw topc te starten. Kon de topic naam namelijk niet veranderen.

                                          Maar, de kop is idd gevlakt.

                                          Wat ook vreemd is (of misschien niet) is dat er ook wat olie in de lucht inlaat zit, die zwarte kunstof box voor het gasklephuis. Dat hoort volgens mij ook niet, want neem aan dat ik op deze manier olie ga verliezen.

                                          #18015764
                                          jeroenk
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            6 February 2012

                                            De titel kun je gewoon veranderen. Bij je topicstart op de ‘edit’ knop drukken en there ya go ;)

                                            #18015765
                                            Tjoppebob
                                              Lid sinds:
                                              7 May 2012

                                              Gemak dient de mens…. Bedankt!

                                              #18015766
                                              RISL
                                              Moderator
                                                Lid sinds:
                                                24 January 2011

                                                Jij kunt het ook niet samenvoegen, dat kunnen wij (moderators) wel.

                                                Ik heb zelf ook een x18xe1 gehad. Maak je gasklephuis eens schoon en boor gelijk het gaatje voor de carterventilatie op. Op die manier heb je veel minder kans op olie in het luchtinlaatkanaal.

                                                Ik heb hiervoor een how-to gemaakt: viewtopic.php?f=150&t=157845 En als je toch bezig bent, gelijk ff de EGR-klep reinigen. Deze how-to is ook door mij gemaakt voor de x18xe1: viewtopic.php?f=150&t=157719

                                                #18015767
                                                miral astra
                                                  Lid sinds:
                                                  9 June 2010

                                                  dus jij hebt je koppaking vervangen omdat de motor slecht liep, niet omdat hij kolevloeistof gebruikte of olie?

                                                  loopt de motor nu zo slecht voordat je er wat aan gedaan had, of begon die slecht te lopen nadat jij er wat aan had gedaan?
                                                  dus het moment dat jij de koppaking gedaan had, als ik jouw verhaal leest dan zijn er nu 2 koppaking vervangen.
                                                  ***Mij werd verteld, dat de motor niet goed liep vanwege een lekke koppakking, terwijl deze juist net nieuw was ***1e keer. Maar toch…Koppakking vervangen 2x keer***
                                                  de distributie tijd stip staat nu goed?

                                                  krijg je op alle 4 wel een goeie vonk?
                                                  heb je compressie gemeten?

                                                  #18015768
                                                  wim-v6
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    12 August 2005

                                                    Zwart roken is meestal een kapotte temperatuursensor.

                                                    Willem

                                                    #18015769
                                                    Tjoppebob
                                                      Lid sinds:
                                                      7 May 2012

                                                      Ja, koppakking is vervangen omdat de motor al slecht liep en mij verteld werd dat een lekke koppakking de oorzaak was. Ik verloor overigens wel wat olie.
                                                      Gasklephuis is al compleet vervangen.
                                                      EGR is compleet nieuw.
                                                      Bobine en bougiekabels vervangen (bougies nog niet)

                                                      Zwarte rook kan komen door de sensor, maar zelf denk ik eerder dat er olie mee gaat door het luchtinlaatkanaal.

                                                      Hij in het begin goed en toen plots kwamen deze problemen. Ik vraag me dus af wat al deze symptomen bij elkaar betekenen.

                                                      Compressie heb ik overigens nog niet gemeten.
                                                      Vonkt wel overal, maar heb het idee dat het op cylinder 1 en 2 wat minder is.

                                                      En Wim. Waar zit de temperatuursensor die jij bedoelt?

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 48)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.