kop afvlakken

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) kop afvlakken

  • Dit onderwerp is leeg.
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17256175
    Ludolf
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 December 2008

      beste forum leden,
      heeft er iemand van jullie ervaring met het afvlakken van een cosworth kop om een betere compressie verhouding te krijgen?
      ik kom er met mijn berekeningen wel uit, maar weet er iemand hoeveel je nog van de kop af kan halen? 0,5mm 1mm?? zodat de kleppen nog wel een beetje speling hebben.

      grt ludo

      #18116266
      theunm
        Lid sinds:
        29 June 2004

        als je toegang hebt tot revisie gegevens kom je een minimale hoogte van de kop tegen.
        en dat is wel belangrijk anders krijgen je kleppen verkering

        #18116267
        Ludolf
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 December 2008

          haha ja dat leek mij ook, zou zonde zijn als ze straks raken nadat het complete blok uit elkaar geweest is.
          maar in ieder geval bedankt dan ga ik daar eens achter aan.

          #18116268
          Mr. Bone
          Deelnemer
            Lid sinds:
            21 September 2009

            Het is een coscast kop, en geen kop van Ford. ;)

            Als je meer compressie wil, kan je ook besluiten om voor hogecompressie zuigers te gaan. Afvlakken geeft maar een minimale verhoging wat je misschien op de bank kan terug zien, maar met rijden zal dat nauwelijks tot niet merkbaar zijn.

            #18116269
            Ludolf
            Deelnemer
              Lid sinds:
              5 December 2008

              ook goed, haha
              ja weet ik, alleen kosten een paar hogecompressie zuigers toch iets meer dan de kop ff laten vlakken,
              en als er 1mm af kan kom je al op 11,6:1 mee 1,25mm kom je op 12,5:1
              dusjah lijkt me ook niet slecht,
              en dat is niet het eenigste wat er aan het blokje gaat gebeuren hoor :-P

              #18116270
              Ludolf
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 December 2008

                nou naar een revisie boer gebeld, en te horen gekregen dat zij adviseren om binnen de fabrieks marges af te vlakken,
                oftewel er 0,25mm af te halen max.

                #18116271
                Vinci
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 August 2009

                  @Mr. Bone wrote:

                  Het is een coscast kop, en geen kop van Ford. ;)

                  Cosworth is de fabrikant, Coscast de gietmethode die werd gebruikt en door hun is uitgevonden. Dat heeft niks met Ford temaken. Is een Engelse fabrikant….

                  #18116272
                  Mr. Bone
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    21 September 2009

                    Dat weet ik ook wel dat het niks met Ford te maken heb, lol.

                    Maar het is een coscast en GEEN cossworth.

                    #18116273
                    Vinci
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 August 2009

                      Het is een Coscast kop, gemaakt door Cosworth. Dus eigenlijk wel een Cosworth, ts heeft in elk geval geen ongelijk. :vertag

                      Wat betreft het vlakken, het hangt van dingen af. Je kan met de lift die de kleppen nu met de standaard nokken hebben voor gevaarlijk close gaan, maar dan kan je met scherpere nokken wel eens problemen krijgen. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Een waarde uit een boekje zegt ook nog niet alles, een motor bouwer zal naar de motor zelf willen kijken en dan met tooltjes als Plastigauge de squish area hoogte in kaart willen brengen. Dat is ook iets wat nog behoorlijk wat winst op kan leveren. De dikte van de koppakking is ook iets om rekening mee te houden. Als je er niet het máximale uit wilt halen kun je misschien weg komen met wat globale waardes, en het dus gewoon allemaal heel veilig houden. Wil je voor winst gaan, kan je beter gelijk voor de maximale winst gaan denk ik.

                      #18116274
                      Ludolf
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 December 2008

                        en daar zat ik nou indd precies mee, de bedoeling is om met een setje cat cams te gaan rijden met een lift van 10,95mm in plaats van de originele 9,5mm, dusjah dat scheelt zowiezo al 1,45mm. en qua koppakking komt er een stalen voor in de plaats met originele dikte.
                        nu heb ik naar een revisie boer gebeld maar die was nou niet zo heel behulpzaam, ook bij mtech zeiden ze dat er dan niet zo heel veel meer af kan.
                        nu kan ik nog eens een revisie boer hier in maldegem(be) proberen, die zijn over het algemeen iets behulpzamer. maartog denk ik indd dat er dan niet zo heel veel speel ruimte meer over blijft.

                        #18116275
                        Vinci
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 August 2009

                          Nee zeker niet!! De boel zit al erg close…. En voor een stalen pakking moet het oppervlak ook de juiste afwerking krijgen met vlakken. Voor de originele pakking is ruw oppervlak nodig, maar voor een stalen juist spiegelglad. Ook iets om rekening mee te houden. Maar ja, hoe vaak is hij al gevlakt. Zou het even goed door iemand laten bekijken die veel C20XE motoren gedaan heeft. Jeroen van C20XEparts.nl zit in Tilburg en die kan er wel wat van, zou hem anders eens bellen.

                          #18116276
                          Ludolf
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            5 December 2008

                            jaa daarom ook, als ik eens zo rond zit te kijken voor een settje nokkenassen die nog met de originele zuigers werken, zitte ze bijna allemaal op de 1,5-1,7 mm opening in het BDP, dus indd zo heel veel speling is er niet.
                            en als ik naar mijn eige metingen kijk zou je nog ongv zon 0,8mm speling zijn in BDP tussen klep en zuiger.

                            daar komt het blok ook net vandaan, maar zou het indd nog eens aan hem kunnen vragen.
                            mijn kop ligt op dit moment al bij een constructie bedrijf in de buurt om hem eind v.d. week te vlakken, alleen gingen ze hem slijpen inplaats van af frezen, dit zou nog beter en gladder worden.

                            #18116277
                            mr-turbo
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              1 July 2004

                              @Vinci wrote:

                              Het is een Coscast kop, gemaakt door Cosworth. Dus eigenlijk wel een Cosworth, ts heeft in elk geval geen ongelijk. :vertag

                              Wat betreft het vlakken, het hangt van dingen af. Je kan met de lift die de kleppen nu met de standaard nokken hebben voor gevaarlijk close gaan, maar dan kan je met scherpere nokken wel eens problemen krijgen. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Een waarde uit een boekje zegt ook nog niet alles, een motor bouwer zal naar de motor zelf willen kijken en dan met tooltjes als Plastigauge de squish area hoogte in kaart willen brengen. Dat is ook iets wat nog behoorlijk wat winst op kan leveren. De dikte van de koppakking is ook iets om rekening mee te houden. Als je er niet het máximale uit wilt halen kun je misschien weg komen met wat globale waardes, en het dus gewoon allemaal
                              heel veilig houden. Wil je voor winst gaan, kan je beter gelijk voor de maximale winst gaan denk ik.

                              Met plastigage de squish meten , dan zit je toch wel een factor 10 verkeerd ;)
                              En vergeet niet dat bij het vlakken van een kop de nokkenastiming veranderd

                              #18116278
                              Vinci
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                3 August 2009

                                Don’t shoot the messenger, zo heb ik het mensen in het vak zien doen…

                                #18116279
                                kadett4x4
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  6 July 2004

                                  google anders eens op sjaak spies, die weet wel wat er met een c20xe kan en wat niet.
                                  kijk eens op you tube op sjaak spies, of astra 4×4.
                                  in die astra lag ook een zwaar aangepakte 16v, en was veeeeel sneller dan menig turbo.
                                  astra is oranje met blauw, daarna geel met grijs(anton rohr ofzo geloof ik)

                                  groeten.

                                  #18116280
                                  theunm
                                    Lid sinds:
                                    29 June 2004

                                    die motor van sjaak was/is een 16v met throtle boddies
                                    alleen geen 2 liter het recept loopt hij niet mee te koop

                                    #18116281
                                    DaveAutocross
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 August 2010

                                      Het gaat hier volgens mij maar gewoon om het vlakken van een kop, het lijkt me niet dat de topic starter de intentie heeft om ook richting de 300pk te gaan. Ik denk dat een gemiddelde motortuner je toch goed moet kunnen vertellen hoever je kunt gaan met het vlakken van een kop.

                                      Maar vragen kun je altijd, je kunt het ook proberen bij het huidige team dat in het bezit is van deze 4×4 astra, deze mannen hebben ook veel ervaring met c20xe motoren.
                                      http://www.kermit-team.nl” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                      #18116282
                                      Ludolf
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        5 December 2008

                                        nee precies het doel is om zo ongv een pk of 190 er uit te halen met niet al te grote (financiële) ingrepen.
                                        kop is ondertussen al afgevlakt, heb er 0,15mm af laten halen. aangezien ik waars met een setje newman cams ga rijden met een lift van 1,6mm in bdp.

                                        als heel het blok weer opgebouwd is zal ik een een compressie test doen om te kijken of het nou heel veel scheelt.

                                        #18116283
                                        stoppelflieger
                                          Lid sinds:
                                          14 January 2007

                                          Als je de compressie gaat testen met de andere nokkenassen heb je een vertekend beeld….
                                          Berekenen is de enigste optie ;)

                                          #18116284
                                          Ludolf
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            5 December 2008

                                            ja dat snap ik ook wel, maar dan heb ik tog een beetje beeld van wat er nou veranderd is,
                                            en berekenen is lastig aangezien er een ”kom” in je kop zit waar je kleppen in vallen,
                                            en ik zou zo snel ff niet weten hoe en met wat ik daar de inhoud van moet berekenen.

                                            #18116285
                                            CORSA BB
                                              Lid sinds:
                                              13 November 2012

                                              je kunt dat berekenen met water.
                                              dan weet je gelijk of je klepen lekken.

                                              bb
                                              king:

                                            21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
                                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.