Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › kop afvlakken
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 maart 2013 om 12:02 #17256175
beste forum leden,
heeft er iemand van jullie ervaring met het afvlakken van een cosworth kop om een betere compressie verhouding te krijgen?
ik kom er met mijn berekeningen wel uit, maar weet er iemand hoeveel je nog van de kop af kan halen? 0,5mm 1mm?? zodat de kleppen nog wel een beetje speling hebben.grt ludo
14 maart 2013 om 13:36 #18116266als je toegang hebt tot revisie gegevens kom je een minimale hoogte van de kop tegen.
en dat is wel belangrijk anders krijgen je kleppen verkering14 maart 2013 om 16:17 #18116267haha ja dat leek mij ook, zou zonde zijn als ze straks raken nadat het complete blok uit elkaar geweest is.
maar in ieder geval bedankt dan ga ik daar eens achter aan.14 maart 2013 om 16:23 #18116268Het is een coscast kop, en geen kop van Ford. ;)
Als je meer compressie wil, kan je ook besluiten om voor hogecompressie zuigers te gaan. Afvlakken geeft maar een minimale verhoging wat je misschien op de bank kan terug zien, maar met rijden zal dat nauwelijks tot niet merkbaar zijn.
14 maart 2013 om 17:57 #18116269ook goed, haha
ja weet ik, alleen kosten een paar hogecompressie zuigers toch iets meer dan de kop ff laten vlakken,
en als er 1mm af kan kom je al op 11,6:1 mee 1,25mm kom je op 12,5:1
dusjah lijkt me ook niet slecht,
en dat is niet het eenigste wat er aan het blokje gaat gebeuren hoor :-P15 maart 2013 om 17:30 #18116270nou naar een revisie boer gebeld, en te horen gekregen dat zij adviseren om binnen de fabrieks marges af te vlakken,
oftewel er 0,25mm af te halen max.16 maart 2013 om 10:33 #18116271@Mr. Bone wrote:
Het is een coscast kop, en geen kop van Ford. ;)
Cosworth is de fabrikant, Coscast de gietmethode die werd gebruikt en door hun is uitgevonden. Dat heeft niks met Ford temaken. Is een Engelse fabrikant….
16 maart 2013 om 21:05 #18116272Dat weet ik ook wel dat het niks met Ford te maken heb, lol.
Maar het is een coscast en GEEN cossworth.
16 maart 2013 om 21:22 #18116273Het is een Coscast kop, gemaakt door Cosworth. Dus eigenlijk wel een Cosworth, ts heeft in elk geval geen ongelijk. :vertag
Wat betreft het vlakken, het hangt van dingen af. Je kan met de lift die de kleppen nu met de standaard nokken hebben voor gevaarlijk close gaan, maar dan kan je met scherpere nokken wel eens problemen krijgen. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Een waarde uit een boekje zegt ook nog niet alles, een motor bouwer zal naar de motor zelf willen kijken en dan met tooltjes als Plastigauge de squish area hoogte in kaart willen brengen. Dat is ook iets wat nog behoorlijk wat winst op kan leveren. De dikte van de koppakking is ook iets om rekening mee te houden. Als je er niet het máximale uit wilt halen kun je misschien weg komen met wat globale waardes, en het dus gewoon allemaal heel veilig houden. Wil je voor winst gaan, kan je beter gelijk voor de maximale winst gaan denk ik.
17 maart 2013 om 12:44 #18116274en daar zat ik nou indd precies mee, de bedoeling is om met een setje cat cams te gaan rijden met een lift van 10,95mm in plaats van de originele 9,5mm, dusjah dat scheelt zowiezo al 1,45mm. en qua koppakking komt er een stalen voor in de plaats met originele dikte.
nu heb ik naar een revisie boer gebeld maar die was nou niet zo heel behulpzaam, ook bij mtech zeiden ze dat er dan niet zo heel veel meer af kan.
nu kan ik nog eens een revisie boer hier in maldegem(be) proberen, die zijn over het algemeen iets behulpzamer. maartog denk ik indd dat er dan niet zo heel veel speel ruimte meer over blijft.17 maart 2013 om 17:40 #18116275Nee zeker niet!! De boel zit al erg close…. En voor een stalen pakking moet het oppervlak ook de juiste afwerking krijgen met vlakken. Voor de originele pakking is ruw oppervlak nodig, maar voor een stalen juist spiegelglad. Ook iets om rekening mee te houden. Maar ja, hoe vaak is hij al gevlakt. Zou het even goed door iemand laten bekijken die veel C20XE motoren gedaan heeft. Jeroen van C20XEparts.nl zit in Tilburg en die kan er wel wat van, zou hem anders eens bellen.
18 maart 2013 om 13:43 #18116276jaa daarom ook, als ik eens zo rond zit te kijken voor een settje nokkenassen die nog met de originele zuigers werken, zitte ze bijna allemaal op de 1,5-1,7 mm opening in het BDP, dus indd zo heel veel speling is er niet.
en als ik naar mijn eige metingen kijk zou je nog ongv zon 0,8mm speling zijn in BDP tussen klep en zuiger.daar komt het blok ook net vandaan, maar zou het indd nog eens aan hem kunnen vragen.
mijn kop ligt op dit moment al bij een constructie bedrijf in de buurt om hem eind v.d. week te vlakken, alleen gingen ze hem slijpen inplaats van af frezen, dit zou nog beter en gladder worden.24 maart 2013 om 23:09 #18116277@Vinci wrote:
Het is een Coscast kop, gemaakt door Cosworth. Dus eigenlijk wel een Cosworth, ts heeft in elk geval geen ongelijk. :vertag
Wat betreft het vlakken, het hangt van dingen af. Je kan met de lift die de kleppen nu met de standaard nokken hebben voor gevaarlijk close gaan, maar dan kan je met scherpere nokken wel eens problemen krijgen. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Een waarde uit een boekje zegt ook nog niet alles, een motor bouwer zal naar de motor zelf willen kijken en dan met tooltjes als Plastigauge de squish area hoogte in kaart willen brengen. Dat is ook iets wat nog behoorlijk wat winst op kan leveren. De dikte van de koppakking is ook iets om rekening mee te houden. Als je er niet het máximale uit wilt halen kun je misschien weg komen met wat globale waardes, en het dus gewoon allemaal
heel veilig houden. Wil je voor winst gaan, kan je beter gelijk voor de maximale winst gaan denk ik.Met plastigage de squish meten , dan zit je toch wel een factor 10 verkeerd ;)
En vergeet niet dat bij het vlakken van een kop de nokkenastiming veranderd24 maart 2013 om 23:24 #18116278Don’t shoot the messenger, zo heb ik het mensen in het vak zien doen…
25 maart 2013 om 19:09 #18116279google anders eens op sjaak spies, die weet wel wat er met een c20xe kan en wat niet.
kijk eens op you tube op sjaak spies, of astra 4×4.
in die astra lag ook een zwaar aangepakte 16v, en was veeeeel sneller dan menig turbo.
astra is oranje met blauw, daarna geel met grijs(anton rohr ofzo geloof ik)groeten.
25 maart 2013 om 19:28 #18116280die motor van sjaak was/is een 16v met throtle boddies
alleen geen 2 liter het recept loopt hij niet mee te koop25 maart 2013 om 23:36 #18116281Het gaat hier volgens mij maar gewoon om het vlakken van een kop, het lijkt me niet dat de topic starter de intentie heeft om ook richting de 300pk te gaan. Ik denk dat een gemiddelde motortuner je toch goed moet kunnen vertellen hoever je kunt gaan met het vlakken van een kop.
Maar vragen kun je altijd, je kunt het ook proberen bij het huidige team dat in het bezit is van deze 4×4 astra, deze mannen hebben ook veel ervaring met c20xe motoren.
http://www.kermit-team.nl” onclick=”window.open(this.href);return false;9 april 2013 om 16:59 #18116282nee precies het doel is om zo ongv een pk of 190 er uit te halen met niet al te grote (financiële) ingrepen.
kop is ondertussen al afgevlakt, heb er 0,15mm af laten halen. aangezien ik waars met een setje newman cams ga rijden met een lift van 1,6mm in bdp.als heel het blok weer opgebouwd is zal ik een een compressie test doen om te kijken of het nou heel veel scheelt.
9 april 2013 om 22:42 #18116283Als je de compressie gaat testen met de andere nokkenassen heb je een vertekend beeld….
Berekenen is de enigste optie ;)11 april 2013 om 20:22 #18116284ja dat snap ik ook wel, maar dan heb ik tog een beetje beeld van wat er nou veranderd is,
en berekenen is lastig aangezien er een ”kom” in je kop zit waar je kleppen in vallen,
en ik zou zo snel ff niet weten hoe en met wat ik daar de inhoud van moet berekenen.13 april 2013 om 09:39 #18116285je kunt dat berekenen met water.
dan weet je gelijk of je klepen lekken.bb
king: -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.