Koopadvies – 2dehands Vectra GTS 2.2 Automaat!

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Koopadvies – 2dehands Vectra GTS 2.2 Automaat!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    VasLegas
    Deelnemer

Hoi! Ik had enkele jaren geleden een Vectra GTS, maar heb deze verkocht toen ik een kleinere wagen wilde. Enkele wagens later, heb ik beslist dat ik mijn Vectra mis, en er terug eentje wil.

Nu ben ik voor eentje aan het kijken en lijk ik een koopje te hebben gevonden. Maar vaak is bij een 2dehands wagen, een koopje niet echt een koopje… Maar een miskoop.

Ik vat even kort samen: Het is een Vectra GTS benzine 2.2i automaat van 2004 met 135000 km. Hij heeft nog veel meer opties dan ik vroeger had en kost maar 2600 eur. De volledige onderhoudshistorie zit er bij, en hij wordt gekeurd voor verkoop (zoals in Belgie verplicht is om nadien in te kunnen schrijven).

Ik ben wat wantrouwig door de lage prijs, maar zie dat de prijzen van Vectra uit dat bouwjaar vaker onder de 3000eur liggen tegenwoordig. Maar een stemmetje in me zegt dat dit misschien te mooi is om waar te zijn. Ik heb al eens een zware miskoop gedaan (bmw geimporteerd uit Duitsland…) en daar stevig verlies op gedaan, dit wil ik dus niet nogmaals meemaken.

Ook lees ik hier en daar wel wat over problemen met de distributieketting… En natuurlijk kan ik niet zeker zijn dat deze eventueel al vervangen is.

Dus nu mijn concrete, vriendelijke verzoek  :help:

– Is die 2.2 benzine automatische bak een aanrader? Ik wilde al langer een automaat maar heb geen ervaring met deze!

– Hoe kan ik nagaan of de koppeling al vervangen is? Is dat uberhaupt nodig op deze kilometerstand?

– Wat met de distributieketting? Kan ik nagaan of hier al aan gewerkt is, en is dit noodzakelijk op deze kilometerstand? Als de ketting niet meer goed is zou ik bij koude start een getik kunnen horen maar ik betwijfel dat hij koud zal staan als ik ga testrijden…

– Wat raden jullie me aan? Zoek ik naar eentje met minder kilometer of een recenter bouwjaar?

– Andere zaken waar ik op moet letten en mezelf een miskoop mee kan besparen?

De wagen staat overigens bij een verkoper, maar ik weet niet hoe officieel deze verkoper is. Hij heeft wat 2dehandswagens staan maar is geen echte autohandel met kantoor enz. (die indruk heb ik voorlopig toch). Garantie was overigens ‘bespreekbaar ter plaatse’ als ik ga kijken. Maar zou ik effectief iets aan die ‘garantie’ hebben als er echt een motorisch of ander technisch defect blijkt te zijn?

Ik ben enorm in tweestrijd, er komt geen enkele andere GTS in de buurt van deze (op de 2dehandsmarkt in Belgie, op dit moment) qua uitrusting enz. Antwerpen is een lage emissie zone geworden dus het moet ook een benzine zijn, dat verkleint de keuze enorm.

Ik wil hem echt super graag maar wil ook absoluut geen miskoop doen waar ik binnen een maand 2000 eur aan reparaties (koppeling bvb) moet ophoesten.

Ik dank jullie alvast enorm voor jullie advies! En indien dit topic verkeerd staat, verplaats het gerust.

Grts,
      P

dappie
      Deelnemer

Bij twijfel niet doen dan, verder sparen en naar een erkend garage gaan, voor dat je wel in de kosten gaat, anders is het weg gegooid geld.

VasLegas
        Deelnemer

[quote quote=18355988]Bij twijfel niet doen dan, verder sparen en naar een erkend garage gaan, voor dat je wel in de kosten gaat, anders is het weg gegooid geld.[/quote]

Bedankt voor je reactie. Het probleem is dat ik in België zeer weinig Vectra’s te koop zie staan, ook niet bij garages… De grote merkgarages moeten verplicht een jaar garantie geven, ik krijg daar altijd te horen dat ze geen oudere wagens meer aanbieden aan particulieren.

Nu, ik moet nog langs gaan bij de verkoper van de vectra dus wie weet valt het best mee. Ik wilde gewoon goed voorbereid zijn en eventuele grote kosten kunnen inschatten.

dappie
          Deelnemer

Tja als je hem zo graag wil hebben kun je vragen of je hem ter keuring bij rdw mag aanbieden, zelf  zocht ik

toen ook naar een 2.2 maar las de problemen die je KUNT krijgen met de distributie, dus heb ik het maar niet gedaan

en heb gekozen voor de 1.8 met distributie-riem

puck87
            Deelnemer

Beste

Ik heb zelf ook een vectra gts 2.2 automaat gehad.

Ze rijden geweldig fijn het enige zwakkere punt als je daarvan al mag spreken is inderdaad de distributie ketting als je zelf een beetje handig bent kun je dit zelf ook goed vervangen.

Een distributie riem moet ook vervangen worden op termijn dus als dit je enige bezwaar is verder zou ik hem daarvoor niet laten staan

Mvg pieter

VasLegas
              Deelnemer

[quote quote=18356016]Beste Ik heb zelf ook een vectra gts 2.2 automaat gehad. Ze rijden geweldig fijn het enige zwakkere punt als je daarvan al mag spreken is inderdaad de distributie ketting als je zelf een beetje handig bent kun je dit zelf ook goed vervangen. Een distributie riem moet ook vervangen worden op termijn dus als dit je enige bezwaar is verder zou ik hem daarvoor niet laten staan Mvg pieter[/quote]

Hoi Pieter,

bedankt voor je reactie. Zou die ketting al aan vervanging toe kunnen zijn op 135 000 km? Want op zich vind ik het geen ramp om deze op termijn te vervangen hoor, het zou wel meteen een grote kost zijn als deze al aan vervanging toe is. Moest ik hem kopen zou ik wel meteen naar een erkende garage gaan voor nazicht van dit soort zaken.

Los hiervan, was het een 2.2 benzine waar je mee reed? Kwam deze goed vooruit? Ik had enkele jaren geleden een gts 1.9 diesel, 120 pk als ik me niet vergis. Hier was ik best al tevreden van, de turbo was zeer fijn om een klein sprintje te trekken. De 2.2 benzine heeft tot zover ik weet geen turbo, trekt deze goed op zonder dat je gek moet doen qua toeren? En het verbruik?

En de automaat zelf, heb jij enig idee op hoeveel kilometers dat deze ongeveer best vervangen wordt, of deels vervangen wordt?

Sorry voor de vele vragen!  :whistle: Ik kan voorlopig niet op veel plaatsen terecht met zulke specifieke vragen.

Thanks!!

puck87
                Deelnemer

Beste

Dat was inderdaad ook een 2.2 benzine die ik had. Hier zit inderdaad geen turbo op maar je komt er zeker goed mee vooruit met accelereren. Het verbruik heb ik nooit ik de gaten gehouden dat lag bij mij wel iets hogen dan wanneer mijn vriendin hierin reed.

Wat de ketting betreft kunnen forum leden je misschien ook wel helpen ik weet niet waar je ergens woont. Ik denk als je naar een garage gaat dat je algauw een €1000 kwijt bent kunt je het zelf dan ben je minder dan de helft klaar.

Mvg pieter

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.