Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Kokende koelvloeistof Opel Astra 1.7 CDTI 2012 Diesel
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 mei 2015 om 20:45 #17271959
Hallo!
Ik ben een leek op het gebied van auto-techniek, vandaar onderstaande vraag in de hoop dat er tips of adviezen uitkomen waar ik verder mee kan.
6 weken geleden heb ik een lange (200 km contstant 130 km/h) snelwegrit achter de boeg, rijd ik vanaf de snelweg landweggetjes op, op dat moment krijg ik de eerste melding: motorvermogen beperkt, en de temperatuurmeter vd koelvloeistof loopt snel op richting de 130 graden. Ik krijg ook nog een melding “AC uitgeschakeld”. Snel langs de kant vd weg gezet, in motorkap gekeken: ven raast als een wilde, verder geen rare dingen. Tegen de tijd dat de wegenwacht arriveerde en doorgemeten heeft, kon hij niets meer vinden.
Diezelfde week een dag daarna heb ik datzelfde probleem nog een keer gehad (na lang stuk filerijden, waarna ik in de omleiding bij ongeveer 50 a 60 km/h weer problemen kreeg), alleen toen met de verwarming aan voorzichtig doorgereden.
Mijn garage heeft die dag erna er een nieuwe sensor ingezet om te kijken of het daar aan lag.4 weken goed gegaan (ook dagelijks lange ritten gemaakt)
eergisteren was mn Multiriem kapot: kreeg het Accu-tekentje op mn dashboard te zien, en airco e.d. deed ook raar, gelukkig al snel gezien dat Multiriem geknapt was (overigens wel apart omdat het geen oude versleten riem was en leek alsof er iets scherps langs was gegaan). Nieuwe Multiriem erin laten zetten: die piepte wel als een gek, en nu nog steeds af en toe, vooral als ik de airco aanzet.
Eergisteravond moest ik ergens heen, na 12 km vliegt ineens de koelvloeistoftemp weer omhoog en vliegen de meldingen die ik eerder (6 weken geleden) had gehad, ook weer langs op mn dashboard. Wegenwacht kon weer niets vinden, omdat op het moment dat ze arriveerden mn auto afgekoeld was en daarna natuurlijk weer draaide als een zonnetje en niet oververhit was te krijgen…Vanavond rijd ik naar mn ouders en jah hoor, nadat ik van een 80 weg op de snelweg invoeg, vliegt de tempmeter vd koelvloeistof ineens als een gek omhoog naar 120 a 130 graden (binnen enkele sec). Ik snel op de vluchtstrook (waar achteraf ook nog blijkt dat ik in een spijker heb gereden grrrr), motorkap omhoog, en idd de koelvloeistof borrelt behoorlijk, ven draait op volle toeren. Na alles eventjes hebben te laten afgekoeld ben ik weer met de nodige tussenstops richting huis gereden, maar telkens weer richting de 100 graden. Hele rit doet de verwarming het overigens NIET, Airco heeft ie ook moeite mee, en Klimaatcontrole ook.
Garage wil er morgen een nieuwe thermostaat EN waterpomp in laten zetten, omdat ze zelf ook niet weten wat het nou is. Ik wil maar 1 ding: een betrouwbare auto (ik rijd 1500 km per week) en dus zeker weten waar het aan ligt!
Kan het geen storing in de bedrading zijn?
Waarom heb ik toch n paar weken wel probleemloos kunnen rijden en nu sinds die Multiriem kapot is geweest, begint het geklooi weer opnieuw?
Is het niet beter om naar een Opel dealer te gaan ipv locale garage?Alle adviezen en meningen zijn welkom! Alvast bedankt.
17 mei 2015 om 20:52 #18284876voordat de vraag komt of ik witte rook oid heb, wat je ziet bij een lekke koppakking:
ik heb geen witte rook gezien
enkel borrelende koelvloeistof
af en toe doet de verwarming het niet
piepende multiriem (sinds recent)
aparte geur in auto sinds dat sensor is geplaatst (is dat mss koelvloeistof die ik kan ruiken in de auto?)
temperatuurmeter vliegt de ene keer binnen enkele seconden naar 130 graden, andere keer kan ik het redelijk “reguleren’ qua snelheid zodat ie rond de 90 blijft hangen17 mei 2015 om 21:01 #18284877Ik zou toch eens bij de dealer langsgaan.
Kan een probleem zijn met de waterpomp, deze werkt alleen als er circulatie in het systeem nodig is.18 mei 2015 om 04:47 #18284878Denk ook richting de waterpomp.
Of een andere aggregaat aan de multiriem.
Het piepen is een slippende riem.
Deze is met een zelfspansysteem.Er zou iets heel zwaar moeten draaien om hem te doen laten slippen.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
18 mei 2015 om 04:50 #18284879Koelwaterpomp draait altijd mvolkerink.
Deze zit vol mechanisch aangedreven op de multiriem.De thermostaat bepaald of de koelvloeistof enkel door de motor en verwarming gaat, of dat er koeling nodig is en doorstroom door de koelradiateur nodig is.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
18 mei 2015 om 13:11 #18284880Ik zou inderdaad ook aan de waterpomp denken, dat het lager bij warme motor bijvoorbeeld zwaar gaat draaien met als gevolg dat die slecht gaat koelen en dat de multiriem op z’n donder krijgt en daardoor dus is gebroken.
18 mei 2015 om 17:07 #18284881@wimv6; Is niet helemaal waar. In combinatie met start/stop zit er een schakelbare waterpomp op.
Dat verschil had ik misschien wel even moeten melden ;)
Als de spoel bekrachtigd wordt schakelt de pomp uit, de poulie draait dan nog wel maar drijft de pomp niet meer aan.18 mei 2015 om 17:17 #18284882Vandaag heeft garage waterpomp en thermostaat vervangen. Morgenochtend kan ik em ophalen en uittesten. Ben benieuwd, ik juich niet te vroeg, eerst maar eens wat kmtjes door Duitsland trappen
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.