‘kokende’ accu

Forumindex Forums Modellen Manta ‘kokende’ accu

• Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    mantastijn

Toen ik een paar dagen geleden de motorkap open deed schrok ik me rot….

De accu heeft zijn accuzuur eruit ‘geperst’. Met als gevolg het lakwerk rond de accu flink aan getast, en het zuur is over het plateau waar de accu op staat via de afwatering over de injectieboom heen gestroomd. waarvan de buitenmantel al is aangetast.
      Verder zag ik een stroom zuur het afwateringsgat van de chassisbalk in gaan.
      ik heb het nog niet erg aandachtig kunnen bekijken

Het is mij niet opgevallen dat de voltmeter in het dashboard teveel aangaf, tussen de 13/14 volt. Maar dat deed ie altijd al.

Ik neem aan dat de spanningsstabilisator van de dynamo kapot is? Is dit met een multimeter te meten? En de accu kan nu ook de chemobox in?

Wat kan ik het beste doen met het aangetaste lakwerk? Moet die zone bewerkt worden om het zuur te neutraliseren?
      Chassisbalk weer volspuiten met ML?

kiyamizio

veel spoelen met water denk ik en iets wat zuur schoon maakt.

ik maakte me accubak schoon me afwas middel ik weet niet of dat hier ook goed voor is.

x-tinction

Soda Gebruiken

rpjverhoev

Soda neutraliseert het accuzuur…

Na het spoelen met soda even goed doorspoelen met water, soda alleen is ook niet al te best voor je lakwerk..
            en dan even dit weekend goed in de zon zetten, ik hoorde dat het lekker weer wordt morgen, en als de boel goed droog is inspuiten meej tectiel ML..

Volgens mij kun je gewoon je laadstroom meten met een multimeter, maar is je spanningsregelaar niet kapot gegaan door een kapotte accu?
            (een kortgesloten cel oid? ’tis altijd handig om de rootcause te bepalen)

Succes Stijn, en wellicht tot een “stoplicht-hallo-contact” ;-)

Mr.F

Heb ik ook gehad met een accu van nog geen jaar oud in m’n 1e Astra, accubak zat er gelukkig alleen onder. Merkte het wel optijd en kon het dus ff opruimen.
              Accu bak ging iets roesten, maar de rest v/d auto deed dat ook wel :P

mantarobin

@rpjverhoev wrote:

Na het spoelen met soda even goed doorspoelen met water, soda alleen is ook niet al te best voor je lakwerk..
                en dan even dit weekend goed in de zon zetten, ik hoorde dat het lekker weer wordt morgen, en als de boel goed droog is inspuiten meej tectiel ML..

Volgens mij kun je gewoon je laadstroom meten met een multimeter, maar is je spanningsregelaar niet kapot gegaan door een kapotte accu?

Je laadstroom moet je met een amperé tang meten, je laadspanning kun je inderdaad meten met je mulitmeter!

mantastijn

@rpjverhoev wrote:

Thnx Rene!

Goei spul dat accuzuur trouwens. Ik heb de witte ‘bloemkolen’weggespoeld met water. Maar twee weken later (jaja ik rij dus echt niet zoveel met de manta) zag ik dat die er wit poeder op de vloermat binnen lag….en dat dus de lak aan de interieurkant ook al aan het afbladderen was…..dus dat accuzuur gaat vrolijk door staal heen?

Is het nu de bedoeling dat de soda (vandaag aan begonnen, ik weet het: schandalig) er droog op doe, of moet het een beetje vochtig zijn? en hoelang moet de soda erop blijven liggen? paar uur of een dagje?

rpjverhoev

Hey Stijn,

Ik lees je reply nu pas…..Was ff druk met mn Manta (Voorzien van andere schijven en klauwen…Rekord 2.2)

Soda moet je oplossen in water, anders kun je het niet “verwerken”, en de vloeistof over de “besmette” gebieden gieten…overdaad kan geen kwaad in dit geval..

Na een emmer gespoelt te hebben met soda, naspoelen met 2 emmers kraanwater(zonder toevoeging)….Soda heeft hetzelfde effect als pekel, vandaar naspoelen..

Hopelijk komt het nog goed..en ja accuzuur gaat door ijzer heen…

Roestprocces wordt aangemoedigt door een medium wat stroom geleidt..zout-water(soda) en water vermengt met zuur(accuzuur), het zijn ook de twee uiterste op de pH schaal….;-) (Tis ook weer een beetje de reden waarom een accu zn werk doet he)

Succes..

groetjes rene

mantastijn

Moeders had me de tip ook al gegeven :thumb

maar ik heb de zone goed ingesopt met Soda water en goed nagespoeld. Er zit weer verf op dus nu een kwestie van afwachten…

ik heb de dynamo laten doormeten bij een revisiebedrijf (op een testbank) en daar bleek niets mis mee. Ik kreeg wel de tip: controleer je massa’s. En inderdaad de bouten waren wat gecorrodeerd, dus alles vervangen door nieuwe en de massapunten opgeschuurd. (verhoogd stationair toerental, zowel warme als koude motor) geeft de dynamo 13.8 volt en met alle verbruikers aan zakt ie terug naar 13.1 volt.

dus ik denk (hoop) dat het hiermee is opgelost.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.